Hjälp, min gaffel läcker!

• Trådstartare Trådstartare phu
  • Start datum Start datum

phu

Medlem
Var ute och körde NICK-spåret imorse när min framgaffel (en Marathon SL-04) plötsligt började pysa och all luft gick ur ena benet. Trodde först jag fått punktering men det var som sagt gaffeln som läckte. När jag nu försöker pumpa i ny luft pyser den bara ut igen upptill. Det sipprar även ut lite olja. Läckan är på vänstra benet och det är det positiva trycket som läcker ut, som det verkar från locket.

Eftersom jag inte har en aning om hur gaffeln ser ut på insidan (någon som vet var man kan hitta en sprängskiss?) vågar jag inte börja skruva på den allt för mycket, men jag kände lite på locket och det satt rätt så löst så jag provade dra åt det lite. Det verkar hjälpa, hör iaf inget pysande ljud längre och trycket verkar stanna kvar. Kan det vara så enkelt som att att det satt lite för löst? Har precis haft gaffeln på service (endast kört runt 20 timmar sen dess) så det kanske är därför.

/Peter

Kolla Marzocchis hemsida, där finns manualer på alla deras gafflar.

Men det kanske helt enkelt är så att de på verkstan drog åt för löst. Testa och kör en runda och se om den funkar. :)

Det kan vara luftnippeln som krånglar lite. Lägg några droppar vatten i gropen till ventilen och se om det bubblar där. Eller så är oringen längst upp klämd. Lätt hänt hos en stressad mek...

Har testat luftnippeln och det är inte den. Kan man ta loss locket utan osh kolla oringen utan att riskera nåt. Hur hårt ska föresten locket sitta? Det satt som sagt ganska läst kändes det som så det kan ju ha varit så enkelt att de på verkstan inte drog åt det tillräckligt som Valhalla var inne på.

phu skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man ta loss locket utan osh kolla oringen utan att
> riskera nåt.

Jo, men i benet med negativ "kammare" gäller det att vara försiktig eftersom det sitter fast i den "negativa kammaren" också. Denna får inte klämmas. Det finns ett specialverktyg som man ska hålla fast den med.

Locket ska sitta hårt. Vet ej hur hårt i termer av NM men det ska vara rejält tilldraget.

Ted_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Äntligen, nu kan ni väl sluta klaga på Manitou
> och börja dissa Marzocci istället (:

Nänä! Det är mekanikern som klantat sig. Och som Per säger, locket skall dras ordentligt. Ungefär som vilken skruv som helst. Alltså inte så hårt att man blir blå i ansiktet och brun i brallan...

Tillbaka
Topp