Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:
Lyftkranen byggs garanterat så att det flex som uppstår hamnar på rätt ställe. Flex uppstår alltid till någon grad.

Jag är rätt säker på att man vill ha så lite flex som möjligt utan att kranen blir för tung. Verkar klart farligt med svajiga kranar.

Jordbävningssäkra hus flexar ganska mycket för att ta ett annat exempel. Alternativet är att de är så styva att de knäcks istället.

Man kan inte jämföra betong med stål. Betong har ingen draghållfasthet över huvud taget, däremot skaplig tryckhållfasthet.

Tricket är att kontrollera var det uppstår. Vill du ha ett riktigt styvt hjul ska du ha reducerade ekrar som är mer än 2 mm i ändarna och 2 mm på mitten. Du får samma styvhet som ett hjul med 2 mm oreducerat men med bättre livslängd. Praktisk skillnad är en annan sak och kanske inte är så stor om hjulet inte utsätts för väldigt höga laster långvarigt.

Att ändarna bör vara tjockare kan jag köpa; särskilt den böjda delen. Den andra änden blir ju vad den blir eftersom man har en viss standard på gängan.
Men återigen, om grövre ekrar skulle ge sämre hållfasthet så borde man bygga DH-hjul med reducerade fjuttekrar. Och det gör man ju inte. Samma med motorcyklar. Ju tyngre hoj desto fetare ekrar.

Jag vill gärna se nån slags bevis på att det skulle vara tvärtom. Det enda jag hittar är påståenden:-)

Hjulbyggartråden
Äh. Jag vet inte varför jag ens gav mig in på det här igen. Det är som att debattera religion. Det är ingen som hävdar att det blir styvare med tunnare ekrar, bara att reducerade ger ett mer långlivat hjul under hård belastning.

Skyskrapor byggs f ö med en bärande stomme av i första hand just stål. Betong är jävligt styvt. Tills det brister.

Hjulbyggartråden
Makten sa:
Lyftkranen byggs garanterat så att det flex som uppstår hamnar på rätt ställe. Flex uppstår alltid till någon grad.

Jag tycker att du ska ta en titt på en kran när dom håller på att lyfta tungt nån gång, det flexar rätt mycket.
Eller på en flygplansvinge inifrån ett plan vid start eller landning, flexar väldigt mycket.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Anledningen till att reducerade ekrar ger ett hållbarare hjul är för att de, vid en given spänning, töjs mer än en eker med jämn profil. För att en eker ska kunna bidra till att hjulet/fälgen motstår påfrestningar måste den vara spännd, dvs mer eller mindre töjd. Ju mer töjd den är, desto större deformationer av hjulet är möjligt samtidigt som ekern fortfarande är aktiv. Ju fler ekrar som är aktiva och kan samarbeta, desto hållbarare hjul.

Med det sagt, så tror jag det finns en anledning till att ekertillberkare, tex DT Swiss, rekommenderar ekrar med jämn profil för DH: Om ekrarna utsätts för spänningar som överskrider draghållfastheten så töjs ekrarna (säkert till en ojämn grad i praktiken) irreversibelt och kan därför inte samarbeta med varandra pga förlust av spänning.

Min hypotes är därför att:
1) Reducerade ekrar ger ett hållbarare hjul så länge påfrestningarna inte töjer ekrarna irreversibelt.
2) Om påfrestningarna är så stora att reducerade ekrar skulle riskera att töjas irreversibelt så ger ekrar med en jämn profil ett hållbarare hjul.

Det är ingen magi med formen på reducerade ekrar - Det handlar om att skillnanden mellan tex 2.0 och 1.8 mm är att den föregående, för en given rimligt stark kraft, är ~19% längre ifrån sin sträckgräns än den senare tespektive att den senare är ~23% mer töjd än den föregående (nominellt och baseras på skillnad i tvärnittsarea)

Hjulbyggartråden
xiongxiong sa:
Det är ingen magi med formen på reducerade ekrar - Det handlar om att skillnanden mellan tex 2.0 och 1.8 mm är att den föregående, för en given rimligt stark kraft, är ~19% längre ifrån sin sträckgräns än den senare tespektive att den senare är ~23% mer töjd än den föregående (nominellt och baseras på skillnad i tvärnittsarea)

Du har inte tänkt på att fälgen kan böja sig ~19% mer istället och att lasten då är precis samma? Då approximerar jag fälgens egen styrka till noll, vilket såklart inte är rätt. Något mellanting lär det bli. Men hur man än vänder och vrider på det så blir såklart hjulet med reducerade ekrar mindre styvt, vilket gör att det flexar mer, vilket i sin tur äter upp åtminstone en del av de påstådda fördelarna med tunnare ekrar rent hållfasthetsmässigt.

--------------

Nåväl, jag fick hem baknavet idag och insåg att de befintliga ekrarna var 274 mm på båda sidor, och då jag enligt kalkylatorn skulle behöva 273,2 samt 274,5 så bestämde jag mig för att återanvända dem. Det gick skitbra. De blev lite långa på drivsidan men gängan bottnade som tur var aldrig:-) Använde cykeln plus en linjal som riktställ.

DSC01326.jpg

DSC01327.jpg

DSC01329.jpg

DSC01330.jpg

Hjulbyggartråden
Hope. Fina grejor...

Passade på att köpa ny ekernyckel när jag skulle till att bygga hjulen. Det blev DT:s egna nyckel. Den håller om nippeln på alla 4 sidor. Det gör att man minskar risken att komma snett på nippeln och förstöra den, men är lite pilligare att få på plats på nippeln. En vanesak antar jag. Mycket nöjd med verktyget. Bygget gick geschwint. Första gången med platta ekrar. Fick använda en ParkTool BSH-4 för att hålla i ekrarna.

DTSwiss14-Class-Spokey-nw-4-2.jpg

BSH-4_001.jpg

/K

Hjulbyggartråden
Lite sunkig mobilbild på senaste paret finhjul. Nu väntar jag på däck och våren.

NoxComposites A36D 28h
DT350db road; 100x12 mm; 135x12 mm
DT AeroLite/AeroComp; 2-kors
DT Prohead mässingsnipplar 12 mm
DT mässingsbrickor
TESA 4289 tejp (samma som NoTubes), 25 mm (2 varv)
Speed Evolution 60 mm TL-ventiler

20160213_184302.jpg

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Vad smart jag var.... som har använt två gamla ekrar till en rigg. De ekrarna skulle jag behövt nu :( någon som har två st 275mm raka ekrar av nåt slag, inget märkvärdigt!?

Hjulbyggartråden
Behöver hjälp att räkna på ekerlängd, har försökt med olika räknare men det går inte.
Jag har dessa mått:

Fram, med skivbroms 24" fälg

Fälg
36 ekrar
3 kors
Innermått fälgbana 23mm
Ytter fälgbana 31mm
Fälghöjd 21mm
Hål för nipplar 4,5mm

Nav
Ekerhål 2,5mm
H+V Hål cc 58mm
H+V Flänshöjd 67mm
V sida fläns 21mm från centrum
H sida fläns 37mm från centrum

V = vänster = bromssida.

Behövs fler mått?

Hjälp mig snälla!

Hjulbyggartråden
Ok, 48,5 cm. Då är det bara att knappa in det måttet (i mm = 485) i DT Swissräknaren, Spocalc eller min favorit http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc tillsammans med måtten på navet (Ekerhål 2,5mm; H+V Hål cc 58mm; V sida fläns 21mm från centrum; H sida fläns 37mm från centrum) tillsammans med antal ekrar (36) och hur många kors (3) och vips så får du ut ekerlängderna.
/K

[edit] jag får det till 230 mm på V och 232 mm på H (avrundat uppåt till närmaste jämna heltal). Spänningsfördelningen visar att H sida skall dras till 58% av V sidans kraft (pga olika ekervinkel).

fredrikforsberg sa:
gandhi sa:
@fredrikforsberg: Du behöver ERD-måttet på fälgen. Effective Rim Diameter. Om fälgtillverkaren inte har måttet kan du mäta själv. Kolla en bit ner på denna länk http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm

ERD är 48,5

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Du kollar upp diametern där den är som tunnast och sedan läser du av riktvärdet från den tabell som följde med ekertensiometern. Annars knäpper du på ekrarna och reglerar tills de har samma ton. Upprepa tills hjulet känns lagom styvt.

Hjulbyggartråden
Fick det till 2mm men tyckte att siffrorna blev jäkligt höga. Det slutade med att jag riktade upp alla till det vanligaste värdet på den ekersidan.
Som exempel mina Crest med dtswiss comp race (1.8mm) hade väldigt mycket lägre spänning (generellt sett). Jag spände till fabriksspec.
Vf 950. Hf 650.
Vb 700. Hb 950.

Hjulbyggartråden
gandhi sa:
Ok, 48,5 cm. Då är det bara att knappa in det måttet (i mm = 485) i DT Swissräknaren, Spocalc eller min favorit http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc tillsammans med måtten på navet (Ekerhål 2,5mm; H+V Hål cc 58mm; V sida fläns 21mm från centrum; H sida fläns 37mm från centrum) tillsammans med antal ekrar (36) och hur många kors (3) och vips så får du ut ekerlängderna.
/K

[edit] jag får det till 230 mm på V och 232 mm på H (avrundat uppåt till närmaste jämna heltal). Spänningsfördelningen visar att H sida skall dras till 58% av V sidans kraft (pga olika ekervinkel).

fredrikforsberg sa:
gandhi sa:
@fredrikforsberg: Du behöver ERD-måttet på fälgen. Effective Rim Diameter. Om fälgtillverkaren inte har måttet kan du mäta själv. Kolla en bit ner på denna länk http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm

ERD är 48,5

Tusen tack!

Hjulbyggartråden
Kanske frågats förr, vet inte, är novis.
Kan jag använda ''raka'' 2mm ekrar, typ DT Champion för hela hjulet, förutom de två närmast ventilen, där jag använder competition 2-1,8-2? Jag tänkte att det skulle göra hjulet mer centrerat då ventilen väger lite, men det kanske redan är kompenserat för på fälgen? Till saken hör att 2 av mina ekrar ''spårlöst försvunnit'' och att lbs bara har competition i 288mm, inte champion.

Hjulbyggartråden
Kellogg's sa:
Kanske frågats förr, vet inte, är novis.
Kan jag använda ''raka'' 2mm ekrar, typ DT Champion för hela hjulet, förutom de två närmast ventilen, där jag använder competition 2-1,8-2? Jag tänkte att det skulle göra hjulet mer centrerat då ventilen väger lite, men det kanske redan är kompenserat för på fälgen? Till saken hör att 2 av mina ekrar ''spårlöst försvunnit'' och att lbs bara har competition i 288mm, inte champion.

Det verkar extremt onödigt och däcken är troligen en mycket större källa till obalans. Så länge du inte ska cykla i 150 blås lär det spela noll och ingen roll.

Hjulbyggartråden
Det är inte för att "balansera" hjulet som man använder reducerade ekrar. Jag skulle inte göra det av den enkla anledningen att du kommer att få en annan belastning och förspänning på just de två ekrarna och därmed ökad risk för att du råkar ut för ekerbrott.

Mitt tips är att du köper en hel uppsättning med Competition för hela hjulet istället för de där oreducerade Championekrarna.

Framhjul lvg? Singlespeedhjul? Ganska ovanligt annars med samma ekerlängd på höger och vänster.

Här har du ett par bra hjulbryggarlänkar att läsa.
https://web.archive.org/web/20130114221316/http:/www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/hjul.html
http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Jag började där när jag skulle brygga mitt första hjul. Återkommer till dem då och då.

Hjulbyggartråden
Kellogg's sa:
Kan jag använda ''raka'' 2mm ekrar, typ DT Champion för hela hjulet, förutom de två närmast ventilen, där jag använder competition 2-1,8-2? Jag tänkte att det skulle göra hjulet mer centrerat då ventilen väger lite, men det kanske redan är kompenserat för på fälgen?
De flesta fälgar är tyngst vid skarven mitt emot ventilhålet, det beror på att där sitter det en "skarvbit".
Troligen är viktskillnaden mellan 2 Comp vs Champ för liten för att kompensera för den obalans denna "skarvbit" medför.
Jag har balanserat ett av mina framhjul (med gen 1 Alpha340-fälg) med sådana här vikter
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Balanseringsvikter-5-g-8-st-82352/
Jag klarade mig med 1(eller vad det 2?) som jag fasade kanterna på innan jag satte fast dem under fälgbandet, på vardera sidan av ventilhålet.

/Håkan

Hjulbyggartråden
Precis när jag lagt beställning på 3kors långa ekrar.
Drömde jag, eller vad 2 kors det "nya" som gällde på 32 ekrat xchjul?
Har jag läst det någonstans?

Hjulbyggartråden
gandhi sa:
Framhjul lvg? Singlespeedhjul? Ganska ovanligt annars med samma ekerlängd på höger och vänster.
Hehe, det är 290 på ena sidan och 288 på andra. lbs 1 hade champion i 290, så jag köpte ett par (en extra, bra att ha). Sedan såg jag att lbs 2 hade comp i både 288 och 290, så jag funderade om det skulle löna sig att ta ett par av dem istället, därav frågan^. Det slutade med att jag köpte ett par 288 champion av lbs 3. Lite pusslande, men det är inga dyra hjul så det spelar nog ingen roll champion vs comp. Tack för länkarna!

Hjulbyggartråden
Shit alltså, vilken miss!
Flytta omedelbart över till "Frågor jag inte vågar ställa"-tråden. ;-)

Det är väldigt liten skillnad på 2- och 3-kors, men i teorin kan man klämma ut lite mer "lateral stiffness" på ett 2-korsat hjul om man kör 28 eller 32 ekrar än 3-korsat dito. I praktiken är det nog snarare hårklyverier. Rapporterna är inte heller helt samstämmiga om detta.
http://www.williamscycling.com/assets/images/product tech/Bicycle Wheel Spoke Lacing.pdf
http://people.duke.edu/~hpgavin/papers/HPGavin-Wheel-Paper.pdf

I mitt senaste bygge valde jag 2x (28 ekrar) mest pga att jag fick väldigt lite sk "spokehead clearance" på min fälg/nav-kombination. Annars gillar jag 3x.

hm sa:
Precis när jag lagt beställning på 3kors långa ekrar.
Drömde jag, eller vad 2 kors det "nya" som gällde på 32 ekrat xchjul?
Har jag läst det någonstans?

Hjulbyggartråden
Du menar jag behöver inte försöka ändra beställning.
Och ändå vågar visa mig ute på banorna med hjulen utan att bli utskrattad?

Tillbaka
Topp