Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Tack Phil!

Mina ekervåndor har gjort det mest troligt (just nu) att jag kör på DT Aerolite/AeroComp för att få enkelheten med 2 mm nipplar på båda sidor.

Alternativen är DT Aerolite/AeroSpeed (11 gram lättare hjulset), då med 1,8 mm nipplar för AeroSpeed
eller
Sapim CX-Super/CX-Ray som ger ca 66 gram lättare hjulset (och 600 kr dyrare) än DT Aerolite/AeroComp och även där får CX-Super 1,8 mm nipplar.

/K

Hjulbyggartråden
Det blev DT Aerolite/AeroComp med DT Pro Head mässingsnipplar.

Finns det en schematisk bild på 28 ekrar 2-kors? Liknande Sheldons 3-kors instruktion?
[edit] Kollade på ett par 2-korsade hjul och använde Sheldons instruktion som stöd. gick bra.

/K

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Bump!

Är det nån som vet nåt om Joytech-nav? Det sitter såna på vissa Kona-cyklar och hur mycket jag än googlar så hittar jag inte något om hur många POE baknavet har. Att det ska vara så svårt att uppge:-/

Hjulbyggartråden
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl bara att snurra och räkna? Eller
> funderar du på om det är något att ha?

Det sistnämnda:-)

Hjulbyggartråden
JoyTech verkar vara de som tillverkar bl a Novatec och en massa andra "OEM-nav" http://www.bikemag.com/news/joytech...arket-novatec-brand-name/#7r4pDg71mX3bv1h6.97 http://forums.mtbr.com/wheels-tires/novatec-hubs-any-good-366817.html http://www.joy-tech.com.tw/joytech/

~35$ för ett par indikerar att det kanske inte är high-end direkt.

Besök en Konahandlare och snurra på bakhjulet och räkna klick per varv.
Makten skrev:
> Är det nån som vet nåt om Joytech-nav? Det
> sitter såna på vissa Kona-cyklar och hur mycket
> jag än googlar så hittar jag inte något om hur
> många POE baknavet har. Att det ska vara så
> svårt att uppge:-/

/K

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag har mailat en Kona-handlare och bett dem snurra och räkna:-))

Kollar man på Novatec:s taiwanesiska hemsida och går till Joytech, så verkar de göra en herrans massa olika nav. Så det behöver ju inte vara så att alla är enkla och billiga. Övriga komponenter på cykeln ifråga (Explosif) gör att det inte borde vara nåt skräp i alla fall. Men man vet ju aldrig.

Hjulbyggartråden
Det Joytech nav jag har sett har varit väldigt enkla, konor och lösa kulor, och helt otätat.

Med tanke på att Novatech som ska vara hiend -märket gör rätt tveksamma grejer så är den nog ingen hit…

Hjulbyggartråden
Aha, det låter trist. Men naven verkar i alla fall vara den enda punkten på cykeln som inte är bra i så fall, så jag får köra tills det rasar och sen byta:-)

Hjulbyggartråden
Ja, en Explosif är inte fel. Klassisk modell som varit med från början. Jag har en 26er i stål från 1999.
Kör tills naven lägger av och byt sedan, eller byt direkt till bättre hjul.
/K

Makten skrev:
> Aha, det låter trist. Men naven verkar i alla
> fall vara den enda punkten på cykeln som inte är
> bra i så fall, så jag får köra tills det rasar
> och sen byta:-)

Hjulbyggartråden
gandhi skrev:
> Ja, en Explosif är inte fel. Klassisk modell som
> varit med från början. Jag har en 26er i stål
> från 1999.
> Kör tills naven lägger av och byt sedan, eller
> byt direkt till bättre hjul.
> /K

Fälgarna är WTB i25 som jag tror är tillräckligt bra. Jag brukar tjata om bredare, men kommer nog inte köra så stora däck på den här hojen. Kan dock tycka att det är märkligt att de inte valde i29 som på Honzon.

Hjulbyggartråden
Det är fina fälgar! Har byggt på wtb i19. TL ready. Explosifen har sitt ursprung i XC och blodsmak medan Honzon är mer åt meditationsstigletande så jag tycker att i25 är mer i linje med det DNA som Explosifen har.
Skaffa ett par Hopenav till den och ett knippe med reducerade ekrar så har du hjul som matchar resten av hojen.
/K

Makten skrev:
> Fälgarna är WTB i25 som jag tror är
> tillräckligt bra. Jag brukar tjata om bredare,
> men kommer nog inte köra så stora däck på den
> här hojen. Kan dock tycka att det är märkligt
> att de inte valde i29 som på Honzon.

Hjulbyggartråden
gandhi skrev:
> Det är fina fälgar! Har byggt på wtb i19. TL
> ready. Explosifen har sitt ursprung i XC och
> blodsmak medan Honzon är mer åt
> meditationsstigletande så jag tycker att i25 är
> mer i linje med det DNA som Explosifen har.
> Skaffa ett par Hopenav till den och ett knippe med
> reducerade ekrar så har du hjul som matchar
> resten av hojen.

Årets Explosif är något utflackad och förlängd, så den är inte särskilt XC-mässig längre även om Honzon är "värre". Det var bland annat därför jag valde den.

Sen vet man ju aldrig om de där naven faktiskt är funkis. Vore lite konstigt om de valde att speca sunkiga nav när allt annat på hojen är riktigt fina grejer. Men jag lyckades pruta lite mer än vad ett Hope-baknav kostar, så det får bli ett sånt om det befintliga inte duger:-)

---------

Och för att återknyta till trådens egentliga ämne; hur troligt är det att flänsdiameter och avstånd är tillräckligt lika så man slipper köpa nya ekrar i så fall? Jag vet att det kanske är dumsnålt, men ändå:-)

Hjulbyggartråden
Om man har en fälg där ekerhålen inte är i linje utan vartannat borrat med offset så som på fatbike-fälgar.
Ska man köra ett "högerhål" till höger sida av navet (kortare eker), eller "vänsterhål" till höger sida av navet (längre eker)?
Att köra vänster->höger borde ge större eker-vinkel och där med ett styvare hjul?

offset-a-b.png

Edit: En vinkel är större, inte "högre"...

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Eveningstar skrev:
> s skrev:
> --------------------------------------------------
> > Vänstra bilden är rätt.
> > Ref: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html
>
> Det mest offset-relaterade på den sidan är den
> här bilden och den talar för det högra
> alternativet?

Mmm, fast nu var det väl inte veteranbilshjul som skulle ekras upp?

Läs texten om cykelhjul istället.

Hjulbyggartråden
Ekrarna blir ju längre om man korsar dem, så jag tror inte det blir styvare. Nåt säger mig att det går på ett ut, men jag orkar inte försöka bevisa det matematiskt:-)

Hjulbyggartråden
Efter lite mer googlande verkar det kallas typ cross-over lacing.

Här är en ekerlängdskalkylator med inbyggt stöd för att sätta ekrarna i "fel" hål ("Swap Spokes"):
http://www.ebikes.ca/tools/spoke-calc.html

Tråd på mtbr med lite bilder/erfarenheter:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/lacing-rolling-darryl-rims-681715.html

Verkar till och med finnas/ha funnits kommersiella felekrade hjul:
http://santanatandem.com/Techno/WheelStrength.html

Jag tycker att det Sheldon pratar om är att ekerhålen ibland (ofta?) är borrade med lite vinkel för att nipplarna automatiskt ska peka lite utåt. Någon faktisk offset (+-9 mm som i mitt fall) verkar han inte ta upp?

Det jag fiskade lite efter var hela den här "boost"-hysterin, att göra axlarna bredare för att få ett styvare hjul genom andra ekervinklar.
"With a wider hub shell comes better bracing angles of the spokes, which results in a stiffer, stronger wheel"
https://qbp.com/call_up/boost-your-potential-for-growth

Edit: Lade till en bild.

DSCN83961.jpg

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Eveningstar skrev:
> Jag tycker att det Sheldon pratar om är att
> ekerhålen ibland (ofta?) är borrade med lite
> vinkel för att nipplarna automatiskt ska peka
> lite utåt. Någon faktisk offset (+-9 mm som i
> mitt fall) verkar han inte ta upp?

"The spoke holes do not run down the middle of the rim, but are offset alternately from side to side. The holes on the left side of the rim are for spokes that run to the left flange of the hub."

> Det jag fiskade lite efter var hela den här
> "boost"-hysterin, att göra axlarna bredare för
> att få ett styvare hjul genom andra ekervinklar.

Absolut. Bredare nav är bättre.

Men om nu cross-over lacing verkligen var bättre så undrar man ju varför Shimano slutat med den tekniken?

HåkanC kan säkert bidra med ett eller annat tyskt diagram. =)

Hjulbyggartråden
En liten fundering... Jag köpte nav och ekrar från cnc-bike.de till mitt bygge. De hjälpte mig med att beräkna ekerlängder med den ERD jag angav och med de nav jag beställt. Framhjulet verkar stämt väldigt bra (jag kontrollerade aldrig, utan började bara ekra upp). Men blev lite fundersam när det gäller ekrarna till bakhjulet.

260mm resp 262mm fick jag levererat, men när jag kollade med DT Swiss kalkylator säger den 262mm resp 265mm.
Det kan ju vara jag som är helt loss när det häller att mäta navet, men jag tycker inte att det finns såååå mycket att mäta fel på när jag tittar på bilderna på vad man ska mäta. Jag har bett CNC att bekräfta att de verkligen räknade rätt, men eftersom det är helg så har de inte kunnat svara än - inget konstigt med det. Men jag tänkte höra här - de millimetrarna: hur stor skillnad gör det (vi snackar ERD 547mm, 24 ekrar, 2-kors, och ett Novatec F482SN-nav)?

Hjulbyggartråden
gandhi skrev:
> Det är fina fälgar! Har byggt på wtb i19. TL
> ready. Explosifen har sitt ursprung i XC och
> blodsmak medan Honzon är mer åt
> meditationsstigletande så jag tycker att i25 är
> mer i linje med det DNA som Explosifen har.
> Skaffa ett par Hopenav till den och ett knippe med
> reducerade ekrar så har du hjul som matchar
> resten av hojen.

Nu har jag fått hem hojen:-) Kan direkt konstatera att något ljushuvud valt ett nav med 16 POE. Helt jävla värdelöst för annat än utförsåkning alltså:-/ Styrstammen är därtill 70 mm. Undrar hur man tänkte där.

Jaja, resten ser fint ut och den verkar trevlig att cykla på, det lilla jag provat. Får bli ett Hope-nav ändå tror jag. Ska bara mäta lite och se om jag måste köpa ekrar också. Hoppas inte.

Hjulbyggartråden
Jag kör med 65 mm styrstam. Har man bara tillräckligt brett styre så. Jag har 800 mm brett styre.
Hur brett styre är det på cykeln?

Makten skrev:
> Nu har jag fått hem hojen:-) Kan direkt
> konstatera att något ljushuvud valt ett nav med
> 16 POE. Helt jävla värdelöst för annat än
> utförsåkning alltså:-/ Styrstammen är därtill
> 70 mm. Undrar hur man tänkte där.
>
> Jaja, resten ser fint ut och den verkar trevlig
> att cykla på, det lilla jag provat. Får bli ett
> Hope-nav ändå tror jag. Ska bara mäta lite och
> se om jag måste köpa ekrar också. Hoppas inte.

Hjulbyggartråden
gandhi skrev:
> Jag kör med 65 mm styrstam. Har man bara
> tillräckligt brett styre så. Jag har 800 mm
> brett styre.
> Hur brett styre är det på cykeln?

750 mm. Har 750 på fatbiken och 773 på FS:en, men båda dessa har jättekorta styrstammar (40 och 35 mm). Reachen på Konan är 450 mm, så jag vill nog ha 40 eller 50 mm stam på den.

Hjulbyggartråden
Okej, tillbaka on topic!

--------

På mina fälgar står: WTB STp i25
Hos Kona står i specen: WTB ST i25 TCS

Ingen av dessa alternativ finns på WTB:s hemsida. De enda som heter nåt med ST heter bara just ST, och de finns inte ens i 27,5". Skapligt frustrerande! Hur fanken ska jag då lyckas få reda på ERD? Vill inte riva hjulet innan jag fått hem prylar för att byta nav.

Hjulbyggartråden
e120guru skrev:

> 260mm resp 262mm fick jag levererat, men när jag
> kollade med DT Swiss kalkylator säger den 262mm
> resp 265mm.

butiken kanske specade 14mm nippel och dt-spokecalc 12mm?

Hjulbyggartråden
Makten skrev:
> På mina fälgar står: WTB STp i25
> Hos Kona står i specen: WTB ST i25 TCS
>
> Ingen av dessa alternativ finns på WTB:s hemsida.
> De enda som heter nåt med ST heter bara just ST,
> och de finns inte ens i 27,5\". Skapligt
> frustrerande! Hur fanken ska jag då lyckas få
> reda på ERD? Vill inte riva hjulet innan jag
> fått hem prylar för att byta nav.

Mailade WTB både i Europa och USA och har redan fått svar. Dock två olka svar såklart! :-S
Ena säger 565 och andra säger 567. Får väl ta medelvärdet, hehe.

Brukar uppgiven ERD vara hyggligt rätt på alu-fälgar? Stämmer visst riktigt dåligt på kolfiber.

Hjulbyggartråden
Makten skrev:
> Brukar uppgiven ERD vara hyggligt rätt på
> alu-fälgar? Stämmer visst riktigt dåligt på
> kolfiber.

Min uppfattning är att det beror på att många av alla dessa kinesiska kolfiberfirmor egentligen inte vet vad de håller på med. De har kopierat något men vet inte varför.

Alufälgar brukar ju vara märkessaker.

Hjulbyggartråden
Testa att lägga in båda ERD-måtten i t ex http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc och se hur mycket det slår på beräknad ekerlängd.

Sedan tror jag att det inte är fel att passa på att uppdatera ekrarna till reducerade ekrar när du ändå byter nav och skall bygga. (jag antar att Kona snålat även på den fronten och använt oreducerade ekrar). [Sanvik Stainless 15g fr / 14g rr Black] DT Competition / DT Revolution är en fin kombination DS/NDS resp BS/NBS.

/K

Hjulbyggartråden
Fick just ytterligare svar av WTB att de ska kolla upp med nån produktionsnisse och uppdatera sina egna siffror! Kallar jag bra service:-)

Huruvida det är att \"snåla\" om man väljer oreducerad kan man tvista om. Cykeln är ju överbyggd på de flesta plan (utom naven då), så det är nog lika mycket ett medvetet val.

Hjulbyggartråden
jofahjalm skrev:
> Jag tycker vi ska gå tillbaka till oreducerade
> rör i ramarna och kalla det överbyggt och styvt
> istället för fattigt och värdelöst.

Säger han som hellre skulle vilja ha 36 ekrar än 32 men inte inser att det ger samma effekt som fetare ekrar.

Hjulbyggartråden
Makten skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Jag tycker vi ska gå tillbaka till oreducerade
> > rör i ramarna och kalla det överbyggt och
> styvt
> > istället för fattigt och värdelöst.
>
> Säger han som hellre skulle vilja ha 36 ekrar än
> 32 men inte inser att det ger samma effekt som
> fetare ekrar.

Reducerade ekrar ger ett starkare hjul än tjocka raka. Det handlar om att få lasten på rätt ställe. Men en; 2,5-2-2,5 eker skulle säkert ge ett jäkligt stabilt hjul.

Jag tror att nästa grej är tjocka ihåliga ekrar med reducerade sidoväggar i rören.

Hjulbyggartråden
Rattnalle skrev:
> Reducerade ekrar ger ett starkare hjul än tjocka
> raka.

Har fortfarande inte sett något annat än anekdotisk bevisföring kring detta påstående. Oavsett så blir hjulen naturligtvis mindre styva med reducerade ekrar.

Hjulbyggartråden
Om jag ska köpa hjul från till exempel actionsports, vad ska man ha för pryttlar?
4-5k, får gärna väga mindre än mina fulcrum på över 2000g. Kör xc, långlopp, gillar sten och rötter. Själv är jag inte särskilt snygg naken med en vikt på ca 85kg

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Fan. Fick svar från WTB en jäkla dag efter att jag tröttnat och beställt ekrar. Tror ni att 272+274 mm funkar till det här? Eller blir det för kort på ena sidan?

ScreenShot2016-02-01at16.18.33.png

Hjulbyggartråden
Dr.Spoke sa:
Jag skulle välja 274 och 276 med 12mm nipplar. Går med dina och 14mm men inte optimalt.

Vad skulle det göra för skillnad? Det blir ju lika "fel" om nipplarna är kortare:-)

Edit: Förresten framgår det inte ens vad Prowheelbuilders ekerkalkylator räknar med för nippellängd. Vad är standard?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Makten sa:
Rattnalle skrev:
> raka.

Har fortfarande inte sett något annat än anekdotisk bevisföring kring detta påstående. Oavsett så blir hjulen naturligtvis mindre styva med reducerade ekrar.
är det inte så att om ekrarna är reducerade så kan det flexa på rätt ställe och även om de kanske blir mindre styva så blir de ändå mer hållbara?

Hjulbyggartråden
Sambal Oelek sa:
Makten sa:
Rattnalle skrev:
> raka.

är det inte så att om ekrarna är reducerade så kan det flexa på rätt ställe och även om de kanske blir mindre styva så blir de ändå mer hållbara?

Jo. Men det valde Makten att redigera bort när han citerade mig.

Rattnalle sa:
Makten skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> styvt
> > istället för fattigt och värdelöst.
>
> Säger han som hellre skulle vilja ha 36 ekrar än
> 32 men inte inser att det ger samma effekt som
> fetare ekrar.

Reducerade ekrar ger ett starkare hjul än tjocka raka. Det handlar om att få lasten på rätt ställe. Men en; 2,5-2-2,5 eker skulle säkert ge ett jäkligt stabilt hjul.

Jag tror att nästa grej är tjocka ihåliga ekrar med reducerade sidoväggar i rören.

Hjulbyggartråden
Sambal Oelek sa:

Jag förstår inte varför de skulle bli starkare av att kunna flexa. Finns det nån annan applikation där man skulle resonera på det viset? Typ "om vi bygger lyftkranens fackverk av smalare rör så blir det starkare!" Eh, nja.

Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:

Starkare? Det som händer är bara att ekern kan flexa och att ekern därför inte går av lika lätt. Men flexet gör ju hjulet känsligare för belastning i sidled istället.

> jofahjalm skrev:
> styvt

Du är väl iofs på väg åt det hållet

Hjulbyggartråden
Makten sa:
Sambal Oelek sa:

Jag förstår inte varför de skulle bli starkare av att kunna flexa. Finns det nån annan applikation där man skulle resonera på det viset? Typ "om vi bygger lyftkranens fackverk av smalare rör så blir det starkare!" Eh, nja.

Lyftkranen byggs garanterat så att det flex som uppstår hamnar på rätt ställe. Flex uppstår alltid till någon grad.

Jordbävningssäkra hus flexar ganska mycket för att ta ett annat exempel. Alternativet är att de är så styva att de knäcks istället.

Tricket är att kontrollera var det uppstår. Vill du ha ett riktigt styvt hjul ska du ha reducerade ekrar som är mer än 2 mm i ändarna och 2 mm på mitten. Du får samma styvhet som ett hjul med 2 mm oreducerat men med bättre livslängd. Praktisk skillnad är en annan sak och kanske inte är så stor om hjulet inte utsätts för väldigt höga laster långvarigt.

Tillbaka
Topp