Hjulbyggartråden

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag har råkat ut för ngt liknande när jag har spänt upp för mkt och för snabbt.

Jag "räddade" mitt hjul genom att lossa alla ekrar tillbaka till utgångsläget och sedan spänna upp det långsammare, försiktigare och mer stegvis (typ: om jag tidigare skruvade 1 heat varv skruvade jag nu max 1/2-varv)
Om du inte redan har gjort det kan det dessutom vara enklare att spänna upp hjulet med fälgen lite mer åt vänster (det är väl ett skivbromsat framhjul?) och sedan rikta och centrera det åt höger.
På 2dra försöket blev mitt hjul riktigt bra, hoppas att även ditt blir det.

Lossa helt gjorde jag nog 4 gånger :) får jag inte rätt på det börjar jag alltid om. Brukar vara lättare. Filade till en skruvmejsel jag tänkte använda för att gänga på så man får precis samma utgångsläge men den glömde jag i verkstan 🤷‍♂️. Jag kör bara ett kvarts varv i taget direkt, är väl onödigt försiktigt men har inte byggt så många än. Har spänt upp den sidan med tjocka ekrar först.
Blev nöjd nu och fick sista bitarna till cykeln idag så kanske blir prov imorgon :)

snoogans

Medlem
Hjulbyggartråden
Bara så jag tänker rätt!?

Om man har en fälg som har 1200N som max ekerspänning, då är det det värdet som styr den tightaste sidan? Ex. drivsidan bak, sen får bromssidan bli vad den blir när fälgen är rund och rak?

Lundvall

Medlem
Hjulbyggartråden
Hallå alla goa och glada. Har precis införskaffat mig ett par old school deemax 26" hjul 135x10 bak och 110x20 fram. Nu är det så att jag vill att detta ska fungera med min fox 36a med 15x110 boost. Jag tänkte först att jag kan svarva ett aluminiumrör som jag skjuter in i navet för att reducera innanmåttet till 15mm då skulle jag tekniskt sett kunna få på dem hjulen. Men sen såg jag att det fanns adaptrar att man kan byta ut spacersna. Men det finns ju en uppsjö och jag har suttit i 2 dagar och försökt få fram något men inte hittat till just mina fälgar. Det är gen 2 deemax fälgar årtal vet jag inte. Alla tips mottages gärna!

erolwi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Efter tusen mil börjar ekrarna bak på min ellastcykel (eBullitt) ge upp och jag tänkte ekra om det helt. Villka är de starkaste ekrarna på marknaden? Vanlig orsak till att de ryker är att man skjuter ner cykeln från stödet med ringlåset i... så de får gärna vara oreducerade för att palla det bra och inte krokiga. Dock går de alltid av i nippeln.

Hjulbyggartråden
Två frågor, som ny på att rikta. Behöver jag en spänningsmätare? Är denna skräp tro?
Som glad amatör har jag inte känt något behov av mätare, men visst, den dagen jag ska bygga ett hjul och inte bara räta upp fälgar så ser jag ett visst syfte.

Ett bra tips som jag fått lära mig är att knäppa på ekrarna och lyssna, väldigt tydligt vilka som är mer/mindre spända på så vis.

Acura

Medlem
Hjulbyggartråden
Hallå alla goa och glada. Har precis införskaffat mig ett par old school deemax 26" hjul 135x10 bak och 110x20 fram. Nu är det så att jag vill att detta ska fungera med min fox 36a med 15x110 boost. Jag tänkte först att jag kan svarva ett aluminiumrör som jag skjuter in i navet för att reducera innanmåttet till 15mm då skulle jag tekniskt sett kunna få på dem hjulen. Men sen såg jag att det fanns adaptrar att man kan byta ut spacersna. Men det finns ju en uppsjö och jag har suttit i 2 dagar och försökt få fram något men inte hittat till just mina fälgar. Det är gen 2 deemax fälgar årtal vet jag inte. Alla tips mottages gärna!
Hejsan
De finns troligen inte nån fullständig konvertering för Mavichjulen, jag har inte hittat något till mina XA hjul i alla fall.
De du kan göra är att köpa 15x100mm kit (Mavic kod: L129 828 00 )och ett universal adapterkit liknande Problem Solvers:

/Anders

bearthefear

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Två frågor, som ny på att rikta. Behöver jag en spänningsmätare? Är denna skräp tro?
För att rikta hjulen så tror jag att man klarar sig med att knäppa på ekrarna och höra spänningsskillnaden och på så sätt kunna åtgärda de som är för hårda/lösa, även för en nybörjare som mig. Däremot om det gäller att bygga nya hjul så kände jag att jag inte visste vad tillräckligt hög spänning är. Det krävs väl lite erfarenhet för att veta vad som är spänt nog annars. Jag upplevde att jag hade bra nytta av min tensiometer för mina två hjulpar jag byggt. Rikta gör jag däremot nu utan tensiometern.

mkallstrom

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag tycker att spänningsmätaren mest är användbar för att enkelt få en (relativ) siffra att stoppa in i flashiga spindeldiagram, det gör det lite lättare att veta hur man ska angripa skillnader i spänning på ett bra sätt om det inte sitter i ryggraden. Jag litar inte på att den visar rätt absolut värde, det är för många möjliga felkällor för det.

Salabaladala

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden

Jag har den. Överraskande okej byggkvalitet. Får inte ut exakta nM men ger ett hum om skillnader i ekerspänningen på en nivå som man inte känner med händerna.

MickeNord

Medlem
Hjulbyggartråden

Jag har också exakt den. Funkade fint men visaren började skrapa mot tavlan lite. Följde med en tabell så man kan se vilken kraft det blir i massa olika ekerdimensioner.

velovin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag köpte ett par Reynolds-nav här på K&S som ska få lägga grunden till ett par grushjul. Problemet är att de är 24h både fram och bak, och straight pull. De har tydligen suttit på ett par kolhjul med tvåkors, kända från internet för att vara flexiga.

Medger straight pull-hålen att jag kör trekors i bak istället tro? Det känns inte som att de tillåter många graders avvikelse från ekerhålens riktning.

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag köpte ett par Reynolds-nav här på K&S som ska få lägga grunden till ett par grushjul. Problemet är att de är 24h både fram och bak, och straight pull. De har tydligen suttit på ett par kolhjul med tvåkors
...
Medger straight pull-hålen att jag kör trekors i bak istället tro? Det känns inte som att de tillåter många graders avvikelse från ekerhålens riktning.
Jag vet inte om jag missförstår din fråga men som jag förstår det vill du ekra tre-kors på 24-håls straight pull-nav som i original är 2-kors.
Stämmer det?
Då är min fråga: Varför det?
Dessutom; På vanliga nav kan det vara problem med 3-kors på 24-håls nav eftersom ekern går över skallen på den bredvid. Men det gäller vanliga nav och ekrar, om det även stämmer för dina nav har jag ingen aning om.

velovin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag vet inte om jag missförstår din fråga men som jag förstår det vill du ekra tre-kors på 24-håls straight pull-nav som i original är 2-kors.
Stämmer det?
Då är min fråga: Varför det?
Dessutom; På vanliga nav kan det vara problem med 3-kors på 24-håls nav eftersom ekern går över skallen på den bredvid. Men det gäller vanliga nav och ekrar, om det även stämmer för dina nav har jag ingen aning om.

Jo, du förstår frågan rätt. Anledningen är att jag inbillar mig att trekors kan ge ett stabilare hjul, men det är du som är hjulnestorn.

Leaving

Medlem
Hjulbyggartråden
Hjulbyggande verkar mer komplicerat nu än på 80-talet, framförallt verkar det finnas fler varianter av navkonstruktion.
Om jag fattat det hela rätt så är mtb-variabler följande:
Bredd - men var mäter man den, är det navets anliggningsytor mot ram/gaffel som gäller? Hur många olika mått finns det?
Axelhål - traditionell och med grövre axel som gängas in i ramen - finns det fler?
Antal ekerhål - inga konstigheter
Ekringstyp - straightpull, "standard", - finns fler? Förutsätter att straightpull tagits fram pga hållfasthet, eller finns andra skäl?
Infästning av bromsskiva - vilka varianter finns (6-hål och centerlock, men cl verkar finnas i åtminstone två varianter - med små o stora splines)?
Kassett (bredd o tillverkare) - vilka varianter finns och vilka är kompatibla?
Lite bra att veta allt detta om man någon gång skulle köpa ex. ett hjulset - bredd, axel o kassett måste väl alltid vara samma om man inte vill byta hela transmissionspaketet - bromsskiva samma är väl en fördel
Finns det något proffs som kan kommentera mina frågor o påståenden så vore det trevligt
PS WTF är boost?

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jo, du förstår frågan rätt. Anledningen är att jag inbillar mig att trekors kan ge ett stabilare hjul, men det är du som är hjulnestorn.
OK
Men vad menar du med "trekors kan ge ett stabilare hjul"?
Styvare?
Mer långlivat?

Med 3-kors blir ekrarna längre vilket, åtminstone i teorin, borde ge ett flexigare hjul. (I praktiken är det omärkbart).
Men eftersom du redan har nav som är gjorda för straight pull 2-kors bör du hålla dig till det, precis som redan har skrivits i tråden:
Jag tror inte du ska ekra trekors om det är tvåkors original.
+1

velovin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Med 3-kors blir ekrarna längre vilket, åtminstone i teorin, borde ge ett flexigare hjul. (I praktiken är det omärkbart).
Men eftersom du redan har nav som är gjorda för straight pull 2-kors bör du hålla dig till det, precis som redan har skrivits i tråden:

+1

Ok, tvåkors får det bli.

Varför i hela friden vill man någonsin ekra med trekors om det nu är som du säger?

Edit: Svarar mig själv med standardsvaret för hjulbyggande: Rando.

Senast ändrad:

Singular

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
KAN man ens ("kan kan man alltid", men...) ekra straightpullnav med olika mönster? Oavsett hur jag vänder och vrider på mitt lilla dumma huvud får det till att mönstret är förbestämt?

velovin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
KAN man ens ("kan kan man alltid", men...) ekra straightpullnav med olika mönster? Oavsett hur jag vänder och vrider på mitt lilla dumma huvud får det till att mönstret är förbestämt?

Jag har dock aldrig sett det specificeras från tillverkaren om det är menat för 3 eller 2-kors. Kanske inte letat tillräckligt noga, skulle inte vara första gången :)

mkallstrom

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Varför i hela friden vill man någonsin ekra med trekors om det nu är som du säger?
Allt annat lika så blir väl ett hjul med fler kors bättre på att ta upp krafter från acceleration och inbromsningar (antaget skivbromsar)? Om det har någon betydelse i praktiken vet jag inte, mina senaste hjul har jag byggt med 3-kors utom när det finns risk att ekrarna kommer för nära skallarna bredvid (uträknat med Spocalc), då jag istället har gått ner på 2-kors och inte tänkt mer på det. Med nav för J-bend kanske jag ska säga också.

velovin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hålen i navet är borrade i en viss riktning av en anledning. Ekern kommer bara passa i avsett hål i fälgen.

Så långt är jag absolut med, men det är ju lite drygt om man räknat på trekors på ett nav som är borrat (endast) för tvåkors. De flesta kalkylatorer har väl koll på det, men i mitt fall finns ingen info alls om navens originalspec.

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ok, tvåkors får det bli.
Det blir nog bäst

Det beror ffa på antalet ekrar eftersom man vill ha tangentialekrarde hjul, dvs ekern skall gå i en rät vinkel från nav till fälg
(Hittar ingen riktigt bra bild vid en snabb googling, hoppas att det ändå syns i den här)
tangentialspokes.jpg

Detta för att kunna överföra krafterna mellan nav och fälg, dvs både fram o bak med skivbroms(och andra navbromsar) och åtminstone på höger sida i ett fälgbromsat bakhjul.

Med flera ekrar är det därför bättre att använda fler ekerkors, för att få ekrarna så tangentiella som möjligt.
Med tex 40-ekrade (tandem-)hjul är det därför vanligt att använda 4-kors.

För "normala" hjul finns det en enkel tumregel för max antal ekerkors, den finns även på1a sidan av den här tråden
Dela antalet ekrar med 9

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Så långt är jag absolut med, men det är ju lite drygt om man räknat på trekors på ett nav som är borrat (endast) för tvåkors. De flesta kalkylatorer har väl koll på det, men i mitt fall finns ingen info alls om navens originalspec.
Det enklaste är väl att kolla med tillverkaren angående kritiska mått på naven.
Jag har byggt en del hjul med dt:s originalnav och dom är alltid hjälpsamma med antingen mått eller ekerlängder.

velovin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Någon som vet cykelbutik som har riktigt bra ekerutbud med udda storlekar? Skulle behöva straightpull ekrar för 26" alltså 260mm långa.

Hur många behöver du? Har ett knippe svarta Sapim CX Sprint som jag aldrig kommer bygga något på. Minns inte exakt längd, men i det häradet. Hör av dig om det är intressant.

Kalle med K

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Någon som vet cykelbutik som har riktigt bra ekerutbud med udda storlekar? Skulle behöva straightpull ekrar för 26" alltså 260mm långa.
just nu idag är webbshoppen stängs, skall öppna 1200
Bra sortiment, bra priser och snabba leveranser

evirob

Medlem
Hjulbyggartråden
Hej Happy, det var länge sedan! :)

Lång historia kort, jag blev påkörd av en bil och har numera en banan till framhjul. Tror ni att det går att rikta eller är det kört? Jag gav det några minuter nu men stället där hjulet vek sig verkar inte vilja riktas upp.

Bilagor

• 20210209_234124.jpg
    20210209_234124.jpg
    285 KB · Besök: 56

nadderf

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden

Lång historia kort, jag blev påkörd av en bil och har numera en banan till framhjul. Tror ni att det går att rikta eller är det kört? Jag gav det några minuter nu men stället där hjulet vek sig verkar inte vilja riktas upp.
Tror det är kört tyvärr, men släpp på alla ekrar först innan du börjar rikta

qma

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden

Du kan ju prova den där mer ghetto metoden att lägga navet mot nåt och bända / trampa bort det värsta bananandet, sen försöka rikta. Kanske du får till nåt som går att rulla, men det blir nog inte lika starkt / safe som innan...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer