Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tycker det verkar lite konstigt, det är inte så att något hamnat fel när du strängat upp hjulet? Jag har dock inte använt mätinstrument för ekerspänningen så vem vet de hjul jag byggt kanske ser likadana ut, funderar faktiskt på att skaffa ett sådant verktyg.Sitter och bygger ett bakhjul och får ett sick-sack mönster i spänningsbilden, balanserar jag ut den på ena sidan, t.ex drivsidan så flyttar den sig till den andra och balanserar jag ut den andra flyttar den tillbaka till den första. Finns det någon vedertagen metodik/tankesätt för att balansera denna Trail/leading obalans?
Visa bilaga 521741
jag skulle fundera mer på utstickarna kl 11:30 och 2:00, men det kanske är dessa du menar?Tack för svar, det är klassisk över över under 3-kors, drivsidan har spänning som ligger strax under vad fälgen är klassad för, spänningen på skivsidan får ju bli vad den blir när fälgen är i rätt läge (dish).
Jag har tensiometer och avser att använda den :)
Ska laborera lite till men jag har som sagt svårt att få bort leading/trailing obalansen på båda sidor samtidigt även om det känns som det borde vara lätt..
Jag tror inte något är tokigt, har kollat flera gånger själv men det ser rätt ut..Tycker det verkar lite konstigt, det är inte så att något hamnat fel när du strängat upp hjulet? Jag har dock inte använt mätinstrument för ekerspänningen så vem vet de hjul jag byggt kanske ser likadana ut, funderar faktiskt på att skaffa ett sådant verktyg.
om spänningen på de slappare ekrarna är sas tillräcklig skulle jag vara mer än nöjd så länge utstickarna är fixade. just dessa är om de inte är åtgärdade i klar risk för framtida förtida ekerbrott.Jodå, knådar och masserar så det ska släppa så mycket som möjligt.
Just utstickarna fixades strax efter bilden togs men problemet är den inre cirkeln där varannan eker har högre och varannan lägre spänning (Just på bilden har leading låg och trailing hög). Om jag fixar den sidan (spänner leading och slackar trailing) vandrar problemet över från vänster (disc) till höger (kassett) sida och ser lika ut där. Funderar på om det är någon missmatch mellan sidorna, typ att båda sidors trailing ska slackas lite..
Har smort både gängor och säten så det går relativt lätt att vrida.
Vad är det för fälg och nav?Jag tror inte något är tokigt, har kollat flera gånger själv men det ser rätt ut..
Det jag hade kollat är om hålen i navet är rätt borrade på höger och vänster sida i förhållande till varandra. Ett fel där skulle jag kunna tänka mig ger den typen av fel på ekerspänningen.Vågar knappt skriva det men det är ett Bafang elmotornav till lådcykeln, Ryde Andra 40 fälg och Sapim E-Strong ekrar 2,6 --> 2,3mm. Ja det är typ ett lastbilshjul :)
Det är ju väldigt styva ekrar, har du provat att forma dem xtra i böjen?Sapim E-Strong ekrar 2,6 --> 2,3mm. Ja det är typ ett lastbilshjul :)
Betyder det att du har gjort ungefär som i bilden nedan?knådar och masserar så det ska släppa så mycket som möjligt.
Alltså tack för alla bra råd!Det är ju väldigt styva ekrar, har du provat att forma dem xtra i böjen?
Typ som i bilden nedan
![]()
Läs mer här: https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial
Om det ändå är svårt att få till ekerböjen kan kanske ekerbrickor vara bra att använda
Visa bilaga 521968
Som syns på bilden nedan kan de göra skillnad
Visa bilaga 521969
Läs gärna hela Sheldons hjulbyggarartikel, den är läsvärd och bra
Wheelbuilding
A tutorial on how to choose parts for, build and true a spoked bicycle wheelwww.sheldonbrown.com
Betyder det att du har gjort ungefär som i bilden nedan?
Visa bilaga 521965
Detta är inte ett särskilt bra att göra
Det är bättre att spänningsbefria ekrarna såsom i bilden nedan
Visa bilaga 521966
Men med så grova ekrar kan du behöva ta i en hel del.
Kanske har du fått till världens första riktiga perpetuum mobile?Alltså tack för alla bra råd!
Jag masserar genom att klämma ekrarna mot varandra så som bilden visar, tar i ordentligt :)
Jag formade även varje eker när jag satte i den genom att helt enkelt trycka lång in och böja till den lite för att den inte ska bli som en banan längst in mot navet.
Jag gjorde såhär att jag ställde in alla ekrar på kassettsidan att ligga på 29 (eller ~117kgf). Då fick jag en bild enligt nedan:
Visa bilaga 522142
Detta är i mitt huvud en fysisk omöjlighet då det skulle innebära att alla trailing ekrar skulle ha en större sammanlagd spänning än alla leading ekrar (vilket skulle ge en slutlig resulterande kraft vilket skulle sätta hjulet i rörelse, vilket såklart inte händer :) ). Jag testade att hålla verktyget i olika riktningar (parallelt med ekrarna eller vinkelrätt rakt ut från hjulet och det skiljde ca 3 "parktoolmätarenheter" vilket helt klart skulle kunna förklara detta fenomen. Jag ska experimentera vidare under helgen.
Tillägg: Om jag mätte alla ekrar lika (parallellt eller vinkelrätt) skulle ju detta rimligen bara resultera i en förskjutning av alla värden, dock går det inte att komma åt alla ekrar lika p.g.a. 3-kors och stort nav samt 26" fälg så jag är mer och mer övertygad om att felet ligger i mätmetoden.
du har iaf lagt ner en beundransvärd energi:)Alltså tack för alla bra råd!
Jag masserar genom att klämma ekrarna mot varandra så som bilden visar, tar i ordentligt :)
Jag formade även varje eker när jag satte i den genom att helt enkelt trycka lång in och böja till den lite för att den inte ska bli som en banan längst in mot navet.
Jag gjorde såhär att jag ställde in alla ekrar på kassettsidan att ligga på 29 (eller ~117kgf). Då fick jag en bild enligt nedan:
Visa bilaga 522142
Detta är i mitt huvud en fysisk omöjlighet då det skulle innebära att alla trailing ekrar skulle ha en större sammanlagd spänning än alla leading ekrar (vilket skulle ge en slutlig resulterande kraft vilket skulle sätta hjulet i rörelse, vilket såklart inte händer :) ). Jag testade att hålla verktyget i olika riktningar (parallelt med ekrarna eller vinkelrätt rakt ut från hjulet och det skiljde ca 3 "parktoolmätarenheter" vilket helt klart skulle kunna förklara detta fenomen. Jag ska experimentera vidare under helgen.
Tillägg: Om jag mätte alla ekrar lika (parallellt eller vinkelrätt) skulle ju detta rimligen bara resultera i en förskjutning av alla värden, dock går det inte att komma åt alla ekrar lika p.g.a. 3-kors och stort nav samt 26" fälg så jag är mer och mer övertygad om att felet ligger i mätmetoden.
Grattis till hjulbyggandetSådär, lite kvällspyssel. Ny mätmetod, hjulet skapligt rakt, centrerat och runt. Kontrollmätning visar att alla ekrar ligger inom 20% av varandra (efter att en eker spänningsjämkats med de kringliggande) vilket ska anses ok enligt parktool
Så har jag gjort på de hjul jag byggt men funderat på att köpa en TM-1 för att kunna mäta mera noga, men då kanske jag avstår köpet.Grattis till hjulbyggandet
Vad gäller mätmetoden tycker jag att det kan vara bra att knäppa på ekrarna med naglarna (spela harpa), åtminstone för mig är det enklare att då höra små skillnader istf att kunna se små mätskillnader med TM-1.
Borde funka bra ja. Men 3mm är ganska lite så jag skulle nog prova med 1/2 varv. Sedan kolla. Upprepa om det behövs :)Har återanvänt ett gammalt bakhjul med 142 nav i en boost ram och skulle vilja disha om fälgen 3mm åt vänster. Tänkte prova att spänna/släppa vänster/höger ekrar med lika många varv på nipplarna. Borde funka, eller? Nån hjulbyggare som har en idé om hur många varv på nipplarna som krävs för 3mm? Skall jag prova med 1? Kanske 2?
Hjulet är rakt och fint i utgångsläget, proffsbyggt av självaste @GurraG :)
Det beror på vad du menar med "mäta mera noga"Så har jag gjort på de hjul jag byggt men funderat på att köpa en TM-1 för att kunna mäta mera noga, men då kanske jag avstår köpet.
Det kan funka, men ta det försiktigt och spänn i flera små steg.Har återanvänt ett gammalt bakhjul med 142 nav i en boost ram och skulle vilja disha om fälgen 3mm åt vänster. Tänkte prova att spänna/släppa vänster/höger ekrar med lika många varv på nipplarna. Borde funka, eller?
Använd en ekerlängdskalkylator, en av de bättre ärMen hur vet jag hur långa ekrar jag ska ha?
verkar bra, hittar dock inte mitt nav i deras lista och förstår inte riktigt vilka siffror det är jag ska skriva in om jag ska göra det manuellt. Hittar visserligen inte mitt nav på formulas egen sida heller... så vet inte vad som är fel egentligenAnvänd en ekerlängdskalkylator, en av de bättre är
Har du läst vad som står under FreeSpoke: How to Measure?förstår inte riktigt vilka siffror det är jag ska skriva in om jag ska göra det manuellt
Om 271/273 mm stämmer funkar 272 på båda sidor. 1 mm avvikelse är acceptabelt tycker jag men helst inte mer.Efter att ha använt ett par olika ekerlängdskalkylatorer så har jag kommit fram till att jag behöver 271mm till ena sidan och 273mm till andra. Hittar dock inte de längderna i lager hos de leverantörer/sidor jag brukar handla ifrån. Hur noga på mm är det? Skulle det funka med tex 272/274 alt 270/272 eller kanske 272 på båda sidorna?
Jag hade gängat ut de ekrar som redan är monterade några varv så att det går att få på alla och sen kollat så allt blivit rätt innan jag började spänna, är de fortfarande för korta då är det fel längd.Skaffade 272mm ekrar till mitt bygge, men när jag skulle börja med att korsa ekrarna så funkade det bara ett halvt varv sen var de för korta ca 3-4mm. Har jag för korta ekrar då eller skulle jag ha pressat mer bara? Jag kan ju även ha mätt/räknat fel när jag skulle räkna ut ekerlängden.
Menade du att skrivaOm man har fälg och nav, bad kan en cykel handlare tänkas ta för att leta upp dom?
DT CompEkrar finns det väl hur många som helst att välja på tex. Men det kanske finns någon standrardeker som inte är nördigt dyr...
Liten bokstav efter ett kommatecken.Menade du att skriva
"Om man har fälg och nav, vad kan en cykel-handlare tänkas ta för att ekra upp dom?"
I så fall har jag ingen aning.
Men berätta var du bor, eller åtminstone i vilken del av landet du vill ha hjulen byggda,
så finns det säkert ngn Happyit som har kunskap om bra lokala hjulbyggare.
DT Comp
Japp, det var det jag menade. Auto correct....Menade du att skriva
"Om man har fälg och nav, vad kan en cykel-handlare tänkas ta för att ekra upp dom?"
I så fall har jag ingen aning.
Men berätta var du bor, eller åtminstone i vilken del av landet du vill ha hjulen byggda,
så finns det säkert ngn Happyit som har kunskap om bra lokala hjulbyggare.
DT Comp
Det är en slags tabell men kalkylator är kanske ett bättre ord men det var otydligt formulerat. Det jag menade var att om man inte har tillverkarnas angivelser för mått utan själv måste mäta upp fälg och nav är det lätt att det blir fel.Jag kanske missförstår din formulering,
men jag har aldrig fått ekerlängden till ngt av de hjul jag har byggt från ngn tabell
Det finns många bra ekerlängdskalkylatorer på nätet, en jag tycker är riktigt bra är
FreeSpoke
www.carl-z.de