Hjulbyggartråden

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Kommer använda newmens brickor och sugen på att ta 258 mm rakt av, borde väl fungera?
De brickorna bygger väl typ en hel millimeter. Har du redan räknat in brickorna i den ERD du angivit för fälgen? Om svaret är ja så hade jag använt 258/258/258/256, om nej 258/260/260/258. Men jag har bara byggt en handfull hjul, en mästare kanske har andra åsikter…
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
De brickorna bygger väl typ en hel millimeter. Har du redan räknat in brickorna i den ERD du angivit för fälgen? Om svaret är ja så hade jag använt 258/258/258/256, om nej 258/260/260/258. Men jag har bara byggt en handfull hjul, en mästare kanske har andra åsikter…

Brickorna är inte medräknade i ERD, det är kanske bäst att gå på ditt spår.
Jag har köpt fälg utan hål i yttre banan så kommer inte kunna se hur det blir.
 

Mayhem

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Brickorna är inte medräknade i ERD, det är kanske bäst att gå på ditt spår.
Jag har köpt fälg utan hål i yttre banan så kommer inte kunna se hur det blir.
Nog för att det var enklare att bygga med oborrad fälgbana än jag förväntade mig, men att även få med brickor på insidan låter knepigt. Inte minst för att det då blir ännu kortare del av nippeln att greppa tag i från utsidan.

Jag antar att det är en kolfälg direkt från kinesisk tillverkare? Använder de brickor på hjul som de säljer kompletta? Om inte fälgen kräver det hade jag skippat brickorna…
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Nog för att det var enklare att bygga med oborrad fälgbana än jag förväntade mig, men att även få med brickor på insidan låter knepigt. Inte minst för att det då blir ännu kortare del av nippeln att greppa tag i från utsidan.

Jag antar att det är en kolfälg direkt från kinesisk tillverkare? Använder de brickor på hjul som de säljer kompletta? Om inte fälgen kräver det hade jag skippat brickorna…

Sist gick jag upp till 14mm nipplar, funderar på att göra det här med. Brickor vill jag mest ha för jag att vill ha det, ingen riktig anledning mer än det. Fälgen är från LB.

Jo det blir lite av en utmaning såklart men jag har en liten idé ;)
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Sist gick jag upp till 14mm nipplar, funderar på att göra det här med. Brickor vill jag mest ha för jag att vill ha det, ingen riktig anledning mer än det. Fälgen är från LB.

Jo det blir lite av en utmaning såklart men jag har en liten idé ;)
Lycka till, jag har funderat några gånger på att prova men släppt det. Klart det blir bättre med brickor men jag hade inte orkat, inte ens utan.
Kör hårt 👍
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Enligt LB själva använder de aldrig brickor på sina hjul.
Finns det någon coolhjulstillverkare som gör det?
För min del känns det bra att få in en rostfri, mer avlastande bricka trots att dom hävdar att alla nipplar är behandlade idag.
Dom jag använder är iaf snällare mot fälgen oavsett om det behövs eller inte.

Säkert uberkrångligt med tl-fälg dock.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Får nog be ev intressenter av dessa att avvakta om ni inte är heltidssjukskrivna och orkar "bråka". Återkommer med fakta när det är helt utrett.
Jaha, då är äntligen mina nya fälgar på gång från Kina.
Återstår att se om dom är ok denna gången.

När 1a paret kom och jag började ekra upp ett av dom märkte jag att det var limklumpar precis bredvid flera nippelhål inuti fälgarna.
Efter att ha reklamerat dom och kommit överens om att få 2 nya fälgar så fort som möjligt så gick det nog 3 veckor innan dom var klara.
Får då som brukligt kort med fälgarna på våg och mupparna har då gjort 2 st av 380gs-varianten istället för 340gs, får direkt erbjudande om 30% på dom felaktiga som jag inte vill ha. Säljaren beklagar mkt men det är hela tiden också sånt som händer och alla kan göra fel och.......
I detta läge får säljaren också sig till livs att dom ska leverera dom nya fälgarna enligt spec (340+-10g)och inte som 1a paret 355g.

Nu äntligen är 2 fälgar på väg som ska väga 345g/st men f..n vet, fick inga kort denna gången. Lita på att jag kontrollväger dom vid ankomst.
Återstår att se hur tullen hanterar garantiärende.

Kommer att fixa ett tappborr på jobbet och sannolikt rädda dom 2 första fälgarna som bonus.

Det ska mkt till om jag ska beställa fler gånger från Carbonbicycles.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det ska mkt till om jag ska beställa fler gånger från Carbonbicycles.
+1
Tack för att du delar med dig om dina problem och varnar oss andra
Hoppas att du får bra fälgar nu och att det blir bra hjul av dem.

Själv är jag nöjd med de kinesiska fälgar från LB och EiE jag har, men jag kanske har haft tur?
Den ena EiE-fälgen var iofs ovanligt "mjuk" och jag fick backa tillbaka ekerspänningen och spänna upp den igen i mkt små steg för att få ett bra hjul.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
+1
Tack för att du delar med dig om dina problem och varnar oss andra
Hoppas att du får bra fälgar nu och att det blir bra hjul av dem.

Själv är jag nöjd med de kinesiska fälgar från LB och EiE jag har, men jag kanske har haft tur?
Den ena EiE-fälgen var iofs ovanligt "mjuk" och jag fick backa tillbaka ekerspänningen och spänna upp den igen i mkt små steg för att få ett bra hjul.
LB och Carbonfan har jag fått bra fälgar av tidigare.
Carbonbicycles verkar vara ngt systerföretag till Carbonfan men kanske ligger på bakgården?
 

Smiler

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Byggde nyligen min första uppsättning hjul. De blev ganska raka och jämnt spända. Men jag ville verkligen veta hur hårt spända. Speciellt som jag använde Stan's Crest med max ekerspänning på 95kg. Köpte mig en billig mätare och kollade. Kom sedan på att jag inte alls litade på mätaren. Nu är den äntligen kalibrerad.
 

Bilagor

  • 20210411_174100.jpg
    20210411_174100.jpg
    541.7 KB · Besök: 85

Duckyboy

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Måste byta fälg på bak hjulet då nuvarande är sprucken. Funderar på race face ar offser 40. Nu till min fråga. Hur räknar man ekerlängden om fälgeen har en offset på 4,5? Enligt databladet är ju ERD 562. Men borde man inte ta hänsyn till offseten på något sätt i beräkningen. Har ett hope pro 4 boost nav. Får fram i spoke kalkulatorn att ekrarna skall vara 272,3 och 271?? Kan det stämma? Skall man köpa 272 och 274 eller bli 274 för lång?
 

johfo

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Byggde nyligen min första uppsättning hjul. De blev ganska raka och jämnt spända. Men jag ville verkligen veta hur hårt spända. Speciellt som jag använde Stan's Crest med max ekerspänning på 95kg. Köpte mig en billig mätare och kollade. Kom sedan på att jag inte alls litade på mätaren. Nu är den äntligen kalibrerad.
Hur stort fel visade den då? Blir ju nyfiken på hur mycket fel t en billig mätare kan tänkas visa... En- eller flerpunktskalibrering? Kalibreringskurva?

Edit: Jo, man kunde ju läsa av i bilden att 125kg ger 27 på mätaren.... men vad är den graderad i?

Har aldrig byggt hjul eller mätt ekrar, men nyss börjat läsa lite och drömma om att testa någon gång...
 
Senast ändrad:

Smiler

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hur stort fel visade den då? Blir ju nyfiken på hur mycket fel t en billig mätare kan tänkas visa... En- eller flerpunktskalibrering? Kalibreringskurva?

Edit: Jo, man kunde ju läsa av i bilden att 125kg ger 27 på mätaren.... men vad är den graderad i?

Har aldrig byggt hjul eller mätt ekrar, men nyss börjat läsa lite och drömma om att testa någon gång...
En bild säger mer tusen ord hoppas jag.
Skalan jämför man mot en tabell där olika typer av ekrar är listade (för övrigt en ren kopia på den för Park Tools verktyg) längst till vänster i bild. Om man kollar noga ser man att det är kolumnen för 1,8mm ekrar precis bredvid min egen tabell. De borde mao vara ganska lika.
Roade mig med att mäta ett par ekrar på den gamla racern som står på trainern, de skulle enligt mätaren ha över 170kg :LOL:
 

Bilagor

  • 20210414_133633.jpg
    20210414_133633.jpg
    419.9 KB · Besök: 30
Senast ändrad:

johfo

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
En bild säger mer tusen ord hoppas jag.
Skalan jämför man mot en tabell där olika typer av ekrar är listade (för övrigt en ren kopia på den för Park Tools verktyg) längst till vänster i bild. Om man kollar noga ser man att det är kolumnen för 1,8mm ekrar precis bredvid min egen tabell. De borde mao vara ganska lika.
Roade mig med att mäta ett par ekrar på den gamla racern som står på trainern, de skulle enligt mätaren ha över 170kg :LOL:
Aha!
Så ditt mål med 95kg borde gett 20 på mätaren, men den hade istället vid 95kg visat 24-24.5, vilket då indikerat 150kg!?
Jösses, visar de så fel såna där lågprismätare? Är ParkTools blå bättre månntro... ser ju ganska likadan ut...
 

Smiler

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Aha!
Så ditt mål med 95kg borde gett 20 på mätaren, men den hade istället vid 95kg visat 24-24.5, vilket då indikerat 150kg!?
Jösses, visar de så fel såna där lågprismätare? Är ParkTools blå bättre månntro... ser ju ganska likadan ut...
Precis så!
Ja, det är rätt stora fel vi pratar om. Däremot fungerar den alldeles säkert jättebra för att få jämn spänning. Jag tyckte iaf att det var ett bra sätt att verifiera det. Hade läst ett par artiklar om kalibrering av mätare och det verkar som att vill man verkligen veta absolutvärdet på spänningen så måste man kalibrera med den aktuella sortens eker. oavsett vad det handlar om för mätare...
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jaha, då är äntligen mina nya fälgar på gång från Kina.
Återstår att se om dom är ok denna gången.

När 1a paret kom och jag började ekra upp ett av dom märkte jag att det var limklumpar precis bredvid flera nippelhål inuti fälgarna.
Efter att ha reklamerat dom och kommit överens om att få 2 nya fälgar så fort som möjligt så gick det nog 3 veckor innan dom var klara.
Får då som brukligt kort med fälgarna på våg och mupparna har då gjort 2 st av 380gs-varianten istället för 340gs, får direkt erbjudande om 30% på dom felaktiga som jag inte vill ha. Säljaren beklagar mkt men det är hela tiden också sånt som händer och alla kan göra fel och.......
I detta läge får säljaren också sig till livs att dom ska leverera dom nya fälgarna enligt spec (340+-10g)och inte som 1a paret 355g.

Nu äntligen är 2 fälgar på väg som ska väga 345g/st men f..n vet, fick inga kort denna gången. Lita på att jag kontrollväger dom vid ankomst.
Återstår att se hur tullen hanterar garantiärende.

Kommer att fixa ett tappborr på jobbet och sannolikt rädda dom 2 första fälgarna som bonus.

Det ska mkt till om jag ska beställa fler gånger från Carbonbicycles.
Idag anlände nya fälgarna helt enligt spec, 348 + 349g och helt felfria invändigt(och utvändigt) .
Skulle nog kunna tänka mig att beställa igen men isåfall i mkt god tid.
Oavsett har dom en del att lära avseende kundvård.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har ett par stans hjul med flow mk3 fälgar. Båda fälgarna kvaddade, så tänkte byta fälgar. Men funderar på DT swiss. ERD på stans är 567 mm, DT 564 mm, dvs nippeln hamnar 1,5 mm längre in på varje eker. Första tanken var att slänga på brickor under nipplarna men det är ju öljetter på DT fälgarna, blir det bra att kombinera brickor och öljetter?
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har ett par stans hjul med flow mk3 fälgar. Båda fälgarna kvaddade, så tänkte byta fälgar. Men funderar på DT swiss. ERD på stans är 567 mm, DT 564 mm, dvs nippeln hamnar 1,5 mm längre in på varje eker. Första tanken var att slänga på brickor under nipplarna men det är ju öljetter på DT fälgarna, blir det bra att kombinera brickor och öljetter?
Ingen som vet rakt av? Sitter med fingret på köpknappen, snart orkar det inte hålla sig uppe utan faller ned av utmattning och trycker. Hjälp.
 

gandhi

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Lägg till ekerbrickor mellan navfläns och ekerskalle. Det bygger lite. Sedan undrar jag vilka fälgar du tittar på. Jag har byggt med DT XR361 och HX491 och de har inte öljetter. Annars tror jag att nippelbrickor på öljetter inte är så bra, men det beror på hur set ser ut på insidan av fälgen där brickan ska ligga an.

1,5 mm för långa ekrar bör inte vara för långt heller. Om ekerräknaren säger t ex 284,5 mm så väljer jag alltid 286 mm, dvs nästa jämna heltal över.
 

Joppe_k

Medlem
Hjulbyggartråden
Ingen som vet rakt av? Sitter med fingret på köpknappen, snart orkar det inte hålla sig uppe utan faller ned av utmattning och trycker. Hjälp.

Jag ska egentligen inte uttala mig eftersom det mest blir en gissning, men jag skulle tro att öljetter + brickor inte funkar nå vidare. Har ett par Rydefälgar med öljetter och har för mig att det är en sorts läpp runt ögat som förmodligen interfererar med brickan.

Några andra alternativ är väl: hitta en annan fälg, åtminstone en utan öljetter. Köra ändå och hoppas att det funkar. Dina ursprungliga ekrar kanske var lite korta och då blir det bra ändå? Överväg att skaffa en annan uppsättning nipplar som dessa:
Längre gäng på dessa så då kanske det kompenserar för de aningen för långa ekrarna.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tack för svar. Det är väl lite det jag lurar på, att det kanske inte blir så bra med öljetter+brickor.

Jag har just den där typen av nipplar men på mina tycks gängan ta slut där fyrkantsfattningen börjar och som det är med ekerlängden just nu så är den helt perfekt, slutar precis under fyrkantsfattningen. Jag misstänker att man blir tvungen att skruva in nippeln en gnutta för långt så att man får aningen mindre gängingrepp än det är nu. Eller så kan man ju köpa nya nipplar som har gängan ända ut så att säga, det funkar ju. Men då blir det en grej till som kostar och kan jag nog lika gärna köpa nya flow mk3 fälgar istället. En av anledningarna till att jag kollar på DT swiss är att jag kan få ihop det billigare, särskilt om man går på smal-varianten 533d, men de kanske är i smalaste laget.

Äsch, kanske man helt enkelt bara skulle bita i det sura äpplet och köpa stansfälgarna. Då minskar antalet frågetecken till noll.

Å andra sidan går det 4 st 533d fälgar på en flow mk3 så man är ju frestad, särskilt om jag kör mina dirty dan på de fälgarna, för de ser fel ut på 30 mm fälgar..
 
Hjulbyggartråden
Jag har fått för mig att bygga hjul kan vara kul. Har spanat denna tråden många gånger och blivit sugen.
Jag är landsvägsåkare och har på senare tid funderat över det här med högprofilshjul. En stor anledning av intresset för bygge är ju:

1. Kul grej och stolthet att åka på egenbyggt.
2. Stormärkena vet fan hur de ska betalt för hjul.
3. Om det är roligt kan det bli en kul hobby!
4. Bra karl reder sig själv
5. Sambon vill ha mer grejer som står i vägen

Mina funderingar är:

- Hur svårt är det egentligen? (har läst guiden från den där engelsmannen och har en grov bild av processen)
- Kommer det gå att bygga hjul som fyller sitt syfte men som ändå är billigare än stormärkena? Jag vill ju tro personligen att Zipp är marknadsföringsexperter och att det går att få tag på profiler som är typ lika aero fast till en bråkdel av priset, eller är detta bara en dåres dröm?
- Var köper man komponenter?
- Var köper jag verktygen för att bygga hjulen, finns det en begagnatmarknad för det?
- Borde jag börja med något billigt hjul för att lära mig eller ska jag skjutsa pengarna direkt på att bygga mina kanonhjul? "What can go wrong, will go wrong"?
 

HåkanC

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tag har just den där typen av nipplar men på mina tycks gängan ta slut där fyrkantsfattningen börjar och som det är med ekerlängden just nu så är den helt perfekt, slutar precis under fyrkantsfattningen.
Jag kanske missförstår meningen ovan, men en stor del av vitsen med nipplar med "krage" är att ekern skall nå upp i "kragen". Åtminstone om nippeln är i alu, den håller bättre då. Men det krävs förstås längre ekrar.

Se den här bilden
Bra_alunippel.jpg
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Jag kanske missförstår meningen ovan, men en stor del av vitsen med nipplar med "krage" är att ekern skall nå upp i "kragen". Åtminstone om nippeln är i alu, den håller bättre då. Men det krävs förstås längre ekrar.

Se den här bilden
Visa bilaga 482605
Jag menar att hjulen är nu, med flow fälgar, exakt som den till vänster. Både gängan i nippeln samt ekern slutar precis under fyrkantsfattningen. Så precis som i bild. Så om jag kör 3 mm mindre ERD kommer ekern precis att nästan börja titta ut längst upp, och jag kommer således få 1,5 mm mindre gängingrepp eftersom nipplarna verkar vara ogängade allra längst upp

Eller kanske det är tillräckligt gängingrepp ändå? Hur mycket av gängan tar egentligen lasten? Kanske i praktiken bara är några få gängvarv närmast fälgen?
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Gick lätt att skruva loss en i alla fall, så jag satsar på det. En droppe olja på varje nippel så går det nog bra. Och så får jag väl köpa en sån T-nyckel med 3,2 mm fyrkantsfattning också. Och kanske några reservnipplar.
 

Joppe_k

Medlem
Hjulbyggartråden
Gick lätt att skruva loss en i alla fall, så jag satsar på det. En droppe olja på varje nippel så går det nog bra. Och så får jag väl köpa en sån T-nyckel med 3,2 mm fyrkantsfattning också. Och kanske några reservnipplar.

Det är nog ingen nödvändighet med en T-nyckel, även om det så klart är en av poängerna med att använda "double square" nipplar/squorx osv. Man slipper t.ex. skada eloxeringen på sina premiumnipplar. :-P

Men om du verkligen vill ha en så kan du en sån här av mig, gratis, mot porto:

Köpte en, men gillade den inte pga att själva nederdelen var onödigt tjock = lite svår att jobba med, så därför vill jag bli av med den. Skicka ett PM om du är intresserad. =)

Ett par reservnipplar är bra att ha utifall att man cliffar bort någon.
 

Joppe_k

Medlem
Hjulbyggartråden
Jag har fått för mig att bygga hjul kan vara kul. Har spanat denna tråden många gånger och blivit sugen.
Jag är landsvägsåkare och har på senare tid funderat över det här med högprofilshjul. En stor anledning av intresset för bygge är ju:

1. Kul grej och stolthet att åka på egenbyggt.
2. Stormärkena vet fan hur de ska betalt för hjul.
3. Om det är roligt kan det bli en kul hobby!
4. Bra karl reder sig själv
5. Sambon vill ha mer grejer som står i vägen

Mina funderingar är:

- Hur svårt är det egentligen? (har läst guiden från den där engelsmannen och har en grov bild av processen)
- Kommer det gå att bygga hjul som fyller sitt syfte men som ändå är billigare än stormärkena? Jag vill ju tro personligen att Zipp är marknadsföringsexperter och att det går att få tag på profiler som är typ lika aero fast till en bråkdel av priset, eller är detta bara en dåres dröm?
- Var köper man komponenter?
- Var köper jag verktygen för att bygga hjulen, finns det en begagnatmarknad för det?
- Borde jag börja med något billigt hjul för att lära mig eller ska jag skjutsa pengarna direkt på att bygga mina kanonhjul? "What can go wrong, will go wrong"?

Hej! Kul. 🙂

Jag bestämde mig själv för att lära mig bygga hjul sommaren 2020 (bra pandemigrej :)) så jag kan berätta lite om mina erfarenheter av att börja. Värt att notera är att jag byggde enklare vanliga + MTB hjul så aerogrejjer kanske är lite svårare?

Att bygga hjul är rent generellt inte särskilt svårt, men det är lite av ett hantverk som man måste öva på. Mitt tips är att inte gå på finhjulen direkt då första uppsättningen hjul knappast blir perfekta. Jag byggde 2 par hjul: ett par billiga till pendlaren och sen ett par lite snoffsigare till MTB:n. Alufälgar. Hjulen till pendlaren spände jag dessutom upp två gånger då jag inte blev nöjd med resultatet första gången.

Efter att i praktiken ha byggt 6 hjul (första paret 2 ggr, sen MTB:n) så tyckte jag att jag började få koll. Svårare än så var det inte.

Saker som jag skulle rekommendera:
* Ett riktställ. Jag kör med det här.
Verkar ha utgått vid det här laget. Det är inte ett särskilt praktiskt ställ att jobba med, men mina hjul har blivit spikraka ändå. :) Ett annat riktställ som jag övervägde var detta:
Tror inte du behöver spendera en förmögenhet på riktställ.
* En ekernyckel. Dessa är suveräna:
Det är sannolikt den röda (3.25 mm) som du vill ha. Värt att ha en bekväm och bra ekernyckel. Den kommer du att använda mycket.
* Ett enkelt verktyg för att mäta ekerspänning. Jag köpte det här:
När jag byggde första hjulparet så hade jag inte mätaren, men som nybörjare så upplevde jag det svårt att bedöma ekerspänningen. Hur mycket är för mycket? För lite? Billiga mätare är nog inte mycket att lita på när det gäller det absoluta spänningsvärdet, men de ger dig åtminstone en fingervisning om var du är och du kan avgöra om ekerspänningen är jämn över hjulet.

Saker som jag tycker att du inte behöver:
* Ett verktyg för att avgöra om hjulet är centrerat, typ dessa:
Du kan avgöra om hjulet är centrerat genom att vända på det i riktstället och det är inget stort besvär.

Sen behöver du så klart nav, fälg, ekrar och nipplar. Längden på ekrarna kan man räkna ut mha av olika onlinekalylatorer eller mobilappar. Fast för dina första hjul så kanske du vill överlåta till butiken där du köper fälgarna/ekrarna/naven att räkna ut längden åt dig. Det gjorde iaf. jag för mina första hjul.

Edit: Den här videon är också bra. Det är samma procedur som Sheldon Brown använder sig av.
 
Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Det är nog ingen nödvändighet med en T-nyckel, även om det så klart är en av poängerna med att använda "double square" nipplar/squorx osv. Man slipper t.ex. skada eloxeringen på sina premiumnipplar. :-P

Men om du verkligen vill ha en så kan du en sån här av mig, gratis, mot porto:

Köpte en, men gillade den inte pga att själva nederdelen var onödigt tjock = lite svår att jobba med, så därför vill jag bli av med den. Skicka ett PM om du är intresserad. =)

Ett par reservnipplar är bra att ha utifall att man cliffar bort någon.
Tack, det var vänligt. Du har PM.
 
Hjulbyggartråden
Hej! Kul. 🙂

Jag bestämde mig själv för att lära mig bygga hjul sommaren 2020 (bra pandemigrej :)) så jag kan berätta lite om mina erfarenheter av att börja. Värt att notera är att jag byggde enklare vanliga + MTB hjul så aerogrejjer kanske är lite svårare?

Att bygga hjul är rent generellt inte särskilt svårt, men det är lite av ett hantverk som man måste öva på. Mitt tips är att inte gå på finhjulen direkt då första uppsättningen hjul knappast blir perfekta. Jag byggde 2 par hjul: ett par billiga till pendlaren och sen ett par lite snoffsigare till MTB:n. Alufälgar. Hjulen till pendlaren spände jag dessutom upp två gånger då jag inte blev nöjd med resultatet första gången.

Efter att i praktiken ha byggt 6 hjul (första paret 2 ggr, sen MTB:n) så tyckte jag att jag började få koll. Svårare än så var det inte.

Saker som jag skulle rekommendera:
* Ett riktställ. Jag kör med det här.
Verkar ha utgått vid det här laget. Det är inte ett särskilt praktiskt ställ att jobba med, men mina hjul har blivit spikraka ändå. :) Ett annat riktställ som jag övervägde var detta:
Tror inte du behöver spendera en förmögenhet på riktställ.
* En ekernyckel. Dessa är suveräna:
Det är sannolikt den röda (3.25 mm) som du vill ha. Värt att ha en bekväm och bra ekernyckel. Den kommer du att använda mycket.
* Ett enkelt verktyg för att mäta ekerspänning. Jag köpte det här:
När jag byggde första hjulparet så hade jag inte mätaren, men som nybörjare så upplevde jag det svårt att bedöma ekerspänningen. Hur mycket är för mycket? För lite? Billiga mätare är nog inte mycket att lita på när det gäller det absoluta spänningsvärdet, men de ger dig åtminstone en fingervisning om var du är och du kan avgöra om ekerspänningen är jämn över hjulet.

Saker som jag tycker att du inte behöver:
* Ett verktyg för att avgöra om hjulet är centrerat, typ dessa:
Du kan avgöra om hjulet är centrerat genom att vända på det i riktstället och det är inget stort besvär.

Sen behöver du så klart nav, fälg, ekrar och nipplar. Längden på ekrarna kan man räkna ut mha av olika onlinekalylatorer eller mobilappar. Fast för dina första hjul så kanske du vill överlåta till butiken där du köper fälgarna/ekrarna/naven att räkna ut längden åt dig. Det gjorde iaf. jag för mina första hjul.

Edit: Den här videon är också bra. Det är samma procedur som Sheldon Brown använder sig av.
Tack för mycket bra länkar och tips!
 

kais01

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Hej! Kul. 🙂

Jag bestämde mig själv för att lära mig bygga hjul sommaren 2020 (bra pandemigrej :)) så jag kan berätta lite om mina erfarenheter av att börja. Värt att notera är att jag byggde enklare vanliga + MTB hjul så aerogrejjer kanske är lite svårare?

Att bygga hjul är rent generellt inte särskilt svårt, men det är lite av ett hantverk som man måste öva på. Mitt tips är att inte gå på finhjulen direkt då första uppsättningen hjul knappast blir perfekta. Jag byggde 2 par hjul: ett par billiga till pendlaren och sen ett par lite snoffsigare till MTB:n. Alufälgar. Hjulen till pendlaren spände jag dessutom upp två gånger då jag inte blev nöjd med resultatet första gången.

Efter att i praktiken ha byggt 6 hjul (första paret 2 ggr, sen MTB:n) så tyckte jag att jag började få koll. Svårare än så var det inte.

Saker som jag skulle rekommendera:
* Ett riktställ. Jag kör med det här.
Verkar ha utgått vid det här laget. Det är inte ett särskilt praktiskt ställ att jobba med, men mina hjul har blivit spikraka ändå. :) Ett annat riktställ som jag övervägde var detta:
Tror inte du behöver spendera en förmögenhet på riktställ.
* En ekernyckel. Dessa är suveräna:
Det är sannolikt den röda (3.25 mm) som du vill ha. Värt att ha en bekväm och bra ekernyckel. Den kommer du att använda mycket.
* Ett enkelt verktyg för att mäta ekerspänning. Jag köpte det här:
När jag byggde första hjulparet så hade jag inte mätaren, men som nybörjare så upplevde jag det svårt att bedöma ekerspänningen. Hur mycket är för mycket? För lite? Billiga mätare är nog inte mycket att lita på när det gäller det absoluta spänningsvärdet, men de ger dig åtminstone en fingervisning om var du är och du kan avgöra om ekerspänningen är jämn över hjulet.

Saker som jag tycker att du inte behöver:
* Ett verktyg för att avgöra om hjulet är centrerat, typ dessa:
Du kan avgöra om hjulet är centrerat genom att vända på det i riktstället och det är inget stort besvär.

Sen behöver du så klart nav, fälg, ekrar och nipplar. Längden på ekrarna kan man räkna ut mha av olika onlinekalylatorer eller mobilappar. Fast för dina första hjul så kanske du vill överlåta till butiken där du köper fälgarna/ekrarna/naven att räkna ut längden åt dig. Det gjorde iaf. jag för mina första hjul.

Edit: Den här videon är också bra. Det är samma procedur som Sheldon Brown använder sig av.
du har hittat en riktigt bra ekernyckel som tar ekern på fyra sidor. men varken riktställ eller tensiometer har bäring på resultatet av ditt hjulbygge så länge du inte är döv eller tondöv.

riktställ är förstås bra om du inte har tillgång till cykeln som skall få hjulet, men annars bara en onödig och sällan använd del av skrotsamlingen i ditt garage. och det är faktiskt lättare att massera hjulet sittande i sin gaffel så slipper du det förfärliga tricket i videon med skon.

genomled i övrigt videon för att se om man missat något, men det var snarare tvärtom:) kunde konstatera att mannen inte greppat det väldigt underlättande att under den ursprungliga uppspänningen alltså innan slutjusteringen jobba med en sida åt gången, och med ekrar riktade åt ena hållet åt gången. kändes faktiskt klart amatörmässigt och utan kontroll i denna viktiga del av processen.

att gå varvet runt hela hjulet som han gjorde under den uppspännande delen är klart äventyrligt och nödvändiggör tidsödande mikroåtdragningar om det inte skall uppstå svårjusterat ovalt läge. så hellre alternera vilken sida som spänns upp, och angrip i det här läget varv för varv bara en av alltså fyra sorters ekrar åt gången, så går bygget snabbt och smidigt. sätt en tejp vid ventilen så är det lätt att orientera sig.

när spänningen sedan närmar sig lagom justera i ett par omgångar sidokast, ovalitet och ekerspänning alltid var för sig så ska du se att det nya hjulet är klart och runt på under en timme.

ett bra tips är att på slutet ligga lite före med platta sidan bak, dessa ekrar kommer att behöva spännas upp hårdare än de andra, och det blir lättare att göra detta om man sas avslutar på andra sidan.

smörjningen är viktig för att kunna spänna upp riktigt på slutet. istället för att dutta eker för eker spraya gärna lite 5-56 på ekerbuntens gängade ända och torka med en trasa. mindre risk för kladd sedan. en av få goda indikationer för 5-56, närmast bra att det torkar in så fort som det gör sedan.
 

Duckyboy

Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Har precis bytt fälg på bakhjulet till min hardtail. Fälgen anger max ekerspänning till 1200N. Jag har mätt upp ekerspänningen med en parktool TM-1 och den ligger mellan 105-110KGF. Till min fråga då. Hur nära maxspänningen bör man lägga sig? Nu är hjulet rakt och jämn spänning. Det skall sitta på en 27,5+ aggro hardtail.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer