Hjälp mig bygga en stilig Crescent

Bankruped

Medlem
Efter att försökt jobba ihjäl mig på huset, blivit Pappa och rent allmänt börjat tappat greppet tänkte jag att jag skulle dona en cykel nu i vår, mest som terapi kanske, men också lite för att ha något som tar mig till jobbet under sommarmånaderna.

Därför införskaffades (se bifogad bild) en herrcykel, och jag har inte den blekaste aning om vad jag ska ta mig till med den. Jag köpte helt enkelt det fulaste som var till salu hos Polisen.

Ålder - Okänt (men luktar Milli Vanilli)
Skick - allt utom stödet fungerar, 3 växlar, ingen fotbroms. Lite ytrost här och var, raka fälgar. Växlar som det skall, skapliga däck.
Behov - cyklar 8km/dag till och från jobbet, bara asfalt och i lugnt tempo. Aldrig med packning. platt väg. Nya trampor behövs, de kommer från en MTB runt 2000, i plast.
Önskvärt - En clean cykel, kanske nerslipad och klarlackad ?
Prisnivå - kostade ett par hundra i inköp = Budget bruks.

Jag kan skruva, men är ganska ointresserad egentligen, jag vill bara ha lite tips och ideér vad man kan ta sig till med detta åbäke. Kan definitivt ordna fler bilder på detaljer.

Jag har kollat runt lite i diverse trådar innan och är absolut inte rädd för att tänka varesig
utanför boxen eller ta till mig av synpunkter. En fixie är dock helt uteslutet, där går komfortgränsen.

Bilagor

• IMAG1069.jpg
    IMAG1069.jpg
    55 KB · Besök: 141
Senast ändrad:
Jag hittar en fråga i ditt inlägg: "Önskvärt - En clean cykel, kanske nerslipad och klarlackad ?"

Skit det säger jag, byt sadel och cykla.

Bankruped skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag behöver alltså göra något åt det yttre
> på cykeln, folk kräks när jag cyklar förbi som
> det är nu.

Det är också en kränkning som heter duga.
Kräks du själv? Inte? Trampa på.

Visst smakar det illa när jag tittar på den, av två anledningar. Dels för att den är ohyggligt ful, och dels för att jag vet att med rätt tänk har den stor potential att bli vacker.

Kul idé att vända styret, och lite autosol kanske. Nu börjar det ju droppa in lite kreativa förslag!

Sadel och snygga däck, bort med pakethållare och ev kedjeskyddet, byt till ett vackert styre (eller vänd...) och dito handtag, putsa och snygga till. Färdigt!

Mjo, tanken vara att rensa bort allt onödigt, men vart hittar jag en snygg sadel med matchande grepp/handtag? Läder ser ju otroligt snyggt ut mot rätt ramfärg.

Snygg cykel! On-One Snorky Handlebar med korkhandtag eller läderlinda, lädersadel, Nitto framrack med valfri trådkorg. Sedan går du över hela cykeln med Autosol. Det blir kanoners!

Crescents åttiotalslacker är ju sjukt snygga (förutom den där lila-vita på fashionline 316 då kanske). Definitivt mycket tjusigare än vad det blir med plåtrent, sånt gör sig inte på stålcyklar. Med upputsning och ev. byte av väl valda detaljer så är det nog så tjusigt det blir, och en bra brukscykel.

Jag var i samma sits för ett tag sedan.
Min crescent fick bli singelspeed, fixie är inget för mig.
Har dock monterat ett lasträcke fram sedan den bilden togs. Bra när man skall till affären och småhandla.

Före makeover:
Crescent.PNG

Efter makeover:
Crescent2.PNG

Alltså, de är inte vackra från början som jag ser det, så jag vet inte om jag litar på ditt omdöme att det inte blir fint med plåtrent heller (sagt med all respekt för din åsikt naturligtvis)
I övrigt är vi däremot helt överens tycker jag, lite småsaker och finish så blir det nog en bra brukshoj.

Om du skall cykla till jobbet med den, så är det praktiskt med skärmar, kedjeskydd och pakethållare. Gör alltså så lite som möjligt med den.

Rejält lyft det där, någorlunda lika utgångsläge också ser det ut som. Det känns tryggt att se hur man faktiskt kan få det bara man tänker rätt! Mer sånt här tycker jag!

Tänkte faktiskt lite på det där med skärmar innan, möjligen får de vara kvar, men ett kedjeskydd i någon form lär det väl bli. pakethållaren struntar jag i, har jag inte använt en på tio år ska det nog lösa sig med ryggsäck i fortsättningen också.

Om du singlifierar blir den lite cleanare. Ta bort stöd o pakethållare, byt till ett mindre
kedjeskydd, vänd styret.
Gratis så långt.

Sådär, då har helgen gått och åbäket är nu nerplockat, tyvärr saknas det ett par kulor i lagren fram, vart hittar man sådana egentligen? Utöver det så har vinkelslipen fått gå loss på det gamla låset och Stödet, de gamla genomföringarna för elen är pluggade. Passade på att polera upp allt som var löst med lite autosol och smorde. Klingan, bromsdelarna, styret, styrstam,

Nu till det tråkiga i kråksången.

Det fattas som bekant kulor (3st) i ett av lagren, sånna kan man väl köpa nya, men vart och räcker det med rätt diameter bara eller är det mer jag ska tänka på här?

Det är ett par ekrar som är krokiga eller tillochmed av i fälgen bak, vilken också har en sjustegad kassett som måste bort. hur får jag bort den till förmån för ett enkelt drev, eller är det lika bra att börja leta efter en frisk äldre enväxlad fälg direkt? Kanske är det någon i Gävle som sitter på en?

Kan jag dra den bakre bromswiren genom ett hål i Kronröret, eller försvagar man ramen avsevärt med ett hål där? Den främre verkar tyvärr få gå utanpå, men den ska ju inte så långt så. Hur gör man förresten för att bromswiren ska få rätt längd, finns det verktyg för att korta den? bara klippa går ju bra, men sen sitter det ju en "plupp" i ändarna som ska passa motsvarande bromsdel också.

Bilagor

• IMAG1077.jpg
    IMAG1077.jpg
    49.5 KB · Besök: 38
  • IMAG1102.jpg
    IMAG1102.jpg
    240.8 KB · Besök: 40
  • IMAG1078.jpg
    IMAG1078.jpg
    129 KB · Besök: 38
Bankruped skrev:

>
> Det fattas som bekant kulor (3st) i ett av lagren,
> sånna kan man väl köpa nya, men vart och
> räcker det med rätt diameter bara eller är det
> mer jag ska tänka på här?

Jag har fått lära mig att man byter alla kulor samtidigt. De nöts ihop, o krymper lika mycket. Om 3 nya kulor är aningen större blir det inge bra. Om det är teori eller praktik låter jag vara osagt. Jag vet 2 som säljer kulor, men den ena ligger i Göteborg o den andra i Ramsele.

>
> Det är ett par ekrar som är krokiga eller
> tillochmed av i fälgen bak, vilken också har en
> sjustegad kassett som måste bort. hur får jag
> bort den till förmån för ett enkelt drev,

Kassetten är antingen en kassett eller en frikrans, du behöver en avdragare för det ena eller andra. Sök på tex biltema så ser du skillnaden. En kedjepiska behövs också.

> eller är det lika bra att börja leta efter en frisk
> äldre enväxlad fälg direkt? Kanske är det
> någon i Gävle som sitter på en?

Det är navet som är enväxlat, eller hjulet. Hjulen slits mycket på cyklar, andrahandsmarknad finns men är inte jättestor. Ett alternativ är biltemas för 300:-, men var beredd att justera lagerspänning, fylla på fett o ev reklamera någon gång. De drar lagren så hårt att de tar skada.

> Hur gör man förresten för att bromswiren ska
> få rätt längd, finns det verktyg för att korta
> den? bara klippa går ju bra, men sen sitter det
> ju en "plupp" i ändarna som ska passa motsvarande
> bromsdel också.

Ofta är det en plupp i varje ände när du köper vajern. Den en är för racer, cylinder-rund, o den andra för mtb-reglage, platt-rund. Klipp av den nippel du inte behöver. I påsen ligger ett par små ändhylsor med, dem klämmer bara fast på änden när du är klar, så inte änden fransar upp sig. Saknar du såna kan du använda ekernipplar, som du tycks få över om hjulet är i dåligt skick.

Ang. Kulorna: Kan man kanske köpa hela lager nytt då kanske, efter att ha surfat runt lite verkar Crescent vara en smula ensamma om den här konstruktionen, men det finns ju gott om cyklar därute så mitt problem kan knappast vara unikt.

Vad gäller navet så är det väl ingen större idé att bara köpa ett nav eftersom fälgen fortfarande saknar hela ekrar. Att lära mig ekra ett hjul hade jag förvisso gärna undertagit mig, men inte i år.
Eller man man lite sådär på en höft byta en trasig eker själv ? Fälgbanan ser ju helt ok ut trots allt.

Det ser ut som om jag har en frikrans f.ö. om det nu har någon betydelse.

Verktyg är det då rakt inga problem att köpa fler av, så det gör jag gärna. Tillochmed lite FÖR gärna om man får tro sambon.

Vajerproblematiken verkar ju helt enkelt varit för uppenbar för att jag skulle förstå, och helt ärligt kanske jag kunnat ägna problemet mer tid än i tanken. Så nu får man skämmas över det också.

Enormt tack för rappa och tydliga svar, det börjar ju bli riktigt roligt det här!

Ser banorna någorlunda OK ut ser jag ingen anledning att byta styrlager. Vad är det som är speciellt med konstruktionen?
Att byta någon eller ett par ekrar klarar du nog fint, men samtidigt borde det gå att hitta ett väldigt billigt hjul någonstans som passar lika bra eller bättre för dina syften. Pröva Yardsale-tråden.
En liten förklaring i all välmening förresten: I cykelsammanhang: Fälg=Det du kallar fälgbana. Hjul=fälg+ekrar+nav, alltså det som man gärna vill kalla fälg om man tänker på bilvis.
Helt rätt att köpa verktyg när man saknar något, enda sättet att bygga upp ett bra sortiment!

Senast ändrad:
Det främre är det som verkar vara lite speciellt i konstruktionen, det bakre är väl som jag förstått det en av två standarder. Men jag får väl hasa mig bort till polisens hittegodslager igen och försöka flörta åt mig ett gammalt hjul, det gör ju inget om jag skulle råka få en fotbroms bara hjulen är någorlunda lika fram och bak liksom. Då kanske ekerproblemet löser sig också.

Yardsaletråden gav inget direkt tyckte jag, och det blir nog svårt att hitta två fungerande hjul gratis där. Allt var lite långt bort. Nåja.

Det som ligger överst på ToDon nu är att spackla och polera hela ramen ordentligt, och fundera på lack. Det är ju toksnyggt med blankpolerat stål, men det lirar inge bra med det kromade delarna färgmässigt...

Jag ser ju värdet som en aning mer flexibelt, jag kan sälja den som skrot och få betalt per kilo, jag kan cykla på den och spara 27kr på en bussresa. Vill jag istället räkna tid så spar jag en timme per arbetsdag som jag kan spendera med min dotter och sambo, eller bygga på huset, jobba över eller bara sitta på en betongsugga vid kajen och fiska.

Räkneexempel:

Säg att cykeln, med delar och i inköp kostat 1000kr, då motsvarar det 37 resor med buss, eller 15 med bilen (parkering+bensin). Det klarar jag av på en månad. Håller den längre är jag på det gröna.
Jag räknar inte min egen tid som en kostnad eftersom jag ser det som lärande och något för händerna att göra. Hade jag gjort det hade jag kanske förlängt payoffen med en månad till kanske.

Vips gick värdet både upp och förbi noll med råge, och det är odiskutabelt värdet för mig.

Hade jag en ny kolfibercykel hade det tagit i runda slängar tre år innan jag nått break even, och det känns inte riktigt motiverat som det ser ut i mitt liv idag.

Som sagts tidigare: Wirear, höljen, nya däck, bort med pakethållaren å stödet, byt ekrarna å på med ny färg så har du en vinnare. Du verkar ju ha bra koll så det blir säkert bra det här.
Sciroccos hoj var ju grymt fin!

/T

Nå, jag har bara lekt lite försiktigt med det här med ekrar för drygt 20år sedan, så jag är avvaktat försiktig till att peta på sånt som faktiskt fungerar från början. Men en eller två ska man väl kunna byta utan att förstöra det hela kanske. Om jag skulle behålla frikransen, eller snarare rätt del av den, hur får jag den i rak linje mot kuggkransen? man behöver någon form av distanser, men var hittar jag sådana som tillsammans matchar bredden av det borttagna? Jag antar att det måste vara ngt special med samma urtag för själva axeln, eller vad man nu kallar alla delarna.

Färgvalet förbryllar fortfarande faktiskt. polerat stål är faktiskt riktigt snyggt i sig, men ser illa ut mot det ljusare förnicklade delarna. Antagligen blir det snyggare med detaljer i stil med mässing eller kopparfärgade mot en polerad stålram. dessutom skär det sig inte mot föreslagen sadel och linda.

Senast ändrad:
Ett fulmek är att låta frikransen vara kvar, trotts att du tar bort växlarna. Då kan du experimentera lite med vilken utväxling som blir lagom medan du funderar vidare på hur du ska åstadkomma det gratis.

Jo, jag lär ju börja så. Annars lyckas jag väl få helt fel utväxling. Sen borde det väl räcka med någon form av distans för att centrera kedjan, eller?

Jovars, nu har jag varit i Vemdalen och kört skidor en vecka, så det har väl inte hunnit hända så mkt. Jag har börjat förkovra mig lite i det här med Lack också, men det är ett ganska stort sidospår egentligen, så jag ska nog läsa mer där jag tror jag få de svar jag vill ha helt enkelt. Ett tag övervägdes faktiskt att bara vaxa den polerade ramen, men den biten jag provade vart lite FÖR blank (vilket skulle höja ribban för hela projektet lite ovanför min ambitionsgrad) Så det blir nog en matt klarlack i några lager. Dock oklart hur jag ska få till mässingsdetaljerna (bladmässing, kan man använda det?)

Jag har ingen som helst panik att få ihop cykeln egentligen, och har väl kanske inte tiden att sitta och tokpolera på en gammal plåtbit heller kanske, men före midsommar borde den ju blir klar iallafall. Tänkte släpa mig iväg till stans hittegods i nästa vecka och kolla om det står en "fin" donatorcykel uppställd så att jag löser hjulproblematiken också, bara sakerna fungerar blir det billigare än att köpa nytt, och fortfarande inom budget (1000kr)

Kapade av stödet och den gamla låsbiten också, men med en kapskiva på 340mm vart det väl inte helt perfekt ;) och det ska filas lite där. Beställde nya bromsgummin och vajrar från Kina också.

Bankruped skrev:

> Tänkte släpa mig iväg till stans
> hittegods i nästa vecka och kolla om det står en
> "fin" donatorcykel uppställd så att jag löser
> hjulproblematiken också, bara sakerna fungerar
> blir det billigare än att köpa nytt, och
> fortfarande inom budget (1000kr)

Som sagt, hjulen slits ofta mer än resten av cykeln, du ska ha tur om du hittar en donatorcykel med bra hjul.

Sant, men om bakhjulet skulle råka ha en full uppsättning hela ekrar är det ju lätt värt promenaden dit, man vet ju dessutom aldrig vad man hittar ;)

Tillbaka
Topp