Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Sitter och bygger ett bakhjul och får ett sick-sack mönster i spänningsbilden, balanserar jag ut den på ena sidan, t.ex drivsidan så flyttar den sig till den andra och balanserar jag ut den andra flyttar den tillbaka till den första. Finns det någon vedertagen metodik/tankesätt för att balansera denna Trail/leading obalans?
obalans.jpg

Hjulbyggartråden
det skall vara betydligt mer spänning på platta drivsidan. och spänner du ena sidan, ökar förstås även andra sidan.

det brukar vara smidigast att förspänna platta sidan något, så att fälgen hamnar en mm eller två åt det hållet, och sedan slutjustera på andra sidan. den har sas lättare utväxling på nipplarna, och man slipper driva dem så hårt.

har inte tänkt på om der skiljer på ekrarna innanför eller utanför navflänsen, men någon skillnad bör finnas eftersom de inre har en genare marginellt kortare väg. även här är det förstås en balansering i spänning, mellan leading och trailing. går alltid på ton, och har ingen tensiometer, avser inte heller att skaffa en.

har du flätat ekrarna krånglar det till ekvationen något.

brukar vid inledande uppspänningen alternera mellan sidorna, och mellan leading/trailing. tar alltså bara en sort åt gången, och det blir alltså fyra varv per omgång. på det sättet kan man gå mycket snabbare fram räknat per eker, utan att hamna i svårigheter. på slutet balanserar man först ut tonen, sedan alternerande radiellt och sidokast några varv tills det blir bra.

det tar mig kanske tre kvart att bygga och justera klart ett hjul. utan rikställ.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Tack för svar, det är klassisk över över under 3-kors, drivsidan har spänning som ligger strax under vad fälgen är klassad för, spänningen på skivsidan får ju bli vad den blir när fälgen är i rätt läge (dish).

Jag har tensiometer och avser att använda den :)

Ska laborera lite till men jag har som sagt svårt att få bort leading/trailing obalansen på båda sidor samtidigt även om det känns som det borde vara lätt..

Hjulbyggartråden
Sitter och bygger ett bakhjul och får ett sick-sack mönster i spänningsbilden, balanserar jag ut den på ena sidan, t.ex drivsidan så flyttar den sig till den andra och balanserar jag ut den andra flyttar den tillbaka till den första. Finns det någon vedertagen metodik/tankesätt för att balansera denna Trail/leading obalans?
Visa bilaga 521741
Tycker det verkar lite konstigt, det är inte så att något hamnat fel när du strängat upp hjulet? Jag har dock inte använt mätinstrument för ekerspänningen så vem vet de hjul jag byggt kanske ser likadana ut, funderar faktiskt på att skaffa ett sådant verktyg.

Hjulbyggartråden
Tack för svar, det är klassisk över över under 3-kors, drivsidan har spänning som ligger strax under vad fälgen är klassad för, spänningen på skivsidan får ju bli vad den blir när fälgen är i rätt läge (dish).

Jag har tensiometer och avser att använda den :)

Ska laborera lite till men jag har som sagt svårt att få bort leading/trailing obalansen på båda sidor samtidigt även om det känns som det borde vara lätt..
jag skulle fundera mer på utstickarna kl 11:30 och 2:00, men det kanske är dessa du menar?

har du förresten masserat ekrarna så de inte är torsionsspända..?

för att minska det problemet brukar jag smörja åtm gängen med 556. gör det lättare att spänna upp ekrarna utan att detta problem uppstår, och torkar lämpligt in sedan. nipplarna sitter såpass ändå såpass hårt sedan i sätet mot fälgen, så de kommer inte skruva ur sig. och snart torkar 556 in.

nyligen byggde jag med sapimnipplar, och de hade uppenbart någon form av smörj i nipplarnas gängor redan från början; var som att spänna i smör. mycket angenämt:)

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jodå, knådar och masserar så det ska släppa så mycket som möjligt.
Just utstickarna fixades strax efter bilden togs men problemet är den inre cirkeln där varannan eker har högre och varannan lägre spänning (Just på bilden har leading låg och trailing hög). Om jag fixar den sidan (spänner leading och slackar trailing) vandrar problemet över från vänster (disc) till höger (kassett) sida och ser lika ut där. Funderar på om det är någon missmatch mellan sidorna, typ att båda sidors trailing ska slackas lite..
Har smort både gängor och säten så det går relativt lätt att vrida.

Hjulbyggartråden
Tycker det verkar lite konstigt, det är inte så att något hamnat fel när du strängat upp hjulet? Jag har dock inte använt mätinstrument för ekerspänningen så vem vet de hjul jag byggt kanske ser likadana ut, funderar faktiskt på att skaffa ett sådant verktyg.
Jag tror inte något är tokigt, har kollat flera gånger själv men det ser rätt ut..

Hjulbyggartråden
Jodå, knådar och masserar så det ska släppa så mycket som möjligt.
Just utstickarna fixades strax efter bilden togs men problemet är den inre cirkeln där varannan eker har högre och varannan lägre spänning (Just på bilden har leading låg och trailing hög). Om jag fixar den sidan (spänner leading och slackar trailing) vandrar problemet över från vänster (disc) till höger (kassett) sida och ser lika ut där. Funderar på om det är någon missmatch mellan sidorna, typ att båda sidors trailing ska slackas lite..
Har smort både gängor och säten så det går relativt lätt att vrida.
om spänningen på de slappare ekrarna är sas tillräcklig skulle jag vara mer än nöjd så länge utstickarna är fixade. just dessa är om de inte är åtgärdade i klar risk för framtida förtida ekerbrott.

det perfekta kan vara det godas fiende.

om det är mtb-hjul brukar det om ekrarna är för slappa att sjunga och spela i ekrarna i stenig terräng. tycker det oavsett entitet är bra att efterkontrollera spänningen efter någon timmes åkning.

Hjulbyggartråden
Vågar knappt skriva det men det är ett Bafang elmotornav till lådcykeln, Ryde Andra 40 fälg och Sapim E-Strong ekrar 2,6 --> 2,3mm. Ja det är typ ett lastbilshjul :)

Hjulbyggartråden
Vågar knappt skriva det men det är ett Bafang elmotornav till lådcykeln, Ryde Andra 40 fälg och Sapim E-Strong ekrar 2,6 --> 2,3mm. Ja det är typ ett lastbilshjul :)
Det jag hade kollat är om hålen i navet är rätt borrade på höger och vänster sida i förhållande till varandra. Ett fel där skulle jag kunna tänka mig ger den typen av fel på ekerspänningen.

Edit. Fast hålen i navet är nog inte heller orsaken oavsett hur de är borrade. Jag hade nog släppt icke-drivsidan, justerat drivsidan helt jämn och sedan i flera omgångar ökat spänningen igen på icke-drivsidan. Hade inte det fungerat hade jag gett upp och använt hjulet ändå.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sapim E-Strong ekrar 2,6 --> 2,3mm. Ja det är typ ett lastbilshjul :)
Det är ju väldigt styva ekrar, har du provat att forma dem xtra i böjen?
Typ som i bilden nedan
Hammer_spokeIMG_1814fadedsm.JPG

Läs mer här: https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial

Om det ändå är svårt att få till ekerböjen kan kanske ekerbrickor vara bra att använda
Spoke-washers.jpg

Som syns på bilden nedan kan de göra skillnad
Eker_brickor_mid.jpg

Läs gärna hela Sheldons hjulbyggarartikel, den är läsvärd och bra

knådar och masserar så det ska släppa så mycket som möjligt.
Betyder det att du har gjort ungefär som i bilden nedan?
Hjulmassage.jpg

Detta är inte ett särskilt bra att göra

Det är bättre att spänningsbefria ekrarna såsom i bilden nedan
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .jpg

Men med så grova ekrar kan du behöva ta i en hel del.

Bilagor

• Spoke-washers.jpg
    Spoke-washers.jpg
    16.4 KB · Besök: 92
Hjulbyggartråden
Det är ju väldigt styva ekrar, har du provat att forma dem xtra i böjen?
Typ som i bilden nedan
Hammer_spokeIMG_1814fadedsm.JPG

Läs mer här: https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial

Om det ändå är svårt att få till ekerböjen kan kanske ekerbrickor vara bra att använda
Visa bilaga 521968

Som syns på bilden nedan kan de göra skillnad
Visa bilaga 521969

Läs gärna hela Sheldons hjulbyggarartikel, den är läsvärd och bra

Betyder det att du har gjort ungefär som i bilden nedan?
Visa bilaga 521965
Detta är inte ett särskilt bra att göra

Det är bättre att spänningsbefria ekrarna såsom i bilden nedan
Visa bilaga 521966
Men med så grova ekrar kan du behöva ta i en hel del.
Alltså tack för alla bra råd!

Jag masserar genom att klämma ekrarna mot varandra så som bilden visar, tar i ordentligt :)
Jag formade även varje eker när jag satte i den genom att helt enkelt trycka lång in och böja till den lite för att den inte ska bli som en banan längst in mot navet.

Jag gjorde såhär att jag ställde in alla ekrar på kassettsidan att ligga på 29 (eller ~117kgf). Då fick jag en bild enligt nedan:

unbalance.jpg

Detta är i mitt huvud en fysisk omöjlighet då det skulle innebära att alla trailing ekrar skulle ha en större sammanlagd spänning än alla leading ekrar (vilket skulle ge en slutlig resulterande kraft vilket skulle sätta hjulet i rörelse, vilket såklart inte händer :) ). Jag testade att hålla verktyget i olika riktningar (parallelt med ekrarna eller vinkelrätt rakt ut från hjulet och det skiljde ca 3 "parktoolmätarenheter" vilket helt klart skulle kunna förklara detta fenomen. Jag ska experimentera vidare under helgen.

Tillägg: Om jag mätte alla ekrar lika (parallellt eller vinkelrätt) skulle ju detta rimligen bara resultera i en förskjutning av alla värden, dock går det inte att komma åt alla ekrar lika p.g.a. 3-kors och stort nav samt 26" fälg så jag är mer och mer övertygad om att felet ligger i mätmetoden.

Hjulbyggartråden

Jag masserar genom att klämma ekrarna mot varandra så som bilden visar, tar i ordentligt :)
Jag formade även varje eker när jag satte i den genom att helt enkelt trycka lång in och böja till den lite för att den inte ska bli som en banan längst in mot navet.

Jag gjorde såhär att jag ställde in alla ekrar på kassettsidan att ligga på 29 (eller ~117kgf). Då fick jag en bild enligt nedan:

Visa bilaga 522142
Detta är i mitt huvud en fysisk omöjlighet då det skulle innebära att alla trailing ekrar skulle ha en större sammanlagd spänning än alla leading ekrar (vilket skulle ge en slutlig resulterande kraft vilket skulle sätta hjulet i rörelse, vilket såklart inte händer :) ). Jag testade att hålla verktyget i olika riktningar (parallelt med ekrarna eller vinkelrätt rakt ut från hjulet och det skiljde ca 3 "parktoolmätarenheter" vilket helt klart skulle kunna förklara detta fenomen. Jag ska experimentera vidare under helgen.

Tillägg: Om jag mätte alla ekrar lika (parallellt eller vinkelrätt) skulle ju detta rimligen bara resultera i en förskjutning av alla värden, dock går det inte att komma åt alla ekrar lika p.g.a. 3-kors och stort nav samt 26" fälg så jag är mer och mer övertygad om att felet ligger i mätmetoden.
Kanske har du fått till världens första riktiga perpetuum mobile?

Nä, jag tror du har rätt i att det är felaktiga mätvärden.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden

Visa bilaga 522142

du har iaf lagt ner en beundransvärd energi:)

när jag bygger hjul ägnar förstås tid åt spänningen och jämnheten i spänningen. det tar säkert flera minuter, går efter tonhöjd och enligt principen det som är tillräckligt bra behöver inte förbättras.

viktigare är kast och viktigast är jämn radie.

något är väl rätt, för det brukar knappt behövas någon efterjustering, och av alla tiotals hjul jag byggt är det bara några helt enstaka ekrar som sedan gått av. hårt dishade hjul kan dock behöva dishas om efter några år. tolkat det som att de hårt spända ekrarna på platta sidan efter en tid gräver sig in in i materialet i nav och kanske fälg.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sådär, lite kvällspyssel. Ny mätmetod, hjulet skapligt rakt, centrerat och runt. Kontrollmätning visar att alla ekrar ligger inom 20% av varandra (efter att en eker spänningsjämkats med de kringliggande) vilket ska anses ok enligt parktool :). Hjulet är på inga sätt perfekt men tillräckligt bra och jag planerar att göra om proceduren när jag kört med det en del.
Unbalance update.jpg

Hjulbyggartråden
Sådär, lite kvällspyssel. Ny mätmetod, hjulet skapligt rakt, centrerat och runt. Kontrollmätning visar att alla ekrar ligger inom 20% av varandra (efter att en eker spänningsjämkats med de kringliggande) vilket ska anses ok enligt parktool
Grattis till hjulbyggandet
Vad gäller mätmetoden tycker jag att det kan vara bra att knäppa på ekrarna med naglarna (spela harpa), åtminstone för mig är det enklare att då höra små skillnader istf att kunna se små mätskillnader med TM-1.

Hjulbyggartråden
Grattis till hjulbyggandet
Vad gäller mätmetoden tycker jag att det kan vara bra att knäppa på ekrarna med naglarna (spela harpa), åtminstone för mig är det enklare att då höra små skillnader istf att kunna se små mätskillnader med TM-1.
Så har jag gjort på de hjul jag byggt men funderat på att köpa en TM-1 för att kunna mäta mera noga, men då kanske jag avstår köpet.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Har återanvänt ett gammalt bakhjul med 142 nav i en boost ram och skulle vilja disha om fälgen 3mm åt vänster. Tänkte prova att spänna/släppa vänster/höger ekrar med lika många varv på nipplarna. Borde funka, eller? Nån hjulbyggare som har en idé om hur många varv på nipplarna som krävs för 3mm? Skall jag prova med 1? Kanske 2?
Hjulet är rakt och fint i utgångsläget, proffsbyggt av självaste @GurraG :)

Hjulbyggartråden
Har återanvänt ett gammalt bakhjul med 142 nav i en boost ram och skulle vilja disha om fälgen 3mm åt vänster. Tänkte prova att spänna/släppa vänster/höger ekrar med lika många varv på nipplarna. Borde funka, eller? Nån hjulbyggare som har en idé om hur många varv på nipplarna som krävs för 3mm? Skall jag prova med 1? Kanske 2?
Hjulet är rakt och fint i utgångsläget, proffsbyggt av självaste @GurraG :)
Borde funka bra ja. Men 3mm är ganska lite så jag skulle nog prova med 1/2 varv. Sedan kolla. Upprepa om det behövs :)

Hjulbyggartråden
Så har jag gjort på de hjul jag byggt men funderat på att köpa en TM-1 för att kunna mäta mera noga, men då kanske jag avstår köpet.
Det beror på vad du menar med "mäta mera noga"
För mig är min TM-1 bra för att hitta rätt värde, eller åtminstone nivå, på ekerspänningen
Men som jag skrev ovan är det lättare att hitta den relativa ekerspänningsskillnaden mellan ekrarna (på samma sida) genom att knäppa på dem
(typ: plink-plink-plonk)

Har återanvänt ett gammalt bakhjul med 142 nav i en boost ram och skulle vilja disha om fälgen 3mm åt vänster. Tänkte prova att spänna/släppa vänster/höger ekrar med lika många varv på nipplarna. Borde funka, eller?
Det kan funka, men ta det försiktigt och spänn i flera små steg.
Eftersom ekrarna inte endast har olika ekerspänning på hjulsidorna utan även olika vinkel kommer fälgen att flyttas olika mycket i sidled om du skruvar lika mycket på båda sidor.

Hjulbyggartråden
instämmer. och om hjulet är som vi tror korrekt uppspänt, ligg hela tiden före med att släppa bromssidan ett varv åt gången innan platta kassettsidan spänns likaså ett varv åt gången.

inför sista justeringen låt som nämnts tidigare fälgen ligga lite extra åt platta sidan, och justera klart på bromssidan. mindre spänning och påfrestning på ekrar och nipplar där.

lite tunn kapillär skärvätska eller 556 i gängorna underlättar, särskilt om nipplarna sitter fast.

Hjulbyggartråden
Hej! Tänkte försöka mig på att bygga mitt första hjul nu i vinter, men är helt novis. Jag har ett Formula DC-1248 nav, som just nu sitter tillsammans med en 29" fälg som spruckit. Min plan är att använda navet till att bygga ett 27,5" hjul istället och jag har hittat en fälg som jag tror ska funka. Men hur vet jag hur långa ekrar jag ska ha?
Är ett bakhjul ifall det spelar roll.

Hjulbyggartråden
förstår inte riktigt vilka siffror det är jag ska skriva in om jag ska göra det manuellt
Har du läst vad som står under FreeSpoke: How to Measure?
(Scrolla ned till Hub Measurements)

Du kan ju oxå kolla vad som står i andra ekerlängdskalkylatorer
(Att kontrollräkna ekerlängden i mer än ekerlängdskalkylatorer kan bara det vara en bra idé.)

Det finns även ekerlängdskalkylatorer som har bilder
Screen-Shot-2018-07-17-at-12.33.33-pm.jpg

Från: https://toolsfortherevolution.com/measuring-a-hub/

Redigerat
Här finns ytterligare en förklarande sida med bilder
Hub measurement for bicycle wheelbuilding

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Efter att ha använt ett par olika ekerlängdskalkylatorer så har jag kommit fram till att jag behöver 271mm till ena sidan och 273mm till andra. Hittar dock inte de längderna i lager hos de leverantörer/sidor jag brukar handla ifrån. Hur noga på mm är det? Skulle det funka med tex 272/274 alt 270/272 eller kanske 272 på båda sidorna?

Hjulbyggartråden
Efter att ha använt ett par olika ekerlängdskalkylatorer så har jag kommit fram till att jag behöver 271mm till ena sidan och 273mm till andra. Hittar dock inte de längderna i lager hos de leverantörer/sidor jag brukar handla ifrån. Hur noga på mm är det? Skulle det funka med tex 272/274 alt 270/272 eller kanske 272 på båda sidorna?
Om 271/273 mm stämmer funkar 272 på båda sidor. 1 mm avvikelse är acceptabelt tycker jag men helst inte mer.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
skulle övervägt samma längd runtom. 272?

endast om det skulle vara enkelbottnad fälg lite mer noggrant undvika genomstick på platta sidan bak.

Hjulbyggartråden
Skaffade 272mm ekrar till mitt bygge, men när jag skulle börja med att korsa ekrarna så funkade det bara ett halvt varv sen var de för korta ca 3-4mm. Har jag för korta ekrar då eller skulle jag ha pressat mer bara? Jag kan ju även ha mätt/räknat fel när jag skulle räkna ut ekerlängden.

Hjulbyggartråden
Skaffade 272mm ekrar till mitt bygge, men när jag skulle börja med att korsa ekrarna så funkade det bara ett halvt varv sen var de för korta ca 3-4mm. Har jag för korta ekrar då eller skulle jag ha pressat mer bara? Jag kan ju även ha mätt/räknat fel när jag skulle räkna ut ekerlängden.
Jag hade gängat ut de ekrar som redan är monterade några varv så att det går att få på alla och sen kollat så allt blivit rätt innan jag började spänna, är de fortfarande för korta då är det fel längd.

Hjulbyggartråden
ekrarna skall bara nätt och jämnt ta gäng i första omgången. sedan nollställer man systemet genom att skruva på alla nipplar tills där gängen slutar.

först därefter börjar uppspänningen, och alltid alltid bara på en sida åt gången. det går ytterligare lättare om man på respektive sida behandlar framåt- och återgående ekrar separat.

alltså spänner åt gången en sida t ex framåt först, sedan bakåtgående. det blir alltså två 'varv' per sida.

i något läge innan systemet är för spänt dishar man hjulet, dvs spänner upp platta sidan så att fälgen centreras. gärna nu överkompensera lite på platta sidan, så blir sista justeringen mycket lättare.

tänk också på att ekrarna som ligger på insidan av navets fals ska ha något varvs extra åtdragning. det brukar märkas när man i ett sent läge går över tonhöjden, eller om man är tondöv skaffat sig en tensiometer.

Hjulbyggartråden
Det här var en rejält långt tråd....
Letat med inte hittat svaret på den här frågan (finns säkert på någon annan sida om de 20 jag skrollade igenom).
Om man har fälg och nav, vad kan en cykel handlare tänkas ta för att ekra upp dom?
Man kanske inte ens kan ställa en sådan fråga utan att ge en jäkla massa amer detaljer....?.
Ekrar finns det väl hur många som helst att välja på tex. Men det kanske finns någon standrardeker som inte är nördigt dyr...
Det är 26 tums hjul till en dirt i alla fall.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Om man har fälg och nav, bad kan en cykel handlare tänkas ta för att leta upp dom?
Menade du att skriva
"Om man har fälg och nav, vad kan en cykel-handlare tänkas ta för att ekra upp dom?"
I så fall har jag ingen aning.
Men berätta var du bor, eller åtminstone i vilken del av landet du vill ha hjulen byggda,
så finns det säkert ngn Happyit som har kunskap om bra lokala hjulbyggare.

Ekrar finns det väl hur många som helst att välja på tex. Men det kanske finns någon standrardeker som inte är nördigt dyr...
DT Comp

Hjulbyggartråden
Menade du att skriva
"Om man har fälg och nav, vad kan en cykel-handlare tänkas ta för att ekra upp dom?"
Men berätta var du bor, eller åtminstone i vilken del av landet du vill ha hjulen byggda,

DT Comp
Liten bokstav efter ett kommatecken.
?

Hjulbyggartråden
Menade du att skriva

DT Comp
Japp, det var det jag menade. Auto correct....
Gävle/Uppsalatrakten bor jag.

Hjulbyggartråden
500-1000 kr per hjul plus material är de priser jag sett, vilket låter någorlunda rimligt för det tar nog en till en och en halv timme att bygga ett hjul för en van person om det skall göras bra.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag kanske missförstår din formulering,
men jag har aldrig fått ekerlängden till ngt av de hjul jag har byggt från ngn tabell

Det finns många bra ekerlängdskalkylatorer på nätet, en jag tycker är riktigt bra är
FreeSpoke

Hjulbyggartråden
Jag kanske missförstår din formulering,
men jag har aldrig fått ekerlängden till ngt av de hjul jag har byggt från ngn tabell

Det finns många bra ekerlängdskalkylatorer på nätet, en jag tycker är riktigt bra är
FreeSpoke
Det är en slags tabell men kalkylator är kanske ett bättre ord men det var otydligt formulerat. Det jag menade var att om man inte har tillverkarnas angivelser för mått utan själv måste mäta upp fälg och nav är det lätt att det blir fel.

Hjulbyggartråden
Jag skulle behöva lite köphjälp. Bygger 26" pendlarhjul till min kona rove som är tänka att användas med Ice spiker men lyckas inte hitta ekrar, Jag behöver 243 och 246 mm, 2.0 med J-böj.. Och jag vill inte köpa 100st av varje längd, Någon med tips på sida att handla styckvis från?

Tillbaka
Topp