Hjul

KIRE

Ny medlem
Hjul
Hur lätt ska egentligen bakhjul bli skeva?
Själv förstör jag mitt på nån vecka efter det blivit justerat.
Vad beror detta på dåliga hjul eller kass mekaniker?
Eller kör jag för hårt?

Hjulen är orginal Kona

Hjul
Låter som om de inte är riktade ordentligt från början.

Hade dylika problem för 9-10 år sen när mitt bakhjul behövde riktas stup i kvarten. Lämnade in det hos nån av dom lokala cykelreparna i Nynäshamn, det blev alltid lika snett igen på nån vecka.

Hjul
Det beror antagligen på fälgen, eftersom det är den delen som till slut avgör styrkan hos ett hjul. Är ekerspänningen jämn och fälgen rak från början, samt att hjulet är byggt av någon som kan bygga hjul rätt så ska det hålla. Håller det inte ska du byta till kraftigare fälg. Men även det bästa hjulet går att förstöra, med fel teknik - kör smart så håller prylarna.

/Leo

Hjul
Likaledes så håller även ett lätt hjul för väldigt mycket om det är bra byggt.

Jag lyckades inte köra sönder mina Rolf-hjul förrän fälgsidorna var nästan slutbromsade trots att de är fåekrade och rätt lätta.

Hjul
Jag kör mest på asfalt och inte överdrivet hårt. Man tycker ju att hjul borde funka bättre. Men det kanske är dåliga hjul på Kona Caldera?
Kostar ju en del att rikta och det innebär ju lite strul så förmodligen skulle
jag tjäna på att byta till ett riktigt hjul istället. Vad ska man köpa?
Kan tillägga att jag väger 100kg, finns det hjul som håller för den vikten? =)

Hjul
Eller Happys standardrecept för billiga och hållbara hjul:

XT skivnav, DT Comp och F219 (numera XM321).

Ska väga mitt hjulpar och se vad det landar på vid tillfälle.

Jag väger 95 kilo och än har det klarat allt jag kastat på det inklusive en veckas buskörning i alperna.

Hjul
> Hur lätt ska egentligen bakhjul bli skeva?

Hjul ska inte bli skeva alls. Ett välbyggt hjul ska kunna gå hundratals även tusentals mil utan att behöva riktas. Med tanke på att du även fått gaffeln o skivbromsen saboterad är det troligt att din LBS har en orangutang i verkstaden. Byt LBS omgående.

Per

Hjul
Ja fan tråkigt alltså. Min gamla cykel för 3000kr var mkt bättre. Hade den i 4år utan att reparera den mer än slitdelar.
Bra att få veta av er kunniga personer hur det SKA vara och inte bara höra "sanningar" från dom som tjänar pengar på att säga saker.
Tack för hjälpen.

Hjul
Rätt riktade hjul kan i viss mån kompensera en dålig fälg. Även om fälgen är dålig ska inte hjulet bli skevt av vanlig asfaltscykling. Är det rätt riktat ska det hålla. För låg och för ojämn ekerspänning? Sätt dig med hjulet och knäpp med nageln på varje eker. Är tonen väldigt ojämn mellan ekrarna är det ojämn ekerspänning och då håller sig inte hjulet rakt efter riktning. Då blir det bakläxa för den som riktat hjulet.

Köp en ekernyckel och titta i Happys länkarkiv är mitt tips.

Hjul
Kan bara hålla med Per - verkar vara en "mindre kunnig" lbs (för att uttrycka mig milt). Har du nån annan cykelhandlare där du bor så testa att byta. Var bor du? Du kan säkerligen få tips på bra cykelmek här på happy.

Hjul
Hade samma problem för några år sedan. Slutade med att Phil (dr. Spoke) ekrade om hjulet åt mig. Efter det riktade jag hjulet en gång om året istället för varannan vecka. En bra hjulbyggare är A och O.

Tillbaka
Topp