hjälp med komponentval till Randonneur cykel

Stojan

Medlem
många val som skall göras och tänkte se vad folk tänker.

baknav, nya dura ace 9000 ? eller annat bra nav. chris king e i dyraste laget tycker ja.

vevparti: Reneherse, cyclotouriste, etc? stronglight

växelval.

lyse supernova eller edelux II, gen SON e e ju givet. standlight vill jag ha iaf.

hjul

har tänkt ramreglage till att börja med

Varför inte D-A styrändsreglage? Edelux 2 är en bra lampa, ska du ladda också? Gps, mobil eller powerpack via usb, där finns en uppsjö med prylar. Det jag inte rekommenderar är B + M Luxos U, där har du en lampa med problem.

Tänk inte för mycket :)

Det mesta funkar. Jag körde helgens 200k från Malmö på en randonneuriserad CX

Landade in på ganska precis samma tid som med min kolfiberracer, som jag körde med sist, trots något sämre förhållanden.

IMG_2720.jpg

Har funderat på att bygga om framnavet så att man får lyse på de längre turerna.

Stojan skrev:
-------------------------------------------------------
> vevparti:

Spécialités T.A.

Stojan skrev:
> baknav, nya dura ace 9000 ? eller annat bra nav.
> chris king e i dyraste laget tycker ja.
>

White Industries T11? Fast nya DA9000 navet ser ju väldigt trevligt ut.

Gör det enkelt för dig och beställ från Tyska Actionsports

http://www.actionsports.de/en/dt-swiss-240s-road-custom-wheelset-road-racing-4076?c=395

Välj DT R460 (breda fälgar) och någon mellanvariant av ekrar så blir det fin-fint.
Kanske också 32 ekrar bak och 28 fram om du inte är lättviktare?

Eller så gör du det svårare och kör PMP nav + fälgar från Son Archetype /Pacenti
Eller Royce nav(tyngre och "overbuilt")

Royce är ju underbara, men behöver du verkligen bygga hjul där naven kommer hålla resten av livet?

tack!

ja dura-ace 9000 kostar runt 2000, chris king å royce det dubbla

vevparti verkar vara mycket andra hand marknad om man vill ha det utseendet vilket jag vill ha, rene herse finns ju nytt

styrändreglage har jag tänkt på , har testat det en gång, men svårt å säga hur mycket man kommer åt dom oavsiktligt, men värt å testa.

ja edelux II eller supernova E3 pro 2,

supertung är jag inte 77kg, vill inte ha svarta fälgar, vad finns då? antar rene herse e ju fina men tunga.

Om du kör SON gen i silver tycker jag att du ska köra på White Ind T11 nav och ekra upp hjulen med antingen Stans Alpha 400 eller Pacenti SL23. Bort med klistermärkena. Då kan du köra tubeless ready - kanske inte ser så klassiskt tidlöst ut, men är väldigt trevligt att köra på.

Om naven ska vara för 11-delat Shimano/SRAM och i silver finns det väl bara Royce, Chris King och Tune att välja på? Om man klarar sig med upp till 10-del så finns det lite fler: Grand Bois och äldre årgångar av Dura Ace tex. 7700-naven är en personlig favorit.
När det gäller fälgar är jag mycket nöjd med Velocity A23. Den asymmetriska bakfälgen gör stor skillnad på ekerspänningen. Går att få i polerat utförande och är "tubeless ready".
Bromsar: Jag gillar Mafacs centrumdragna. "Racer" för 622 hjul och "Raid" för 584. Det finns renoveringskit att köpa som höjer kvaliteten på bromsarna rejält. Alternativt Compass bromsen för 584 (650B) om man inte orkar med Ebay. Tyvärr kräver dessa bromsar fästen a la cantilever så då handlar det om en "bespoke" cykel.
TA "Pro vis 5" funkar dåligt med moderna framväxlar. Då är nog Velo Oranges kopia bättre. Rene Herse är mycket bra med en bultcirkel som möjliggör stor frihet i valet av kedjehjul. 46/30 i Alperna och 48/32 hemma i Sverige tex. Eller tom trippel med en längre vevaxel.
Om det ska vara en liten pakethållare för styrväska fram är SON Edelux II i "sonderausführung" för hängande montage given.

Tack Jonas. White finns ju också

Senast ändrad:
JLarsson skrev:
> Om du kör SON gen i silver tycker jag att du ska
> köra på White Ind T11 nav och ekra upp hjulen
> med antingen Stans Alpha 400 eller Pacenti SL23.
> Bort med klistermärkena. Då kan du köra
> tubeless ready - kanske inte ser så klassiskt
> tidlöst ut, men är väldigt trevligt att köra
> på.

Varför inte silvriga H+Son Archetype? Har själv SON fram & WI T11 bak på TB14 vilket såklart snurrar, men hade nog önskat lite mer aerodynamisk fälg (mest för min sinnesfrid, inte så mycket skillnad i praktiken kanske). T11 tar dessutom 11-delat den dagen man får behov av det.

Pegorelli skrev:
> Gör det enkelt för dig och beställ från Tyska
> Actionsports
>
> http://www.actionsports.de/en/dt-swiss-240s-road-c
> ustom-wheelset-road-racing-4076?c=395
>
> Välj DT R460 (breda fälgar) och någon
> mellanvariant av ekrar så blir det fin-fint.
> Kanske också 32 ekrar bak och 28 fram om du inte
> är lättviktare?

BTW beställde ett DT350 + DT R460 som "träningsbakhjul" från ActionsSports förra veckan och det borde komma fram vilken dag som helst nu. Dock blev det med 28H och inte 32H.

Stojan skrev:

>
> styrändreglage har jag tänkt på , har testat
> det en gång, men svårt å säga hur mycket man
> kommer åt dom oavsiktligt, men värt å testa.
>
Har styrändsreglage på pendlarcykeln, kommer inte åt reglagen oavsiktligt. Trodde att jag skulle göra det men det har inte hänt ännu.

nieves skrev:
Det jag inte rekommenderar är B + M Luxos
> U, där har du en lampa med problem.

Gamla luxos U tog in massor av vatten och skapade lite dåligt rykte kring produkten. Generation 2 är mer genomtänkt. Jag har kört 20 timmar i regn och laddat telefonen samtidigt utan problem. Jag har inte fram tills nu sett någon dålig kritik på generation 2. Tråkigt bara att B+M inte var riktigt tydliga med att de skapat en ny generation som funkar, så folk är fortfarande osäkra. Inte ens de stora webshopparna hade riktigt koll, så när jag köpte var jag tvungen att be bike discount att kolla på lagret att de hade 2a generationen. När de bekräftat att de hade 2a så bad jag dem att byta ut fotona på hemsidan som visade gen 1.

Lampan är nog mest "bang for the buck" om man vill ha både lampa och usb laddning. Jag är mycket nöjd med min. Det ända problemet är väl utseendemässigt, den ser lite plastig och billig ut.

MVH
Magnus

tropfrog skrev:
> nieves skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Det jag inte rekommenderar är B + M Luxos
> > U, där har du en lampa med problem.
>
>
> Gamla luxos U tog in massor av vatten och skapade
> lite dåligt rykte kring produkten. Generation 2
> är mer genomtänkt. Jag har kört 20 timmar i
> regn och laddat telefonen samtidigt utan problem.
> Jag har inte fram tills nu sett någon dålig
> kritik på generation 2. Tråkigt bara att B+M
> inte var riktigt tydliga med att de skapat en ny
> generation som funkar, så folk är fortfarande
> osäkra. Inte ens de stora webshopparna hade
> riktigt koll, så när jag köpte var jag tvungen
> att be bike discount att kolla på lagret att de
> hade 2a generationen. När de bekräftat att de
> hade 2a så bad jag dem att byta ut fotona på
> hemsidan som visade gen 1.
>

Har också Gen2 av U-lampan och inte haft några problem hittills, men åas har jag inte ännu kört i 20h regn (men väl 14h).

> Lampan är nog mest "bang for the buck" om man
> vill ha både lampa och usb laddning. Jag är
> mycket nöjd med min. Det ända problemet är väl
> utseendemässigt, den ser lite plastig och billig
> ut.

Indeed, den ser plastig ut fastän det svarta faktiskt är i lackad metall. Lite tråkigt, men inte tillräckligt för mig för att byta till Supernova (motsv).

NLC skrev:
> Pegorelli skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gör det enkelt för dig och beställ från
> Tyska
> > Actionsports
> >
> >
> http://www.actionsports.de/en/dt-swiss-240s-road-c
>
> > ustom-wheelset-road-racing-4076?c=395
> >
> > Välj DT R460 (breda fälgar) och någon
> > mellanvariant av ekrar så blir det fin-fint.
> > Kanske också 32 ekrar bak och 28 fram om du
> inte
> > är lättviktare?
>
> BTW beställde ett DT350 + DT R460 som
> "träningsbakhjul" från ActionsSports förra
> veckan och det borde komma fram vilken dag som
> helst nu. Dock blev det med 28H och inte 32H.

Har samma kombo jag också på två olika cyklar. Det ena med 350 disc-nav. Fin kombination det med! Otroligt prisvärt och hyggligt lätt.

tack för alla synpunkter.

berthoud väska fram, även lowriders vid tillfälle, så blir edelux II, standlight även bak är bra.

vevparti finner jag bara rene herse nytt,vilket det nog blir så slipper jag fundera mer på det vad finns för andra "bra" nya i samma stil, kollat blocket och där verkar de vara många med fransk pedalgänga, annars funkar det finfint med ett från ebay med liknande möjligheter för klingar som rene.

det där med fälgar kan jag absolut inget om men ska kolla upp det ni skriver, däck kommer antaglingen vara grand bois 32mm tror ja eller 35. Anders på veloform får helt enkelt bygga ett par hjul då jag inte vet mera :) föredrar frihjul av den tystare modellen, tror dura ace och royce verkar tystast då. ?

prisnivå på fälg nav växlar medel, riktigt bra prylar men behöver inte det värsta

Vad har du tänkt för bromsar? Om du väljer skivor så tycker jag att du bör titta på gevanelle hydrauliska handtag. Ser klassiskt ut, men är modernt och premium.

MVH
Magnus

JLarsson skrev:
> Om du vill ha tysta nav så är det bara att
> glömma allt utom DA.

apapap! Mina nav är helt tysta, till och med frihjulet är knäpptyst på min cykel.. :) Tror dock inte att det är DA-nav, även om det står Shimano på dem ;)

Jeppe_E skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du vill ha tysta nav så är det bara att
> > glömma allt utom DA.
>
>
> apapap! Mina nav är helt tysta, till och med
> frihjulet är knäpptyst på min cykel.. :) Tror
> dock inte att det är DA-nav, även om det står
> Shimano på dem ;)

Glömde "av de ovan nämnda" :) Själv kör jag med ett Hope RS Mono. Jäklar vad det lever om. Bra om man nickar till på cykeln och slutar trampa, man vaknar garanterat. Mina Whitenav låter också mycket, liksom Royce. Henriks CK har ett trivsamt bålgetingssurr.

Stojan skrev:
> tänkt mafac racer, skivor vet jag inte hur det
> gör sig på en sån här cykel

Ahh, du tänker en klassisk randonneur hoj rätt igenom. Då förstår jag att skivbromsar inte passar. Gevanelle har ett klassiskt handtag som heter AUDAX. Jag tror att det är en bättre lösning än styrändsreglage för randoneé.

MVH
Magnus

Tillbaka
Topp