Tips och råd..

Tips och råd..
Hej alla glada cyklister. Ny medlem på sidan och är en fd mtb biker men nu är det ganska länge sen. Tidigare karriär bestod av mycket cykling med tävlingar och kompisar, haft flertalet mtb’s av olika märken och några som jag byggt ihop själv med delar jag beställt från jordens alla hörn. Många pengar har spenderats, sjukt många faktiskt. :-/
Har varit borta från denna hobby länge då jag hamnade i träsket familj, barn, golf etc. Nu har jag bestämt mig för att lägga ner golfen och skaffa en mtb åt mig och försöker locka med min dotter ut på kul skogscykling.
Men jag skulle behöva lite tips på vad jag ska köpa.. Är ute efter en heldämpad, gärna lätt och då är det väl carbon som gäller men priserna ligger ju lite högre. Har inte satt någon speciell budget men kanske inte mycket mer än 40-45.000 kulor.
Hur bra är sram jämfört med shimano? Känner till shimano xtr, xt etc… Hur är rangordning på shimano komponenter jämfört med sram? Om man tittar på dämpare och cykel märken, några tips på vad som är Bäst, bra, ok, nej och big NoNo..?! Har varit borta förlänge för att ha koll men hoppas på lite tips.. Speciellt, passa dig för etc etc.. :-)
Det jag söker är heldämpat, ev lite tävlingsambitioner.

Tips och råd..
Det hände mycket med geometrin på -10talet, cyklar designade efter ~2016 o ffa -20 kan man ofta kalla "moderna". Det hände rätt mycket med tävlingsbanorna också, kanske för att cyklarna blev så kompetenta.
Moderna grejer är bra överlag, själv håller jag mig på 11delat mekaniskt, det håller ner pris på delar och kan argumenteras vara mindre känsligt för yttre påverkan.
Sram har traditionellt haft "dot-olja" i sina bromsar, frätande och behöver bytas oftare än "mineral"/hydraul-olja som Shimano, Magura, de flesta andra, och nu även en del Sram-bromsar har. Jag föredrar "mineral"oljan, pga båda skälen ovan.
Shimano är överlägset enklast att lufta, men är inte nödvändigtvis bäst kvalitet.
Rockshox dämpare och gafflar brukar vara enklare att underhålla själv, annars funkar nog de flesta kända namnen i dämperi, enklast och lättast med luft sådana, men man kan få väldigt trevliga dämpningsegenskaper med coildämpare och gafflar med eftermarknads-fjädrar i, däremot billiga gafflar med fjäder i från fabrik brukar inte vara roliga.

Börja med att fundera på vad du ska cykla, det låter lite XC på din beskrivning, men rena xc-cyklar kan lida av gammal geometri, "down-country" och "xc-evo" typ kan vara mer allsidiga utan att kännas långsamma och tröga i uppförsbackar...

Andra har andra åsikter .

Tips och råd..
Har inte läst den (på länge) men det finns nog en del matnyttigt även för en gammal mtb'are och även om artikeln är några år gammal.

Tips och råd..
Det hände mycket med geometrin på -10talet, cyklar designade efter ~2016 o ffa -20 kan man ofta kalla "moderna". Det hände rätt mycket med tävlingsbanorna också, kanske för att cyklarna blev så kompetenta.
Moderna grejer är bra överlag, själv håller jag mig på 11delat mekaniskt, det håller ner pris på delar och kan argumenteras vara mindre känsligt för yttre påverkan.
Sram har traditionellt haft "dot-olja" i sina bromsar, frätande och behöver bytas oftare än "mineral"/hydraul-olja som Shimano, Magura, de flesta andra, och nu även en del Sram-bromsar har. Jag föredrar "mineral"oljan, pga båda skälen ovan.
Shimano är överlägset enklast att lufta, men är inte nödvändigtvis bäst kvalitet.
Rockshox dämpare och gafflar brukar vara enklare att underhålla själv, annars funkar nog de flesta kända namnen i dämperi, enklast och lättast med luft sådana, men man kan få väldigt trevliga dämpningsegenskaper med coildämpare och gafflar med eftermarknads-fjädrar i, däremot billiga gafflar med fjäder i från fabrik brukar inte vara roliga.

Börja med att fundera på vad du ska cykla, det låter lite XC på din beskrivning, men rena xc-cyklar kan lida av gammal geometri, "down-country" och "xc-evo" typ kan vara mer allsidiga utan att kännas långsamma och tröga i uppförsbackar...

Andra har andra åsikter .
Tack för ditt svar :-)

Tips och råd..
Kör också shimano 11s men börjar bli svårt att köpa hel cykel med shimano och rockshox så man får kanske ge sig.

Har inte järnkoll på xc men tror i butik så blir det kanske inte high end fs för 45k...längre.

Hur som helst är steg ett att bestämma om det är 100mm race eller mer åt 120-130mm slag man är ute efter.

Oavsett hade jag inte köpt nåt med mer än 67grader gaffelvinkel. Finns ingen anledning

Tips och råd..
Här får man ändå en hel del för 38 000 listpris och ordentlig rabatt

Men alu och eftersom vi verkar pratar no no och high end så kan vi leta fin fel.

Alu räknar jag inte som ett fel vill man ha kol börjar det dåligt

• SID Rush - rush är väl nya snik istället för motion control. Går att uppgradera
  • SX kedja, gör inget, bara att byta men vem fan sätter sx på en hoj för 40k?
  • Bakväxel är GX men de skriver bara lite siffror på kassett. Det är säkert slump? Fast lurigt att det står 11-50? Mm, det är NX vilket innebär HG body vilket innebär att kasset inte kan uppgraderas (jo men inte till bättre sram 12s)

Det är bara att slänga i en charger i gaffeln, byta till lätta hjul+kassett och slänga på sina favvo xtr bromsar så tror jag att det är en rätt fin hoj

Tips och råd..
Många pengar har spenderats, sjukt många faktiskt. :-/
wolf-of-wall-street-jordan-belfort.gif

Välkommen!

Tillbaka
Topp