Hjulbyggartråden

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Nu är gratishjulen hopbyggda! (ja Posten slarvade bort paketet, jag fick pengarna tillbaka, sedan trillade paketet in efter några veckor ändå!)

Tog just en testtur, så grymt skönt med tyst baknav!! Dessutom lite bredare fälgar i35 jmf med i19 som jag hade innan, det gör att däcken blev 4 mm bredare! :) helgrymt detta, den ser riktigt hård ut med de här hjulen.

_A040884.jpg


_A070958.jpg


_A081053.jpg
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
~130 kg grabb har nu slaktat lite många bakhjul och jag tänkte se om jag kunde få ihop något till rätt peng.
Hur många ekrar ska man sikta på, 36? Vad finns det för vettigt i nav och fälg-väg? Jag rör mig oftast i andra änden av linjalen och här bör det vara väldigt prisvärt.

Skulle det gå att använda befintligt nav med annan fälg och ekrar? Det senaste som dog var ett av mina pensionerade XC-hjul som väl låg på 1600 gram för paret.

Det är bak på en enkel hardtail med gammal QR, 29".
 

Tegheim83

Medlem
Hjulbyggartråden
Har ett par jättesmala gamla 29" Spinergy MTB-hjul som jag verkligen gillar.

Men jag skulle vilja ha bredare fälg.

Problemet är att det är 24 hål, och jag vill gärna ha 24mm+

Är det helt omöjligt?

Vart letar man lösa fälgar?
 

Newline

Medlem
Hjulbyggartråden
Tänkte bygga 29” mtb hjul med dt 350 nav och Stans Flow mk3 fälgar, men jag funderar på vilka ekrar man borde välja? Kommer väl köra mest stig, kanske lite bike par och /enduro. Vad är ert förslag med Sapim resp Dt ekrar (vanliga inte straight pull)?
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Eftersom ingen ännu har velat, vågat eller ens varit intresserad av att svara/kommentera #3.879 gör jag ett försök
Det är ju ändå fre em!
Jag har byggt hjul med både DT och Sapim-ekrar (+ andra märken), det är ingen teknisk skillnad som gör att det är värt att välja ena märket över det andra. Välj istället utifrån tillgänglighet och pris, så gör åtminstone jag.
Vad gäller ekertyp bör du välja reducerade 1,8mm ekrar på den hårdast spända sidan, höger bak + vänster fram (med skivbroms). Exempel på sådana ekrar är
DT Comp
Sapim Race
På andra sidan bör du välja ekrar vars skillnad i tvärsnittsarea (jmf 1,8mm-ekrarnas) motsv skillnaden i ekerspänning mellan sidorna. Detta har inte med styrka hos vare sig ekrar eller hjul att göra utan man gör så för att få längre livslängd och högre (lateral) styvhet på hjulet.
Mha en bra ekerlängdskalkylator får du även fram ekerspänningsskillnaden mellan hjulsidorna. En bra sådan är
FreeSpoke
Om du inte redan har gjort det bör du även läsa igenom, innan du beställer ngt,
eller ens bestämmer dig för vad du skall bygga/beställa
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
 

Newline

Medlem
Hjulbyggartråden
1602866866897.png

Tack för svaret, jag har bara byggt två hjul enligt Roger Mussons beskrivining, så jag har nog mycket att lära ännu. För att kolla att jag har förstått rätt så borde jag alltså utgå från den tjockaste sidan och reducera tvärsnittet med, för exemplet ovan, med 33% för att få en jämnare spänning mellan båda sidor?
 

Joppe_k

Medlem
Hjulbyggartråden
Tänkte ställa en fråga till de mera erfarna hjulbyggarna här i tråden:
Hur ekrar ni era hjul med skivbroms? Kör ni "leading spokes" eller "trailing spokes" på insidan? (ekerhuvud utåt)

När jag byggde mitt första hjul så följde jag i stort Sheldon Browns instruktioner. I dessa instruktioner så börjar man med "trailing spokes" eftersom det ska vara de som tar den största lasten. När han talar om "last" så pratar han dock bara om lasten som uppstår när man trampar och driver cykeln framåt. När man använder en skivbroms så uppstår dock den största lasten vid en kraftig inbromsning och det vridmomentet verkar i motsatt riktning.

Nu när jag byggde mitt senaste framhjul så valde jag att vända på steken och börja med "leading spokes" istället. Tanken är att vid en inbromsning så är det dessa som jobbar/töjs och eftersom dessa är ytterst när man flätar ekrarna vid det sista korset, så ska de hålla "trailing spokes" (som komprimeras vid inbromsning) från att bukta ut. Det är iaf. det som är tanken, och det verkar även vara det som t.ex. Chris King rekommenderar för sina nav.

Tankar om detta? Ber om ursäkt för om detta eventuellt redan har diskuterats till både lust och leda. 🙂
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tänkte ställa en fråga till de mera erfarna hjulbyggarna här i tråden:
Hur ekrar ni era hjul med skivbroms? Kör ni "leading spokes" eller "trailing spokes" på insidan? (ekerhuvud utåt)

När jag byggde mitt första hjul så följde jag i stort Sheldon Browns instruktioner. I dessa instruktioner så börjar man med "trailing spokes" eftersom det ska vara de som tar den största lasten. När han talar om "last" så pratar han dock bara om lasten som uppstår när man trampar och driver cykeln framåt. När man använder en skivbroms så uppstår dock den största lasten vid en kraftig inbromsning och det vridmomentet verkar i motsatt riktning.

Nu när jag byggde mitt senaste framhjul så valde jag att vända på steken och börja med "leading spokes" istället. Tanken är att vid en inbromsning så är det dessa som jobbar/töjs och eftersom dessa är ytterst när man flätar ekrarna vid det sista korset, så ska de hålla "trailing spokes" (som komprimeras vid inbromsning) från att bukta ut. Det är iaf. det som är tanken, och det verkar även vara det som t.ex. Chris King rekommenderar för sina nav.

Tankar om detta? Ber om ursäkt för om detta eventuellt redan har diskuterats till både lust och leda. 🙂
Tanken var att tänk inte så mycket eftersom det byggts hjul som håller bra på detta sätt i massor med år och skivbromsar är ju bara som en liten kopia av den stora skivan som bromsas med en fälgbroms. Men vad vet jag, brukar mest empiriska bevis och har inte själv bromsat sönder ett skivbromshjul inte heller känner jag någon annan som gjort det. Däremot har jag hört om många underliga sätt att bygga hjul, inte alla som varit så bra dock.
 

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tänkte ställa en fråga till de mera erfarna hjulbyggarna här i tråden:
Hur ekrar ni era hjul med skivbroms? Kör ni "leading spokes" eller "trailing spokes" på insidan? (ekerhuvud utåt)
Skulle väl inte kalla mig särskilt erfaren ännu, men jag följer vad Shimano rekommenderar för sina nav vilket jag hittade i Roger Mussons bok. Vid bygge med J-bend då, för straightpull har man ju inte så mycket att välja på…

Shimano disc brake hub lacing instructions.png
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tanken var att tänk inte så mycket eftersom det byggts hjul som håller bra på detta sätt i massor med år och skivbromsar är ju bara som en liten kopia av den stora skivan som bromsas med en fälgbroms.
Det är verkligen två helt olika fall av påverkan på hjulet vilket också Joppe_k beskriver i inlägget.

M
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det är verkligen två helt olika fall av påverkan på hjulet vilket också Joppe_k beskriver i inlägget.

M
Absolut, men förmodligen mer eller mindre försumbart eftersom de flesta fortsätter att bygga hjul precis som innan bromsytan flyttade ner till navet och sitter fast direkt i navet, som jag skrev så har jag inte tänkt så mycket på det och det har ju funkat fantastiskt bra även för mig.
 

qma

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tänkte ställa en fråga till de mera erfarna hjulbyggarna här i tråden:
Hur ekrar ni era hjul med skivbroms? Kör ni "leading spokes" eller "trailing spokes" på insidan? (ekerhuvud utåt)

När jag byggde mitt första hjul så följde jag i stort Sheldon Browns instruktioner. I dessa instruktioner så börjar man med "trailing spokes" eftersom det ska vara de som tar den största lasten. När han talar om "last" så pratar han dock bara om lasten som uppstår när man trampar och driver cykeln framåt. När man använder en skivbroms så uppstår dock den största lasten vid en kraftig inbromsning och det vridmomentet verkar i motsatt riktning.

Nu när jag byggde mitt senaste framhjul så valde jag att vända på steken och börja med "leading spokes" istället. Tanken är att vid en inbromsning så är det dessa som jobbar/töjs och eftersom dessa är ytterst när man flätar ekrarna vid det sista korset, så ska de hålla "trailing spokes" (som komprimeras vid inbromsning) från att bukta ut. Det är iaf. det som är tanken, och det verkar även vara det som t.ex. Chris King rekommenderar för sina nav.

Tankar om detta? Ber om ursäkt för om detta eventuellt redan har diskuterats till både lust och leda. 🙂
Jag är ingen särskilt erfaren hjulbyggare - har byggt sju hjul om jag minns rätt, men det där verkar smart. Jag har dock aldrig haft nåt problem med vanliga sättet (stig och lättare park/DH). Det lär väl vara en större faktor i nån slags proportion till hjulstorlek och antal ekrar.
 

Tegheim83

Medlem
Hjulbyggartråden
Tanken var att tänk inte så mycket eftersom det byggts hjul som håller bra på detta sätt i massor med år och skivbromsar är ju bara som en liten kopia av den stora skivan som bromsas med en fälgbroms.
Ganska stor skillnad på att bromsa direkt på fälgen som sitter ihop med däcket som gör motståndet.
Rörelseenergin i cykel/chaufför tvingar inte navet att rotera motsatt håll som däck/fälg genom ekrarna på samma sätt som när man bromsar med en skivbroms på navet. Det är min spontana teori iaf.
 

Joppe_k

Medlem
Hjulbyggartråden
Tanken var att tänk inte så mycket eftersom det byggts hjul som håller bra på detta sätt i massor med år och skivbromsar är ju bara som en liten kopia av den stora skivan som bromsas med en fälgbroms.
Hej Crocko! Man skulle kanske kunna tro att så är fallet med en fälgbroms, men det stämmer faktiskt inte. Vid en inbromsning så verkar kraften på hjulet från den punkt där däcket har kontakt med marken. Marken vill "tvinga" hjulet att fortsätta rotera. Om du använder en fälgbroms så verkar bromskraften i motsatt riktning men appliceras som friktion mot fälgen. I detta fall utsätts hjulet (och ekrarna) knappt för något vridmoment alls.

Men med det sagt: situationen med skivbroms är egentligen det samma som de gamla fotbromsarna man använde sig av förr i tiden. De där man bromsade genom att trampa bakåt. I det fallet så appliceras också bromsverkan via navet och hjulet måste motstå påtagligt vridmoment för att förhindra att hjulet fortsätter rotera. Så man kan definitivt argumentera att funkade det då så lär det nog funka idag också.
 

Joppe_k

Medlem
Hjulbyggartråden
Jag är ingen särskilt erfaren hjulbyggare - har byggt sju hjul om jag minns rätt, men det där verkar smart. Jag har dock aldrig haft nåt problem med vanliga sättet (stig och lättare park/DH). Det lär väl vara en större faktor i nån slags proportion till hjulstorlek och antal ekrar.
Det stämmer nog. Det värsta scenariot borde uppstå vid: 29 tums hjul (hävarmen in mot navet är så lång som möjligt), du har så få ekrar som möjligt, du har feta däck med bra grepp mot underlaget och du bromsar maximalt så att bakhjulet börjar lätta och framhjulet nästan låser sig.
 

landen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Letar lätt LVG/CX fälg, 24/28 ekrat för skivbroms kanttråd. Hittat DT 411 DB som väger 420g isch, men är lite för smal, hade gärna sett 20mm inner. Förstår inte varför det finns så många lätta fina MTB fälgar, typ Crest etc, men för LVG så hittar jag inget. Rimligt pris ska väl sägas med, gärna under 1000kr styck. Några tips?
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Letar lätt LVG/CX fälg, 24/28 ekrat för skivbroms kanttråd. Hittat DT 411 DB som väger 420g isch, men är lite för smal, hade gärna sett 20mm inner. Förstår inte varför det finns så många lätta fina MTB fälgar, typ Crest etc, men för LVG så hittar jag inget. Rimligt pris ska väl sägas med, gärna under 1000kr styck. Några tips?
utan att vara sån, men vad skall du med en så bred fälg till för landsväg eller CX?
Inga som helst problem att täcka spannet 25-35mm med den fälgen, det är en riktigt bra fälg som är tillräckligt lätt utan att kompromissa med hållbarheten. MTB fälgarna behöver inte hantera samma däcktryck så därför kan de göras lite lättare.
 

landen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
utan att vara sån, men vad skall du med en så bred fälg till för landsväg eller CX?
Inga som helst problem att täcka spannet 25-35mm med den fälgen, det är en riktigt bra fälg som är tillräckligt lätt utan att kompromissa med hållbarheten. MTB fälgarna behöver inte hantera samma däcktryck så därför kan de göras lite lättare.
Trycket ja, glömde. Synd bara att det finns få CX specifika fälgar då. 18mm fattade jag som att 411 fälgen är, kommer aldrig sitta något under 33mm på, snarare 45mm oftare. Känns inte 18mm lite futtigt då? Visst jag har kört MTB 2,4" på så smal fälg , men det va ju 2008 . Hållbarhet är nog lugnt i detta fallet, åkaren är tjej på sub 50kg.
 

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Letar lätt LVG/CX fälg, 24/28 ekrat för skivbroms kanttråd. Hittat DT 411 DB som väger 420g isch, men är lite för smal, hade gärna sett 20mm inner. Förstår inte varför det finns så många lätta fina MTB fälgar, typ Crest etc, men för LVG så hittar jag inget. Rimligt pris ska väl sägas med, gärna under 1000kr styck. Några tips?
Lite tyngre och gränsfall prismässigt, men kanske inte kommer så mycket närmre önskad spec än Stan's Grail…?
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Trycket ja, glömde. Synd bara att det finns få CX specifika fälgar då. 18mm fattade jag som att 411 fälgen är, kommer aldrig sitta något under 33mm på, snarare 45mm oftare. Känns inte 18mm lite futtigt då? Visst jag har kört MTB 2,4" på så smal fälg , men det va ju 2008 . Hållbarhet är nog lugnt i detta fallet, åkaren är tjej på sub 50kg.
Ok då fattar jag lite bättre varifrån funderingarna kommer, CX antyder ju snarare att det tar slut vid 35mm. Men med de förutsättningar som du beskriver är ju inte landsvägtryck ett problem så då skulle jag rekommendera:

En tillverkare med väldigt gott rykte, naturligtvis inte en landsvägsprofil på fälgen men en bredd som funkar fint upp till 48mm och rimligt lätt.
 

MTBemil

Medlem
Hjulbyggartråden
Då man gillar att vara udda så har jag byggt ett par 26+ hjul med trialsfälgar (trialtech carthy), men funderar på att uppgradera till kolfiber. Har nån tips på tillverkare? Tror både nextie och light har 26 fälgar i 40-45mm bredd, har dock inte koll på kvaliten på dem
 
Hjulbyggartråden
Dax att bygga första hjulparet. Sneglar på fälgar från lightbicycle men hur bör man tänka när det gäller symmetriska vs. asymetriska? Blir ett inte boostnav på detta, men ser att mina gamla superstarsbojsänken är asymetriska även de...
 

DAST

Medlem
Hjulbyggartråden
Hej!
Om ett hjul från DT Swiss med 24 ekrar anges med en max systemvikt på 120 kg.
Skulle motsvarande hjul klara en högre vikt med fler ekrar eller är det andra faktorer som spelar in, tex fälgens styrka?
Jag väger 100 kg och kör gravel/lättare stig och det händer ibland att jag drar på ett hopp om det sticker upp en lämplig sten längs vägen.
Vågar jag lita på den angivna maxvikten eller borde jag bygga på 28 ekrar, eller till och med 32?
Eller satsa på en kraftigare fälg?
Vilket har störst betydelse?
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hej!
Om ett hjul från DT Swiss med 24 ekrar anges med en max systemvikt på 120 kg.
Skulle motsvarande hjul klara en högre vikt med fler ekrar eller är det andra faktorer som spelar in, tex fälgens styrka?
Jag väger 100 kg och kör gravel/lättare stig och det händer ibland att jag drar på ett hopp om det sticker upp en lämplig sten längs vägen.
Vågar jag lita på den angivna maxvikten eller borde jag bygga på 28 ekrar, eller till och med 32?
Eller satsa på en kraftigare fälg?
Vilket har störst betydelse?
Det finns ju många olika faktorer som påverkar ett hjuls hållbarhet, men en egenskap som jag skulle värdera mer än någon annan till den användningen du beskriver.
Fler ekrar fördelar belastningen bättre och när hjulet utsätts för oväntat våld så gör det oftast mindre skada om en eker går i ett 32 hjul än ett med 24 vilket kan vara skillnaden mellan att komma hem eller inte. När man skall rikta ett hjul är det ju oftast lättare med fler justeringsmöjligheter vilket kan vara bra om man fått en ding ,sen tycker jag att de extra 40-50gramen för de extra 8 ekrarna är en billig försäkring.

Självklart finns det en massa andra skillnader att teoretisera om men det var mina 5-ören
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Med en modern cykel tar man sig oftast hem med ett ekerbrott men med fler ekrar så påverkas inte fälgen lika negativt som med färre och blir dessutom starkare.

M
 

Tobbe#204

Medlem
Hjulbyggartråden
DB IS nav förmodar jag? Jag har byggt mina med 306 mm runt om, Sapim Race vänster fram och höger bak, D-Light höger fram och vänster bak. Kalkylatorn säger 307 mm höger fram och vänster bak så 305 mm blir nog helt riktigt lite onödigt kort. Välja D-Light eller CX-Ray 306 mm istället? Jag är inget stor fan av att bygga med Laser eller Revolution direkt.
Sixten skulle du kunna kontakta mig via PM ? Behöver lite råd kring hjul.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Mitt första tips är att åtminstone ögna igenom tråden lite.
Om du som någon nyligen frågar om saker som avhandlats på sidan innan så är sannolikheten för svar obefintlig av förklarliga skäl.

M
 
Senast ändrad:

Tobbe#204

Medlem
Hjulbyggartråden
Jag kollar på nya hjul till nästa år. Kollat in nya det Swiss xm 1700. Jag cyklar all mountin samt några enstaka xc lopp. Är dem hjulen att rekommendera?
 

Crocko

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag kollar på nya hjul till nästa år. Kollat in nya det Swiss xm 1700. Jag cyklar all mountin samt några enstaka xc lopp. Är dem hjulen att rekommendera?
Personligen skulle jag kolla vad slowbuild skulle ta för att bygga upp ett par hjul med den version av DT350 som du gillar och Newmen A 30 fälgar, i slutänden får du ett hjul som har marknadens bästa mid-range komponenter och jag skulle tro att det blir billigare och lite lättare.
För XC är väl en id 30mm fälg i det biffigast laget, men om syfte är att delta snarare än att vinna så kommer det fungera om man väljer ett däck som inte blir fykantigt på en så bred fälg.
 

Tobbe#204

Medlem
Hjulbyggartråden
Personligen skulle jag kolla vad slowbuild skulle ta för att bygga upp ett par hjul med den version av DT350 som du gillar och Newmen A 30 fälgar, i slutänden får du ett hjul som har marknadens bästa mid-range komponenter och jag skulle tro att det blir billigare och lite lättare.
För XC är väl en id 30mm fälg i det biffigast laget, men om syfte är att delta snarare än att vinna så kommer det fungera om man väljer ett däck som inte blir fykantigt på en så bred fälg.
Okay är det någon som håller till här på happyride? Är newmen fälgar av bättre kvalité en dt Swiss egna? Jag cyklar all mountin som sagt. Xc lopp är mer som motionslopp inte på tävlingsnivå. Men de är ju inget minus om man får ner vikten på cykeln, men är ute efter prisvärda hjul då mina orginal är 25 mm breda och går ej att konvertera till XD Body...
 

Tobbe#204

Medlem
Hjulbyggartråden
Okay är det någon som håller till här på happyride? Är newmen fälgar av bättre kvalité en dt Swiss egna? Jag cyklar all mountin som sagt. Xc lopp är mer som motionslopp inte på tävlingsnivå. Men de är ju inget minus om man får ner vikten på cykeln, men är ute efter prisvärda hjul då mina orginal är 25 mm breda och går ej att konvertera till XD Body...
Såg att slowbuild är en hemsida 👍
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Är de stor skillnad på dem nya det Swiss naven jämfört med dem gamla? Är de stor skillnad på 180 va 350 naven?
350 är tyngre och deras 1a nivå av bra nav, 180 är mkt lättare och har keramiska lager.
240 är mellansegment och väldigt vanligt i fabriksfinhjul i massa olika skepnader.
Dom gamla funkar fint även om dom som med allt gammalt kanske blir svårare att få tag i delar till om 30 år. Välj nya om det inte skiljer(mkt) i pris.
 

Tobbe#204

Medlem
Hjulbyggartråden
350 är tyngre och deras 1a nivå av bra nav, 180 är mkt lättare och har keramiska lager.
240 är mellansegment och väldigt vanligt i fabriksfinhjul i massa olika skepnader.
Dom gamla funkar fint även om dom som med allt gammalt kanske blir svårare att få tag i delar till om 30 år. Välj nya om det inte skiljer(mkt) i pris.
Dem nya naven verkar inte finnas på marknaden än utan de är 180 naven om man vill ha rachet systemet. Men kanske är bra att köra på dem naven så har man alltid ett bra nav om man vill bygga vidare på? Dem naven med newmen fälgar blir nog bra hjul 👍
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Dem nya naven verkar inte finnas på marknaden än utan de är 180 naven om man vill ha rachet systemet. Men kanske är bra att köra på dem naven så har man alltid ett bra nav om man vill bygga vidare på? Dem naven med newmen fälgar blir nog bra hjul 👍
Ok, mina 180 som jag köpte i våras är nya, trodde det slagit igenom på alla vid detta laget.
Dt är aldrig fel....
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer