Hjälp mig välja! (ilandsproblem No1)

kellyk

Medlem
Lång cyklist (203cm, 109kg) söker nytt. Har nått vägs ände med min hardtail (Trek 23" ram) och vill ha något för stök och bök.
Borde vara enkelt men jag kommer inte vidare.

Följande cyklar har jag vaskat fram (Budget max ungefär 40´ och gärna modell som går att få leverans på ASAP):

Bird AM9 XL
YT Jeffsy (CF Comp eller CF Pro) XXL
YT Capra XXL
Commencal Meta Trail 29 XL
Commencal Meta AM 29 XL
Radon Swoop 170 8.0 21"

Hur svårt ska det va? Säg till mig på skarpen så jag kan komma ur det här "sitta vid skärmen och leta cykel typ 2 timmar om dagen helvetet" ;-)

Om du är så lång är väl spontant dom där superduper långa cyklarna ett bra alternativ. Jag tänker Pole, Nikolai, Geometron... Kanske blir lite tight med 40k budget, men nog borde du kunna få en Pole 140 eller vad dom heter för det.

Det är många som verkar nöjda med sin Commencal'er och "fågelcyklarna" ser ut att bli nästa Happy's nya kelgris, finns troligen en orsak till det :)

AX3L sa:
Om du är så lång är väl spontant dom där superduper långa cyklarna ett bra alternativ. Jag tänker Pole, Nikolai, Geometron... Kanske blir lite tight med 40k budget, men nog borde du kunna få en Pole 140 eller vad dom heter för det.
Mm för Birden är så kort. YTn är också helt sjukt lång när man ser den live.

commencal.JPG

Lätt commencal meta trail british edition. Inte nog med att den är snyggast, den vann trail bike of the year också :)

https://www.bikeradar.com/reviews/b...kes/commencal-meta-tr-29-brit-edition-review/

Enda problemet är väl att den kommer in lite över 40k, men en budget är ju till för att överskridas...

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Vilken är snyggast?

Mitt i prick! Det är kanske där skon klämmer? I min bok är YT och Commencal klart snyggast utifrån vilka cyklar som går att få loss i närtid. Birden är slut i sitt råa Alu-utförande och finns att få i bäbis blå/rosa samt Psyk-Grön (objektivt sett). Mycket annat (t.o.m det mesta?) talar ju för Birden, rätt komponenter från början, rejäla hjul som jag inte kör sönder första dagen, lång så det räcker osv osv

Senast ändrad:
Jag skulle säga, glöm Radon och Commencal som är XL-små med ca 490 mm reach och du behöver XXL-storlek med reach >510 mm. Skillnaden mellan 490 mm och 510-520 mm reach är en hel ramstorleks skillnad.

Kvar blir Jeffsy/Capra i XXL med ca 515 mm reach och Bird i XL med ca 520 mm reach av de du listat från början.
Hightower XXL med 505-515 mm reach (beroende på setup) och Megatower XXL med 515 mm reach https://www.santacruzbicycles.com/en-US/megatower
Mondraker Foxy 29 i XL med 510 mm reach https://www.mondraker.com/es/en/2019-foxy-carbon-r-29
Nukeproof Mega 290 i XL med 515 mm reach http://nukeproof.com/products/mega-290-pro-2019/
Cyklar från Pole.
Det kanske finns fler alternativ?

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Jag skulle säga, glöm Radon och Commencal som är XL-små och du behöver XXL-storlek. Reach >510 mm.
Kvar blir Jeffsy/Capra i XXL och Bird i XL av de du listat från början.
Hightower XXL med 505-515 mm reach (beroende på setup) och Megatower XXL med 515 mm reach https://www.santacruzbicycles.com/en-US/megatower
Mondraker Foxy 29 i XL med 510 mm reach https://www.mondraker.com/es/en/2019-foxy-carbon-r-29
Nukeproof Mega 290 i XL med 515 mm reach http://nukeproof.com/products/mega-290-pro-2019/
Cyklar från Pole.
Det kanske finns fler alternativ?

Ja, där ser man. Jag kontaktade commencal direkt om de trodde XL var funkis, här är DERAS svar:

I confirm there is no problem for your size, choosing obviously an XL size.
To compare with your actual bike, reach of your Super fly size 23 is 470mm when reach of our meta is 500mm

Reach allows to compare exactly between 2 different brands, and our XL is slightly longer than your actual bike.

Du pratade med en säljare. Vad hade du förväntat dig för svar? Något i linje med:
- Nä, köp inte min cykel, köp en cykel som är en storlek större, i rätt storlek, från någon av våra konkurrenter som tillverkar cyklar för fullvuxna.

Din hardtail går inte att jämföra rakt av heller.

Men 500 borde funka beroende på vad du har för smak. Det är just det där med att prova för att veta säkert som är svårt när man är lite närmare gränsen.

203 cm är långt. En stök & bökcykel som är för liten har förutom för kort reach även lika mycket (eller mer) för kort hjulbas, så det räcker inte att bara sätter dit 20-30 mm längre styrstam. Cykeln blir otrygg.

Sixten Fors sa:
203 cm är långt. En stök & bökcykel som är för liten har förutom för kort reach även lika mycket (eller mer) för kort hjulbas, så det räcker inte att bara sätter dit 20-30 mm längre styrstam. Cykeln blir otrygg.
Det finns dock en variabel för tycke och smak som inte ska underskattas. Men för den som inte vet sig ha en sådan preferens är mittfåran då klart att föredra.

203 cm är dock så pass långt att det inte finns någon cykel som ger utrymme för tycke och smak, ingen cykel är för lång. Det finns cyklar som nästan räcker till, och så finns det cyklar som inte alls räcker till.

Santa Cruz XXL passar enligt tillverkaren till 193-201 cm cyklist.
YT Jeffsy/Capra i XXL passar enligt tillverkaren till 192-202 cm cyklist.

Sixten Fors sa:

Tjena!

En cykel behöver inte vara otrygg för att den är kortare. Det handlar som så många gånger innan om hur man själv vill att cykeln ska uppträda.
Jag vill veta Kellyks benlängd innan jag uttalar mig om storlek. Med långa ben kan han mycket väl köra 2cm kortare reach än din egenpåfunna formel. Med korta ben så är det en annan sak.

Kneecap sa:
Tjena!

En cykel behöver inte vara otrygg för att den är kortare. Det handlar som så många gånger innan om hur man själv vill att cykeln ska uppträda.
Jag vill veta Kellyks benlängd innan jag uttalar mig om storlek. Med långa ben kan han mycket väl köra 2cm kortare reach än din egenpåfunna formel. Med korta ben så är det en annan sak.

Benlängd? Från Fotsula till gren 93cm, hjälper det måttet?

kellyk sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Det låter väldigt lite för en i din längd .
Är det till falsetthöjd i grenen ?

M

Kör själv Santa Cruz Tallboy 3, XXL och är 197cm med 97cm innerbenslängd. Funkar fint. Bra tips om den från Sixten.
Och har du lite kortare ben än vad jag har så blir det nog ännu bättre med lite mindre drop sadel/styre.

Mats

Manurhin2 sa:
kellyk sa:
Kneecap sa:
Tjena!

Det låter väldigt lite för en i din längd .
Är det till falsetthöjd i grenen ?

M

Gjorde omtag på detta och 95cm är nog mer korrekt. Därefter tonartshöjning.

Enligt min högst vetenskapliga formel vill normalcyklisten ha 2 * kroppslängd + 150 = 556 mm avstånd till styret. Sedan kan man ha lite olika proportioner/preferenser, typiskt +/- 15 mm.
Till cykeltypen vill man inte har kortare stam än 30 mm och inte längre än 60 mm.
Sweetspot blir då 511 mm reach.
Köper man en cykel i den storleken är sannolikheten att det blir fel som minst. Rätt är bra.
203_2.png

Då många (de flesta?) dessutom sätter 10-20 mm spacers under styrstammen på cykeltypen, och att varje 10 mm spacer flyttar styret 4 mm bakåt, kan det vara idé att snarare gå upp lite i reachmått på ramen än att köpa en som riskerar att bli för liten. Alltså en cykel med 515 mm reach.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Enligt min högst vetenskapliga formel vill normalcyklisten ha 2 * kroppslängd + 150 = 556 mm avstånd till styret. Sedan kan man ha lite olika proportioner/preferenser, typiskt +/- 15 mm.
Till cykeltypen vill man inte har kortare stam än 30 mm och inte längre än 60 mm.
Sweetspot blir då 511 mm reach.
Köper man en cykel i den storleken är sannolikheten att det blir fel som minst. Rätt är bra.

Då många (de flesta?) dessutom sätter 10-20 mm spacers under styrstammen på cykeltypen, och att varje 10 mm spacer flyttar styret 4 mm bakåt, kan det vara idé att snarare gå upp lite i reachmått på ramen än att köpa en som riskerar att bli för liten. Alltså en cykel med 515 mm reach.

Tjena!

"Högst vetenskapliga" förklara hur den är det. För det har du än så länge inte lyckats med.

glitch sa:
Bild? Annars har det inte hänt;)
Grattis!

Än så länge bara i form av en (ångerbar?) orderbekräftelse. Återkommer med bilder, om jag återhämtar mig från den här mentala härdsmältan att väja cykel trots få valbara modeller. Velar egentligen fortfarande mellan (Bird) Am9 och (Nukeproof) Mega 290.

Hur gick det? Undrar kanske någon. Jo, veckan efter midsommar ringde UPS och ville leverera. Välemballerat & välbyggt.
Ett monster!

I samma veva drog jag på mig ett ryggskott som jag boostade med att flyga över styret på premiärturen och därefter försöka hänga på juniorerna i Idres grävda banor. Suck, att man aldrig lär sig....

EC889914-1BF3-47CA-A2D6-C3F1B57BD4F0.jpeg

Husomhelst känns cykeln robust, lagom stor (den är rejäl men i mitt sällskap ser den ut som en medium med 27,5”) och den lär hålla mig sysselsatt ett bra tag framöver.

Framtiden får utvisa om ett lättare hjulset skulle vara bra.

Kontakten med Bird och deras service har varit grym, svårt att värdera i pengar men värt en hel del tycker jag. Återkommer när jag är lika flygfärdig som Birden...... ;-)

Tillbaka
Topp