Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Inte hittat några direkta alternativ som konkurrerar så fälgarna är redan beställa. Får väl acceptera att det blir fyra olika.
Ok
Då får det väl bli så. Men kommer du då även att välja olika ekerdimensioner, med styvhetskillnad proportionerlig med ekerspänningsskillnaden?

Till mina boost-hjul med asymmetriska EiE-fälgar, som jag har skrivit om i den här tråden flera ggr tidigare, blev det trots fälgarna även till dem fyra olika ekerlängder och då även tre olika diametrar: 1,8, 1,65 och 1,5 mm.
Men hur är det nu, avrunda uppåt eller nedåt till närmaste jämna längd?
Till hjulen ovan avrundade jag uppåt, men jag använde även Sapim Double Square-nipplar (utan låsning!)

Hjulbyggartråden
Det står naturligtvis var och en fritt att krångla till detta i grunden enkla hantverk bäst man vill. Men lite konsumentupplysning kan väl aldrig skada.
Nej, konsumentupplysning är bra.
Problemet är att trägen vinner och så även i Happydiskussioner och det brukar sluta med att folk(iaf jag) sitter hemma och suckar och orkar inte bry sig.
Det brukar vara samma personer som alltid får sista ordet, inte alltid för att dom har rätt utan för att folk(iaf jag) inte orkar .
Hjulbyggartips brukar innehålla allt det jag ironiserade över tidigare och om nu 8 av 10 tycker att centreringsverktyg är bra, tror du inte att det ligger nåt i det då bara för att du inte gillar det?

Hjulbyggartråden
Nej, konsumentupplysning är bra.
Problemet är att trägen vinner och så även i Happydiskussioner och det brukar sluta med att folk(iaf jag) sitter hemma och suckar och orkar inte bry sig.
Det brukar vara samma personer som alltid får sista ordet, inte alltid för att dom har rätt utan för att folk(iaf jag) inte orkar .
Hjulbyggartips brukar innehålla allt det jag ironiserade över tidigare och om nu 8 av 10 tycker att centreringsverktyg är bra, tror du inte att det ligger nåt i det då bara för att du inte gillar det?
Du förväntar dig alltså ha en klapp på axeln och några uppmuntrande ord utan att behöva anstränga dig? Jag föreslår att du funderar ett varv till på vad problemet är.

Jag skulle verkligen uppskatta om du, eller någon annan, la ner energin och förklarade för mig med sakliga och konkreta argument vad man vinner på att använda ett dish-verktyg. Det är ärligt talat ett mysterium för mig hur ett extra arbetsmoment kan göra processen enklare men jag är beredd att lyssna.

Att köpa dyra specialverktyg för arbeten jag utför sällan har jag inga som helst problem med även om det går att utföra samma arbete med enklare eller billigare grejer. Gemensamt för de jag äger är dock att de förenklar arbetet eller gör det säkrare, annars har de ingen plats i min verktygslåda.

Hjulbyggartråden
Ok
Då får det väl bli så. Men kommer du då även att välja olika ekerdimensioner, med styvhetskillnad proportionerlig med ekerspänningsskillnaden?

Till mina boost-hjul med asymmetriska EiE-fälgar, som jag har skrivit om i den här tråden flera ggr tidigare, blev det trots fälgarna även till dem fyra olika ekerlängder och då även tre olika diametrar: 1,8, 1,65 och 1,5 mm.

Till hjulen ovan avrundade jag uppåt, men jag använde även Sapim Double Square-nipplar (utan låsning!)
Planen är att bygga hela hjulen med CX-Ray. Håller det för mina betydligt tyngre cykelkompisar så lär det hålla för mig.

Så en DT-Swiss fråga:
Ser att det i DTs kalkylator finns två versioner av 350 straight pull, en gammal och en 2021+. Min cykel är från 2020 men visuellt om jag fattat rätt så har jag ändå "2021+"-versionen.

Är det så här enkelt:
Gammalt, raka ekerfästen
dt-swiss-350-straight-pull-front-road-disc-hub-centerlock.jpg

Nytt, snedställda lite mer bearbetade ekerfästen
h35pacixr28sa8977s.jpg

Hjulbyggartråden
Du förväntar dig alltså ha en klapp på axeln och några uppmuntrande ord utan att behöva anstränga dig? Jag föreslår att du funderar ett varv till på vad problemet är.

Jag skulle verkligen uppskatta om du, eller någon annan, la ner energin och förklarade för mig med sakliga och konkreta argument vad man vinner på att använda ett dish-verktyg. Det är ärligt talat ett mysterium för mig hur ett extra arbetsmoment kan göra processen enklare men jag är beredd att lyssna.

Att köpa dyra specialverktyg för arbeten jag utför sällan har jag inga som helst problem med även om det går att utföra samma arbete med enklare eller billigare grejer. Gemensamt för de jag äger är dock att de förenklar arbetet eller gör det säkrare, annars har de ingen plats i min verktygslåda.
Klapp på axeln är precis det jag är ute efter, helt rätt.
Du får väl helt enkelt gilla läget att en del väljer att använda mer precisa saker och tycker att det inte innebär ngt onödigt extra arbete även om du inte tycker lika.

Hjulbyggartråden
rattnalle, du äger alltså redan naven? är de inbyggda i något hjul i dagsläget, kan du ju lossa på en eker från varje grupp och räkna baklänges utifrån gammal och ny fälgs erd.

utifrån resultaten i kalkylatorn hade jag kört 298 rakt av, möjligen kostat på 296 platta sidan bak. men som sagt, den där kalkylatorn har konstiga algoritmer; t ex räknar den ut skillnad höger vänster fram som rimligtvis är större än verkligheten, rekommenderar sedan udda ekerlängder när ekrar säljs i jämna, avslutningsvis extra korta jämfört med vad den själv räknat ut platta sidan bak.

när det gäller tensiometer är uppgiften att vänstersidan bak inte vid tillfälle av hård belastning får slappa till dessa ekrar. resten ger sig själv. aldrig behövt tensiometer. eller riktställ. eller dishningsverktyg. satsa dessa pengar samt utrymme i förråden på något mer användbart, tycker alltså jag

Hjulbyggartråden
Planen är att bygga hela hjulen med CX-Ray. Håller det för mina betydligt tyngre cykelkompisar så lär det hålla för mig.
Det är inte ökad hjulstyrka man vinner med styvare ekrar på den mest spända sidan utan ffa livslängd och stabilitet genom ökad lateral styvhet. Dessutom ser jag inga tekniska fördelar med CX Ray jmf med tex DT Rev/Sapim Laser i ett sådant här hjul, bara högre kostnad.

Men självklart skall du, trots "gnället" ovan bygga dina hjul med precis de delar du vill av precis de anledningar du vill, det är dina hjul och det är du som skall bli nöjd med dem!

Hjulbyggartråden
Det är inte ökad hjulstyrka man vinner med styvare ekrar på den mest spända sidan utan ffa livslängd och stabilitet genom ökad lateral styvhet. Dessutom ser jag inga tekniska fördelar med CX Ray jmf med tex DT Rev/Sapim Laser i ett sådant här hjul, bara högre kostnad.

Men självklart skall du, trots "gnället" ovan bygga dina hjul med precis de delar du vill av precis de anledningar du vill, det är dina hjul och det är du som skall bli nöjd med dem!
Valet baseras i mitt fall på vikt och bedömd tillräcklig hållbarhet. Mitt andrahandsval är Revolution rakt över på alla sidor, byggde mina senaste egna med det och det höll bra trots att jag kvaddade fälgar, spräckte ramen och orsakade allmänt haveri på allt annat.

Hjulbyggartråden
Det blir ju lite lättare att bygga med platta ekrar när man har straightpull-nav iom att inte ekern snurrar med lika lätt, men jag hade nog också byggt med runda ekrar ändå. Jag hade laser/d-light på mitt senaste mtb-hjul med 28h straightpull, har funkat fint än så länge till xc.

350 med de snedställda flänsarna kom 2021, så har du såna så är det den senaste modellen.

Hjulbyggartråden
rattnalle, du äger alltså redan naven? är de inbyggda i något hjul i dagsläget, kan du ju lossa på en eker från varje grupp och räkna baklänges utifrån gammal och ny fälgs erd.

utifrån resultaten i kalkylatorn hade jag kört 298 rakt av, möjligen kostat på 296 platta sidan bak. men som sagt, den där kalkylatorn har konstiga algoritmer; t ex räknar den ut skillnad höger vänster fram som rimligtvis är större än verkligheten, rekommenderar sedan udda ekerlängder när ekrar säljs i jämna, avslutningsvis extra korta jämfört med vad den själv räknat ut platta sidan bak.

när det gäller tensiometer är uppgiften att vänstersidan bak inte vid tillfälle av hård belastning får slappa till dessa ekrar. resten ger sig själv. aldrig behövt tensiometer. eller riktställ. eller dishningsverktyg. satsa dessa pengar samt utrymme i förråden på något mer användbart, tycker alltså jag
Cyklar man på ett visst sätt med min nivå av smidighet blir jämn och hög ekerspänning väldigt utslagsgivande för att hjulen ska hålla sig runda och raka. Nu med en plastfälg blir det väl lite mindre känsligt kanske men kan bara konstatera att tiden jag lägger på att hålla hjul raka minskat kraftigt sen jag började mäta istället för att gissa

Hjulbyggartråden
Cykeln är från 2020, därav frågan. Men verkar som att 2021-naven levererades tidigt då ?
Kom nog tidigt på kompletta hjul, jag satt i höstas och försökte hitta lösa nav men då hade inte framnaven kommit in i lager ännu så jag har dt350 bak och novatec straightpull fram istället. Riktigt bra vikt/kvalitet/prisförhållande på de nya 350 tycker jag.

Hjulbyggartråden
Klapp på axeln är precis det jag är ute efter, helt rätt.
Du får väl helt enkelt gilla läget att en del väljer att använda mer precisa saker och tycker att det inte innebär ngt onödigt extra arbete även om du inte tycker lika.

När jag kontrollerar min hjul genom att vända dem i riktstället så har jag ingen synlig avvikelse.
Ett dish-vektyg är också bara en optisk avsyning. Vad är det som gör det mer precist? Dish-verktyget är dessutom beroende av att hjulet är spikrakt. Har du en avvikelse där blir dishen fel.
Du får gärna redogöra för hur du kom fram till din slutsats.

Hjulbyggartråden
När jag kontrollerar min hjul genom att vända dem i riktstället så har jag ingen synlig avvikelse.
Ett dish-vektyg är också bara en optisk avsyning. Vad är det som gör det mer precist? Dish-verktyget är dessutom beroende av att hjulet är spikrakt. Har du en avvikelse där blir dishen fel.
för att vara till någon nytta är det också beroende av att ramen är spikrak. när hände det senast? bättre att mäta på plats.

och ligga lite före. eftersom dishningen tyvärr tenderar att minska efter någon månad är det många som sedan ändå kör off-center?

typ nästan alla skulle jag tro.

Hjulbyggartråden
Cyklar man på ett visst sätt med min nivå av smidighet blir jämn och hög ekerspänning väldigt utslagsgivande för att hjulen ska hålla sig runda och raka. Nu med en plastfälg blir det väl lite mindre känsligt kanske men kan bara konstatera att tiden jag lägger på att hålla hjul raka minskat kraftigt sen jag började mäta istället för att gissa
ja du kör ju hårt utför:) men förslag är håll efter tonen vänster bak. en keystone..

Hjulbyggartråden
Om ditt riktställ alltid är centrerat så är det smidigt, det är inte mitt mellan olika navbredder.
Om man ställer in verktyget mot navet på ena sidan, vänder på hjulet och sveper verktyget över navet så får man antingen kontakt eller inte.
Att hjulet är riktat är såklart en förutsättning.

Hjulbyggartråden
Jomenprecis, det var förutsättningen. Har man ett riktställ där gaffeln och justeringpluttarna rör sig lite som de vill blir det inte lika praktiskt. Visst kan man vända och justera flera gånger, det gjorde jag med mitt gamla lågbudgetställ och resultatet blev utmärkt, men ett dish-verktyg kan nog ge lite sinnesro i ett sådant läge.

Hjulbyggartråden
Visa bilaga 550882
Vet inte hur jag tänkte, men beställde i alla fall dubbelt så många ekrar och nipplar som jag behövde.

Mitt första hjul:
Visa bilaga 550884

Hur är gängse uppfattning att man nu ska göra med ekrar och spänning?
Och jag beställde bara hälften jag behövde till två hjulpar. Gillar kanske ditt sätt bättre ändå. Alltid bra att ha några ekrar och nipplar i reserv.

Hjulbyggartråden
Grattis till ditt hjulbygge

Spänn upp och räta, men i små steg
Följ tex den här beskrivningen av salig Sheldon: Tensioning and truing
Jorå, Sheldon har varit med mig hela vägen. Tror jag är klar med bägge hjulen nu. Däck och tubeless-pryttlar är på väg från internet i detta nu. Den gamla Nishikin ska få toppmoderna hjul!*

*Bortsett från det faktum att det sitter sjudelad frikrans på då.

Hjulbyggartråden
När fälgen går upp/ned vad gör jag då?

Fixar när det går höger/vänster men nu blev jag lite ställd.
Släpper på låga sidan och drar på höga, allt kommer att ändra sig dock.
Om du bygger och det har barkat iväg ordentligt hade jag börjat om och sen alltid skruvat runt om när du ökar spänningen, då håller det sig runt.
Tänk på att slacka motsatt sida om du riktar i sida annars uppstår det du upplever.

Hjulbyggartråden
Tänkte bygga XC hjul. Nav Koozer och DT rims.
Vilka ekrar kan ni rekommendera?
Vikt är ganska viktig faktor.
Vad tycker ni?

Bilagor

• Screenshot_20220423-204441.png
    Screenshot_20220423-204441.png
    241.4 KB · Besök: 53
  • Screenshot_20220423-205311.png
    Screenshot_20220423-205311.png
    86.3 KB · Besök: 50
Hjulbyggartråden
Åh nej då, har varit av hela tiden. Jobbat med hjulet hela helgen. Nu har jag typ gett upp, det går nog inte att få rakare än att göra om.
det tar under en halvtimma att rikta ett redan uppekrat hjul. du behöver nog sova på saken och komma till insikt om vad ekrarna sas gör:)

det går i min värld lättast om man vid slutjusteringen alternerande försöker påverka endast en faktor åt gången och inte sas fullständigt varje gång; sidokast och sammanhängande dishing, ekerspänning, rundhet.

optimera dessa gradvis och alternerande en och en, varv efter varv, så har du snart ett perfekt hjul.

när det gäller initial uppspänning i största allmänhet, håll dig till ena sidan åt gången, och ännu bättre på den sidan du för tillfället jobbar ta gärna framåtgående och återgående ekrar i två separata varv. när du spänner ena sidan medför det samma ökning av spänningen på andra sidan, men fälgen sidoförskjuts samtidigt. så byt sida varannan gång. när det blir dags för dishing kör bara platta sidan några varv.

när ekrarna sedan börjar få ton går du över till att alternerande justera så som jag beskriver i andra stycket.

i din nuvarande situation kan det hända att det går att spänna ned äggspetsen, men bara om de övriga ekrarna ligger under sin optimala spänning. i annat fall får du släppa lite på dem, men antagligen inte mer än ett 'tag' aller två.

Tillbaka
Topp