Hjälp: Söker stenhårt ifyllnadsmaterial, typ epoxy, lack, flytande emalj.

kebarb

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett ifyllnadsmaterial, som kan användas till att lägga igen repor i aluminium eller andra metaller.

Egenskaperna bör vara;

god vidhäftning på metaller

slipbart

stenhårt, ej eftergivande. egenskap liknande glas

lätt att applicera

helt homogen yta utan porer

beständigt mot olja

Jag har testat med vanlig epoxy, den är slipbar, beständig, lätt att applicera, har en homogen yta, god vidhäftning.. Men blir inte sådär riktigt glashård. Den blir något som hårt gummi som går att skära i med ett rakblad.

Jag har också testat superlim vilket har något hårdare yta men är ganska krångligt att fylla ut större volymer. Där var epoxys trögflytande konsistens bättre.

Billack på nagellacksflaska för att laga stenskott fungerade inte så bra, den är alldeles för mjuk.

Jag har inte testat flytande emalj ännu, kanske det kan vara något.

Ni som har ideer får gärna posta här, speciellt intressant vore lacker som blir stenhårda och finns på liknande nagellacks burkar.

//K

Jag vet att det finns en massa olika sorters epoxi med lite olika egenskaper (härdar olika fort och blir olika hårt etc) men är ingen expert på dem själv. Tror att det kan vara värt att kolla upp.

Senast redigerad av en moderator:
Epoxy uppfyller de där kraven. Antingen har du blandat fel eller så har du nån ful-epoxy. Hör med nån båthandlare och säg att du vill ha lamineringsepoxy. Om det är stora fyllnader du ska göra så köp lite microballonger oxå.

Senast redigerad av en moderator:
Spring ner till Clas Ohlson och se om de har kvar JB Weld Auto Marine. Kemisk metall som är epoxybaserad. Har använt den till allt möjligt och den är super.

Nu skall den utgå ur sortimentet. Skall nog ner och hamstra.

Det fina med denna är att den tål temperaturer upp till 300 grader, dvs du kan använda den att spackla med innan pulverlack. Det kan du inte med typ Plastic Padding

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=50236302

En kul grej är att jag bl a använde detta när jag fulfixade en gammal Uniglide kassettbody. Plockade ner grejorna och tvättade rent och ruggade upp utorna och satte ihop. Sedan blandade jag ihop JB Weld och spädde den med aceton så ett den blev lättflytande. Hällde detta i en spruta och fyllde bodyn. Härdade i 24 timmar och sedan ut och körde. Sedan rasade navet av andra orsaker men fulfixet höll.

Benny

Gelcoat som man har till båtar brukar bli porslinshårt, brukar finnas i småförpackningar för repifyllning/lagning hos välsorterade båttillbehörsbutiker :-) T

Neee, du måste säga vad det är du ska göra! ;) Varför ska det vara glasliknande? Plastutfyllnad, gelcoat osv blir nog väldigt svagt, sprött och känsligt, även om det blir hårt. Traditionell långtidshärdande epoxi, typ araldit, blir riktigt hård efter några dygn. Tror snabbepoxi är mjukare.

Bra input här!

Den epoxy jag testat ar PP, två små tuber som man köper på clasan typ.

Jag kollade på jb nere på classn, det sag vettigt ut. Enligt förpackningen skulle den bli hard som metall. Men man vet ju aldrig innan man provat och jag vill ju inte köpa flera olika grejer for att testa.

Jag har testat alutite, lodning/svets och det blev bäst av alla jag testat, men det förstör lacken runtomkring.

Det år experimenterande i vetenskapens namn för att på bästa sätt kunna reparera gaffelben.

Olika sätt här testats men en del som ser bra ut i verkstaden fungerar sämre vid upprepat hårt bruk och slita ned. Jag vill göra det ordentligt!

Tenn lösa kan våra kul att testa, vilka temperaturer behövs?

Ursäkta alla stavfel, men jag kan av förekommande anledning inte. Se vad jag själv skriver, rattstavningen ändrar också orden ibland..

Kemisk metall är troligen det anda vettiga i sammanhanget, kör på JB på Classes....

Bagarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Spring ner till Clas Ohlson och se om de har kvar
> JB Weld Auto Marine. Kemisk metall som är
> epoxybaserad. Har använt den till allt möjligt
> och den är super.
>
> Nu skall den utgå ur sortimentet. Skall nog ner
> och hamstra.
>
> Det fina med denna är att den tål temperaturer
> upp till 300 grader, dvs du kan använda den att
> spackla med innan pulverlack. Det kan du inte med
> typ Plastic Padding
>
> http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=5
> 0236302
>
> En kul grej är att jag bl a använde detta när
> jag fulfixade en gammal Uniglide kassettbody.
> Plockade ner grejorna och tvättade rent och
> ruggade upp utorna och satte ihop. Sedan blandade
> jag ihop JB Weld och spädde den med aceton så
> ett den blev lättflytande. Hällde detta i en
> spruta och fyllde bodyn. Härdade i 24 timmar och
> sedan ut och körde. Sedan rasade navet av andra
> orsaker men fulfixet höll.
>
> Benny

Tack för tipset Bagarn .Skall ner och hamstra på måndag .

kebarb skrev:
-------------------------------------------------------
> Bra input här!
>
> Den epoxy jag testat ar PP, två små tuber som
> man köper på clasan typ.

Ja där har du förklaringen. Sån där ful-epoxy duger till limning. Inget mer. Med "riktig" epoxy blir det stenhårt. Möjligen att den kemiska metallen kan funka oxå. Själv har jag inte haft så bra erfarenhet av sådant. Men kan ju vara värt att prova.

Det finns en alu-epoxi där man blandar pulver och smet som är rätt bra. Kommer inte ihåg vad det heter men det är en liten aluflaska med vit etikett på, har själv använt den för att laga förknasare till den gamle båt jag en gång hade... *senil*

Oj, förstod jag dig rätt med att du ska försöka laga skadade glidytor på en framgaffel? Hade du frågat om råd för det sådär från första början hade jag sagt att det helt enkelt inte går...

En nödreparation av ett litet djupt, distinkt hack kanske går att göra, men inget som håller i längden. Men visst, lycka till! ;) Skriv gärna lite senare om hur det gick och vad du kom fram till.

Biltemas 3-timmars epoxy är billigt, blir hårt och går att bearbeta slätt. Jag har använt det som glidyta i en applikation med uppskattningsvis ungefär samma belastning per kvadratmillimeter som en framgaffel, och det fungerade fint.

Tillbaka
Topp