Hjälp! Problem vid flaskställsbyte

MTBiker

Aktiv medlem
Igår när jag skulle montera nya flaskställ (i titan) på min XC så upptäcker jag till min stora fasa att jag inte få loss en "mutter" för att den är söndergängad.

Finns det nåt jag kan göra för att lösa detta eller måste jag helt enkelt köra med mitt gamla flaskställ? Det väger ju så otroligt mycket mer än mina nya fina!

Borra upp?

EDIT: Är det en insex-skruv och det är hålet för insex-nyckeln som är rundat så löses det lämpligen med en ett par nummer för stor torx-mejsel som slås in.

Senast redigerad av en moderator:
Problemet är att jag inte får loss insex"skruven" ur ramen utan den "tuggar" bara runt. Får jag bara loss den kan jag fixa nya gängor.

Gå på toa innan du cyklar så blir du+cykeln minst lika lätt som med det nya flaskstället. Fast då får du ju inte gå på toa OCH ha lättare flaskställ, då blir det ju fel ;)

Skämt åsido, är det "muttern" i ramen som lossnat lite och snurrar när du försöker skruva upp?

Senast redigerad av en moderator:
Det handlar ju inte om vikt utan att det är en tuff pryl lixom. Ingen ser om jag väger 15g mindre men detta syns.

Japp den beter sig precis som du beskriver. (Jag har lite svårt att förklara).

Om du får loss den så gå till en bra cykelhandlare. Han/hon bör ha ett specialverktyg som klämmer fast gänginsatsen igen så att den inte följer med runt är man skruvar.

Om inte happy har nåt tips på hur man gör detta utan specialverktyget vil säga.

Tillbaka
Topp