Tänkte ställa en fråga till de mera erfarna hjulbyggarna här i tråden:
Hur ekrar ni era hjul med skivbroms? Kör ni "leading spokes" eller "trailing spokes" på insidan? (ekerhuvud utåt)
När jag byggde mitt första hjul så följde jag i stort
Sheldon Browns instruktioner. I dessa instruktioner så börjar man med "trailing spokes" eftersom det ska vara de som tar den största lasten. När han talar om "last" så pratar han dock bara om lasten som uppstår när man trampar och driver cykeln framåt. När man använder en skivbroms så uppstår dock den största lasten vid en kraftig inbromsning och det vridmomentet verkar i motsatt riktning.
Nu när jag byggde mitt senaste framhjul så valde jag att vända på steken och börja med "leading spokes" istället. Tanken är att vid en inbromsning så är det dessa som jobbar/töjs och eftersom dessa är ytterst när man flätar ekrarna vid det sista korset, så ska de hålla "trailing spokes" (som komprimeras vid inbromsning) från att bukta ut. Det är iaf. det som är tanken, och det verkar även vara det som t.ex. Chris King rekommenderar för sina nav.
Tankar om detta? Ber om ursäkt för om detta eventuellt redan har diskuterats till både lust och leda. ?