Hjul till min nya Cervélo?

Nu ska ni inte vara sådana! Pridefestivalen, hmmm. Nog är jag stolt över cykeln alltid. :-) Ska man inte vara naken i Pridetåget? Fast utan cykelbyxor ser det nästan ut som vita cykelbyxor.

Little Stereo: När jag unnat mig en Cervélo och tittar i hjulfacket i plånboken gör jag en hemsk upptäckt; där är nästan tomt!

Även med mina Mavic Cosmic Elite kändes cykeln som en dröm. Helt fantastisk. Många hemma kör på Ksyrium-hjul och är nöjda. De är inga flygviktare heller precis. Ung. som American Classic-hjulen i vikt fast högre pris. Vilka hjul har du på din cykel?

Lägg till några tusingar och investera i ett par HED Ardennes. 1363 gr. 23 mm fälgbredd istf gängse 19/20 mm. Jag köpte ett par för några veckor sedan och är efter några testturer mer än nöjd. Lättrullade såväl uppför som nerför. Suverän väghållning i kurvorna och ruggigt komfortabla. Sa jag att dom är snygga också. Läs gärna hyllningsatrikeln: http://www.bikeradar.com/gear/category/components/wheel-sets/product/ardennes-wheelset-08-32321
el. på HEDs hemsida.
I Sverige kan dom köpas via LEWA-sport i Gränna. http://www.lewasport.se

Annars finns HED Bastogne alt Kermess för en billigare peng. Alt durare högprofilare.

Dom där American Classic verkar ha lite kvalitetsproblem: http://www.cyclingforums.com/cycling-equipment/72496-american-classic-cr420.html

Strega skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte ett par för några veckor sedan
> och är efter några testturer mer än nöjd.
> Lättrullade såväl uppför som nerför.

Äh, nu måste vi börja styra upp den här tråden tycker jag!
Var håller HåkanC hus?

För det första, du kan inte känna om hjulen är lättrullade! Det handlar om ett fåtal Watt, vilket inte är helt oväsentligt om man vill få ut maximalt av sin egen kapacitet, men som dock ej går att avgöra genom att sticka ut och cykla lite. För att avgöra om hjulen är lättrullade (= bra aerodynamik) så behöver du en vindtunnel och avacenrad mätutrustning.

Mitt råd om du vill ha liknande halvhöga alu-hjul är att bygga / låta någon bygga ett par med lösa komponenter. Sjävl valde jag en fälg DT RR1.2, DT240 nav (fram), Powertap effektnav (bak) samt DT Aerolite ekrar. Blev rätt tunga dock, men det går att bygga lättare, framför allt om man väljer en annan fälg, finns många trådar i ämnet.

Riktigt höga carbonfälgar känns ju helrätt till en Cervelo, i alla fall om det är en Soloist / S2 / S3. Körde själv med ett par 50mm carbonhjul en säsong men sålde dem. Dom höll sig aldrig raka någon längre tid, fick rikta om dem hela tiden. Dessutom bromsade dom dåligt. Kanske var dessa fälgar av dålig kvalitet, eller så är jag för vårdslös när jag kör över trotoarkanter och håller fullt på dåliga vägar (men det är så jag vill kunna använda mina hjul). Halvhöga aluhjul känns som den bästa kompromissen för mig i alla fall.

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Kör på med Cosmic elithjulen året ut och skaffa
> dig lyxhjul till nästa år i stället, att köpa
> hjul som väger mer än mtb-hjul till sin Cervelo
> för att dom är vita är inte riktigt riktigt...
> :-/ T

Håller med dig, gjorde själv så. Kanske kommer nåt nytt spännande till 2010? Men till Cervelo är det hjulen med stort Z som gäller tycker jag. Vitt blir lite sådär, nej det känns inte bra om du skaffar de hjulen till din Cervelo. Om du skaffar svarta högprofil hjul lovar jag att ta bort min lila styrlinda;)

Det måste ju vara lättare att dra igång ett par lätta högprofilhjul när man kör uppför iallafal än ett par som är tyngre utan att göra massa tester. Cervelos lag körde med tex 303 på nästan hela laget på Paris-Roubaix istället för vanligtvis 404.

Är hjulen styva då?

knakelibrak.jpg ht=388

Lite "överspända" skulle man kunna säga, de kan lätt spricka.

bjorre skrev:
> Är hjulen styva då?

skogling-mankini-r-sys.jpg ht=470

jag har am.classic-nav på mina finhjul och de är inget vidare. under de första 100 milen fick jag lämna in dem 2 ggr för att de glappade. sedan dess har de dock fungerat bra.

Jag har ett par sådana där AC420 bögfälgar som är svarta med vit bögtext och som är byggda på Tune nav med CX-ray ekrar. Perfekta träningshjul som inte alls är för flexiga (jag väger dock ca 63 pannor). Och nog fasen är de lättare än 1530g, har för mig att de sas ngt om 1380g när jag köpte dem (har dock inte vägt dem). Fast på min Volvo R3, ehhrm jag menar Cervelo R3, kör jag med Zipp 404 tub. Eller Ambrosio Nemesis på DT 240s (som väger apa).

Senast redigerad av en moderator:
schture skrev:
> Lite "överspända" skulle man kunna säga, de kan
> lätt spricka.
>
> bjorre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är hjulen styva då?
>
>

Är det fälgbandet du menar för det ser verkligen ut som att du spänt det så att det kan spricka?
Snyggt med cervelo logga på fälgbandet.

And the winner is...
Till slut blev det ett par Fulcrum Racing 1. Cykeln är på verkstan för att få kassett och däck just nu. Var nära på ett par Dura-Ace kolfiber men det blir för mycket pengar. Nåt måste man väl ha att se fram emot och längta efter? Ett par Zipp vore väl drömmen antar jag. Men lovar jag att träna hårt så kanske jag kan unna mig ett par senare.

lindbacks skrev:
> Nu förstår jag inte
> Dura-ace 7830-c24 är ju typ 500:- billigare än
> Fulcrum Racing 1 hjulen, och dessutom nästan
> 200gr lättare....

Det är nog ingen som förstår valet, men om Håkan är nöjd så har det ingen betydelse :-) T

Fulcrum-hjulen var i begagnat nyskick, mycket fina och dessutom billiga. Likaså var Dura-Ace Dura-Ace Carbon 50 begagnade. I det läget föll valet på Fulcrum-hjulen. Jag vet, jag är ingen Weight-Weenie men jag har heller inga onödiga kilon (ok då kanske 2 kg) på kroppen. Är jag förlåten för denna gång? ;-)

Aj aj Beschleunigungsenergie värde på 123 Joule och „klingelnde“ Speichen am Hinterrad enligt Tour ;-)

hakangustafsson skrev:
> And the winner is...
> Till slut blev det ett par Fulcrum Racing 1.

Hjulen ser likadana ut som när jag går till den lokala cykelhandlaren och tittar på hans så när som på ett märke eller två. Alltså hjulen är av samma modell. Hittar du ett par Racing 1 för 2000 kr så säg till mig så kan jag ha dem i reserv när mina måste repareras!

HåkanC skrev:
> hakangustafsson skrev:
> -----
> > Fulcrum-hjulen var i begagnat nyskick, mycket
> fina
> > och dessutom billiga.
>
> Grattis.
> Hoppas att du inte behövde betala mer än
> ~2000:-
> Eftersom nya hjul som är snabbare, lättare, och
> både billigare och enklare att
> underhålla/reparera kostar ~4000:-
> Typ:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/848154/877553
> #msg-877553
>
>
> /Håkan

Men sluta nångång att alltid racka ner på alla som inte byggt sina hjul själva, för att istället köpa ex. Fulcrum eller Ksyrium.
Det är väl var och ens ensak att värdera om ens hjulköp är prisvärda eller ej?
Om dom är bra eller inte är väl en kombination av fakta och den egna uppfattningen som säkert inkluderar både pris och prestanda.

/Nypan

HåkanC skrev:
> Grattis.

Bra kommentar.

> Hoppas att du inte behövde betala mer än
> ~2000:-
> Eftersom nya hjul som är snabbare, lättare, och
> både billigare och enklare att
> underhålla/reparera kostar ~4000:-

Helt onödig kommentar. Varför förstöra glädjen över de nya hjulen?

Åtgärd: klicka på redigera, byt ut mot "hoppas du blir nöjd med dina nya hjul!".

nypan skrev:
>>
>
> Men sluta nångång att alltid racka ner på alla
> som inte byggt sina hjul själva, för att
> istället köpa ex. Fulcrum eller Ksyrium.
> Det är väl var och ens ensak att värdera om ens
> hjulköp är prisvärda eller ej?
> Om dom är bra eller inte är väl en kombination
> av fakta och den egna uppfattningen som säkert
> inkluderar både pris och prestanda.
>
> /Nypan

+1000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 !

Tacka vet jag oförnuft.
Världen blir så enformigt grå, tråkig och trist och boring och färglös och meningslös om alla skaffar det mest förnuftiga.

Fulcrum 1 är kanonhäftiga hjul. De torde tjäna sitt syfte med glans.
Du ska vara jätteglad åt dina hjul.
Det skulle jag - men jag har varit oförnftig med Campa istället. Deras hjul suger också jämfört med något förnuftigt billigt, lättare och mer aero.

;)

Senast redigerad av en moderator:
Tack ni som gläds med mig. Jag är glad att jag hittade ett par hjul som nästan känns som nya och samtidigt var riktigt vänliga mot min plånbok. De ser fina ut på cykeln också.

Från trådens början ber jag vänligt om tips och idéer och det har jag fått, som vanligt på detta forum. Om hjulen är snabba eller inte hänger nog mest på mig tror jag.

Nu ska jag träna till mig motiv och argument för att köpa drömhjulen Zipp 404. Men egentligen är det sjukt överkurs för mig då jag inte tävlar utan enbart satsar på VR 2010 sub9. Vi hörs!

nypan skrev:
> HåkanC skrev:
> -----
> > hakangustafsson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fulcrum-hjulen var i begagnat nyskick, mycket
> > fina
> > > och dessutom billiga.
> >
> > Grattis.
> > Hoppas att du inte behövde betala mer än
> > ~2000:-
> > Eftersom nya hjul som är snabbare, lättare,
> och
> > både billigare och enklare att
> > underhålla/reparera kostar ~4000:-
> > Typ:
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/848154/877553
>
> > #msg-877553
> >
> >
> > /Håkan
>
>
> Men sluta nångång att alltid racka ner på alla
> som inte byggt sina hjul själva, för att
> istället köpa ex. Fulcrum eller Ksyrium.
> Det är väl var och ens ensak att värdera om ens
> hjulköp är prisvärda eller ej?
> Om dom är bra eller inte är väl en kombination
> av fakta och den egna uppfattningen som säkert
> inkluderar både pris och prestanda.
>
> /Nypan

kan bara instämma. är sen länge trött på detta tjat om tour och egenbyggda hjul

Tillbaka
Topp