Hjälp! Vad har hänt med mitt bakre hjullager?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Skulle cykla till jobbet nu precis, och fick märkligt nog trampa några varv innan det "tog". Och sen vid ett rödljus kom jag inte iväg alls eftersom jag stod och trampade luft så att säga. Det går att veva hjularmarna lika mycket framåt som det skall vara när man vevar dem bakåt. Vad kan ha hänt? Tvättade cykeln med halvvarmt vatten i duschen igår, men det har jag ju gjort förr.

Det vi vet är:
- Plötslig symptomdebut, för den funkade fint igår (några timmar efter tvätten).
- Problemet sitter rimligen i bakre hjullagret eftersom kedjan och kassetten rör sig som de skall (förutom att kassetten borde dra med sig hjulet runt då).

Tacksam för svar!

Ngt med frihjulet, eller bodyn som man säger. Antagligen har det smugit sig in vatten där och sköljt bort oljan så att de små "vahetter nudå" grejjerna inte fjädrar tillbaka.

bodyshimano.PNG

På de flesta nav (Shimano) kan du skruva av bodyn med 10 mm insexnyckel och försöka göra en inspektion

Torkar det inte bort av sig själv då? Känner att jag har tummen lite för mycket mitt i röven för den sortens ingrepp, plus att jag har fri service på LBS. Dags för en sväng dit va?

zodah sa:
Ngt med frihjulet, eller bodyn som man säger. Antagligen har det smugit sig in vatten där och sköljt bort oljan så att de små "vahetter nudå" grejjerna inte fjädrar tillbaka.

På de flesta nav (Shimano) kan du skruva av bodyn med 10 mm insexnyckel och försöka göra en inspektion

+1. Dom små grejerna heter spärrhakar.

Du har själv inte en aning och alla här säger att det är bodyn. Ja det är bodyn. Antingen är den slut eller behöver servas.

Länge leve dtswiss ratchet.

Tack för all (snabb) hjälp. Fanskapet är på LBS eftersom jag har fri service, så i em blir det gubbracer ist för MTB. Segt...

Trevlig helg!

Förresten, på en cykel som är mindre än ett år gammal och som gått ca 250 mil borde det väl vara en reklamationsgrej? Jag skall väl inte behöva betala för den nya delen? (Dessutom köpt på XXL som har fri service.)

Alex Supertramp sa:
Förresten, på en cykel som är mindre än ett år gammal och som gått ca 250 mil borde det väl vara en reklamationsgrej? Jag skall väl inte behöva betala för den nya delen? (Dessutom köpt på XXL som har fri service.)

Jag tror att det blir svårt att reklamera delar som är avsedda att underhållas. Jag tror det är enklare om du lär dig hur du får isär bodyn och smörjer upp den med jämna mellanrum. Det är, som nämnts, inte särskilt avancerar oavsett var du har tummen.

Senast ändrad:
Bonzo sa:
Alex Supertramp sa:

Jag tror att det blir svårt att reklamera delar som är avsedda att underhållas. Jag tror det är enklare om du lär dig hur du får isär bodyn och smörjer upp den med jämna mellanrum. Det är, som nämnts, inte särskilt avancerar oavsett var du har tummen.

Det är inte säkert det är så enkelt...
Vissa body ska det visst vara 11 mm insex till. Inte så svårt, men man måste köpa en sån nyckel.
Andra, på riktiga lågprishjul, verkar det inte ens gå att ta av bodyn på...
Jag försökte serva på frugans Nishiki 501 som bodyn satt fast på en dag för en tid sedan.
Det var bara ett stort hål in i navet (efter att ha plockat ur axeln. Inget fäste för någon form av nyckel vad jag kunde se. Tror skiten var pressat på navet på nåt sätt.
Jag sköljde med mycket 5-56 och fick ur mycket rostfärgat gucks och så smorde jag upp med lite halvtjock olja. Funkar än så länge, men låter inget vidare. Får rulla tills det rasar så blir det nya hjul av något bättre kvalitet sen.

Alex Supertramp sa:

Gissningsvis så kommer du inte behöva en ny del, utan bara att man tar upp och rengör och smörjer. Men oavsett så är 250 mil ganska kort för ett nav att strula. Tycker definitivt att det går som reklamation. Har haft några garantiärenden med XXL själv och dom har alltid varit resonliga.

Tillbaka
Topp