Hjälp mig utrusta min cykel

Hej alla glada en ny cykel vän här. jag har skaffat mig en cykel. en treek fx2 för vara exakt men jag ville inte köpa den utrustad så nu ska den rustas för lång färd jag tänkte en budget på 1800 kr till och börja med. jag har hittat en del på amazon men några saker gäckar mig än
paket hållare. vilken jungel vad har ni för tips
lås ja vad ska man köpa igentligen
väskor
alla tips är välkomma framför allt vill jag cykla minst 5 mil i sommar på resandet som måste finnas är fotstöd pakethållare lampa skärmar kan jag ta framåt i tiden

Nej nej nej pakethållare behövs inte! Om det är packning du vill ha med så föreslår jag eventuell ryggsäck bara eller en sån här:

Då får du plats med mobil och ser den om du behöver använda tex kartor, plus lite kakor eller något annat gott under färden för energi. Lite nödverktyg som ett multiverktyg kan vara bra, skulle även rekommendera en ihopvikt extraslang och en minipump ifall du får punka. Däckavtagare också givetvis.

(Slang länkar jag inte, fråga din cykelbutik vilken du behöver till dina däck, varierar)

När det kommer till lås behöver du bygellås som du fäster i både fram eller bakhjul OCH ramen, samtidigt som du också hakar i det något fast som en en järnstolpe eller liknande. Gärna någon vajer också.

IMG_7750.webp

IMG_7751.webp

Skit också i stödet. Du kommer alltid kunna hitta något att luta cykeln mot. Som kontaktpunkter mot väggen använder du sadeln och handtagen. Börjar du använda stöd till cykeln så är det lätt att du blir kaxig och börjar parkera vart som helst och tror att ”ingen kommer ta cykeln ändå, jag är bara borta någon minut”. Och trots att du låst cykeln bra så har någon pundare varit där och lyft med sig cykeln ändå sen.

Nej, det kommer vara mycket bättre övning för dig att alltid hitta något stabilt att låsa fast cykeln i.

Kul att du köpt cykel och kör hårt!

lås (samma lås olika butiker)
Här är ett gammalt inlägg om varför 27-0643 är prisvärt:

Biltema 27-0643/KAYOBA TY328/Asaklitt 31-2166/Oxford Magnum är prisvärt! De svenska är SBSC godkända och rekommenderas därför av SSF vilket många försäkringar kräver medan Oxford Magnum anmärkningsvärt är hela Sold Secure Pedal Cycle Diamond (Motorcycle Gold).
Asaklitt vann Testfaktas test av cykellås samt Hem & Hyras Test.

Visa bilaga 602727

Jag tror att det är samma OEM som Bell Catalyst 750?

16mm bygel gör att få bultsaxar klarar av att klippa upp det, även om det såklart går fort med en hydraulisk bultsax eller vinkelslip. Skall låset klara av vinkelslip får man köpa Litelok eller Hiplok D1000 som tyvärr kostar därefter. Det är ändå sällan cykelställen håller så bra så vill någon ta cykeln tillräckligt gärna så gör de väl de. Viktigaste är ju att se till att de hellre tar cykeln som står bredvid.

Senast ändrad:
För resor som inte involverar någon övernattning krävs nog inte mycket i form av packning.
Inget som kräver en pakethållare skulle jag säga.
För korta turer, mindre än 5 mil, har jag i princip bara en liten sadelväska med extra slang och lite verktyg.
Längre än så kanske jag lägger till en liten ramväska eller överrörsväska för godsaker eller tar en lite större sadelväska.
Om vädret är osäkert har jag regn- och extrakläder i en styrväska.

framför allt vill jag cykla minst 5 mil i sommar på resandet
Menar du resa med 5-mils dagsetapper? I så fall kan en ryggsäck hjälpa.
Beroende på hur mycket packning man behöver har jag också en större sadelväska.
Det är skönt att slippa ha ryggsäck om det går.

Det är inget fel på pakethållare. Men det finns andra alternativ också.

Det absolut första jag köper till en ny cykel är en bra sadelväska och en liten pump + "nödfix" som ska in i sadelväskan.
Nödfix är reservslang, punkalagningskit (jag kör både slang och lagkit av bitter erfarenhet), multiverktyg med kedjebrytare, däckjärn och kedjelänk. Om det behövs en hex-nyckel för att lossa hjulaxeln köper jag även en sådan.
Köp dessa prylar i bra kvalitet, de måste bara fungera när de behövs.

Om det blir plats över i sadelväskan fyller jag på med engångshandskar, buntband och ekernyckel.

Pakethållare är billigt och praktiskt/mångsidigt. Inte alls sportigt, dock. Den går att ta av (top tip) om du vill känna dig sportigare. :) Alltid skönt att slippa ryggsäck. Du kan köpa en lätt och dyr pakethållare från Tubus eller en billig på XXL som funkar lika bra (jag har köpt bägge alternativen och bägge funkar).
För 5 mils cykling behövs inte mycket. Jag gillar styrväskor med "lock". Inte heller sportigt, men praktiskt (och det finns billiga sådana).
Skärmar kan vara en idé om du inte är en solskenscyklist (absolut inget fel i att vilja cykla i fint väder).

bra tips här. skiter nog i stödet ett tag även om trek fx 2 har ett gäste för det. clas olsson låset var super bra tips. men pakethållare måste jag nästan ha vill kunna bla ha en väska i bak så jag kan handla lite lätt i bland svårt väla rätt modell dock
hittade ett bra kit på amazon med liten väska under sadeln med verktyg pump för nöd lagning
tänkte även addera en bättre sadel snarast

låset från clasollson
en väska med pump verktyg nödfix under sadeln
packethållare
sadelväska på sidan av väskan
lampa bakfram
ringklocka
cykelhandksar
hjälm
hållare för vattenflaska
vart ska jag stoppa en eller 2 extra slangar?
kom gärna med mera tips budgeten är 1800 kr

verktg

hitta denna ser perfekt ut
Den verkar innehålla det mesta. Jag saknar dock kedjebrytare. Det kan kännas som ett onödigt verktyg men det har räddat mig en gång och en strandad mamma med son en gång.
Den största risken med no-name verktyg är att de börjar rosta, miljön i en sadelväska är perfekt för rost. Tro mig, jag har rostiga multiverktyg. Sadelväskor och pumpar har det passerat många genom åren. De billiga går sönder.

Jag skulle köpa kända varumärken från välkända/stora cykelbutiker.

Så okej kan vi sammanfatta
Pakethållare
Lagnings sats med verktyg 2 slangar
Ringklocka
Bra lås från klasollson
Väska i bak
Lampa
Hjälm så klart
Inget mera
Skönt sadel ?

Så okej kan vi sammanfatta
Pakethållare
Lagnings sats med verktyg 2 slangar
Ringklocka
Bra lås från klasollson
Väska i bak
Lampa
Hjälm så klart
Inget mera
Skönt sadel ?
På tal om skön sadel, det är förmodligen inget fel på den egentligen. Det brukar vara standard när man köpt ny cykel och är van typ damcyklar med fåtöljdynor till sadlar att man tror att det är det man behöver. I verkligheten blir det bölder och blod av ”komfort”sadlar om du regelbundet cyklar längre än till matbutiken 0,5 km från hemmet.

Många tänker också ”jag ska aldrig ha såna där tighta byxor, jag ska vara annorlunda och bryta stereotypen av gubbe i lycra”. Sen två dagar senare tänker man om man inte skulle köpa en bättre sadel. Sen när man hör sig för och researchar inser man att det visst fanns vaddering i cykelbyxorna. Då trillar ofta poletten ner, typ ”ahaaa är det DÄRFÖR man har såna”. Sen är man fast och så står man där framför spegeln och ser ut som en brottare från 20-talet.

Så nej, det är inte ny sadel du behöver. Det är snarare ett par bra bibs och lite chamoise cream.

Pump
Det bästa är (minst) två
En golvpump, med manometer, är bra att ha för att pumpa med hemma
och en minipump på cykeln när du har lagat punka.

Det är snarare ett par bra bibs och lite chamoise cream.
Även om bibs är bättre så behövs det inte.
Vanliga cykelbyxor är ofta billigare och blir känns därför ofta som ett bättre köp för en nybörjare
Men ett stort plus på rumpsalva.
@Northernflattire: inga boxers, eller andra underbyxor, under cykelbyxorna.

Jag tänker inte ta med mig 11 slangar på en randorunda. Det låter extremt.
Det ser lite konstigt ut vid start såklart, men ställer man in på sin Garmin att den piper till var sjätte mil så kan man ju bara dumpa en längs vägen. Då kan stackarna som inte förberett sig lika bra plocka upp dom sen.

det känns lite som jag inte diekt får svar...
så slang och lagnings kit är vad jag ska ha enbart då eller plus lås och pakethållare behöver jag verkligen avs. dom väskorna e super dyra. nog kan någon slänga ihop en lista på saker för 1800 för full montera cykeln får lång färd

så slang och lagnings kit är vad jag ska ha enbart då eller plus lås och pakethållare behöver jag verkligen avs. dom väskorna e super dyra. nog kan någon slänga ihop en lista på saker för 1800 för full montera cykeln får lång färd
Mitt tips: Cykla först. Bara ut och cykla. Längre och längre distanser. Du kommer själv märka vad du saknar efter en stund. Då slipper du lägga 1800 kr på något du kanske inte ens behöver.

Har du bara 1800 att handla för får du nog köpa allt billigt. Slang/lagningskit (<100). Pump och verktyg 3-400? Pakethållare kan du säkert få tag på gratis/billigt i skänkestråden. Lås. Billig väska (det går med Biltemaväskor).
Kolla in alla reor. Du får kanske inte exakt det du vill ha, men du kan få tag i billiga saker.

Hjälm, skriver du. Ska vi blanda in cykelhandskar, -byxor, -tröja och skor också? Nä, det ryms nog inte. Men trasa och eller handduk måste du ha. Kan man väl fixa på en mack, men cyklar man mer än säg 15 mil vill man kanske smörja om kedjan.
Har väl inte med cykeln att göra: Snöre och kniv.

20230916_094851.webp

Pakethållare från XXL, styrväska från Biltema. Visst, det var en lätt tur utan tält osv, men det var absolut inga problem. Det behöver inte vara så krångligt att cykla. Nej, cykeln är ingen dyrgrip heller. :)

Om vi börjar med väskorna där du kan förvara lite prylar, så som extra slang osv, så finns detta.
Väskpaket
Är man ute och rör på sig, så behöver man vätska och då kan detta paket funka.
Flaskhållare
Hade du tänkt använda telefonen som GPS så finns denna.
Telefonhållare
Skulle du mot förmodan behöva byta däck medans du är ute på tur.
Tire levers
Skullde du vilja ha extra ombyte, så kan du med fördel komplettera med en sådan här.
Sadelväska eller Sadelväska

lägg till pump, extra däck och slang (skall din lokal cykelhandlare kunna hjälpa dig med) och lås, och du är redo för lite längre cykelturer.

Om vi börjar med väskorna där du kan förvara lite prylar, så som extra slang osv, så finns detta.
Väskpaket
Är man ute och rör på sig, så behöver man vätska och då kan detta paket funka.
Flaskhållare
Hade du tänkt använda telefonen som GPS så finns denna.
Telefonhållare
Skulle du mot förmodan behöva byta däck medans du är ute på tur.
Tire levers
Skullde du vilja ha extra ombyte, så kan du med fördel komplettera med en sådan här.
Sadelväska eller Sadelväska

lägg till pump, extra däck och slang (skall din lokal cykelhandlare kunna hjälpa dig med) och lås, och du är redo för lite längre cykelturer.
nu snackar vi bra tips tack!
lägger till hjäm och verktygs väskan jag hittade en hållare för mobilen och reten du sade. skulle nog vilja ha någon större väska bak om jag vill shoppa en dag

någon form av väska här är jag osäker, jag vill kunna ta hojen handla så lite sörre påse lite mera feed back
bättre sadel min rumpa är van vid biltemas bruna gubbsadel

vad tror ni om detta?
Om du använda cykeln till att handla, så skall du titta på panniers. De kostar dock en slant, så till en början så kanske du skall använda ryggsäck? (om du inte tänkte veckohandla eller liknande)
Förutom Ortliebs, som kostar en del, så finns det en uppsjö på Amazon, men just i det fallet så hade jag varit skeptisk till hur mycket de klarar av...

tänkte mest om jag vill ner och handla för dagen. men okej pakethållare plus det du sade. tänk dig jag vill a kunna handla lite för dagen vad som normalt går ner i en cykel korg. B kunna ta med mig regnkläder snacks lite vatten lite slang till och börja med. det går utrusta mera i framtiden om man vill ha med sig saker för mera dagar.
hakar på 2 sånna då
väskor

Senast ändrad:
okej så följande behövs
mobilhållare
lyse
slangar
verktyg
pakethållare hade polaren över ska se om den passar
lååås
hjälm
vatten
någon form av väska här är jag osäker, jag vill kunna ta hojen handla så lite sörre påse lite mera feed back
bättre sadel min rumpa är van vid biltemas bruna gubbsadel

vad tror ni om detta?
Glöm inte extra däck också för om det går sönder på turen är det inte kul att vara utan. Ringklocka. Annars får du böter. Rekommenderar denna från Biltema. Viktigt att du syns också så reflekterande hi-vis överdrag till sadeln är aldrig fel, samt varningsflagg så du syns på håll också. Även gashandtag rekommenderas. Sen är du nog redo för långtur!

men nu har jag väl allt. är lite allergisk mot biltema bara men väskan såg fett nice ut
kommer väl en bild sedan när allt kommit hem
kostnad ca 1600 än så länge plus hjälmen kostar väl 300 så 1800 rätt exakt.blir lite amazon lite biltema mix

får snoka lite mera på pakethållaren då min fx 2 har ju hål för pakethållare

tänkte mest om jag vill ner och handla för dagen. men okej pakethållare plus det du sade. tänk dig jag vill a kunna handla lite för dagen vad som normalt går ner i en cykel korg. B kunna ta med mig regnkläder snacks lite vatten lite slang till och börja med. det går utrusta mera i framtiden om man vill ha med sig saker för mera dagar.
hakar på 2 sånna då
väskor
Karrimor på K&S, absolut lysande väskor.
Lätta, vattentäts och rymliga.
Finns även ett par svarta från samma säljare.

Hej alla glada en ny cykel vän här. jag har skaffat mig en cykel. en treek fx2 för vara exakt men jag ville inte köpa den utrustad så nu ska den rustas för lång färd jag tänkte en budget på 1800 kr till och börja med. jag har hittat en del på amazon men några saker gäckar mig än
paket hållare. vilken jungel vad har ni för tips
lås ja vad ska man köpa igentligen
väskor
alla tips är välkomma framför allt vill jag cykla minst 5 mil i sommar på resandet som måste finnas är fotstöd pakethållare lampa skärmar kan jag ta framåt i tiden
Skippa pakethållare. Ryggsäck!

Lidl brukar ha cykelvecka, men den har nog redan varit nu. De brukar iaf ha bra väskor att hänga på sidan av pakethållaren. Med dem och en ryggsäck kan man storhandla. Där brukar man också kunna hitta andra former av cykelväskor och annat som kommit upp här.

Men som också sagts, testa cykla och se vad du saknar.

Hjälm tror jag alla skriver under på är viktigast, sen låset. 5 mil är rätt kort för de flesta som cyklar regelbundet och därför skulle många inte ta med sig mer än just lagningskit och pump för att slippa bli stående längs vägen.

Det finns de som cyklar Vätternrundan på damcykel, så det går att cykla långt oavsett hoj.

Okej då blir det hjälm lås och väskan med verktyg så får jag helt enkelt se vad jag vill ha sedan . Och helt enkelt redig ryggsäck då jag vill handla mat och lampa ring klocka helt enkelt och stänk skydd .jag gissar det är bra hittar säkert nått vettigt .ryggsäck på ryggen blir så svettigt dock

Tillbaka
Topp