Hjälp! Specialized eller Trek?

Hej!

Min racer blev stulen förra veckan och nu letar jag febrilt efter något som liknar den, en Scott Contessa Addict 35 2019. Pga cykelbristen känns det omöjligt. Nu har jag dock hittat alternativ på blocket.

Jag väljer nu mellan dessa, (båda ligger ute för cirka 11 000 och har rullat cirka 50 mil):

Specialized Ruby Sport 2014 (nypris inklusive pedaler osv 20 000)
Trek Silque SL 2016 (nypris 26 000)

Vet ju att Ruby är mer endurance, medans Trek är mer race -- men får ändå känslan av att Trek känns bättre, mer kompakt liksom. Jag både träningscyklar och är ute på långturer, därför är komforten ganska viktig och att det inte är en extrem liggställning. Vill testa båda, men det är 3h körväg åt båda håll för mig så kommer åka och titta på den som känns mest rätt i förhand.

Hur ska jag tänka? HJÄLP!

Jag skulle jämfört geometri-tabeller på dessa cyklar med din tidigare cykel och kollat vilken som ligger närmast de ev. ändringar du ev. velat göra. Ville du t ex kunna komma lägre ner eller längre bort/närmare på din förra cykel eller satt du helt perfekt?

Din länk saknar mått saknas på trek-cykeln, kollar jag reach och stack ligger den väldigt nära Specialized-cykeln, alltså ser det inte ut att vara någon större skillnad även om de själva sätter in cyklarna i olika kategorier (förutsatt att jag hittat korrekt information). Vad geometritabellerna inte fångar är hur mycket spacers som finns under styrstam , setback på sadelstolpe mm.

Enligt din länk är det bättre och modernare komponenter på trek-cykeln så för samma pengar känns den betydligt mer prisvärd.

Men en begagnad racer kan ju vara rätt olika körda och i olika behov av underhåll, nya däck, kedja, kassett mm blir ju rätt många kronor det också.

Tillbaka
Topp