jag brukar köpa hem nav och fälg i en första omgång, och vänta med ekrarna. när man hittar det man gillar kan man från samma ställe passa på att köpa annat braattha. 32 ekrar är rätt universellt så ganska lätt att matcha åtminstone mtb. 28 varit svårare i min erfarenhet, men funkar bra det med. 25i mm skulle jag nog gärna bredda några mm, för bättre rull, och även stabilare gång om du vill köra på lite stökigare underlag med lite lägre däcktryck.
köper du från andra än de stora tillverkarna kan du hitta prisvärda lösningar, men kan ibland vara svårt att forska fram måtten du behöver för att beräkna ekerlängden.
så där kommer finessen med att vänta med ekerinköpen; med nav och fälgar på plats kan du mäta själv. undviker sedan dt swiss ekerkalkylator, den ger avvikande värden. är väl något kryptiskt sätt att promota deras egna produkter eller onödiga brickor möjligen. brukar istället ta två andra kalkylatorer vilka som helst, och det brukar stämma bra sinsemellan, och sedan med verkligheten.
ekrar är billiga att frakta, så ett tvåstegsköp kostar inte mycket extra. och då är du säker på att det blir rätt. sapim race eller dtswiss d light är bra arbetshästar reducerade till 1,8 mm på mittdelen, kallas double butted. pillar gör bra och prisvärda 1,8 mm triple butted ekrar, kan fås i olika färger, och är förstärkta till 2,3 mm nere i böjen, vilket jag tycker är bra. finns