Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:
Hyvä sa:
Lånar den här tråden då jag inte hittat något på mina 5 minuters google sökande.
MEN, jag tog loss mitt framdäck för att rengöra det, och nu när jag skall sätta tillbaka det så har skivbeläggen på skivbromsen tryckts emot varandra så att skivan inte får plats. Jag kan ju som nödlösning köra utan frambroms men det känns inte helt ok, vilken skurv behöver jag skruva på för att kunna sära på bromsbeläggen?
*bild inom snart*
Om bromsen är hydraulisk vilket den borde vara med det problemet stoppar du bara in en smörkniv och bänder isär beläggen igen.
Spelar det någon roll om man har Bregott, vanligt smör eller extrasaltat på kniven?

Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:
Hyvä sa:
Lånar den här tråden då jag inte hittat något på mina 5 minuters google sökande.
MEN, jag tog loss mitt framdäck för att rengöra det, och nu när jag skall sätta tillbaka det så har skivbeläggen på skivbromsen tryckts emot varandra så att skivan inte får plats. Jag kan ju som nödlösning köra utan frambroms men det känns inte helt ok, vilken skurv behöver jag skruva på för att kunna sära på bromsbeläggen?
*bild inom snart*
Om bromsen är hydraulisk vilket den borde vara med det problemet stoppar du bara in en smörkniv och bänder isär beläggen igen.

funkade! tack :)

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Rattnalle sa:
Hyvä sa:
*bild inom snart*
Spelar det någon roll om man har Bregott, vanligt smör eller extrasaltat på kniven?
Tror att i det aktuella fallet är det lika illa oavsett.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Håller på fixa till ett par gamla hjul som fått ett par smällar. På vissa ekrar är omöjligt att vrida nipplarna utan att ekern snurrar med. Har samma problem på två olika hjul ett med runda ekar och ett med platta.

Vad kan man göra åt saken? Tips och tricks mottages tacksamt.

Hjulbyggartråden
Mad Charger sa:
Håller på fixa till ett par gamla hjul som fått ett par smällar. På vissa ekrar är omöjligt att vrida nipplarna utan att ekern snurrar med. Har samma problem på två olika hjul ett med runda ekar och ett med platta.

Vad kan man göra åt saken? Tips och tricks mottages tacksamt.
Material på grejerna?

Har du droppat olja på gängan?

Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:
Sixten Fors sa:
Rattnalle sa:
Hyvä sa:
*bild inom snart*
Tror att i det aktuella fallet är det lika illa oavsett.

+1, det där med smör skall du låta bli Sixten.

Hjulbyggartråden
Mad Charger sa:
Det är stål ekrar med alu nipplar.Har inte oljat dem. Vred sönder en nippel och tänkte att det är bäst att fråga proffsen. :)

Linolja på ekergängan och sedan skruva på nippeln. Jag brukar även köra lite linolja mellan nippel och fälg för att sänka friktionen en aning.

Hjulbyggartråden
Linolja torkar ut efter ett tag vilket i teorin ska göra att nippeln låser sig en aning. Det är ett bra smörjmedel då det inte är giftigt eller miljöfarligt. Gissar på att dom flesta har en flaska kokt linolja.

Hjulbyggartråden
Lånar den här tråden då det verkar vara en allmän hjultråd. Skulle behöva lite tips på bra fälgbanor, ekrar och framförallt hur man får ihop måtten på detta så det stämmer. Bygga ihop det tror jag att jag fixar.

Har i dagsläget 2 hjulpar. Ett par med Hope-nav och Mavic EN 423 fälgbanor. Dessa hjul är hyfsade men fälgbanorna är omodernt smala och dessutom tunga (600g) och mjuka. Skulle vilja byta till hållbara och bredare, typ runt 30 mm innermått. Detta hjulpar ska vara lite mer för utför och "enduro" typ åkning.

Andra hjulparet är Ride Alpha ( novatec?) nav och Ride Alpha fälgbanor som är skrot. Detta hjulpar tänkte jag bygga lite lättare för enklare stigcykling.

Budgeten kan ligga på runt 3000 kr?

Tacksam för tips!

Hjulbyggartråden
622 eller 584 mm? Du söker alltså bara två uppsättningar nya fälgar?

25 mm
Lättast Newmen XA25 / 400 g https://r2-bike.com/NEWMEN-Rim-29-Evolution-SL-XA25-Aluminum
Lättare XR391 / 440 g https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=235313
Lättare starkare XM421 / 465 g https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196753

Billiga M462 / 510 g https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=235379
Billiga starkare E512 / 560 g https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=123353

30 mm
Lättare XM481 / 525 g https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=155169
Lättare starkare EX511 / 570 g https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=235441
Lättare starkast HX531 / 590 g https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=224939

Billiga M502 / 570 g https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=235360
Billiga starkare H552 / 615 g https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=224959

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Just det glömde ju hjulstorlek. Det är alltså 27,5" eller 584 då antar jag : )

DT swiss verkar bra och man får tydligen med nipplar då vilket ju är kanon. Kvarstår då frågan hur man får fram rätt längd på ekrar. Men jag googlar lite på det så kanske man lär sig : )

Hjulbyggartråden
Klas A sa:

DT swiss verkar bra och man får tydligen med nipplar då vilket ju är kanon. Kvarstår då frågan hur man får fram rätt längd på ekrar. Men jag googlar lite på det så kanske man lär sig : )

Använd denna kalkylator https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/

Nipplar och brickor till dito ingår med alla dyrare DT-fälgar som har ett X i namnet. Nipplar 12 gram + brickor 9 gram = 21 gram per hjul (32 ekrar). De billigare DT-fälgarna har öljetter och behöver därför inga brickor, och nipplar ingår ej med fälgen. Vanliga 12 mm alunipplar funkar, dessa väger ca 10 gram per hjul (32 st).

Även fälgen från Newmen vill ha brickor under nipplarna, men det ingår inga nipplar/brickor med fälgen.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Klas A sa:

Använd denna kalkylator https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/

Nipplar och brickor till dito ingår med alla dyrare DT-fälgar som har ett X i namnet. Nipplar 12 gram + brickor 9 gram = 21 gram per hjul (32 ekrar). De billigare DT-fälgarna har öljetter och behöver därför inga brickor, och nipplar ingår ej med fälgen. Vanliga 12 mm alunipplar funkar, dessa väger ca 10 gram per hjul (32 st).

Även fälgen från Newmen vill ha brickor under nipplarna, men det ingår inga nipplar/brickor med fälgen.

Mina nipplar o brickor vägde 22 gram :(

20180124_090646.jpg

Åh andra sidan vägde hjulet 2gram mindre än beräknat med.

Hjulbyggartråden
Stort tack! Ovärderlig hjälp i hjuldjungeln : )
Det lutar åt att testa att bygga ett par stighjul först med xm 421 där squorx nipplar även ingår. Med lite nättare däck också så blir det nog faktiskt en märkbar skillnad jämfört med nuvarande klumpar.

Kan man säga att DT competition ekrar är ok för båda applikationerna, dvs stighjul och endurohjul?

Hjulbyggartråden
Klas A sa:
Kan man säga att DT competition ekrar är ok för båda applikationerna, dvs stighjul och endurohjul?
DT Comp funkar till det mesta. Eller Sapim Race som är motsvarande eker från annan firma.
Jag brukar dock välja en tunnare eker vänster bak och höger fram för att dessa sidor av hjulen typiskt har 65-70% av ekerspänningen från motsatta sidan. Har du t.ex. 1200 N höger bak blir det kanske 850 N vänster bak. Jag använder därför DT Revolution eller Sapim Laser 2.0/1.5 mm med en tvärsnittsarea på 70% av en 2.0/1.8 mm eker. Ekern väger också ca 72-75% av vad den grövre ekern gör.

Rose är billiga på blanka DT Comp/Revo J-bend https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-competition-spoke-silver/aid:47186 och https://www.rosebikes.se/artikel/dt-swiss-revolution---the-ultra-light-spoke/aid:47102

Bike24 är billiga på svarta Sapim Race/Laser J-bend https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=29373 och https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=113897

Hjulbyggartråden
Hej!

Jag har en par Ultegra 6700-nav 32h till övers. Och fyndade ett par Mavic Open Pro (keramiska?) på k&s. Så nu saknas ekrar/nipplar!

Min tanke är att köra blanka DT Comp på alla platser. Jag vet att det rekommendera annat på drivsidan bak. Men blir det tokfel?
Är 3-kors att rekommendera både fram/bak? Tanken är väl att hjulen blir ett par allti-allo-hjul som kommer få slita på fulcrossen som mest går som pendlare, cykelvagnsdragare, samt någon semestertur med packväskor.

Enligt DT-beräknaren så ser det ut såhär:

t_ekrar.jpg

Ser det rätt ut?
Kommentarer?

Hjulbyggartråden
Kalkylen ser hyffsat rimlig ut, Flange Distance måtten är rimliga på båda hjulen men jag har inte kollat om de är exakt rätt. Vad som däremot ser konstigt ut är bakhjulets Pitch Circle på endast 22,5 mm. Stämmer det verkligen? Det dubbla hade varit mer rimligt.

Angående ekrar. Jag skulle köra 3-kors med 32 ekrar, för att det är enklast. Hur viktigt är det att spara vikt? 64 st DT Competition väger ca 420 gram, medan 64 st DT Revolution väger ca 305 gram (i aktuell längd). 64 st alunipplar 20-24 gram (beroende på längd) och 64 st mässing 55-65 gram (beroende på modell). Med tanke på framhjulets breda flänsavstånd (68 mm, symmetriskt) skulle du säkert klara dig med 32 st DT Revoution och alunipplar. Och bak 16 st DT Revolution på frisidan och 16 st DT Comp på drivsidan.

Jag använder alltid nipplar i alu för övrigt. Mässing är viktmässigt för dyrt för min smak.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Tack Sixten.

Jag hade slarvat på diametern och använt radien istället!

Angående vikt så är det inte speciellt viktigt på detta hjulparet. Ska fundera om det är värt ~120kr extra för ~100g (låter dock "prisvärt").
Det blir mässingsnipplar då min kompis som hjälper mig vill ha det så. Men 12 mm längd på nipplar är rätt?

När det rekommenderas ekerlängder med udda siffror, går man upp en mm då? Dvs rek 295 -> köp 296?

På mitt hjulpar rekommenderas det just nu 293-294-295mm. Skulle det inte gå att köra 294mm på alla (och ev köpa 14mm nipplar för framhjulet?).

t_ekrar_v2.jpg

Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:
På just en pendlare kan mässing kanske vara att rekommendera med salt och annat otyg som jag gissar att den får utstå.
Hur länge tror du att eloxerade alunipplar (likt svarta Sapim ovan) överlever salt och annat otyg? Jag har inte svaret, men min gissning är rätt länge. En fördel med mässing är dock att de är svinbilliga att köpa, från < 50 öre styck.

Hjulbyggartråden
desmo sa:
Men 12 mm längd på nipplar är rätt?
När det rekommenderas ekerlängder med udda siffror, går man upp en mm då? Dvs rek 295 -> köp 296?
På mitt hjulpar rekommenderas det just nu 293-294-295mm. Skulle det inte gå att köra 294mm på alla (och ev köpa 14mm nipplar för framhjulet?).
12 mm är alltid rätt, om inte fälgen har öljetter som snor så mycket längd att nippeln inte når igenom långt nog. Då kan det bli svårt att nå "fyrkanten" med ekernyckeln. Välj då 14 mm nippel.

Ekerlängd. Välj det som kalkylatorn rekommenderar, eller 1 mm kortare om rekommenderad längd inte finns att köpa. Jag väljer typiskt max +0,2 mm och max -1,8 mm ekerlängd jmf. faktiskt uträknad ekerlängd. Jag skulle inte välja längre nipplar för att kompensera, det funkar utmärkt med -1,8 mm ekerlängd.

Ibland har DT och Sapim olika mått (udda vs. jämna längder) så då kan det hända att jag byter "märke" just därför.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Rattnalle sa:
På just en pendlare kan mässing kanske vara att rekommendera med salt och annat otyg som jag gissar att den får utstå.
Hur länge tror du att eloxerade alunipplar (likt svarta Sapim ovan) överlever salt och annat otyg? Jag har inte svaret, men min gissning är rätt länge. En fördel med mässing är dock att de är svinbilliga att köpa, från < 50 öre styck.
Förmodligen håller de ett tag, åtminstone de allra flesta. Men eloxeringen lär skadas i gängorna där den behövs mest när man bygger hjulet, räcker med att ett par nipplar fastnar för att det ska vara irriterande.

Hjulbyggartråden
marr sa:
Vad smörjer ni era nipplar med?
Innan justering av "gamla" hjul, CRC 5-56 ed. både för minskad friktion i gängan och mellan nippel/fälgbana.

Innan montering vid bygge:
Nipplar med gänglåsning: Inget i gängan. Universalfett mellan nippel/bricka/fälgbana.
Nipplar utan gänglåsning: Mc kedjeolja som blir "torr" efter ett tag. Funkar alltså som lite klister.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Kokt linolja. Biologiskt nedbrytbart och inte giftigt. Luktar dessutom gott. Än har jag inte råkat ut för några urskruvade nipplar, bara buckliga fälgar.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:
+1

Rattnalle sa:
En droppe av närmaste kedjeolja.
+1

De bästa är att helt undvika alla former av nippellåsning (loctite, linolja, torkande MC-olja, självlåsande nipplar, osv, osv)
I bästa fallet försvårar de underhållet av hjulen,
i sämsta döljer de dåligt byggda hjul med bristfällig och/eller ojämn ekerspänning.
Ekrar ska vara så hårt spända att ekernipplarna sitter kvar av ekerspänningen.
jofahjalm sa:
Om nipplarna inte sitter kvar av ekerspänningen är det ett tecken på att något är fel och då är det bra att man upptäcker och fixar det. Nackdelen är ju att nipplarna sitter fast och inte är lika lätta att justera. Vad jag kan minnas så har alla hjul jag har byggt funkat fint till det att jag har slagit sönder fälgen (flat spots), då har man ingen ekerspänning och ekrarna gängar ur sig. Om man har prolock kanske nippeln sitter kvar, men ekern kommer fortfarande inte göra något eftersom ekern inte har någon spänning. Om man bygger ett hjul och ekrarna tappar spänning direkt har man helt enkelt byggt hjulet dåligt. Prolock kanske kan göra att man inte märker det, men hjulet kommer fortfarande vara dåligt och ha förkortad livslängd.

Sixten Fors sa:
Jag väljer typiskt max +0,2 mm och max -1,8 mm ekerlängd jmf. faktiskt uträknad ekerlängd.
När ändrade du dig?

gandhi sa:
Jag skulle runda av uppåt istället för neråt när det gäller ekerlängd.
Sixten Fors sa:

/Håkan

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Jag väljer typiskt max +0,2 mm och max -1,8 mm ekerlängd jmf. faktiskt uträknad ekerlängd.
När ändrade du dig?
<jag e int bitter>
/Håkan
Haha, du är rolig du HåkanC. Jag visste redan då det begav sig att det var ett oförlåtligt övertramp att ändra i happykungens formel, men att det skulle ta dig drygt ett år att hitta rätt tillfälle för att hugga som en kobra var lite oväntat. Hade du satt bevakning på sökord?

Faktum är att vare sig din eller min formel för avrundning är helt perfekt, eller reflekterar +0,2 till -1,8. Man måste tänka lite själv.

Trådarkeologi:

Bilagor

• Arkeologi.png
    Arkeologi.png
    29.6 KB · Besök: 71
Hjulbyggartråden
Får man fråga i den här tråden var man smiter undan och köper färdigbyggda CUSTOMhjul nuförtiden?

JRA svarar inte längre så jag måste hitta nån annan. Nån med MTB-singlespeed-nav och Stansfälg i sortimentet.

Hjulbyggartråden
Stöter på problemet att när jag försöker ekra mina SP nav så får jag inte i sista ekern på varje sida eftersom ekerhuvudet fastnar mot ekern innan. Att med våld tvinga in ekern kanske fungerar men är rädd att göra ekern sne, är det en dålig ide att fila lite på ekerhuvudet så man får in det i navet? Sjukt dåligt beskrivet men någon kanske förstår vad jag menar?

Hjulbyggartråden
kntzn sa:
Stöter på problemet att när jag försöker ekra mina SP nav så får jag inte i sista ekern på varje sida eftersom ekerhuvudet fastnar mot ekern innan.

Är det alltså att ekrarna ligger så långt över navflänsen att de täcker ekerhålet? I så fall borde du väl kunna trä i flera ekrar i hålen så de sitter rätt i navflänsen och sedan dra fast nipplarna. Skulle det hjälpa?

Hjulbyggartråden
TBy sa:
kntzn sa:
Stöter på problemet att när jag försöker ekra mina SP nav så får jag inte i sista ekern på varje sida eftersom ekerhuvudet fastnar mot ekern innan.

Är det alltså att ekrarna ligger så långt över navflänsen att de täcker ekerhålet? I så fall borde du väl kunna trä i flera ekrar i hålen så de sitter rätt i navflänsen och sedan dra fast nipplarna. Skulle det hjälpa?

Inte riktigt så, på den sjukt fina bilden jag bifogar är alla ekrar på ena sidan i navet förutom den sista (den gröna). Den röda ekern är då i vägen så att ekerhuvudet på den gröna ekern inte tar sig förbi den röda ekern.

Bilagor

• ekraSPhjul.png
    ekraSPhjul.png
    3.6 KB · Besök: 109
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp