Hjälp min sambo välja racer!

Martinlwl

Medlem
Hej!
Min sambo(tjej) har bestämt sig för att göra en klassiker. Idag har hon en vanlig stadscykel(ganska sportig modell, men inget bockstyre, ganska tung o.sv). Vi är inga miljonärer men tittar på cyklar för runt 5-10kkr begagnade såklart.

Jag själv har en racer men har börjat snegla på lite gravelhojjar för skönare geometri och roligt att kunna köra oasfalterat kanske?

Jag tänker mig att hon ska ha något åt det hållet också? Vad jag förstår är bekvämlighet viktigare än topfart på vättern? Spelar alu eller kolfiber någon roll på ett sånt lopp? Är s.k "damracers" bättre för en tjej än att helt sonika köpa en strl 52 herrmodell? Hon är ca 1.78m.

Hon gillar sin cykel idag, hade det varot hjärndött att bara byta styre?? Kanske börja där och med riktiga pedaler och uppgradera senare?

Tacksam för input!

Om hon ska köra en klassiker så ska hon inte satsa på en gravel. Det finns lugna vägar med fina lantliga och naturnära vyer på landsväg också när hon är klar med klassikern och ni ska cykla tillsammans. Som du säger är hennes nuvarande cykel tung och icke-aerodynamisk, då skulle jag inte heller satsa på en gravel utan på en lätt landsvägsracer. Klart att det finns lätta gravels och man kan sätta på lätta hjul med lätta tunnare däck osv på den, men varför inte bara köra på en lvg-cykel då från start istället? Själv tycker jag att grusväg och gravel är jobbigt även med rätt däck osv. Kroppen blir mörare efter grusväg än landsvägsasfalt tycker jag. Undviker därför grusvägar och tar hellre omväg på asfalt och inte bara pga punkarisken med min lvg-cykel. Det var absolut mer lockande i tanken tills jag faktiskt provade. Du/hon kanske är annorlunda, så testa gärna en runda eller två innan ni committar till gruscyklar då det absolut kommer ha en påverkan på hur snabbt och enkelt hon kommer runt sjön. Särskilt om hon har gravelväxlar med liten klinga fram.

Det är också stor skillnad på aluminium och aluminium när det kommer till komfort. Vissa alucyklar har en kolfibergaffel tex som dämpar mycket. Är det ren aluminium hela vägen igenom så kan det upplevas hårt och ”skakigt”, men såklart helt överkomligt komfortmässigt ändå. Min alucykel är bekväm, har kolfibergaffel och kolfiberhjul numera. Den har dock en lägre baktriangel som är vanligt på modernare cyklar och ska öka komforten något pga större ”flex”. Såna detaljer kan också göra stor skillnad när man jämför alu med alu. En renodlad kolfiberhoj är absolut att föredra ändå för komfortens skull isåfall. Hjulen gör ju stor skillnad också så kolfiberhjul är en fördel om ni hittar det. Går alltid att uppgradera hjulen efteråt också.

Gällande geometri så skulle jag inte oroa mig för mycket och satsa på ”endurance”/komfort-racer med jätteslopande rör osv (edit: förtydligar att ni INTE behöver låsa fast er på dessa ”komfort”geometrier utan kan välja vanlig racer-geo). På dom flesta cyklar, så länge gaffelröret inte är kapat, kan ni få till en bra position ändå. Det är kroppen som avgör. En bikefit är absolut värd att investera i när hon hittat sin cykel och gör nog större skillnad för komforten än något annat som material eller geometri.

Hjul gör dock väldigt mycket. Se också till att det finns bra utväxling för att kunna ta det lugnt i backar. En kassett på 11-34 skulle jag rekommendera som minst. Eller något större. Kolla upp om bakväxeln på cykeln tar det eller mer, eller om det är enkelt/billigt/möjligt att byta bakväxel och kassett isåfall. Shimano Cues är billigt och bra om ni behöver byta växel.

I övrigt är det svårt att rekommendera exakt cykel. Mycket handlar ju också om utseendet. För mig iaf. Det är mycket roligare att cykla på en cykel man tycker och om tycker är snygg. Roligare att cykla på en sån än en på pappret ”bättre” cykel som är svinful.

Lycka till!

Ett tillägg också gällande att byta styre på hennes nuvarande. Det är inte bara-bara. Utöver styret i sig kanske hon måste skaffa en ny längre styrstam också, och utöver det behöver ni byta handtagen och då kanske även växelgruppen. Behövs ofta nya kablar och vajrar och annat också. Det kanske visar sig att växelgruppen inte passar pga inte rätt fästen på cykeln för framväxel, vevpartiet funkar inte med vevlagret osv. Det låter som trubbel för mig och svårt/jobbigt att konvertera tillbaka sen.

Hon kan dock enkelt sälja vidare racern om hon inte skulle gilla den. Så det är aldrig riktigt helt 100% pengar i sjön så att säga. Utbudet av damcyklar är lite begränsat och det har skett en boom av cykelintresserade kvinnor som satsar på klassiker, kör Vättern eller bara vill cykla landsväg. Så efterfrågan tror jag matchar eller till och med understiger utbudet. Inga problem att sälja vidare alltså.

Sen kan hon ju alltid köra runt pölen på sin nuvarande cykel i nuvarande utförande också. Det är det många som gör. Renodlade damtrallor är inte helt opopulära. Men det kommer ta längre tid och kan då också bli mycket jobbigare/inte lika kul som på en racer. I värsta fall blir det en stressig kamp mot repet också.

Om hon ska köra en klassiker så ska hon inte satsa på en gravel.

Kategoriskt och dessutom felaktigt påstående. Huruvida en cykel passar en cyklist beror inte på cykeltypen, utan på cykelns geometri och cyklistens förutsättningar. Det finns sk gravelhojar som har en "snällare" geometri än sk komfortracers, dvs kategorierna är överlappande. Om ni har möjlighet gör en sk bike sizeing för att få lämpliga mått för henne. Kostar dryga tusenlappen och tar en timme. Väl investerade pengar.

Hur cykeln är konstruerad är viktigare än materialet. @HåkanC kan argumentera väl i det avseendet. Med det sagt hade jag nog undvikit en alugaffel.

Att bygga om befintlig cykel kommer sannolikt kosta en hel del och slutresultatet troligen inte bli bra.

Det som brukar skilja mellan dam- och herrmodeller är ibland bredden på styret och sadelns utformning. Ibland även själva ramen, men det tror jag är ovanligt. Sadel är en smaksak så den kan man bortse från så tillvida att en sk herrsadel kanske passar henne bättre. Sannolikt bättre att själv byta till ett smalare styre om hon vill ha det, än att låta sk dammodell vara en viktig parameter.

Red: stavfel

Senast ändrad:
Gravel låter som det bästa valet. Funkar klockrent på Vättern men ger mer möjligheter till roliga turer ut i kulturlandskapet.

Alu eller kolfiber är skitsamma. Kört bägge och skillnaden är marginell.

Om hon ska vättra runt är litet rejsigare däck bra. Sparar tid och möda.
Ett bockstyre minskar inte bara luftmotståndet, utan möjliggör också litet variation i var händerna håller: Sparar händer, armar och axlar.
Kan inte riktigt kommentera "dammodell", men om ni ska välja mellan två likvärdiga cyklar...
Kolfiber eller aluminium är inte så viktigt. ...Kan vara litet prestige, men inte din sambo inte!?
Men hon måste trivas på cykeln!! Många timmar blir det.

Kategoriskt och dessutom felaktigt påstående. Huruvida en cykel passar en cyklist beror inte på cykeltypen, utan på cykelns geometri och cyklistens förutsättningar. Det finns sk gravelhojar som har en "snällare" geometri än sk komfortracers, dvs kategorierna är överlappande.
Nu skulle ju cykeln inte bara passa cyklisten (vilket är en självklarhet) utan även användas i ett visst syfte (cykla runt pölen som del av en svensk klassiker). En gravel är en cykel som är gjord för att cykla på grusväg. Det brukar innebära tjockare däck, annan typ av växel (ofta liten klinga fram) osv. Ibland även inbygda stötdämpare eller andra saker som skiljer den från en vanlig landsvägsracer som är bygd för att ta sig fram snabbt, aerodynamiskt och lätt på asfalt.

Jag vet att det finns gravelcyklar och racercyklar som överlappar ibland. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, såklart, speciellt när en racer och en gravel ser ganska lika ut i grunden. Men om man som TS är inne på att köpa gruscykel för att cykla på grus och funderar på om det även är rätt val för sambon som ska cykla klassiker så är det fel val imo. Mindre fel än att rekommendera en downhill mountainbike såklart, men fortfarande fel.

När man pratar om gruscykel vs landsväg måste man också anta att man inte menar gränsfallen eller outliers i kategorierna utan utgå ifrån att man menar en typisk gravel eller en typisk landsvägscykel. Även landsväg och landsväg kan skilja sig beroende på cykel och märke, alla gör sin egna grej inom ramarna för sporten, men så kan man inte tänka när man ska försöka ge råd då det lätt kan misstolkas.

Om syftet är att köpa en cykel som för det mesta ska gå på grusvägar men också användas en enstaka gång för att cykla Vättern så hade nog en gravel varit ett bra val, eventuellt med ett par landsvägshjul beroende på ambitionsnivån.

Allt beror på vad önskemålen är. Hade det varit grusvättern eller liknande är det självklart att välja en gravel. Då hade man inte föreslagit ”en renodlad landsvägsracer som kan ta lite bredare däck”.

Jag tänkte ändå att jag var tydlig med mina exempel på varför en gravel är ett dåligt val tex typiskt tyngre bredare däck, mindre klingor fram och annan utväxling osv. Det utgår från en typiskt gravel så att TS kan vara medveten och tänka på detta i valet av cykel.

Det går såklart att ta sig runt med lite vad som helst men en typisk landsvägscykel kommer vara snabbare än en typisk gravel med all den typiska karakteristisk utrustningen och komponenter.

Om man nu av någon anledning ”behöver” en gravel utifrån en typiskt mer avslappnad geometri än på en racer så finns det racervarianter som erbjuder det också. Men jag tror många är lite för rädda för att köpa en racer för dom tror att geometrin kommer vara för aggressiv osv. Det går att sitta bra på en aggressiv racer också. På samma sätt går det även att sitta dåligt och få ont på en ”snäll” och mer avslappnad ”komfort”geometri. Bikefit är viktigare imo.

Bike sizing innan köp är ett bra alternativ, men kanske mer relevant vid köp av ny cykel än begagnad där delar som styrstam osv kan vara utbytta och geometrin därför kan skilja sig från standardtabellen. Då är det bättre att kolla att ramstorleken är OK och sen göra bikefit för finliret.

Ovanstående detaljdiskussion om komfortfacer vs snabbgravel tappar lite i värde om man läser TS "5-10kkr begagnade". Då gäller det i stort att finna en lagom stor bockstyrecykel med inte alltför trögrullade däck, i fint skick. Man kan som mäst byta styrstam och sadel för att få bättre komfort men vara kvar inom budget. Inte en orimlig summa att köpa sin första "snabba cykel" för, men det ger att utbudet är lite litet och en cykel som är 90% rätt i övrigt enligt ovan är rätt oavsett vilken etikett som sätts på den.

(Jag gissar att färre gravelcyklar än landsvägscyklar finns för det priset idag.)

Ovanstående detaljdiskussion om komfortfacer vs snabbgravel tappar lite i värde om man läser TS "5-10kkr begagnade". Då gäller det i stort att finna en lagom stor bockstyrecykel med inte alltför trögrullade däck, i fint skick. Man kan som mäst byta styrstam och sadel för att få bättre komfort men vara kvar inom budget. Inte en orimlig summa att köpa sin första "snabba cykel" för, men det ger att utbudet är lite litet och en cykel som är 90% rätt i övrigt enligt ovan är rätt oavsett vilken etikett som sätts på den.

(Jag gissar att färre gravelcyklar än landsvägscyklar finns för det priset idag.)
Instämmer. Man behöver inte bli avskräckt av att det står ”gravelcykel” i titeln på Blocket-annonsen, så länge allt annat på cykeln stämmer in med önskemålen. Mina inlägg (även om du inte svarade mig specifikt nu) var mer för att upplysa om vad man bör undvika eller leta efter när man bläddrar igenom utbudet. I den övre delen av den prisklassen kan man tex kanske hitta en fälgbromsad cykel med kolfiberhjul och kolfiberram. Den kan absolut vara ett bättre alternativ än säg en aluminium Cannondale Topstone med skivbroms och bättre möjligheter för ramväskor osv om syftet är att köra snabbt runt pölen med stort P. Men det beror också på ambitionsnivån och önskemålen för cykeln i övrigt när klassikern är avklarad och om cykeln då är tänkt att fortsätta användas på blandade vägar osv om TS och sambon ska cykla tillsammans.

Men som du säger är det viktiga hur cykeln är utrustad, utformad och hur den fungerar i praktiken mer än vad den klassas som för typ av cykel officiellt.

Om hon ska köra en klassiker så ska hon inte satsa på en gravel.
-1
Det viktiga är att det är en cykel som passar och fungerar till det den ska användas
Inte vad cykeltypen kallas

Det är också stor skillnad på aluminium och aluminium när det kommer till komfort.
+1
På precis samma sätt som med alla material
Vissa alucyklar har en kolfibergaffel tex som dämpar mycket.
Är det ren aluminium hela vägen igenom så kan det upplevas hårt och ”skakigt”, men såklart helt överkomligt komfortmässigt ändå.
-1
Det är ett både fördomsfullt och okunnigt påstående.
Det finns många delar av en cykel som är viktiga för komforten, materialet är inte en av dem
Hur materialet har använts är det viktiga, för en "billig" cykel för 5-10kSEK beg är det långtifrån säkert att den har en bra och komfortabel gaffel
Oavsett vilket material den är konstruerad av.

Är det ren aluminium hela vägen igenom så kan det upplevas hårt och ”skakigt”, men såklart helt överkomligt komfortmässigt ändå.

En bikefit är absolut värd att investera i när hon hittat sin cykel och gör nog större skillnad för komforten än något annat som material eller geometri.
+1
Shimano Cues är billigt och bra om ni behöver byta växel.
-1
En cykel med Shimano Cues är en av de få jag rekommenderar att helt undvika för just Vätternrundan
Dessutom finns den bara på nya cyklar vilket betyder att det är försvinnande få beg att välja på
Mycket handlar ju också om utseendet. För mig iaf. Det är mycket roligare att cykla på en cykel man tycker och om tycker är snygg. Roligare att cykla på en sån än en på pappret ”bättre” cykel som är svinful.
+1
Passform, uppträdande och utseende är det allra viktigaste
och sedan börja träna på att cykla i grupp med andra cyklister då blir VR både enklare och roligare och förhoppningsvis kanske även snabbare.

Är det du som skall meka? Isåfall finns det fördelar med att välja nåt som liknar din racer, så verktyg / reservdelar / erfarenheter passar.

I övrigt fälgbronsad alu-racer, då kan du komma in under budget och ha pengar över för reservdelar och annat (kläder).

Ovanstående detaljdiskussion om komfortfacer vs snabbgravel tappar lite i värde om man läser TS "5-10kkr begagnade".
+1
Då gäller det i stort att finna en lagom stor bockstyrecykel med inte alltför trögrullade däck, i fint skick. Man kan som mäst byta styrstam och sadel för att få bättre komfort men vara kvar inom budget.
+1
Jag tycker att man även bör budgetera för nya däck (typ GP5000) och slangar + även pedaler och skor (brukar finnas till bra paketpris lagom till VR)

Inte en orimlig summa att köpa sin första "snabba cykel" för, men det ger att utbudet är lite litet och en cykel som är 90% rätt i övrigt enligt ovan är rätt oavsett vilken etikett som sätts på den.

+1

-1
Det viktiga är att det är en cykel som passar och fungerar till det den ska användas
Inte vad cykeltypen kallas

+1
På precis samma sätt som med alla material

-1
Det är ett både fördomsfullt och okunnigt påstående.
Det finns många delar av en cykel som är viktiga för komforten, materialet är inte en av dem
Hur materialet har använts är det viktiga, för en "billig" cykel för 5-10kSEK beg är det långtifrån säkert att den har en bra och komfortabel gaffel
Oavsett vilket material den är konstruerad av.

+1

-1
En cykel med Shimano Cues är en av de få jag rekommenderar att helt undvika för just Vätternrundan
Dessutom finns den bara på nya cyklar vilket betyder att det är försvinnande få beg att välja på

+1
Passform, uppträdande och utseende är det allra viktigaste
och sedan börja träna på att cykla i grupp med andra cyklister då blir VR både enklare och roligare och förhoppningsvis kanske även snabbare.
Som jag skrev ovan utgår jag från vad som innefattar en ”typisk” gravel eller landsvägscykel. Självklart är en landsvägscykel som bara kallas gravel och inte på något annat sätt påminner om en typisk gravel ett bättre val för Vättern än en cykel som kallas landsväg men har alla typiska egenskaper av en gravel. Generellt sett alltså.

Det är klart att material gör skillnad i komfort. Det är materialets egenskaper som avgör. Men då får man också prata generellt och jämföra bra kolfiber vs bra aluminium, då vinner kolfiber. Dålig aluminium vs helt okej/bra kolfiber? Då vinner kolfiber. Bra aluminium kan dock fortfarande såklart slå dålig kolfiber i komfort. Men det var också min poäng. Räcker att provcykla cykeln så märker man snabbt hur den känns på asfalten. Men samtidigt är det inte det absolut viktigaste heller för komforten. Men över 10-12 timmar kan det absolut spela roll även med små skillnader. Gällande prisnivån är det ju begagnat vi snackar om. Det skulle lika gärna kunna handla om en tidigare ”top of the line”-cykel som säljs för detta pris, så man ska inte döma prisnivån på begagnat som man gör på nya cyklar. Allt beror på vem som säljer vad och av vilken anledning, och man kan hitta riktigt fina cyklar billigt om man råkar timea rätt person som säljer rätt cykel när man är ute och spanar. Folk är generellt dåliga på att uppskatta pris på sina cyklar som vi ju vet. Och någon med mycket pengar kanske mest är glad över att bli av med ”skräpet” som tar plats i garaget utan att bry sig om att den egentligen skulle kunna vara värd mycket mer.

Gällande Cues var det mest ett förslag som skulle kunna ligga inom budgeten om TS/sambon av någon anledning skulle ha hittat helt rätt cykel men som har alldeles för tunga växlar för sambon. Det är ett billigt alternativ som uppskattas av många. Speciellt handtagen ska vara väldigt bekväma. Självklart finns det bättre och mer optimala grupper som helst bör sitta på cykeln från start isåfall.

I övrigt håller jag med om dina plusettor. ;)

Tillbaka
Topp