kebarb
Aktiv medlem
Hjälp: Söker stenhårt ifyllnadsmaterial, typ epoxy, lack, flytande emalj.
Jag är på jakt efter ett ifyllnadsmaterial, som kan användas till att lägga igen repor i aluminium eller andra metaller.
Egenskaperna bör vara;
god vidhäftning på metaller
slipbart
stenhårt, ej eftergivande. egenskap liknande glas
lätt att applicera
helt homogen yta utan porer
beständigt mot olja
Jag har testat med vanlig epoxy, den är slipbar, beständig, lätt att applicera, har en homogen yta, god vidhäftning.. Men blir inte sådär riktigt glashård. Den blir något som hårt gummi som går att skära i med ett rakblad.
Jag har också testat superlim vilket har något hårdare yta men är ganska krångligt att fylla ut större volymer. Där var epoxys trögflytande konsistens bättre.
Billack på nagellacksflaska för att laga stenskott fungerade inte så bra, den är alldeles för mjuk.
Jag har inte testat flytande emalj ännu, kanske det kan vara något.
Ni som har ideer får gärna posta här, speciellt intressant vore lacker som blir stenhårda och finns på liknande nagellacks burkar.
//K
Egenskaperna bör vara;
god vidhäftning på metaller
slipbart
stenhårt, ej eftergivande. egenskap liknande glas
lätt att applicera
helt homogen yta utan porer
beständigt mot olja
Jag har testat med vanlig epoxy, den är slipbar, beständig, lätt att applicera, har en homogen yta, god vidhäftning.. Men blir inte sådär riktigt glashård. Den blir något som hårt gummi som går att skära i med ett rakblad.
Jag har också testat superlim vilket har något hårdare yta men är ganska krångligt att fylla ut större volymer. Där var epoxys trögflytande konsistens bättre.
Billack på nagellacksflaska för att laga stenskott fungerade inte så bra, den är alldeles för mjuk.
Jag har inte testat flytande emalj ännu, kanske det kan vara något.
Ni som har ideer får gärna posta här, speciellt intressant vore lacker som blir stenhårda och finns på liknande nagellacks burkar.
//K