Makten
Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Rattnalle sa:Lyftkranen byggs garanterat så att det flex som uppstår hamnar på rätt ställe. Flex uppstår alltid till någon grad.
Jag är rätt säker på att man vill ha så lite flex som möjligt utan att kranen blir för tung. Verkar klart farligt med svajiga kranar.
Jordbävningssäkra hus flexar ganska mycket för att ta ett annat exempel. Alternativet är att de är så styva att de knäcks istället.
Man kan inte jämföra betong med stål. Betong har ingen draghållfasthet över huvud taget, däremot skaplig tryckhållfasthet.
Tricket är att kontrollera var det uppstår. Vill du ha ett riktigt styvt hjul ska du ha reducerade ekrar som är mer än 2 mm i ändarna och 2 mm på mitten. Du får samma styvhet som ett hjul med 2 mm oreducerat men med bättre livslängd. Praktisk skillnad är en annan sak och kanske inte är så stor om hjulet inte utsätts för väldigt höga laster långvarigt.
Att ändarna bör vara tjockare kan jag köpa; särskilt den böjda delen. Den andra änden blir ju vad den blir eftersom man har en viss standard på gängan.
Men återigen, om grövre ekrar skulle ge sämre hållfasthet så borde man bygga DH-hjul med reducerade fjuttekrar. Och det gör man ju inte. Samma med motorcyklar. Ju tyngre hoj desto fetare ekrar.
Jag vill gärna se nån slags bevis på att det skulle vara tvärtom. Det enda jag hittar är påståenden:-)