Hjulbyggartråden

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Nu är gratishjulen hopbyggda! (ja Posten slarvade bort paketet, jag fick pengarna tillbaka, sedan trillade paketet in efter några veckor ändå!)

Tog just en testtur, så grymt skönt med tyst baknav!! Dessutom lite bredare fälgar i35 jmf med i19 som jag hade innan, det gör att däcken blev 4 mm bredare! :) helgrymt detta, den ser riktigt hård ut med de här hjulen.

_A040884.jpg


_A070958.jpg


_A081053.jpg
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
~130 kg grabb har nu slaktat lite många bakhjul och jag tänkte se om jag kunde få ihop något till rätt peng.
Hur många ekrar ska man sikta på, 36? Vad finns det för vettigt i nav och fälg-väg? Jag rör mig oftast i andra änden av linjalen och här bör det vara väldigt prisvärt.

Skulle det gå att använda befintligt nav med annan fälg och ekrar? Det senaste som dog var ett av mina pensionerade XC-hjul som väl låg på 1600 gram för paret.

Det är bak på en enkel hardtail med gammal QR, 29".
 

Tegheim83

Medlem
Hjulbyggartråden
Har ett par jättesmala gamla 29" Spinergy MTB-hjul som jag verkligen gillar.

Men jag skulle vilja ha bredare fälg.

Problemet är att det är 24 hål, och jag vill gärna ha 24mm+

Är det helt omöjligt?

Vart letar man lösa fälgar?
 

Newline

Medlem
Hjulbyggartråden
Tänkte bygga 29” mtb hjul med dt 350 nav och Stans Flow mk3 fälgar, men jag funderar på vilka ekrar man borde välja? Kommer väl köra mest stig, kanske lite bike par och /enduro. Vad är ert förslag med Sapim resp Dt ekrar (vanliga inte straight pull)?
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Eftersom ingen ännu har velat, vågat eller ens varit intresserad av att svara/kommentera #3.879 gör jag ett försök
Det är ju ändå fre em!
Jag har byggt hjul med både DT och Sapim-ekrar (+ andra märken), det är ingen teknisk skillnad som gör att det är värt att välja ena märket över det andra. Välj istället utifrån tillgänglighet och pris, så gör åtminstone jag.
Vad gäller ekertyp bör du välja reducerade 1,8mm ekrar på den hårdast spända sidan, höger bak + vänster fram (med skivbroms). Exempel på sådana ekrar är
DT Comp
Sapim Race
På andra sidan bör du välja ekrar vars skillnad i tvärsnittsarea (jmf 1,8mm-ekrarnas) motsv skillnaden i ekerspänning mellan sidorna. Detta har inte med styrka hos vare sig ekrar eller hjul att göra utan man gör så för att få längre livslängd och högre (lateral) styvhet på hjulet.
Mha en bra ekerlängdskalkylator får du även fram ekerspänningsskillnaden mellan hjulsidorna. En bra sådan är
FreeSpoke
Om du inte redan har gjort det bör du även läsa igenom, innan du beställer ngt,
eller ens bestämmer dig för vad du skall bygga/beställa
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
 

Newline

Medlem
Hjulbyggartråden
1602866866897.png

Tack för svaret, jag har bara byggt två hjul enligt Roger Mussons beskrivining, så jag har nog mycket att lära ännu. För att kolla att jag har förstått rätt så borde jag alltså utgå från den tjockaste sidan och reducera tvärsnittet med, för exemplet ovan, med 33% för att få en jämnare spänning mellan båda sidor?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer