Hjulbyggartråden

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad är det man spara på det egentligen? Vikt? Kan man göra fälgen tunnare när den inte perforeras och därmed lättare? Eller åtminstone samma vikt som en fälg med borrade hål, så det är vikten på tejpen man slipper? Eller är det något annat?

Det som absolut inte lockar är att man inte kan ekra upp hjulet och utnyttja baksidan av nippeln, spar ju en del tid och frustration att slippa sitta och vrida varv på varv med ekernyckeln.
Slippa tejpen helt, inte för vikten utan för att slippa att den kan strula. Och en bättre tubelesslösning över huvudtaget, lvg funkar inte så bra som på MTB så tar gärna den hjälpen.

fredrikw

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Slippa tejpen helt, inte för vikten utan för att slippa att den kan strula. Och en bättre tubelesslösning över huvudtaget, lvg funkar inte så bra som på MTB så tar gärna den hjälpen.
Aha, har inte provat att köra slanglöst på LVG så har inte så bra koll, men då kan det ju finnas en poäng. På MTB strular det ju sällan numera (annat var det ju förr när man körde med Stan's fälgband och tejpade flera varv för att få det tätt, längtar inte tillbaka...)

Robban85

Ny medlem
Hjulbyggartråden
Är det någon som har ett bra sett att mäta ekerlängder för asymfälgar?,efter ha köpt fel ekerlängde 2ggr nu börjar man tröttna!!fälgen är en WTB asym i35 samt navet Sram mth 746(12x142) centrummåttet är 58mm mellan ekerhålen på varjesida navet,har testat att bygga ihop hjulet med 270mm eker.
När jag fått fälgen någorlunda centrerad alltså 51mm från navets mitt till sidan av fälgen så går ekrarna på vardera sidan ej att justera mer samt ekrarna för fälgens rundhet sitter bara på några gängor

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det finns ekelängdskalkylatorer som tar hänsyn till fälgens asymmetri
Den här tycker jag är bra, där får man även reda på ekerspänningsskillnaden mellan hjulsidorna och om ekrarna riskerar att gå på varandra
FreeSpoke

fredrikw

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det finns ekelängdskalkylatorer som tar hänsyn till fälgens asymmetri
Den här tycker jag är bra, där får man även reda på ekerspänningsskillnaden mellan hjulsidorna och om ekrarna riskerar att gå på varandra
FreeSpoke
Har FreeSpoke något (enkelt) sätt att göra beräkningar med straightpull-ekrar? Det verkar inte så när jag kikar lite snabbt, men sidan är ju sådär härligt old school-rörig :)

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har FreeSpoke något (enkelt) sätt att göra beräkningar med straightpull-ekrar? Det verkar inte så när jag kikar lite snabbt, men sidan är ju sådär härligt old school-rörig :)
Det här hade jag missat
Vad gäller FreeSpoke och straightpull-ekrar så har jag ingen aning
Om du inte hittar ngt själv så är det väl bäst att MAIL och fråga?

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Eller ska man välja assymetriska fälgar? Har själv bara bygg symmetriska hjul.
Har jag möjligheten så väljer jag asymmetriska fälgar, särskilt till bakhjul men även skivbromsade framhjul
Det finns iofs undantag, jag har nu byggt nya "vinterhjul" till min gruscykel, till bakhjulet har jag valt den asymmetriska
Kinlin XR-31RTS
Men till framhjulet använder jag en symmetrisk fälg, trots skivbroms, men det beror på att det är ett navdynamonav;
Shutter Precision PL-8X
Men detta är ett undantag
Vad gäller själva hjulbyggandet tycker jag att det är enklare med asymmetriska fälgar, pga den lägre ekerspänningsskillnaden.
Det medför även mekaniska fördelar, se bilden nedan
nox-composites-carbon-wheels-offset-asymmetric.png

etnica

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad är de praktiska fördelarna med assymetriska fälgar?

man bryter inte ekrar lika lätt?
det är teoretiskt coolt nörderi?

Alex_85

Medlem
Hjulbyggartråden
Hej
Jag behöver bygga mig ett hjul och hoppas på hjälp i denna tråd.
Jag har köpt ett 36håls alfine di2 11vxl nav och behöver en rekommendation på material för ett hållbart och bra hjul till denna. Jag behöver ett 28" hjul och det bör klara 135kg

Senast ändrad:

Alex_85

Medlem
Hjulbyggartråden
Hej
Jag behöver bygga mig ett hjul och hoppas på hjälp i denna tråd.
Jag har köpt ett 36håls alfine di2 11vxl nav och behöver en rekommendation på material för ett hållbart och bra hjul till denna. Jag behöver ett 28" hjul och det bör klara 135kg
Kan det här funka och är ekerlängden korrekt?
Fälg
Ekrar
Nav mått
Nipplar

Kalkylator

Behövs det några brickor och vad ska man ha ifåfall?
Funkar det med enklare alunipplar eller bör jag ta dom som rekommenderas https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-pro-lock-r-aluminium-nipples-o2.0-100-pieces-924281

Vilken längd bör jag välja och vad funkar bäst alu eller mässing?

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag skulle påstå att om jag mot förmodan skulle välja hel fälgbana så vore det nog för att fälgen ev är starkare. Kör man happytejp på lvg kanske det strular, annars inte.

M

osthyveln

Medlem
Hjulbyggartråden
Är det fortfarande lönt att bygga själv nu med slowbuild tex?
Lönt?
I reda pengar: NEJ! Inte om du tar tidsaspekten i beaktande om du bygger själv. Dessutom krävs/bör man ha vettiga verktyg för jobbet.

I övrigt: Är man bara noggrann och hyffsat ordningssam så får man ihop ett par riktigt schyssta hjul själv (om man är beredd att lägga tiden som krävs (som man inte vill betala för)).
Som extra plus så har man möjlighet att välja komponenter helt fritt, vet hur det är byggt, reservdelar mm.
Dessutom skall man inte underskatta självkänslan att åka runt på något skapat av sina egna händer.
Själv är bästa dräng (om man inte vet av sig att man har tummen mitt i hand, då är det nog bättre att lämna bort jobbet).

Personligen skulle jag ha svårt för att köpa färdigt.

NickPick

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tar lite tid jag hellre lägger på träning att bygga eget.
Roval Control sl 2021 är alldeles för dyra, de gamla control sl har ökat i värde enormt av någon anledning, så jag köper nog nya från tysken innan det är klart. 25-30mm breda och lätta. Enkla krav va?:)

Makten

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Kan det här funka och är ekerlängden korrekt?
Fälg
Ekrar
Nav mått
Nipplar

Kalkylator

Behövs det några brickor och vad ska man ha ifåfall?
Funkar det med enklare alunipplar eller bör jag ta dom som rekommenderas https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-pro-lock-r-aluminium-nipples-o2.0-100-pieces-924281

Vilken längd bör jag välja och vad funkar bäst alu eller mässing?
Det ser ut att stämma med 282 mm för 3-kors, ja. Vet ej om man brukar ha brickor tillsammans med DT-fälgar, men jag gissar att det inte är nån större vits eftersom det sitter öljetter i fälgen redan. 12 mm nipplar och om du nu vill ha ett så starkt hjul som möjligt (med tanke på 36 helt oreducerade ekrar) så skulle jag nog välja mässing. Moderna nav brukar ha rimlig tjocklek på navflänsarna så att brickor där inte behövs, men man kan ju köpa en påse för nästan ingenting, så om det skulle glappa så är det bara att montera med brickor. Kostnaden är försumbar i sammanhanget.

Makten

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Kanske blir lättare i bilder. Fälgen har ERD på 583. Baknavet förskjutet 3 mm mot drivsidan (så fälgen hamnar mer centrum över flänsarna, ja en Cannondale :D)
Ser väl rätt ut tycker jag. Jag hade nog för enkelhetens skull valt 287 mm överallt utom höger fram, när skillnaden är så liten. Sen möjligen 1,65 mm ekrar på drivsidan bak eftersom spänningen är 20% högre där. Det blir då samma spänning i materialet på båda sidor eftersom arean skiljer lika mycket som spänningen. Lite överkurs dock.

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag hade nog för enkelhetens skull valt 287 mm överallt utom höger fram, när skillnaden är så liten.
Ekrar finns väl normalt sett endast att få tag i jämna längder, så med avrundning hade jag använt 286/290/288/286. (Förutsatt att alla värden är inmatade korrekt så beräkningen gett korrekt resultat, det har jag inte kontrollerat.)

Jensen

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ser väl rätt ut tycker jag. Jag hade nog för enkelhetens skull valt 287 mm överallt utom höger fram, när skillnaden är så liten. Sen möjligen 1,65 mm ekrar på drivsidan bak eftersom spänningen är 20% högre där. Det blir då samma spänning i materialet på båda sidor eftersom arean skiljer lika mycket som spänningen. Lite överkurs dock.
inte helt fel då. Och ja smidigare med samma längd överallt. O visst borde det funka? Synd att det inte är som på leftyn med samma på båda sidor fram Oxå.

Senast ändrad:

Kema

Medlem
Hjulbyggartråden
inte helt grönare då. Och ja smidigare med samma längd överallt. O visst borde det funka? Synd att det inte är som på leftyn med samma på båda sidor fram Oxå.
AI-offset på Cannondale gör ju att du ska kunna ha samma ekerlängd på båda sidorna och samma ekerspänning och om du då ändrar diametern på nån sida så ökar du ju ekerspänning på motsatta sidan och "motverkar" vitsen med AI-offset.
Eller tänker jag galet?
På min Newmenfälg med Newmen straight-pull nav har jag samma ekerlängd/diameter och ekerspänningen är väldigt lika på båda sidorna.

Newline

Medlem
Hjulbyggartråden
Hej
Funderar på att bygga hjul till en 29 tum mtb. Tänkt användning är Hellas, lite Lida lite Flottsbro kanske Järvsö.

Har tittat på DT 350 nav och Stans Flow mk3, vill ha ~30 mm innermått på fälgen.

Finns det förslag på andra bra alternativ för bättre pengar?

Ubbe73

Medlem
Hjulbyggartråden
Har jag möjligheten så väljer jag asymmetriska fälgar, särskilt till bakhjul men även skivbromsade framhjul
Det finns iofs undantag, jag har nu byggt nya "vinterhjul" till min gruscykel, till bakhjulet har jag valt den asymmetriska
Kinlin XR-31RTS
Men till framhjulet använder jag en symmetrisk fälg, trots skivbroms, men det beror på att det är ett navdynamonav;
Shutter Precision PL-8X
Men detta är ett undantag
Vad gäller själva hjulbyggandet tycker jag att det är enklare med asymmetriska fälgar, pga den lägre ekerspänningsskillnaden.
Det medför även mekaniska fördelar, se bilden nedan
Visa bilaga 444086
En sista fråga innan jag beställer. Är det samma ekerlängd när assymetriska fälgar används?

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Är det samma ekerlängd när assymetriska fälgar används?
I regel nej, fälgens asymmetri måste du ta hänsyn till när du beräknar ekerlängderna. Skulle det råka bli samma är det nog mest en tillfällighet till följd av avrundning till endast jämna ekerlängder (då udda ekerlängder inte brukar finnas att köpa annat än från någon som kapar och gängar själv).

etnica

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Vad betyder flange distance på shimano webbsida? 70.2mm kan ju inte stämma eller skall man dela det med 2 ?

Det är ju inte hub center to flange iaf.

Har iaf. köpt fel längd på ekrar då jag inte tänkte. =(

Senast ändrad:

MackanG

Medlem
Hjulbyggartråden
Vad betyder flange distance på shimano webbsida? 70.2mm kan ju inte stämma eller skall man dela det med 2 ?

Det är ju inte hub center to flange iaf.

Har iaf. köpt fel längd på ekrar då jag inte tänkte. =(
Ja, 70.2/2 och förskjut 5.7mm som är offset enligt spec på den du länkade.
Center till vänstra flänsen: 29.4 center till högra flänsen:40.8

etnica

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Ja, 70.2/2 och förskjut 5.7mm som är offset enligt spec på den du länkade.
Center till vänstra flänsen: 29.4 center till högra flänsen:40.8
Vad blir det då på baknav? Räknas offset från motsatt sida ?
Flange distance: 62.16
offset: 6.6

drivsida = (62.16/2)-6.6== 24.48?
icke drivsida = (62.16/2)+6.6 == 37.68?

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer