Hjälp mig köpa dropper post-reglage innan jag tappar det

Jeennney

Medlem
Efter att ha skruvat isär och servat hela min dropper post, bytt vajer och hölje (åkt land och rike runt för att hitta en vajertång) och svurit som en borstbindare så upptäcker jag i sista monteringen av fanskapet att: det som krånglat är att reglaget är trasigt… skruven/gängorna som barrel adjustern sitter på är helt av. Skratta eller gråta? 😅

Jag har vad som ser ut att vara en Bontrager Universal nånting på.. en sån här typ men för 35mm styre: https://ciclimattio.com/en/p/bontra...lack-22-2mm?continent=EUCEE&country=SE¤cy=SEK

Verkar omåttligt svår att få tag på i Suecia. Kan jag köpa ett annat reglage från ett annat märke? Vilket? Hjälp mig i djungeln. Och vad ska man tänka på, är det styrets diameter som är avgörande eller något mer? Behöver man sälja en njure eller kan man få tag på ett billigt reglage?

Min hoj:

(Och påminn mig sen dyrt & heligt varför jag inte bara lämnade in cykeln till verkstad?) 😂

Shimano är bra och billig, t.ex. hos TCM-cykel. Jag gissar att du nu har ett reglage som infästs på bromshandtaget. Om du vill har sån vet jag inte vad som är billig och bra. Bikeyoke och Wolftooth är dyr och bra.

Shimano är bra och billig, t.ex. hos TCM-cykel. Jag gissar att du nu har ett reglage som infästs på bromshandtaget. Om du vill har sån vet jag inte vad som är billig och bra. Bikeyoke och Wolftooth är dyr och bra.
Shimanos reglage är väldigt bra. Så plus ett på ett sånt. Skit i allt annat.

Infästs direkt på styret, men Shimano har kanske båda? Kollar med TCM, tack - nån snäll kundtjänst kanske kan ta mig i handen fram till kassan

Även om TS skulle haft ett reglage som fästs mot bromsreglaget propagerar jag för ett som kläms runt styret, det ger nästan alltid större valfrihet i passningen, och funkar oavsett broms...
Styrets diameter är alltid samma ute vid handtagen så det är inget att bekymra sig över.
Jag personligen gillar billiga reglage med kort slag på för jag har små händer men kan knyta näven, och jag har haft sönder reglage i samband med vurpor.
Men dyra reglage har ofta kullager och känns smooth i funktionen.

Och vad ska man tänka på, är det styrets diameter som är avgörande eller något mer?

Ett styre har två rördiametrar som bestämmer kompatibilitet:

1. Diameter i mitten, i ditt fall ø35mm. Den påverkar vilken styrstam passar till styret.
2. Diameter i ändarna, i ditt fall ø22,2 mm. (Nästan) alla MTB-styren har samma ändrörsdiameter; bockstyren har däremot ø23,8 mm.

Det betyder att de flesta dropperreglagen som sitter på styret (alltså ej I-Spec XYZ, Mismatch eller sådant trams som fästs på bromshandtaget) bör passa till ditt styre. Och de flesta brukar passa till alla droppers så länge de kan dra tillräckligt mycket kabel.

Senast ändrad:
skruven/gängorna som barrel adjustern sitter på är helt av.
Vill lägga till att det skulle vara möjligt att fortsätta använda det nuvarande reglaget eftersom justeringsskruven inte är kritisk till dess funktion. Jag tror att man kan ta av skruven och koppla höljet direkt till reglaget.

Justeringsskruven gör det enklare att öka spänningen och plocka upp slack i kabeln. Men det går också att förspänna den med tång medan man klämmer vajern till spaken. Lite fingerskicklighet (eller en tredje hand) krävs.

Shimano har också med infästning på bromshandtaget, men bara till Shimano bromshandtag.
Och då gäller det att få tag på ett reglage med rätt typ av direct-mount, Shimano har väl 4 olika typer(?)
Dessutom har åtminstone jag haft ett shimano-reglage, med rätt sorts passning till bromsreglaget, som jag inte kunde använda för det hamnade helt fel mot min hand i alla möjliga lägen det kunde justeras.

Ett styre har två rördiametrar som bestämmer kompatibilitet:

1. Diameter i mitten, i ditt fall ø35mm. Den påverkar vilken styrstam passar till styret.
2. Diameter i änderna, i ditt fall ø22,2 mm. (Nästan) alla MTB-styren har samma ändrörsdiameter; bockstyren har däremot ø23,8 mm.

Det betyder att de flesta dropperreglagen som sitter på styret (alltså ej I-Spec XYZ, Mismatch eller sådant trams som fästs på bromshandtaget) bör passa till ditt styre. Och de flesta brukar passa till alla droppers så länge de kan dra tillräckligt mycket kabel.
Du, stort stort tack för den förklaringen, himla tydligt!

Tillbaka
Topp