Hej! Kul. ?
Jag bestämde mig själv för att lära mig bygga hjul sommaren 2020 (bra pandemigrej :)) så jag kan berätta lite om mina erfarenheter av att börja. Värt att notera är att jag byggde enklare vanliga + MTB hjul så aerogrejjer kanske är lite svårare?
Att bygga hjul är rent generellt inte särskilt svårt, men det
är lite av ett hantverk som man måste öva på. Mitt tips är att inte gå på finhjulen direkt då första uppsättningen hjul knappast blir perfekta. Jag byggde 2 par hjul: ett par billiga till pendlaren och sen ett par lite snoffsigare till MTB:n. Alufälgar. Hjulen till pendlaren spände jag dessutom upp två gånger då jag inte blev nöjd med resultatet första gången.
Efter att i praktiken ha byggt 6 hjul (första paret 2 ggr, sen MTB:n) så tyckte jag att jag började få koll. Svårare än så var det inte.
Saker som jag skulle rekommendera:
* Ett riktställ. Jag kör med det här.
Tacx T3175 Exact Wheel Truing Stand - Lowest Prices and FREE shipping available from The World's largest online bike store - Chain Reaction Cycles
www.chainreactioncycles.com
Verkar ha utgått vid det här laget. Det är inte ett särskilt praktiskt ställ att jobba med, men mina hjul har blivit spikraka ändå. :) Ett annat riktställ som jag övervägde var detta:
Of course, table mounting is also very easy. Due to its comparatively compact size, it is also ideal for races, events or other outdoor activities. Features - Pro Truing Stand Allows truing wheels up to 29" as well as brake discs...
www.bike-discount.de
Tror inte du behöver spendera en förmögenhet på riktställ.
* En ekernyckel. Dessa är suveräna:
The Spokey Professional is the further development of the model that has proven itself for many years. The 2-layer metal insert doubles the contact surfaces between the key and the nipple. This allows even higher torques to be transmitted with reduce
www.bike-components.de
Det är sannolikt den röda (3.25 mm) som du vill ha. Värt att ha en bekväm och bra ekernyckel. Den kommer du att använda
mycket.
* Ett enkelt verktyg för att mäta ekerspänning. Jag köpte det här:
Product features - Comp Spoke Tension Meter Measures the spoke tension on any kind of spoke For Hobby- or Professional Mechanic Material : Aluminium Length : 175mm Breite : 110mm Weight 145g Scope of...
www.bike-discount.de
När jag byggde första hjulparet så hade jag inte mätaren, men som nybörjare så upplevde jag det svårt att bedöma ekerspänningen. Hur mycket är för mycket? För lite? Billiga mätare är nog inte mycket att lita på när det gäller det absoluta spänningsvärdet, men de ger dig åtminstone en fingervisning om var du är och du kan avgöra om ekerspänningen är jämn över hjulet.
Saker som jag tycker att du
inte behöver:
* Ett verktyg för att avgöra om hjulet är centrerat, typ dessa:
Extra control: The WAG-5 Wheel Alignment Gauge by ParkTool Shows the exact alignment of trued wheels from 24 to 29" . Can be taken apart for transport and storage, suitable for all hub types. Compatibility: 24" to 29" wheels Features: gauges wheel
www.bike-components.de
Du kan avgöra om hjulet är centrerat genom att vända på det i riktstället och det är inget stort besvär.
Sen behöver du så klart nav, fälg, ekrar och nipplar. Längden på ekrarna kan man räkna ut mha av olika onlinekalylatorer eller mobilappar. Fast för dina första hjul så kanske du vill överlåta till butiken där du köper fälgarna/ekrarna/naven att räkna ut längden åt dig. Det gjorde iaf. jag för mina första hjul.
Edit: Den här videon är också bra. Det är samma procedur som Sheldon Brown använder sig av.