Hjulbyggartråden

evirob

Medlem
Hjulbyggartråden
Du kan ju prova den där mer ghetto metoden att lägga navet mot nåt och bända / trampa bort det värsta bananandet, sen försöka rikta. Kanske du får till nåt som går att rulla, men det blir nog inte lika starkt / safe som innan...
Jag tänkte skruva bort fälgen helt och försöka plana ut den med kroppsvikt + planka. Det ser dock ut som att den vridit sig också, så det känns lite hopplöst.
 

Tobbe H

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Är det värt att lägga på 179 euro för att få det Swiss 240 nav ist för 350? Är dessa nav mer hållbara och lätterullade? Tanken är att beställa ett par nya hjul ifrån slowbuild och ha newmen SL a 30 fälgar.
 

weldion

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Okay är det vart dem extra pengarna? Hur mkt skiljer de i vikt på dem? Tanken är att byta ut mina orginal alexrim med 25 som sitter på min bmc...
Kollar på ett framnav här och då skiljer det 18 gram och 78,78 EUR i pris.
På baknavet så får du fördelen med bättre ingreppsvinkel. Är plånboken öppen, så är det väl bara låta det flöda.
 

Tobbe H

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Kollar på ett framnav här och då skiljer det 18 gram och 78,78 EUR i pris.
På baknavet så får du fördelen med bättre ingreppsvinkel. Är plånboken öppen, så är det väl bara låta det flöda.
Plånboken är ju inte så öppen utan nu är jag mest på jakt efter bättre fälgar och framförallt bredare fälgar till cyklen. Tanken är att framöver kanske köpa ett par kolfiber hjul som jag skall ha på lopp och så då kanske ja överväger 240 nav då ist. Tack för info.
 

qma

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Skulle mer vilja säga att det är vikten + finare ingreppsvinkel i baknavet som är skillnaden.

Alla 240 kommer inte med många POE - man får kolla att det är 36 POE och även 350 ska gå att få med det. Bryr man sig om ingreppet så vill man väl ändå ha 54 POE som jag inte sett att man kan få med från början med nåt av dem, och samma ratchets funkar ju med båda modellerna. Enda anledningen att köpa 240 istf 350 är väl om man vill krydda ett hjulpar med lite premiumgodis typ.
 

weldion

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Alla 240 kommer inte med många POE - man får kolla att det är 36 POE och även 350 ska gå att få med det. Bryr man sig om ingreppet så vill man väl ändå ha 54 POE som jag inte sett att man kan få med från början med nåt av dem, och samma ratchets funkar ju med båda modellerna. Enda anledningen att köpa 240 istf 350 är väl om man vill krydda ett hjulpar med lite premiumgodis typ.
Nu så har jag kikat på 26 st 240-nav och alla har 36 POE original, så det kanske är någon gammal modell som inte har 36?
350 har väl ingen modell med 18 från början, om inte någon butik byter ut själva och säljer?
36 POE är en bra kompromiss mellan bra ingreppsvinkel, hållbarhet och vikt. Mindre procentuell skillnad mellan 36->54 mot 18->36, men bättre hållbarhet än 54 (om det inte är löst nu förstås).
 

Berk

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Nu så har jag kikat på 26 st 240-nav och alla har 36 POE original, så det kanske är någon gammal modell som inte har 36?
350 har väl ingen modell med 18 från början, om inte någon butik byter ut själva och säljer?
36 POE är en bra kompromiss mellan bra ingreppsvinkel, hållbarhet och vikt. Mindre procentuell skillnad mellan 36->54 mot 18->36, men bättre hållbarhet än 54 (om det inte är löst nu förstås).

Alla lösa 240 nav kommer med 36 PoE. För mer än 10 år sedan var det 24 PoE. Alla lösa 350 nav kommer väl med 18 PoE?

Det finns tillverkare som Specialized och SlowBuild som specar 36 PoE på all deras hjul med 340 nav.

Tycker också att 36 PoE är en bra kompromiss. Jag vill har mindstens 36 PoE. Har en annan hjul med 45t ratchet och känner ingen stor skillnad (förutom ljudet).
 

skier

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag lyckades förstöra en helt ny fälg häromdagen när jag skulle bygga ett bakhjul till en retro-racer. Fälgen vek sig som en taco medan jag höll på och ökade spänningen på ekrarna, var fortfarande inte uppe på rätt ekerspänning (kanske 70 med målet att komma upp till 100-110).

Jag provade att släppa helt på ekrarna och börja om, får det hyfsat rakt men när jag kommer upp i spänning så slår det sig igen. Är det bara att ge upp och köpa en ny fälg och spänna upp långsammare/försiktigare nästa gång? Jag har aldrig varit med om det tidigare, men brukar bara bygga med stadigare fälgar (det här var en mavic open elite, känns rätt smal och vek, men den var billig och har ungefär rätt utseende till bygget).
 

qma

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Alla lösa 240 nav kommer med 36 PoE. För mer än 10 år sedan var det 24 PoE. Alla lösa 350 nav kommer väl med 18 PoE?

Det finns tillverkare som Specialized och SlowBuild som specar 36 PoE på all deras hjul med 340 nav.

Tycker också att 36 PoE är en bra kompromiss. Jag vill har mindstens 36 PoE. Har en annan hjul med 45t ratchet och känner ingen stor skillnad (förutom ljudet).

Jag köpte ett 240s 142x12 CL med splines-body i butik vintern 2017-2018 som beställdes av butiken från danska distributören och kom med 18 POE. Kanske att inga skeppas med den ratcheten längre men jag skulle inte beställa om det inte framgick. Det är inga hållbarhetsproblem med deras 54 POE ratchet skulle jag säga efter nästan två år med sån monterad nu.
 

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Alla lösa 240 nav kommer med 36 PoE. För mer än 10 år sedan var det 24 PoE. Alla lösa 350 nav kommer väl med 18 PoE?

Nja, tror nog alla 240s dvs den förra versionen av navet jag sett ny från fabrik kommit med 18 PoE. Förra året lanserades som 240 EXP där 36 PoE nu är standard. 350 är fortfarande kvar på den gamla ratcheten och 18 PoE standard men lär nog även den uppgraderas till EXP och få 36 inom något år.
 

Berk

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag köpte ett 240s 142x12 CL med splines-body i butik vintern 2017-2018 som beställdes av butiken från danska distributören och kom med 18 POE. Kanske att inga skeppas med den ratcheten längre men jag skulle inte beställa om det inte framgick. Det är inga hållbarhetsproblem med deras 54 POE ratchet skulle jag säga efter nästan två år med sån monterad nu.

Ja, glömde att det fanns 18 som standard emellan gamla 24 och 36.

Verkar att några har problem med 54t och andra inte. 36t är oproblematiskt.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Är det bara att ge upp och köpa en ny fälg och spänna upp långsammare/försiktigare nästa gång? Jag har aldrig varit med om det tidigare, men brukar bara bygga med stadigare fälgar (det här var en mavic open elite, känns rätt smal och vek, men den var billig och har ungefär rätt utseende till bygget).
Om det går att "rädda" din fälg eller ej har jag ingen aning om,
men att "mjuka" fälgar kan bli skeva om man spänner upp ekrarna för mkt och/eller för snabbt har jag egen erfarenhet av, både kolfiber och alu-fälgar.
Men mina fälgar gick att rädda genom att lossa ekrarna och börja om, dvs spänna endast 1/4-varv på varje nippel.
Det gick bra och på hårdast spända sidan är nu ekerspänningen ~1200-1300N
Jag har ingen egen erfarenhet av Mavic Open Elite, men på Mavics hemsida står det att den skall vara en ättling till MA2
Mavic_MA2.jpeg

Mavic MA2 är en riktigt mjuk fälg som jag har egen erfarenhet av, men jag vet även att det även med den går att spänna upp ekrarna till ~1200-1300N, om man gör det i små steg (typ: 1/4-varv).
 

skier

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Om det går att "rädda" din fälg eller ej har jag ingen aning om,
men att "mjuka" fälgar kan bli skeva om man spänner upp ekrarna för mkt och/eller för snabbt har jag egen erfarenhet av, både kolfiber och alu-fälgar.
Men mina fälgar gick att rädda genom att lossa ekrarna och börja om, dvs spänna endast 1/4-varv på varje nippel.
Det gick bra och på hårdast spända sidan är nu ekerspänningen ~1200-1300N
Jag har ingen egen erfarenhet av Mavic Open Elite, men på Mavics hemsida står det att den skall vara en ättling till MA2
Visa bilaga 469581
Mavic MA2 är en riktigt mjuk fälg som jag har egen erfarenhet av, men jag vet även att det även med den går att spänna upp ekrarna till ~1200-1300N, om man gör det i små steg (typ: 1/4-varv).
Ok, jag beställer en till och försöker vara lite försiktigare, lönar sig inte att stressa... Jag har blivit lite bortskämd med att mest bygga kolfiberhjul sista åren, de är ju mycket stadigare medan man bygger.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ok, jag beställer en till och försöker vara lite försiktigare, lönar sig inte att stressa... Jag har blivit lite bortskämd med att mest bygga kolfiberhjul sista åren, de är ju mycket stadigare medan man bygger.
Det var även min erfarenhet, tills jag byggde ett framhjul med en 365g 29" XC kolfiberfälg,
den var märkbart "mjukare" jmf med bakhjulsfälgen på 373g (AM-utgåvan av XC-fälgen enl tillverkaren).
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Funderar lite på att bygga ett par hjul till min gravel i vinter. DT Swiss 350 CL SP-nav blire med aeroekrar. Funderar lite på vad man skall välja för fälg. Gärna 25 mm innerbredd, 700c.
24 ekrar borde räcka tycker jag, för min gravel går mest på grus. Inget stigstök i vart fall.
Någon som har ett trivsamt förslag på fälg? Skulle gärna vilja hamna inte så långt norr om 5kkr för komplett hjulset.
Om du inte kommit till skott ännu så skulle jag inte tveka på denna fälgen.
350g , 4400 kr i Sverige, ser riktigt lovande ut även "aerodynamiskt" med provmonterat 40mm-däck. Med nav för 2200, 28 ekrar, aerocomp & cx-ray så landar hjulen på ca 8000.
Carbonbicycle.cc

Screenshot_20210213-081125_Chrome.jpg
 
Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Om du inte kommit till skott ännu så skulle jag inte tveka på denna fälgen.
350g , 4400 kr i Sverige, ser riktigt lovande ut även "aerodynamiskt" med provmonterat 40mm-däck. Med nav för 2200, 28 ekrar, aerocomp & cx-ray så landar hjulen på ca 8000.
Carbonbicycle.cc

Visa bilaga 469645
Tack för tipset!
Vet dock inte om jag är redo för hookless än. Just nu så ligger ett par hjul från Vincents närmst.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag kör ca 2,5 bar bak och 2 fram med 40mms däck så det är ett ickeproblem, lär inte köra mer med nya 43orna. Kör nästan uteslutande grusväg eller liknande .
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Om du inte kommit till skott ännu så skulle jag inte tveka på denna fälgen.
350g , 4400 kr i Sverige
Jag antar att det är den här, eller?
Du får gärna berätta mer varför du valde just den fälgen.
Tex så är den ju symmetrisk, varför valde du det även bak?

ser riktigt lovande ut även "aerodynamiskt" med provmonterat 40mm-däck.
.....
aerocomp & cx-ray
Med endast 30mm hög fälg och hela 40mm däcksbredd blir det ju inte särskilt aerodynamiskt i verkligheten.
Varför då de xtra dyra aeroekrarna?
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag antar att det är den här, eller?
Du får gärna berätta mer varför du valde just den fälgen.
Tex så är den ju symmetrisk, varför valde du det även bak?


Med endast 30mm hög fälg och hela 40mm däcksbredd blir det ju inte särskilt aerodynamiskt i verkligheten.
Varför då de xtra dyra aeroekrarna?
Fälgen fyller dom kriterier jag satt upp, lätt, lagom bred,hookless, billig och jag anser att det blir tillräckligt, om än inte lika, bra med symmetrisk fälg.

Aerodynamiskt är skrivet i citationstecken avseende däck/fälg just av den anledningen. Jag tror fortfarande på små fördelar fram men bak är det för ögat, det är svårt att hitta ngn form av fakta angående bak, som du vet, och jag är ganska säker på att det kvittar.
Fåfäng är passande uttryck😎
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tack för ditt svar, det är kul att få veta lite mer om "bakom kulisserna" resonemanget.

Särskilt som även jag har byggt hjul med kolfiberfälgar nu under vintern,
men jag hade en helt annan målbild än du, det är boosthjul som skall användas på en CV-cykel

Därför prioriterade jag, förutom lågt pris, livslängd, låg rotationsvikt och hög (lateral) styvhet över totalvikt
Utifrån ett gruppköp på (asymmetriska kina-)kolfälgar
EiE_A29C25D25_profil.jpg


och 32 runda ekrar/hjul och nav med bra flänsplacering och även ekerbrickor (för livslängden pga 2,6mm hål)
EiE_XT_navbrickor_fram.jpg

Blev totalpriset c:a 5,8kSEK, förutom tejp, skivor, däck, mm.
Totalvikten har jag inte koll på, jag har inte vägt dem (ännu)!

Fälgen fyller dom kriterier jag satt upp, lätt, lagom bred,hookless, billig och jag anser att det blir tillräckligt, om än inte lika, bra med symmetrisk fälg.
...
Fåfäng är passande uttryck😎
+1
Det var bla därför jag tex valde röda nipplar, förutom närmast ventilen där det blev två svarta.



Redigerat: Bytte till rätt bild
 
Senast ändrad:

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tack för ditt svar, det är kul att få veta lite mer om "bakom kulisserna" resonemanget.

Särskilt som även jag har byggt hjul med kolfiberfälgar nu under vintern,
men jag hade en helt annan målbild än du, det är boosthjul som skall användas på en CV-cykel

Därför prioriterade jag, förutom lågt pris, livslängd, låg rotationsvikt och hög (lateral) styvhet över totalvikt
Utifrån ett gruppköp på (asymmetriska kina-)kolfälgar
Visa bilaga 469766

och 32 runda ekrar/hjul och nav med bra flänsplacering och även ekerbrickor (för livslängden pga 2,6mm hål)
Visa bilaga 469761
Blev totalpriset c:a 5,8kSEK, förutom tejp, skivor, däck, mm.
Totalvikten har jag inte koll på, jag har inte vägt dem (ännu)!


+1
Det var bla därför jag tex valde röda nipplar, förutom närmast ventilen där det blev två svarta.
Påminner mig om när jag byggde mtbhjul för massa år sedan och använde 1st guldnippel för det sm-guld jag precis tagit.
Fick komplettera med fler guldnipplar löpande till hjulen/cykeln såldes. Såg "annorlunda" ut.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tack för ditt svar, det är kul att få veta lite mer om "bakom kulisserna" resonemanget.

Särskilt som även jag har byggt hjul med kolfiberfälgar nu under vintern,
men jag hade en helt annan målbild än du, det är boosthjul som skall användas på en CV-cykel

Därför prioriterade jag, förutom lågt pris, livslängd, låg rotationsvikt och hög (lateral) styvhet över totalvikt

Förresten: vad kommer det sig att du prioriterar lateral styvhet på ett hjul med högvolymsdäck?
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Förresten: vad kommer det sig att du prioriterar lateral styvhet på ett hjul med högvolymsdäck?
Hög lateral styvhet, liksom låg rotationsvikt, bidrar enl min erfarenhet (liksom andras + tester) till att hjulen känns rappa och kvicka. Att såsom jag gjort: välja 32 istf 28 ekrar, asymmetriska fälgar och nav med bra flänsplacering ger dessutom en hel del andra fördelar, tex styrka och livslängd. Fördelar som överväger (de minimala) nackdelarna.

Några av fördelarna med asymmetriska fälgar och nav med bra flänsplacering, syns i bilden nedan
nox-composites-carbon-wheels-offset-asymmetric.png
 

Bilagor

  • NOBL Asymmetrical rim advantages.jpg
    NOBL Asymmetrical rim advantages.jpg
    30.2 KB · Besök: 76

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vilka parametrar som påverkar styvheten är inget hokus pokus.
Upplever du själv en positiv skillnad så köper jag resonemanget, min erfarenhet är dock att med coolfälg och minst 28 ekrar, även mitt förra 1200gs mtb-hjulset, så är det färlgens jazzande i däcket man isf känner av.
Med min ringa kapacitet och nästan uteslutande sittande cykling så blir hjulen tillräckligt lateral styva nästan oavsett( med 28 ekrar).
Om jag hade varit med och sprutat om segern på CV hade jag kanske tänkt annorlunda.

M
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det är det här som är den stora fördelen med att inte bara bygga (skruva ihop) sina egna hjul
utan även speca alla ingående delar.
Man kan fritt(?) välja de delar man vill ha för att uppnå de egenskaper man är ute efter
till ett pris man är beredd att betala förstås
Denna gång prioriterade jag som sagt (förutom priset) lång livslängd, låg rotationsvikt och hög (lateral) styvhet över totalvikt.
Ngn annan gång blir det kanske annorlunda
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Aldrig får man vara riktigt nöjd.
Skruvade ihop bakhjulet till spända ekrar igår kväll och upptäckte plogat material runt ett av hålen på insidan. Har mätt utstickande nippellängd nu och det är en 6-7 hål som är liknande.
Har ju inte bråttom så provar att känna på tillverkaren för att se vad det ger.

Har iaf fått tag i en obetydligt använd red-kassett på ebay för 100€ , alltid något☺
 

Pellefa

Medlem
Hjulbyggartråden
Söker asymmetrisk aluminium fälg till touring hjul (700/622), för däck 32-35mm. Har goda erfarenheter av DT Swiss och deras RR411 känns lite låga och smala.Ytterligare sökning har givit Kinlin XR-26/31RT, känner någon till fler alternativ?
 

Joppe_k

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Två frågor, som ny på att rikta. Behöver jag en spänningsmätare? Är denna skräp tro?

Tja. Behöver och behöver. Det är nog diskuterbart. När jag byggde mina första hjul i höstas så hade jag ingen spänningsmätare, men jag skaffade rätt snabbt en sån här:

Jag upplevde själv som nybörjare att det var skönt att få ett mått på hur hårt eller jämnt spänt hjulet faktiskt är. Hur hårt är för hårt t.ex? Sen när man fått mer rutin på byggandet så lär man sig känna vad som är lagom. Jag skulle nog rekommendera en (billig) ekerspänningsmätare om du tycker dig ha råd med det.

Edit: Ser nu att du skriver "rikta hjul". Om du bara ska göra smärre korrektioner på ett från början väl uppspänt hjul så kan du nog hoppa över spänningsmätare. Rekommenderar det mest om du bygger ett hjul från scratch.
 

Audioholic

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Dags för lite nytt till min lvg.
Har ett par novatec Jetfly där fäljarna är slut. Tänkte återanvända naven och bygga nya.
XF562SB
XA561SB

20 ekrar fram, radialekrat idag.
Osymetriskt bak, 16 i tvåkors på drivsidan, och 8 (?) radialt på andra. Känns lurigt..

Vad är lämpligt att satsa på?
Gärna halvlätt men hellre hållbart. Kommer gå som enda hjulpar på en Trek Domane.

Budget kanske 1500-2000?!
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Aldrig får man vara riktigt nöjd.
Skruvade ihop bakhjulet till spända ekrar igår kväll och upptäckte plogat material runt ett av hålen på insidan. Har mätt utstickande nippellängd nu och det är en 6-7 hål som är liknande.
Har ju inte bråttom så provar att känna på tillverkaren för att se vad det ger.

Har iaf fått tag i en obetydligt använd red-kassett på ebay för 100€ , alltid något☺
Då bägge fälgarna hade epoxykladd invändigt bredvid ekerhålen och jag bara delvis kunde åtgärda problemet så kommer det 2 nya fälgar på garanti.
Hittar jag ngn bra metod att bearbeta dom knölarna som är kvar så kommer jag att ha 2 (sannolikt) fullt fungerande reservfälgar.
Carbonbicycle var trevliga och tillmötesgående under hela processen men det var först när dom förstod att inne i fälgarna faktiskt var inne i fälgarna som det tog riktig fart.

M
 
Hjulbyggartråden
Någon som har en hemsida att rekommendera för att köpa delar till hjul?
jag har skrotat fälgbanan på min am cykel och tänkte prova att bygga ett nytt hjul fast med mitt gamla nav. Är det något att tänka på styrkemässigt att kolla efter när
Man köper fälgbana och ekrar? Vill ha ganska tåliga saker, kommer säkerligen landa fel många fler gånger.

tackar på förhand.
 

etnica

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Någon som har en hemsida att rekommendera för att köpa delar till hjul?
jag har skrotat fälgbanan på min am cykel och tänkte prova att bygga ett nytt hjul fast med mitt gamla nav. Är det något att tänka på styrkemässigt att kolla efter när
Man köper fälgbana och ekrar? Vill ha ganska tåliga saker, kommer säkerligen landa fel många fler gånger.

tackar på förhand.
r2-bike
bike24
bikeshop.se
Dessa säljer iaf ekrar till styck pris.

Du behöver få ut måtten på ditt nav + erd på fälg för att räkna ut eker längd.

Du behöver köpa nipplar och eventuellt washers om du inte köper fälgar där det följer med t.ex. vissa dt swiss.
 
Topp