Hjälp min sambo välja racer!

Martinlwl

Medlem
Hej!
Min sambo(tjej) har bestämt sig för att göra en klassiker. Idag har hon en vanlig stadscykel(ganska sportig modell, men inget bockstyre, ganska tung o.sv). Vi är inga miljonärer men tittar på cyklar för runt 5-10kkr begagnade såklart.

Jag själv har en racer men har börjat snegla på lite gravelhojjar för skönare geometri och roligt att kunna köra oasfalterat kanske?

Jag tänker mig att hon ska ha något åt det hållet också? Vad jag förstår är bekvämlighet viktigare än topfart på vättern? Spelar alu eller kolfiber någon roll på ett sånt lopp? Är s.k "damracers" bättre för en tjej än att helt sonika köpa en strl 52 herrmodell? Hon är ca 1.78m.

Hon gillar sin cykel idag, hade det varot hjärndött att bara byta styre?? Kanske börja där och med riktiga pedaler och uppgradera senare?

Tacksam för input!

Om hon ska köra en klassiker så ska hon inte satsa på en gravel. Det finns lugna vägar med fina lantliga och naturnära vyer på landsväg också när hon är klar med klassikern och ni ska cykla tillsammans. Som du säger är hennes nuvarande cykel tung och icke-aerodynamisk, då skulle jag inte heller satsa på en gravel utan på en lätt landsvägsracer. Klart att det finns lätta gravels och man kan sätta på lätta hjul med lätta tunnare däck osv på den, men varför inte bara köra på en lvg-cykel då från start istället? Själv tycker jag att grusväg och gravel är jobbigt även med rätt däck osv. Kroppen blir mörare efter grusväg än landsvägsasfalt tycker jag. Undviker därför grusvägar och tar hellre omväg på asfalt och inte bara pga punkarisken med min lvg-cykel. Det var absolut mer lockande i tanken tills jag faktiskt provade. Du/hon kanske är annorlunda, så testa gärna en runda eller två innan ni committar till gruscyklar då det absolut kommer ha en påverkan på hur snabbt och enkelt hon kommer runt sjön. Särskilt om hon har gravelväxlar med liten klinga fram.

Det är också stor skillnad på aluminium och aluminium när det kommer till komfort. Vissa alucyklar har en kolfibergaffel tex som dämpar mycket. Är det ren aluminium hela vägen igenom så kan det upplevas hårt och ”skakigt”, men såklart helt överkomligt komfortmässigt ändå. Min alucykel är bekväm, har kolfibergaffel och kolfiberhjul numera. Den har dock en lägre baktriangel som är vanligt på modernare cyklar och ska öka komforten något pga större ”flex”. Såna detaljer kan också göra stor skillnad när man jämför alu med alu. En renodlad kolfiberhoj är absolut att föredra ändå för komfortens skull isåfall. Hjulen gör ju stor skillnad också så kolfiberhjul är en fördel om ni hittar det. Går alltid att uppgradera hjulen efteråt också.

Gällande geometri så skulle jag inte oroa mig för mycket och satsa på ”endurance”/komfort-racer med jätteslopande rör osv (edit: förtydligar att ni INTE behöver låsa fast er på dessa ”komfort”geometrier utan kan välja vanlig racer-geo). På dom flesta cyklar, så länge gaffelröret inte är kapat, kan ni få till en bra position ändå. Det är kroppen som avgör. En bikefit är absolut värd att investera i när hon hittat sin cykel och gör nog större skillnad för komforten än något annat som material eller geometri.

Hjul gör dock väldigt mycket. Se också till att det finns bra utväxling för att kunna ta det lugnt i backar. En kassett på 11-34 skulle jag rekommendera som minst. Eller något större. Kolla upp om bakväxeln på cykeln tar det eller mer, eller om det är enkelt/billigt/möjligt att byta bakväxel och kassett isåfall. Shimano Cues är billigt och bra om ni behöver byta växel.

I övrigt är det svårt att rekommendera exakt cykel. Mycket handlar ju också om utseendet. För mig iaf. Det är mycket roligare att cykla på en cykel man tycker och om tycker är snygg. Roligare att cykla på en sån än en på pappret ”bättre” cykel som är svinful.

Lycka till!

Ett tillägg också gällande att byta styre på hennes nuvarande. Det är inte bara-bara. Utöver styret i sig kanske hon måste skaffa en ny längre styrstam också, och utöver det behöver ni byta handtagen och då kanske även växelgruppen. Behövs ofta nya kablar och vajrar och annat också. Det kanske visar sig att växelgruppen inte passar pga inte rätt fästen på cykeln för framväxel, vevpartiet funkar inte med vevlagret osv. Det låter som trubbel för mig och svårt/jobbigt att konvertera tillbaka sen.

Hon kan dock enkelt sälja vidare racern om hon inte skulle gilla den. Så det är aldrig riktigt helt 100% pengar i sjön så att säga. Utbudet av damcyklar är lite begränsat och det har skett en boom av cykelintresserade kvinnor som satsar på klassiker, kör Vättern eller bara vill cykla landsväg. Så efterfrågan tror jag matchar eller till och med understiger utbudet. Inga problem att sälja vidare alltså.

Sen kan hon ju alltid köra runt pölen på sin nuvarande cykel i nuvarande utförande också. Det är det många som gör. Renodlade damtrallor är inte helt opopulära. Men det kommer ta längre tid och kan då också bli mycket jobbigare/inte lika kul som på en racer. I värsta fall blir det en stressig kamp mot repet också.

Tillbaka
Topp