Hjul

primus

Medlem
Hjul
Jag ska byta hjul och funderar på vad jag ska köpa. Det ska vara 29" och budget är ca 5000. Vad tycker ni? Kom gärna med tankar och idéer.

/Ulric

Hjul
Till TS.
För de som inte redan känner dig och din cykel är det bra om du kan berätta mer.
Din vikt.
Typ av cykling.
Typ av cykel: HT, FS, axlar, kassett.
Vilka däck och dimension.
Andra önskemål och prioriteringar.
Annat av intresse.

Hjul
för att äta popcorn?

Edit: Sedan är det nog inte "skräpa ner" som är syftet. Tänk du vardagsrum där folk sitter och pratar... Någon ställer en fråga, någon associerar det med något helt annat och säger det... Vi är OT... Samtidigt är det en och annan kommentar som är vettig och efter en stund har TS fått sitt svar... Välkommen till Happy :)

Senast ändrad:
Hjul
Sixten Fors sa:
Till TS.
För de som inte redan känner dig och din cykel är det bra om du kan berätta mer.
Din vikt.
Typ av cykling.
Typ av cykel: HT, FS, axlar, kassett.
Vilka däck och dimension.
Andra önskemål och prioriteringar.
Annat av intresse.

Tja, jag väger 90 pannor
Cyklar röd/svart cykling vid träning och så blir det en del långlopp under "högsäsong". Allt är dock på lek :)
Har en Epic ht med 1x11
Däck o dimension har jag ingen aning om. Jag har nu ganska smala däck på. Borde kanske gå ner till garaget och kolla men pallar inte......
Prioriteringar är väl som vanligt: lätt och styvt?

Hade ett par cross max på min 26" som jag var mycket nöjd med men de är ju så jävla dyra. Hur är tex crossride eller crossroc?

Det är väl den info jag kan bidra med.

Jag vill tacka alla som valt att kommentera tråden men eftersom jag inte är särskilt aktiv här inne hänger jag inte med i ironierna. Visste tex inte att det bara var Sixten som fick kommentera hjul :)

Blev medlem typ 2010 och då hette det happymtb har jag för mig. Känns lite mer som en "klappa oss själva på axeln"-klubb nu där de interna skämten haglar men jag kanske har fel.

Tack ska ni ha

Hjul
1481266182.jpeg

Hjul
Sixten Fors sa:
Mavic verkar envisas med 19-20 mm smala fälgar och jag orkar inte bry mig om dem längre.

Ja, inte så konstigt, det är ju ett franskt märke...
Citroën, Renault och Peugeot envisades ju länge med 3-bultade fälgar på bilarna, medan resten av världen hade rejäla 4- & 5-bultsfälgar. För att inte tala om Citroëns 1-ekrade ratt! Men det var ju lite mer groovy, lite som Cannondales Lefty kanske...

Hjul
Sixten Fors sa:
Mavic verkar envisas med 19-20 mm smala fälgar och jag orkar inte bry mig om dem längre.
Å faan? När jag titta på Mavic -fälgar för XC och AM så är de bredare. Men när du säger det så måste det ju ändå vara så de inte är så breda. Det är ju alltid som du säger...

Hjul
Jo då, tom. Mavic har varit tvungna att släppa 19 mm-sargen och bredda programmet. Förra årets Crossmax XL Pro och årets XA Elite t.ex., och två 15000-kronors plasthjul. I övrigt är de fortfarande i smalaste laget för Min smak. Mavic är inte ensamma om att sent överge 19 mm (bredd för 28 mm lvg-däck) på XC-hjulen, Easton, Bontrager, Fulcrum etc., borde vara en smal sak att fixa kan Jag tycka.

@HåkanC: Jag vet redan att bredd, vikt och pris är totalt irrelevant när man tittar på hjul och ja, jag vet att det finns tyska tester i TOUR som minsann påvisar att... osv.
@emmer: Låter upprörd, sovit dåligt?

fröjd!

Hjul
Nu har ju TS redan köpt hjul men har ändå en fråga:

Crest Mk3 rekommenderas ju friskt i flera trådar och även här till TS som väger 90 pannor, röd/svart cykling och långlopp. I konfigurationerna med Crest Mk3 står "Note! Max. Rider Weight 86Kg!" i description-fältet.

Tycker fälgen känns rätt med sina 23 mm och låg vikt. Väger själv in på just 86 och med 10 kg cykel känns det lite vågat. Är jag feg eller är rekommendationerna vågade?

Senast ändrad:
Hjul
Lätta alufälgar har sina svaga sidor (!), kanske en liiiite tyngre fälg som tex Arch EX inte ger avgörande skillnad i total systemvikt eller prestanda, särskilt om man har en mindre nätt körstil. Men det finns säkert stora gossar som kört och klarat sig bra med Crest också.

Hjul
Matchbox20 sa:
Nu har ju TS redan köpt hjul men har ändå en fråga:

Crest Mk3 rekommenderas ju friskt i flera trådar och även här till TS som väger 90 pannor, röd/svart cykling och långlopp. I konfigurationerna med Crest Mk3 står "Note! Max. Rider Weight 86Kg!" i description-fältet.

Tycker fälgen känns rätt med sina 23 mm och låg vikt men tvekar. Väger själv in på just 86 och med 10 kg cykel känns det lite vågat även för typ Vasan-underlag. Är jag feg eller är rekommendationerna vågade?

Nya Crest Mark 3 är (påstår dom själva) styvare än äldre modeller (trots att den är lättare)

Jag väger strax under 90kg och kör på Mark3, har inte kört så länge men jag tycker dom känns stabila

Allt hänger nog inte på kroppsvikt, snarare körstil, det finns lätta personer som bombar sönder fälgar hela tiden och tycker att allt är gjort av "mjukost"
sen finns det tyngre typer (som jag) som kan köra hur länge som helst utan problem

Vet man med sig att man ofta misshandlar grejorna kanske Arch är ett bättre alternativ

Den enda nackdelen jag kan se är att en klenare fälg kan slå sig lättare, det är mera noga med ekerspänningen

För övrigt tycker jag inte att Happy är som ett vardagsrum längre, snarare som en skolgård

Senast redigerad av en moderator:
Hjul
Jag är dålig på att cykla så jag får rikta mina hjul lite då och då, trots att jag är lätt.

Ang "låg vikt" så väger nya crest mk3 i princip lika mycket som gamla crest. Det "varnade" actionsports mig för (hade mailkontakt då hjulen inte fanns på hemsidan än). Det skiljer 10 gram mellan hjulen med min våg. Båda samma konfiguration utom nav då ena var shimano och andra xd.
Se själv:
https://r2-bike.com/NOTUBES-Rim-29-ZTR-Crest-MK3 "real weight" samt uppgiven (378g riktig vikt).
https://www.notubes.com/crest-rims uppgiven vikt på gamla (380g).

Jag skulle förmodligen köpa arch-fälgarna om jag var orolig över vikten. Väger "bara" 160g till (vikt är 464g per fälg).

Hjul
Tack för bra input. Tänkte använda dessa hjul för lite snällare terräng med 2,1". Går nog på DT-XR361 22,5 bred eller Atmosphere 22 istället för 26 breda Arch. Borde bli en bra kompromiss.

Senast ändrad:
Hjul
NickPick sa:
Jag är dålig på att cykla så jag får rikta mina hjul lite då och då, trots att jag är lätt.

Ang "låg vikt" så väger nya crest mk3 i princip lika mycket som gamla crest. Det "varnade" actionsports mig för (hade mailkontakt då hjulen inte fanns på hemsidan än). Det skiljer 10 gram mellan hjulen med min våg. Båda samma konfiguration utom nav då ena var shimano och andra xd.
Se själv:
https://r2-bike.com/NOTUBES-Rim-29-ZTR-Crest-MK3 "real weight" samt uppgiven (378g riktig vikt).
https://www.notubes.com/crest-rims uppgiven vikt på gamla (380g).

Jag skulle förmodligen köpa arch-fälgarna om jag var orolig över vikten. Väger "bara" 160g till (vikt är 464g per fälg).

Där ser man, ja 10g är ju inte mycket att hurra för. :-)
Det att dom var lättare var bara nått jag hörde av nån snubbe som dom intervjuade på nån mässa, inga siffror jag läste

Helt klart är nog Arch ett vettigare alternativ

Tillbaka
Topp