Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Fick en 5%-kod eiezstar05 så det landade i slutändan på 5283 kr. Ingen återvändo nu!

Frakten gick på $90 för en fälg, $120 för två fälgar, och $200 för fyra fälgar. Rätt ovärt att samfrakta med andra ord.
Visa bilaga 547423
Å andra sidan ökar rabatten per fälg ju mer du handlar… ;-)

Grattis! Kör hårt och hoppas det blir bra! Navmätning känner jag mig inte kvalificerad att råda i, nästa gång kommer jag köpa nav med kända värden. Fälgarna var spot-on mot uppgivet mått dock.

Hjulbyggartråden
D8A6BC55-8979-4C5A-A0D3-8FF076B0C0E3.jpeg

Håller på att bygga dessa hjulen nu. Tyckte det var någonting som inte såg ut att stämma med framnavet först innan jag såg att loggan är tryckt åt fel håll i förhållande till baknavet.

Kollar på nätet och alla bilder på framnaven är tagna med bromsskivfästet åt höger för att loggan ska vara läsbar. Alla olika konfigurationer med CL, IS, dt 350 och dt 240 är likadana även på dtswiss hemsida.

Uppenbarligen är det inte bara mitt nav som är så, vilket får mig att tro att det ska vara så. Är det någon som vet varför?

Hjulbyggartråden
Visa bilaga 547621
Håller på att bygga dessa hjulen nu. Tyckte det var någonting som inte såg ut att stämma med framnavet först innan jag såg att loggan är tryckt åt fel håll i förhållande till baknavet.

Kollar på nätet och alla bilder på framnaven är tagna med bromsskivfästet åt höger för att loggan ska vara läsbar. Alla olika konfigurationer med CL, IS, dt 350 och dt 240 är likadana även på dtswiss hemsida.

Uppenbarligen är det inte bara mitt nav som är så, vilket får mig att tro att det ska vara så. Är det någon som vet varför?
Det är väl en dekal, bara att dra bort på bägge.

Hjulbyggartråden
Kom på efter en stund att jag ju inte ens har mätt framnavet innan jag beställde ??

Men sepåfan:
1648933177327.png

Stämmer värdena från Trek så hade jag lite tur ändå. Är kanske ingen slump att de kör samma ekerlängd fram och bak.

Hjulbyggartråden
I princip borde kokt linolja funka bäst, torkar (oxideras?) mycket snabbare, men varken rå eller kokt linolja är något bra smörjmedel och med begränsad effekt som skruvlåsning, förmodligen tillräckligt

Hjulbyggartråden
för mig ett av få ändamål för wd40. torkar sedan in så där lagom utan att låsa fast. nippeln har också friktion mot fälgen som håller den fast på ett bra sätt, så länge den är tillräckligt spänd.

Hjulbyggartråden
I princip borde kokt linolja funka bäst, torkar (oxideras?) mycket snabbare, men varken rå eller kokt linolja är något bra smörjmedel och med begränsad effekt som skruvlåsning, förmodligen tillräckligt
Ok låter ju vettigt. Jag har Wheelsmith SpokePrep här och kört det men är rätt meckig prep-process :) Kanske ska köra både SpokePrep och lite olja på threads innan hjulet tightas.

Hjulbyggartråden
In i dimman! Hade inte tänkt köra på platta ekrar men CX-Ray var mystiskt billiga på hollandbikeshop.com så jag chansade.Visa bilaga 547756
1st tänkte jag fråga varför CX-Ray, men inte till det priset!
Därför nöjer jag mig med att fråga:
Varför inte ekrar med olika styvhet i åtminstone bakhjulet?

Ett par saker till:
Jag vet inte om du har byggt med platta ekrar tidigare, men det kan vara bra att ha ett mothållsverktyg, så att ekern inte "tvistas". Typ
sapim-spoke-key-black-for-cx-cx-ray-258123-0-l.jpg

Ytterligare en sak: skall du återanvända dina gamla nav och det är vanliga böjda ekrar kan det vara bra att använda ekerbrickor för att ekerböjen skall få tillräckligt stöd
Spoke-washers.jpg

Vilken skillnad ekerbrickor kan göra syns i den här bilden
Eker_brickor_mid.jpg

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
En tanken under kvällen. Använder ni linfröolja på nipplarna? Isf ska det vara nån "speciell"?
Jag har tidigare alltid använt std pro-lock squarx och jag anser fortfarande att hjulen jag byggt med dom är lika bra som dom jag numera bygger med aluminiummontageklet, det som skiljer är servicevänligheten den dag det ev händer ngt.

Hjulbyggartråden
Jag kör på någon tunn (kedje-)olja som jag lägger på gängan när hjulet ekrats upp (men ännu bara hänger i en gänga eller två) - hjulbyggarvärlden är ju tudelad angående att ha nipplarna låsta eller fria och där tillhör jag den sistnämnda falangen.

Hjulbyggartråden
1st tänkte jag fråga varför CX-Ray, men inte till det priset!
Därför nöjer jag mig med att fråga:
Varför inte ekrar med olika styvhet i åtminstone bakhjulet?
Det känns nog som överkurs för mitt första hjulbygge. Får se om jag lyckas få ihop ett hjul över huvud taget :D

Ett par saker till:
Jag vet inte om du har byggt med platta ekrar tidigare, men det kan vara bra att ha ett mothållsverktyg, så att ekern inte "tvistas"
Aldrig byggt med några ekrar alls! Bra att veta, men man kommer kanske undan med en fulmekad träkloss som jag sågar upp en slits i?

Ytterligare en sak: skall du återanvända dina gamla nav och det är vanliga böjda ekrar kan det vara bra att använda ekerbrickor för att ekerböjen skall få tillräckligt stöd
Ålrajt. Jag lägger upp en bild på ekrarna i navet när de kommit så får expertisen här avgöra om det behövs brickor.

Hjulbyggartråden
Det känns nog som överkurs för mitt första hjulbygge. Får se om jag lyckas få ihop ett hjul över huvud taget :D
Med styvare ekrar på kassettsidan brukar hjulet även bli lättare att bygga.

man kommer kanske undan med en fulmekad träkloss som jag sågar upp en slits i?
Det fungerar säkert jättebra.

Jag lägger upp en bild på ekrarna i navet när de kommit så får expertisen här avgöra om det behövs brickor.
Det kan säkert fungera bra under lång tid även utan.
Även för många helt nya nav (med hål Ø >2,4mm) kan det vara bra med ekerbrickor.
Väldigt få (ingen?) kommersiella hjulbyggare använder ekerbrickor trots fördelarna,
antagligen pga den xtra tidsåtgången.

Hjulbyggartråden
Det går snabbare nu, behöver inte ta en hel dag :D Ett stycke fatbikehjul som ska till Norrland klara.

Bilagor

• IMG_5536.JPEG
    IMG_5536.JPEG
    555.2 KB · Besök: 72
  • IMG_5542.JPEG
    IMG_5542.JPEG
    432.8 KB · Besök: 81
Hjulbyggartråden
Men blir de verkligen så stor skillnad när ekern väl är uppspänd?
det är iaf fult med brickorna, och försvårar att hålla rent.

byter ju fälg relativt ofta på mina bromptons, och återanvänder både ekrar och nav. ser inte det faktum att ekrarna smider in sitt säte som ett bekymmer som behöver lösas.

snarare en tillgång. ekern får ett mer digitalt fäste.

att böjen skulle sticka ut såpass mycket som på bilden har jag inte råkat ut för. vill man ha ekrar som är tjockare och starkare i själva böjen köp gärna pillars trippelreducerade

Hjulbyggartråden
Men blir de verkligen så stor skillnad när ekern väl är uppspänd?
Exakt hur stor skillnad är svårt att veta, men att det är bättre med bricka än utan om naven har onödigt stora hål är självklart
Det är ju ekerböjen som skall få så bra stöd som möjligt, och det få den genom att den sitter så tajt som möjligt i bocken.

vill man ha ekrar som är tjockare och starkare i själva böjen köp gärna pillars trippelreducerade
Styrkan är inte ett problem, eftersom inte ens reducerade ekrar som är 1,5 mm på mitten går av där de är som tunnast
Det är utmattningsbrott som gör att ekrar går av. En eker med dåligt stöd i böjen ökar risken för utmattningsbrott.
En eker som är onödigt tjock och styv i böjen gör det svårare att bocka böjen mot navflänsen
för att den skall få tillräckligt bra stöd.

Men för yrkesmässiga hjulbyggare tar det för lång tid (läs: kostar för mycket) att trä på en bricka på varje eker,
en del av dem väljer då ekrar som är xtra feta i böjen, trots att det blir sämre, men billigare.

Hjulbyggartråden
hade 1,5 mm-ekrar den dimensionen även i böjen skulle de snart gå av. helt olika typ av last. och vore det inte så skulle det snart komma att saluföras.

om ekern är fastkilad i flänsen t ex med hjälp av brickor ser jag snarast ökande rörelser strax utanför böjen och isf ökande risk för utmattningsbrott.

att kalla ekrar för sämre som har en förstärkning i just böjen, och därmed bredare stöd mot navflänsen liksom att de påverkas mindre av drag- och böjrörelser är inte något jag skulle vitsorda.

nu gillar jag ju udda lösningar som används i det här fallet på typ ett fall på en miljon existerande cyklar, men brickor vid navflänsen i fall där denna har korrekt dimension och hål för ekern, attraherar ändå inte något vidare.

det verkar i övriga fall gå närmast utmärkt utan dessa brickor:)

Hjulbyggartråden
Behöver lite affirmation från Internet (Verkar som min familj inte är intresserad av att prata ekrar!? ?)

Ska bygga på Hunt Sprint Wide, silver och velar om ekrar. Svarta Bitex-nav.

Svarta CX-ray 2.8USD/st
Silver CX-ray 3.05USD/st + lite extra frakt
D-Light 1.1USD/st
Detta är med matchade, blå, nipplar.

Är det värt det? Kommer platta ekrar se fånigt ut på en stålhoj som drar mer emot tourer typ (All-City Space Horse)?

Hjulbyggartråden
Behöver lite affirmation från Internet (Verkar som min familj inte är intresserad av att prata ekrar!? ?)

Ska bygga på Hunt Sprint Wide, silver och velar om ekrar. Svarta Bitex-nav.

Svarta CX-ray 2.8USD/st
Silver CX-ray 3.05USD/st + lite extra frakt
D-Light 1.1USD/st
Detta är med matchade, blå, nipplar.

Är det värt det? Kommer platta ekrar se fånigt ut på en stålhoj som drar mer emot tourer typ (All-City Space Horse)?
Jag gillar ju gammeldags utseende med silverfärgade, runda ekrar. Skiljer 0,5-1,5 watt enligt den här sidan, bara trampa lite hårdare och se snygg ut istället ;)

Hjulbyggartråden
ja, kroem; lite fånigt, men det kan ju också vara ett plus i sammanhanget;)

en sak som man kan tänka på om det nu är en äldre stålram är att det knappt förekom platta ekrar när det begav sig. känns fel tidsmässigt kanske..? kan isf bli lite lånta fjädrar av del hela.

men låt din egen längtan råda! du kanske har någon exklusiv förebild från forntiden?

har två hjulpar med platta svarta raka ekrar till en mtb, kan inte säga att det förhöjer upplevelsen direkt, varken utseende- eller åkmässigt. de hjulen är lite för mjuka tycker jag men iofs bara 24 ekrar.

när jag byggde nya hjul till den hojen valde jag 32-ekrat 1,7 mm i rostfritt med guldfärgade nipplar och raw fälgbana.

Hjulbyggartråden
Jag gillar ju gammeldags utseende med silverfärgade, runda ekrar. Skiljer 0,5-1,5 watt enligt den här sidan, bara trampa lite hårdare och se snygg ut istället ;)

Eller, spara in 1 månads träning och köp dig snygg?

Hjulbyggartråden
ja, kroem; lite fånigt, men det kan ju också vara ett plus i sammanhanget;)

en sak som man kan tänka på om det nu är en äldre stålram är att det knappt förekom platta ekrar när det begav sig. känns fel tidsmässigt kanske..? kan isf bli lite lånta fjädrar av del hela.

men låt din egen längtan råda! du kanske har någon exklusiv förebild från forntiden?

har två hjulpar med platta svarta raka ekrar till en mtb, kan inte säga att det förhöjer upplevelsen direkt, varken utseende- eller åkmässigt. de hjulen är lite för mjuka tycker jag men iofs bara 24 ekrar.

när jag byggde nya hjul till den hojen valde jag 32-ekrat 1,7 mm i rostfritt med guldfärgade nipplar och raw fälgbana.
Nja, det är en ganska modern stålram så det är mer att få lite retrokänsla på det hela.

Jag tror jag går på silver D-light. Får väl hamna över 1500g ?
???

Hjulbyggartråden
Så vitt jag förstår ska du bygga hjulen på ett par blankpolerade (snyggt) Kinlin XR21T Din länk till Hunt`s fälgbromsfälgar har bara två alternativ 20 hål resp 24 2:1 ekrade. I så fall förenklas valet av ekrar, då du får ungefär samma ekerspänning på vänster och höger bak ( och vid 2 kors höger resp. radiell vänster samma ekerlängd med Bitex RAR 12. CX-Ray duger utmärkt, excellent utmattningshållfasthet och ett 24 2:1 ekrat bakhjul är jävligt styvt och starkt.
Svarta ekrar till blank fälg, nja det kanske inte är så estetiskt lyckad och ekrar blanka ekrar och blanka fälgar skulle accentuera dom blåa nipplar. Jag har själv svarta nav (Bitex RAF 12/RAR 9) på motsvarande bygge, Men svart gaffel och svarta ändar bak
Ska försöka skicka in bilder snarast möjligt.

Hjulbyggartråden
Bara svart utan loggor gäller, stealth och skitsnabbt.
Ingen fara på taket dock, köp svart sprayburk?
Värre att banka ekrarna aero, speciellt om du redan byggt hjulet och ännu värre om du hunnit måla dom?

Hjulbyggartråden
Så vitt jag förstår ska du bygga hjulen på ett par blankpolerade (snyggt) Kinlin XR21T Din länk till Hunt`s fälgbromsfälgar har bara två alternativ 20 hål resp 24 2:1 ekrade. I så fall förenklas valet av ekrar, då du får ungefär samma ekerspänning på vänster och höger bak ( och vid 2 kors höger resp. radiell vänster samma ekerlängd med Bitex RAR 12. CX-Ray duger utmärkt, excellent utmattningshållfasthet och ett 24 2:1 ekrat bakhjul är jävligt styvt och starkt.
Svarta ekrar till blank fälg, nja det kanske inte är så estetiskt lyckad och ekrar blanka ekrar och blanka fälgar skulle accentuera dom blåa nipplar. Jag har själv svarta nav (Bitex RAF 12/RAR 9) på motsvarande bygge, Men svart gaffel och svarta ändar bak
Ska försöka skicka in bilder snarast möjligt.
Hmm, så på Hunt fälg behöver jag ett 8/16h baknav, right?

Tillbaka
Topp