Stuntman Jim
Medlem
Hjärtproblem! Träna?!?
Kära Bullen/Happy, jag är en kille på 32 vintrar som har en fråga angående mitt hjärta:
Efter att min morsa blivit sjukskriven för högt blodtryck och börjat medicinera sig mot det så köpte hon en egen blodtrycksmätare för att hålla koll på grejerna. Förra helgen när jag, min familj och mina syskon var på besök där så provade vi att den bara för kul skull och det visade sig att allt inte stod helt rätt till hos mig, jag hade/har ett blodtryck på 147/105 och därikring.
Jag tänkte väl att det beror på stressigt jobb, nyss fått barn som var förtidigt född och mycket att göra rent allmänt. Dessutom har jag inte tränat på hela vintern p.g.a. att jag pajade ett knä i höstas och fysiken var väl inte direkt (minst sagt) som en elitidrottare innan det heller för den delen. Och jag har ju kommit igång och träna nu i sommar fast än med dåligt resultat så jag såg det bara som en extra morot att kämpa för att fixa "pumpen".
Första cykelturen efter upptäckten så tänkte jag att det var dags att damma av pulsklockan och börja träna lite mer effektivt men till min förtvivlan så var pulsen skyhög under träning. Under lugn cykling (i skogen) på låga växlar och långsamt tempo så hade jag problem att hålla pulsen under 160bpm när jag i höstas kanske skulle legat kring 120-130bpm. Jag fick t.o.m. stanna emellanåt och vila tills pulsen sänktes till måttliga nivåer. Då bokade jag tid på vårdcentralen.
Jag har idag varit på besök på vårdcentralen och fått bekräftat vad jag redan visste och fått en till tid för koll och en tid hos en doktor om ett par veckor. De rekommenderade att jag inte tränade något tills jag blivit fullt utredd!
"Problemet" är att jag är grymt sugen på att träna nu, jag har just renoverat en gammal Crescent-räser med tubdäck och min mountainbike har nya däck och längtar till skogen!
Vad de säger på vårdcentralen är en sak, det viktigaste är vad Happy säger!
-Ska jag träna?!?
-Hur?
-Hur mycket?
-Vad är det för fel på hjärtat/mig?
-Förrutom äta nyttigt, finns det t.ex. något kosttillskott eller mat/ämne/vitamin som kan vara extra bra för mig nu?
-Om jag får en hjärtinfarkt eller stroke, vart dör man lyckligast? ;)
Tacksam för svar, ledsen för långt inlägg!
/Jimmy
Efter att min morsa blivit sjukskriven för högt blodtryck och börjat medicinera sig mot det så köpte hon en egen blodtrycksmätare för att hålla koll på grejerna. Förra helgen när jag, min familj och mina syskon var på besök där så provade vi att den bara för kul skull och det visade sig att allt inte stod helt rätt till hos mig, jag hade/har ett blodtryck på 147/105 och därikring.
Jag tänkte väl att det beror på stressigt jobb, nyss fått barn som var förtidigt född och mycket att göra rent allmänt. Dessutom har jag inte tränat på hela vintern p.g.a. att jag pajade ett knä i höstas och fysiken var väl inte direkt (minst sagt) som en elitidrottare innan det heller för den delen. Och jag har ju kommit igång och träna nu i sommar fast än med dåligt resultat så jag såg det bara som en extra morot att kämpa för att fixa "pumpen".
Första cykelturen efter upptäckten så tänkte jag att det var dags att damma av pulsklockan och börja träna lite mer effektivt men till min förtvivlan så var pulsen skyhög under träning. Under lugn cykling (i skogen) på låga växlar och långsamt tempo så hade jag problem att hålla pulsen under 160bpm när jag i höstas kanske skulle legat kring 120-130bpm. Jag fick t.o.m. stanna emellanåt och vila tills pulsen sänktes till måttliga nivåer. Då bokade jag tid på vårdcentralen.
Jag har idag varit på besök på vårdcentralen och fått bekräftat vad jag redan visste och fått en till tid för koll och en tid hos en doktor om ett par veckor. De rekommenderade att jag inte tränade något tills jag blivit fullt utredd!
"Problemet" är att jag är grymt sugen på att träna nu, jag har just renoverat en gammal Crescent-räser med tubdäck och min mountainbike har nya däck och längtar till skogen!
Vad de säger på vårdcentralen är en sak, det viktigaste är vad Happy säger!
-Ska jag träna?!?
-Hur?
-Hur mycket?
-Vad är det för fel på hjärtat/mig?
-Förrutom äta nyttigt, finns det t.ex. något kosttillskott eller mat/ämne/vitamin som kan vara extra bra för mig nu?
-Om jag får en hjärtinfarkt eller stroke, vart dör man lyckligast? ;)
Tacksam för svar, ledsen för långt inlägg!
/Jimmy
