Hjälp, Vevpartiproblem...

SoBe Z

Medlem
Skit oxå, nu har min vänstra vevarm börjat glappa när allt annat funkar bra på cykeln. Har ett CODA två-klingors Tarantula vevparti från -00 med XTR vevlager (oktalink tror jag att den typen av splines kallas, rätta mig om jag har fel...) Det ser ut som materialet i vevarmen gett efter ngn micrometer, så det är nog där felet ligger. Har testat att bara dragit åt, flytta runt vevarmarna 90 och 180 grader på lagret och dragit åt, men efter bara en kort tur så är glappet tillbaka igen. Vet inte om det är CODA:s ojämna kvalite eller min benstyrka ;-) som orsakat det... tyvärr nog det tidigare :-(

Det ser inte ut som att det går att få tag i någon ny reservdel från cykelspec i GBG heller. Vad göra? Jag är för fåfäng finsmakare för att bara ta första bästa 175mm vä vevarm oavsett märke som passar, så då finns ju bara 3 alternativ....

1. Att någon har slängt ett par gamla CODA Tarantula vevarmar i ett hörn och gladligen vill sälja dem till mig för en överkomlig slant (minst vänster iallafall)... Någon?

2. Köpa nya vevarmar höger och vänster som passar XTR oktalink vevlager och klingornas bultdiamter (traditionell 5 bults). Tips på bra och schyssta vevarmar som minst har XT/XTR klass?

3. Köpa komplett nytt vevparti med vevarmar, klingor och lager... XT vs. XTR? De senare smakar bra tills prislappen poppar upp :(

Tacksam för råd!

/ SoBe Z

En snabb koll på olika vevarmar + priser, om du väljer alternativ 3. Det kan vara svårt att få tag i ett par nya CODA Tarantula, för du lär ju inte vilja köpa ett par begagnade CODA i okänt skick.

XTR 960: 2680 kr, Bike-Discount.de (de har ett retailpris på ca 5200 kr i Sverige)

XT 760: 1108 kr, Bike-Discount.de

Race Face Deus XC (komplett vevparti med lager och klingor): 2971 kr, CRC

Middleburn RS-8 (endast vev + klingor. Pris beror på val av klingor och om man ska ha deras egna ganska dyra stål/alu/ti bultar till): från 2418 kr, CRC

Middleburn RS-7 (samma villkor som ovan): från 2280 kr, CRC

Till den "fåfänga finsmakaren" kanske Race Face Deus XC passar bra. Det är lätt - 820 g för paketet, allt ingår och det är, till skillnad mot XTR, vanliga 4-bults drev till vevpartiet. När Race Faceklingorna är slut så är det enkelt att köpa nya från RF till hyfsat pris (under 900 kr för alla tre) eller något annat märke, t ex Middleburns. XTR 960-klingorna kostar nästan 1500 om man ska byta alla tre. Dessutom brukar XTR byta skepnad efter några år vilket påverkar tillgången på reservdelar.

En del på MTBR gillar inte Deus-partiet, andra gör det. Vevpartiet är ganska nytt så det kan hända att det har en del buggar. Eller så har inte de som klagar inte monterat det rätt (jämför de som inte gillar Thomsons Elitestam men som missat att man måste dra åt infästningen växelvis tills man når rätt nm, annars sitter det inte fast ordentligt). Middleburns RS-7, RS-8 har funnits ganska länge och finns i både fyrkant och ISIS.

det finns ju även alternativet att sätta fast med kemiskt metall...nackdelen e när du ska ta av den...såga:)...det funkar...

TommyE:

Tack för tipsen! Dessa priser gräver inte lika stort hål i plånboken. Du har rätt att det inte är så lätt att hitta ett par fina beg Tarantula vevar och då är nog alt 3 som gäller. Frågan är bara vilka? Antar att det var inklusive frakt på dessa priser? Förnuftet säger absolut inte mer än XT, men XTR, Deus partiet eller ett Middleburn med 2 klingor lockar...

Är det snabb leveranstid från Bike-Discount.de?
CRC verkar ju fått väldigt bra kritik i en annan tråd.

TiTeX:
Jo, jag har funderat på det, men böket att såga sönder det sedan smärtar... ;-)

Fårlåt en dum fråga men.....kan man inte bara köpa en vänster vev eftersom det var den det var fel på?
Måste man köpa hela partiet??

/Mange

SoBe Z:

Jag har beställt både från CRC och Bike-Discount. CRC var snabbast, men då tog jag det dyrare DHL-alternativet som inte B-D erbjuder. Om man tar det långsammare/billigare fraktalternativet är nog bägge lika snabba/långsamma. Den tyska butiken har ett minimibelopp man måste handla för - 100 euro. Frakten kostar 25 euro, så totalt landar ett komplett XT 760 vevparti på ca 1350 kr (är väl en tusenlapp billigare än hemma). De har även Camelbaks och däck till rätt bra priser (t ex Camelbak MULE för 550 kr).

Tyska B-D sköter det på ett bra sätt, minst lika bra som CRC tycker jag. Tyvärr är det mesta av texten (utom vissa frakt/betalningsvillkor) bara på tyska. Man kan tydligen betala med VISA på B-D nu och det är bra då man slipper betala en extra avgift till Posten för att få betala "nachnahme"/postförskottsavin.

Tyska Hi-Bike.de kan också vara ett alternativ. Men den sidan är mycket sämre än B-D och CRC. Den innehåller väldigt lite info om produkten och sånt. De tar också VISA. Fördelen med dem är att personalen kan engelska bra och de svarar snabbt på engelsktextade mail. Inom två dygn hade jag rett ut en liten utbytesgrej med dem, det var däck som inte fanns i lager och en snabbkoppling som inte fanns i den färg jag ville ha. Men inom 48 h hade vi löst det hela via mail och jag fick avbryta/ändra i ordern till annat som fanns i lager. Mycket snabbt med tanke på att det tog nästan lika lång tid att få en bekräftelse från en större svensk shop att man beställt/vill betala med VISA...

Vet du exakt vad du vill ha, mått och sånt kan Hi-Bike vara ett alternativ som sagt. Var dock beredd på att om du köper extremt billiga prylar kan de komma utan retailkartonger och manualer. Det hände mina Marta SL á 2100 kr st (som kostar nästan det dubbla i Sverige). Nu är det inga problem att ladda hem och skriva ut manualen från Magura själva, men det är lite dåligt att de inte upplyser att det inte är retailförpackat. Allt annat jag köpt av dem till "tyska ordinariepriser" har dock varit förpackat som det ska vara.

Mange:

Shimano brukar sälja enskilda vevar och det finns säkert andra fabrikat som också gör det. Det är inte så vanligt dock och man brukar få betala ganska dyrt för utbytesveven. I SoBe Z fall måste han ha en speciell vev eftersom det splinade 950/952 XTR partiet bara tar XTR-vevar och tydligen också CODA Tarantula. XTR 950/952 är, om jag inte har helt fel, inte av samma familj som Shimanos Octalink-lager som fanns till de billigare serierna LX, XT. Man kan alltså inte sätta en XT octalinkvev på ett XTR-lager. Den enda vev han kan ha är en XTR 950/952 eller en Coda Tarantula. Kanske fler som jag inte känner till och som också är kompatibla med 950/952-lagret. Men utbudet är inte särskilt stort, speciellt inte nu när Shimano promotar det nyare 960-vevpartiet.

Det enklaste/billigaste han kan göra är att skaffa ett XT 760-parti. Jag har läst att Deuspartiet funkar bra med 960 lagren (Shimanos lager ska tydligen passa Race Face X-vevar) - men det är för nya delar för att man ska kunna dra några slutsatser om det. Nästa år/sommar så vet man mer säkert. Den näst billigaste lösningen (i initial kostnad) är att köpa ett XTR 960-vevparti där allt också följer med (om man räknar och jämför med Middleburns alla bultar man kan behöva samt köper de finare klingorna med slick-shift/hardcoat plus ISIS/fyrkantslagret som inte ingår). Det är dock dyrt att köpa lösa XTR-klingor så i längden blir det billigare med Middleburnpartiet, om han behöver byta klingor en gång per år eller något sånt.

Jag tror att jag har en vänster Coda-arm för XTR splined liggande någonstans. Vilken vevarmslängd är det på den? Har jag kvar den och längden stämmer kan jag tänka mig att kränga den för en extremt billig slant.

R:
Är det sant! En svart 175 mm vänster??? Maila mig snarast om du hittar den.... znobba@spray.se

Det stämmer att det är 950/952 XTR lager och jag misstänker att det inte är samma splines som gamla XT och LX. Cykelspec i GBG verkar inte hitta ngn Tarantula vev på lager, så därför blir det nog ett löjligt stort byte av vevparti för en skitgrej :-( Hoppet ligger nu hos R...

Jag är dock helt säker på att jag har en vänster FCM950-vev liggande, och den kan också säljas ytterst billigt. Det är i och för sig inte säkert att den är kompatibel med din vev, då splinsen i förhållande till vevaxeln inte nödvändigtvis är samma som Shimano och vevarna hamnar då inte mitt emot varandra. Jag gräver lite i lådorna imorgon och kontaktar dig efter det.

Om du inte hittar en ny vevarm så testa följande innan du köper ett helt nytt vevparti för dyra pengar.
Ett tips som funkar i de flesta fall när något glappar upp sig :
Lite diamantpasta alt. fin ventilslippasta på splinesen. Dra sedan åt vevarmsbulten med rekomenderat moment. Kan med fördel använda en droppe blå (medelstark) Loctite på bultgängorna.

Lycka till !

Mvh / Lars

Tillbaka
Topp