Hjulbyggartråden
Jag misstänkte det, ny fälg beställd. Hoppas på leverans innan helgen :)Tror det är kört tyvärr, men släpp på alla ekrar först innan du börjar rikta
Jag misstänkte det, ny fälg beställd. Hoppas på leverans innan helgen :)Tror det är kört tyvärr, men släpp på alla ekrar först innan du börjar rikta
Jag tänkte skruva bort fälgen helt och försöka plana ut den med kroppsvikt + planka. Det ser dock ut som att den vridit sig också, så det känns lite hopplöst.Du kan ju prova den där mer ghetto metoden att lägga navet mot nåt och bända / trampa bort det värsta bananandet, sen försöka rikta. Kanske du får till nåt som går att rulla, men det blir nog inte lika starkt / safe som innan...
Skulle mer vilja säga att det är vikten + finare ingreppsvinkel i baknavet som är skillnaden.Är det värt att lägga på 179 euro för att få det Swiss 240 nav ist för 350? Är dessa nav mer hållbara och lätterullade? Tanken är att beställa ett par nya hjul ifrån slowbuild och ha newmen SL a 30 fälgar.
Okay är det vart dem extra pengarna? Hur mkt skiljer de i vikt på dem? Tanken är att byta ut mina orginal alexrim med 25 som sitter på min bmc...Skulle mer vilja säga att det är vikten + finare ingreppsvinkel i baknavet som är skillnaden.
Kollar på ett framnav här och då skiljer det 18 gram och 78,78 EUR i pris.Okay är det vart dem extra pengarna? Hur mkt skiljer de i vikt på dem? Tanken är att byta ut mina orginal alexrim med 25 som sitter på min bmc...
Plånboken är ju inte så öppen utan nu är jag mest på jakt efter bättre fälgar och framförallt bredare fälgar till cyklen. Tanken är att framöver kanske köpa ett par kolfiber hjul som jag skall ha på lopp och så då kanske ja överväger 240 nav då ist. Tack för info.Kollar på ett framnav här och då skiljer det 18 gram och 78,78 EUR i pris.
På baknavet så får du fördelen med bättre ingreppsvinkel. Är plånboken öppen, så är det väl bara låta det flöda.
350 är ett bra nav, så stanna på den nivån.Plånboken är ju inte så öppen utan nu är jag mest på jakt efter bättre fälgar och framförallt bredare fälgar till cyklen. Tanken är att framöver kanske köpa ett par kolfiber hjul som jag skall ha på lopp och så då kanske ja överväger 240 nav då ist. Tack för info.
Skulle mer vilja säga att det är vikten + finare ingreppsvinkel i baknavet som är skillnaden.
Nu så har jag kikat på 26 st 240-nav och alla har 36 POE original, så det kanske är någon gammal modell som inte har 36?Alla 240 kommer inte med många POE - man får kolla att det är 36 POE och även 350 ska gå att få med det. Bryr man sig om ingreppet så vill man väl ändå ha 54 POE som jag inte sett att man kan få med från början med nåt av dem, och samma ratchets funkar ju med båda modellerna. Enda anledningen att köpa 240 istf 350 är väl om man vill krydda ett hjulpar med lite premiumgodis typ.
Nu så har jag kikat på 26 st 240-nav och alla har 36 POE original, så det kanske är någon gammal modell som inte har 36?
350 har väl ingen modell med 18 från början, om inte någon butik byter ut själva och säljer?
36 POE är en bra kompromiss mellan bra ingreppsvinkel, hållbarhet och vikt. Mindre procentuell skillnad mellan 36->54 mot 18->36, men bättre hållbarhet än 54 (om det inte är löst nu förstås).
Alla lösa 240 nav kommer med 36 PoE. För mer än 10 år sedan var det 24 PoE. Alla lösa 350 nav kommer väl med 18 PoE?
Det finns tillverkare som Specialized och SlowBuild som specar 36 PoE på all deras hjul med 340 nav.
Tycker också att 36 PoE är en bra kompromiss. Jag vill har mindstens 36 PoE. Har en annan hjul med 45t ratchet och känner ingen stor skillnad (förutom ljudet).
Alla lösa 240 nav kommer med 36 PoE. För mer än 10 år sedan var det 24 PoE. Alla lösa 350 nav kommer väl med 18 PoE?
Jag köpte ett 240s 142x12 CL med splines-body i butik vintern 2017-2018 som beställdes av butiken från danska distributören och kom med 18 POE. Kanske att inga skeppas med den ratcheten längre men jag skulle inte beställa om det inte framgick. Det är inga hållbarhetsproblem med deras 54 POE ratchet skulle jag säga efter nästan två år med sån monterad nu.
Om det går att "rädda" din fälg eller ej har jag ingen aning om,Är det bara att ge upp och köpa en ny fälg och spänna upp långsammare/försiktigare nästa gång? Jag har aldrig varit med om det tidigare, men brukar bara bygga med stadigare fälgar (det här var en mavic open elite, känns rätt smal och vek, men den var billig och har ungefär rätt utseende till bygget).
Ok, jag beställer en till och försöker vara lite försiktigare, lönar sig inte att stressa... Jag har blivit lite bortskämd med att mest bygga kolfiberhjul sista åren, de är ju mycket stadigare medan man bygger.Om det går att "rädda" din fälg eller ej har jag ingen aning om,
men att "mjuka" fälgar kan bli skeva om man spänner upp ekrarna för mkt och/eller för snabbt har jag egen erfarenhet av, både kolfiber och alu-fälgar.
Men mina fälgar gick att rädda genom att lossa ekrarna och börja om, dvs spänna endast 1/4-varv på varje nippel.
Det gick bra och på hårdast spända sidan är nu ekerspänningen ~1200-1300N
Jag har ingen egen erfarenhet av Mavic Open Elite, men på Mavics hemsida står det att den skall vara en ättling till MA2
Visa bilaga 469581
Mavic MA2 är en riktigt mjuk fälg som jag har egen erfarenhet av, men jag vet även att det även med den går att spänna upp ekrarna till ~1200-1300N, om man gör det i små steg (typ: 1/4-varv).
Blir såhär med dt240 3-kors, bara att vända fälgen åt rätt håll om hålen är borrade i vinkel.Hålen i navet är borrade i en viss riktning av en anledning. Ekern kommer bara passa i avsett hål i fälgen.
Det var även min erfarenhet, tills jag byggde ett framhjul med en 365g 29" XC kolfiberfälg,Ok, jag beställer en till och försöker vara lite försiktigare, lönar sig inte att stressa... Jag har blivit lite bortskämd med att mest bygga kolfiberhjul sista åren, de är ju mycket stadigare medan man bygger.
Ja, glömde att det fanns 18 som standard emellan gamla 24 och 36.
Verkar att några har problem med 54t och andra inte. 36t är oproblematiskt.
Om du inte kommit till skott ännu så skulle jag inte tveka på denna fälgen.Funderar lite på att bygga ett par hjul till min gravel i vinter. DT Swiss 350 CL SP-nav blire med aeroekrar. Funderar lite på vad man skall välja för fälg. Gärna 25 mm innerbredd, 700c.
24 ekrar borde räcka tycker jag, för min gravel går mest på grus. Inget stigstök i vart fall.
Någon som har ett trivsamt förslag på fälg? Skulle gärna vilja hamna inte så långt norr om 5kkr för komplett hjulset.
Tack för tipset!Om du inte kommit till skott ännu så skulle jag inte tveka på denna fälgen.
350g , 4400 kr i Sverige, ser riktigt lovande ut även "aerodynamiskt" med provmonterat 40mm-däck. Med nav för 2200, 28 ekrar, aerocomp & cx-ray så landar hjulen på ca 8000.
Carbonbicycle.cc
Visa bilaga 469645
Vet inte om jag förstår riktigt, jag ser bara fördelar med hookless.Tack för tipset!
Vet dock inte om jag är redo för hookless än. Just nu så ligger ett par hjul från Vincents närmst.
Vet inte om jag förstår riktigt, jag ser bara fördelar med hookless.
Snart så😄Verkar som Weldion är inte mentalt redo.
"Hookless" medför ju begränsningar i tryck och då i praktiken även bredd,jag ser bara fördelar med hookless.
Jag antar att det är den här, eller?Om du inte kommit till skott ännu så skulle jag inte tveka på denna fälgen.
350g , 4400 kr i Sverige
Med endast 30mm hög fälg och hela 40mm däcksbredd blir det ju inte särskilt aerodynamiskt i verkligheten.ser riktigt lovande ut även "aerodynamiskt" med provmonterat 40mm-däck.
.....
aerocomp & cx-ray
Fälgen fyller dom kriterier jag satt upp, lätt, lagom bred,hookless, billig och jag anser att det blir tillräckligt, om än inte lika, bra med symmetrisk fälg.Jag antar att det är den här, eller?
Du får gärna berätta mer varför du valde just den fälgen.
Tex så är den ju symmetrisk, varför valde du det även bak?
Med endast 30mm hög fälg och hela 40mm däcksbredd blir det ju inte särskilt aerodynamiskt i verkligheten.
Varför då de xtra dyra aeroekrarna?
+1Fälgen fyller dom kriterier jag satt upp, lätt, lagom bred,hookless, billig och jag anser att det blir tillräckligt, om än inte lika, bra med symmetrisk fälg.
...
Fåfäng är passande uttryck😎
Påminner mig om när jag byggde mtbhjul för massa år sedan och använde 1st guldnippel för det sm-guld jag precis tagit.Tack för ditt svar, det är kul att få veta lite mer om "bakom kulisserna" resonemanget.
Särskilt som även jag har byggt hjul med kolfiberfälgar nu under vintern,
men jag hade en helt annan målbild än du, det är boosthjul som skall användas på en CV-cykel
Därför prioriterade jag, förutom lågt pris, livslängd, låg rotationsvikt och hög (lateral) styvhet över totalvikt
Utifrån ett gruppköp på (asymmetriska kina-)kolfälgar
Visa bilaga 469766
och 32 runda ekrar/hjul och nav med bra flänsplacering och även ekerbrickor (för livslängden pga 2,6mm hål)
Visa bilaga 469761
Blev totalpriset c:a 5,8kSEK, förutom tejp, skivor, däck, mm.
Totalvikten har jag inte koll på, jag har inte vägt dem (ännu)!
+1
Det var bla därför jag tex valde röda nipplar, förutom närmast ventilen där det blev två svarta.
Tack för ditt svar, det är kul att få veta lite mer om "bakom kulisserna" resonemanget.
Särskilt som även jag har byggt hjul med kolfiberfälgar nu under vintern,
men jag hade en helt annan målbild än du, det är boosthjul som skall användas på en CV-cykel
Därför prioriterade jag, förutom lågt pris, livslängd, låg rotationsvikt och hög (lateral) styvhet över totalvikt
Hög lateral styvhet, liksom låg rotationsvikt, bidrar enl min erfarenhet (liksom andras + tester) till att hjulen känns rappa och kvicka. Att såsom jag gjort: välja 32 istf 28 ekrar, asymmetriska fälgar och nav med bra flänsplacering ger dessutom en hel del andra fördelar, tex styrka och livslängd. Fördelar som överväger (de minimala) nackdelarna.Förresten: vad kommer det sig att du prioriterar lateral styvhet på ett hjul med högvolymsdäck?
Två frågor, som ny på att rikta. Behöver jag en spänningsmätare? Är denna skräp tro?
Cykelekrar Tension Meter kalibreringsverktyg Mountain Bike Wheel Spokes Tensiometer Gauge Cykelreparationsverktyg : Amazon.se: Sport & outdoor
Cykelekrar Tension Meter kalibreringsverktyg Mountain Bike Wheel Spokes Tensiometer Gauge Cykelreparationsverktyg : Amazon.se: Sport & outdoorwww.amazon.se
Då bägge fälgarna hade epoxykladd invändigt bredvid ekerhålen och jag bara delvis kunde åtgärda problemet så kommer det 2 nya fälgar på garanti.Aldrig får man vara riktigt nöjd.
Skruvade ihop bakhjulet till spända ekrar igår kväll och upptäckte plogat material runt ett av hålen på insidan. Har mätt utstickande nippellängd nu och det är en 6-7 hål som är liknande.
Har ju inte bråttom så provar att känna på tillverkaren för att se vad det ger.
Har iaf fått tag i en obetydligt använd red-kassett på ebay för 100€ , alltid något☺
r2-bikeNågon som har en hemsida att rekommendera för att köpa delar till hjul?
jag har skrotat fälgbanan på min am cykel och tänkte prova att bygga ett nytt hjul fast med mitt gamla nav. Är det något att tänka på styrkemässigt att kolla efter när
Man köper fälgbana och ekrar? Vill ha ganska tåliga saker, kommer säkerligen landa fel många fler gånger.
tackar på förhand.