Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Jag har ett hjul med i9 torch MTB-nav. Jag har även en XDR-body för torch landsvägsnav. Och ett gäng uppsättningar med endcaps. Bredden med XD är 142mm. Kan jag bara kapa 1.85mm från en endcap, montera och vara glad? Eller är det något annat jag behöver fundera på?

Hjulbyggartråden
Jag håller på att undersöka om det är fysiskt möjligt att konvertera ett DT 350 framnav från QR 5 mm axel till 12x100 TA. Navet är lite äldre så det är inte 15x28x7-lager (6902) utan 10x26x8-lager (6000). Typ som bilden nedan. Jag är inte jättesugen att byta nav på hjulet i fråga.
1688328655061.png

Det betyder att ändplupparna för 12x100 till 350-naven inte passar i hålet i navet då de är gjorda för 28 mm lagerdiamater. https://www.cycleservicenordic.com/se/products/reservdelar-hub50/dt-swiss-front-hwgxxx00s6885s

Motsvarande ändpluppar till 240 och 180 verkar ha lite smalare flänsar. Är det någon som vet vad de har för diameter? Eller kan tänka sig att ta fram skjutmåttet och mäta? 25,5 mm är det mått jag behöver.

Misstänker dock att jag då behöver byta till 240-axel också.

Hjulbyggartråden
Jag håller på att undersöka om det är fysiskt möjligt att konvertera ett DT 350 framnav från QR 5 mm axel till 12x100 TA. Navet är lite äldre så det är inte 15x28x7-lager (6902) utan 10x26x8-lager (6000). Typ som bilden nedan. Jag är inte jättesugen att byta nav på hjulet i fråga.
Misstänker dock att jag då behöver byta till 240-axel också.
Självklart ser även jag vitsen med ett projekt där man lyckas fixa ngt som enl tillverkaren inte skall gå att fixa, men med det sagt;
Är inte risken med ett sådant här projekt att det både kommer att ta mer tid, innebära mer "jobb" och kosta mer jmf med att byta till passande nav?
Du borde väl ha delar "på hyllan" för att bygga ett reservhjul runt det utbytta navet?

Hjulbyggartråden
Till min förvåning har jag upptäckt att det är fullt möjligt att töja en eker ordentligt. Jag tror det är en kombination bricka och squorx som inte glider utan ekern tvinnar sig hellre. Jag råkade också av misstag köpa squorx med låsning.
Skit.

Hjulbyggartråden
Till min förvåning har jag upptäckt att det är fullt möjligt att töja en eker ordentligt. Jag tror det är en kombination bricka och squorx som inte glider utan ekern tvinnar sig hellre. Jag råkade också av misstag köpa squorx med låsning.
Skit.
Tror att squarx bata finns med låsning, jag har iaf inte hittat utan.
Har kört ur lånsningen med skruvdragare/eker i hjul till mig själv.

Hjulbyggartråden
Nipplar med låsning bör undvikas så långt o länge det går.
Men bricka eller ej kan väl inte påverka friktionen i gängan hos nippeln?
Nej, men jag funderar på att passformen är olycklig så det låser på något sett mellan squorx bricka.
DT låsning borde inte förstöra en DT eker utan vidare? Det är en inte en utan flera.

Jag har byggt samma eker med squorx utan låsning (och utan bricka) då hade jag inga problem alls. Det var 26'' så de är väl inte lika villiga att snurra kanske.

Hjulbyggartråden
Jag har byggt samma eker med squorx utan låsning (och utan bricka) då hade jag inga problem alls.
,När du spänner ekern kan du hålla ett par fingrar från andra handen på ekern ovanför nipplen,
då känner du enklare när den twistar/vrider på sig.
Skruva också lite längre och sedan tillbaka, typ: du ska spänna 1/2-varv. Men skruva istället då 3/4-varv och sedan tillbaka 1/4-varv.
Håller man ett par fingrar från andra handen på ekern brukar det vara enkelt att känna både hur ekern vrider sig och rätar upp sig.

Det finns de som det inte står lock på i texten men möjligen är det fel
Även på DTs hemsida finns varianter med och utan låsning listade

Hjulbyggartråden
,När du spänner ekern kan du hålla ett par fingrar från andra handen på ekern ovanför nipplen,
då känner du enklare när den twistar/vrider på sig.
Skruva också lite längre och sedan tillbaka, typ: du ska spänna 1/2-varv. Men skruva istället då 3/4-varv och sedan tillbaka 1/4-varv.
Håller man ett par fingrar från andra handen på ekern brukar det vara enkelt att känna både hur ekern vrider sig och rätar upp sig.

Även på DTs hemsida finns varianter med och utan låsning listade

Ibland upplever jag att platta ekrar vrider sig mycket mer än runda, och då gjorde jag ett verktyg som jag 3D printade för att hålla på plats de flata ekrarna.

Om ni har flata ekrar rekommenderar jag ett verktyg för att hålla dem på plats.

Hjulbyggartråden
Ibland upplever jag att platta ekrar vrider sig mycket mer än runda, och då gjorde jag ett verktyg som jag 3D printade för att hålla på plats de flata ekrarna.

Om ni har flata ekrar rekommenderar jag ett verktyg för att hålla dem på plats.
De är runda. Jag visste inte att detta kunde hända. Jag löser det säkert nu när jag vet.

Hjulbyggartråden
De är runda. Jag visste inte att detta kunde hända. Jag löser det säkert nu när jag vet.

Jag är snål när jag bygger hjul, så då kör jag ofta samma ekrar på nytt och byter ut alla nipplar som är dåliga. En sak jag gör är att jag har en tunn kedjeolja (drylube) som jag har på en tvättsvamp, typ scotch-brite, så rengör jag alla ekergängorna med denna innan jag drar på nippeln.

Nippeln glider då riktigt fint i gängorna och det är lätt att uppnå bra spänning.

Jag vet inte om detta är korrekt eller smart, kanske ekernipplarna vrider upp sig igen? Men jag har gjort så på flera hjul och det underlättar verkligen. Speciellt med gamla ekrar, och då vrider de sig inte så lätt.

Det är många som är så duktiga på hjul, jag kan ärligt talat ingenting om det och har säkert gjort massor av fel så du får ta tipset med en nypa salt. Men får det som regel till på en sådan nivå att det är fullt brukbart, runt och rakt.

Hjulbyggartråden
Jag är snål när jag bygger hjul, så då kör jag ofta samma ekrar på nytt och byter ut alla nipplar som är dåliga. En sak jag gör är att jag har en tunn kedjeolja (drylube) som jag har på en tvättsvamp, typ scotch-brite, så rengör jag alla ekergängorna med denna innan jag drar på nippeln.

Nippeln glider då riktigt fint i gängorna och det är lätt att uppnå bra spänning.

Jag vet inte om detta är korrekt eller smart, kanske ekernipplarna vrider upp sig igen? Men jag har gjort så på flera hjul och det underlättar verkligen. Speciellt med gamla ekrar, och då vrider de sig inte så lätt.

Det är många som är så duktiga på hjul, jag kan ärligt talat ingenting om det och har säkert gjort massor av fel så du får ta tipset med en nypa salt. Men får det som regel till på en sådan nivå att det är fullt brukbart, runt och rakt.
Ja, det är ju svårt med låsning. Jag hade doppat ekrarna i olja. Däremot inte smort mellan bricka/nippel/fälg.
Jag vet inte vad problemet är men det känns lite för enkelt att förstöra för att det bara skulle vara låsningen.

Hjulbyggartråden
Ja, det vet i fan detta. Provade med en random nipple jag hade liggande och den går runt helt annorlunda.
Det är svårt att tro att DT lock skulle vara helt ohanterbart på DT rev eker. Jag hittar helle inget om squorx och MG washer på internet. Nåt är det i alla fall.

Hjulbyggartråden
Det är inte ovanligt, särskilt med tunna ekrar, typ DT Rev, Sapim Laser eller andra 1,5mm ekrar

En sak jag gör är att jag har en tunn kedjeolja (drylube) som jag har på en tvättsvamp, typ scotch-brite, så rengör jag alla ekergängorna med denna innan jag drar på nippeln.

Jag vet inte om detta är korrekt eller smart, kanske ekernipplarna vrider upp sig igen?
Det rekommenderas i flera hjulbyggarinstruktioner, ekrarna skall vara tillräckligt hårt spända så att nipplarna inte skruvar loss sig.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Det är inte ovanligt, särskilt med tunna ekrar, typ DT Rev, Sapim Race eller andra 1,5mm ekrar

Det rekommenderas i flera hjulbyggarinstruktioner, ekrarna skall vara tillräckligt hårt spända så att nipplarna inte skruvar loss sig.
Det är stor skillnad med annan nipple. Nu vet jag du inte gillar låsning men tror du verkligen att det är det som ställer till det?

Lutar åt att beställa både samma utan låsning och "vanliga" för att få det klargjort. Fortsätter jag med de här kommer jag förstöra fler ekrar.

Hjulbyggartråden
Det är stor skillnad med annan nipple. Nu vet jag du inte gillar låsning men tror du verkligen att det är det som ställer till det?

Lutar åt att beställa både samma utan låsning och "vanliga" för att få det klargjort. Fortsätter jag med de här kommer jag förstöra fler ekrar.
Låter ju som att något blivit galet.
Mitt förra hjulpar hade DT Revolution ekrar och det skruvade jag mycket på inklusive två hela fälgbyten eftersom jag konstant slog sönder dem mot saker. Både med vanliga mässingsnipplar och alu-squorx med låsning fungerade det bra utan några särskilda hänsyn. Hade dock alltid koll på om ekern roterade med och smorde med en droppe kedjeolja om det gick trögt.

Hjulbyggartråden
Låter ju som att något blivit galet.
Mitt förra hjulpar hade DT Revolution ekrar och det skruvade jag mycket på inklusive två hela fälgbyten eftersom jag konstant slog sönder dem mot saker. Både med vanliga mässingsnipplar och alu-squorx med låsning fungerade det bra utan några särskilda hänsyn. Hade dock alltid koll på om ekern roterade med och smorde med en droppe kedjeolja om det gick trögt.

Jag funderar på om det inte funkar med mg washer men oklart hur det skulle gå till.

Hur som helst, testade precis med random nipple och då går det hur bra som helst så förstår inte riktigt hur det kan "vara mitt fel".

Möjligen har de tappar nipplarna i fel loctite gryta. Jag vet inte.

Hjulbyggartråden
Hur som helst, testade precis med random nipple och då går det hur bra som helst så förstår inte riktigt hur det kan "vara mitt fel".
Hur tjocka är ekrarna du har problem med? För så här skriver Sapim
"The thin middle section of 1,5 mm needs special care while building up the wheel. You may have to use pliers to hold the spoke to prevent the spokes from winding up. Only experienced wheel builders should mount up wheels with this spoke."

För om du har möjlighet kan det därför då även vara intressant att prova med en annan eker,
en som då är (minst) 1,8mm som tunnast.

Hjulbyggartråden
Hur tjocka är ekrarna du har problem med? För så här skriver Sapim
"The thin middle section of 1,5 mm needs special care while building up the wheel. You may have to use pliers to hold the spoke to prevent the spokes from winding up. Only experienced wheel builders should mount up wheels with this spoke."

För om du har möjlighet kan det därför då även vara intressant att prova med en annan eker,
en som då är (minst) 1,8mm som tunnast.
De är 1.5mm. Det är säkert därför jag har problem. Gick som sagt bra på 26'' utan washer och med Squorx utan låsning. Nu går det inte bra med bricka och Squorx med låsning men går bra med random nipple utan låsning.

Jag försökte faktiskt med tång men det var svårt att få grepp.

Hjulbyggartråden
De är 1.5mm. Det är säkert därför jag har problem. Gick som sagt bra på 26'' utan washer och med Squorx utan låsning. Nu går det inte bra med bricka och Squorx med låsning men går bra med random nipple utan låsning.

Jag försökte faktiskt med tång men det var svårt att få grepp.
Men låskletet stelnar inte på flera timmar och ska inte ställa till det, absolut inte om du håller i ekern.
När det stelnat är det värre.

Hjulbyggartråden
Det bästa jag kan erbjuda är en bild på en eker som är 4mm längre än den ska vara. Ser ut som en vanlig
den 'vanliga' orsaken till det är att en enstaka eker är längre är att den någonstans blivit felsorterad.

skulle för den delen undvika loctite på ekernipplar. om man vill få till smidigare uppspänning är det ett bra ändamål för wd40. det torkar snart in på ett lagom vis.

Hjulbyggartråden
den 'vanliga' orsaken till det är att en enstaka eker är längre är att den någonstans blivit felsorterad.

skulle för den delen undvika loctite på ekernipplar. om man vill få till smidigare uppspänning är det ett bra ändamål för wd40. det torkar snart in på ett lagom vis.
Jag trodde det men på försök #2 så mätte jag ALLA ekrar innan och efter.
De släpper vid 35 (på mätaren vad det nu är i kg) och sen går det ner till 30 när man fortsätter.

Jag provade att rensa en. Med vänster han kan jag inte hålla emot med tång. Med tång i högra och nyckel i vänster så går det precis.
Nu är jag visserligen en förläst jävel med frökenfingrar men jag skulle ändå säga att det tar emot för mycket.
Självklart kan jag platta till ekern men jag är nog rätt färdig med skiten nu

Hjulbyggartråden
Jag trodde det men på försök #2 så mätte jag ALLA ekrar innan och efter.
De släpper vid 35 (på mätaren vad det nu är i kg) och sen går det ner till 30 när man fortsätter.

Jag provade att rensa en. Med vänster han kan jag inte hålla emot med tång. Med tång i högra och nyckel i vänster så går det precis.
Nu är jag visserligen en förläst jävel med frökenfingrar men jag skulle ändå säga att det tar emot för mycket.
Självklart kan jag platta till ekern men jag är nog rätt färdig med skiten nu

Tjena!

Hoppas du inte använder Park Tools mätare. 35 är extremt högt på den.

Hjulbyggartråden
Använde DT Competition till mina nya hjul och de har hållit sig perfekt raka och fina på de hundratalet mil de nu rullat men jag är inte hundraprocentigt nöjd, hade hellre haft oreducerade Champion ekrar till bakhjulet för att få ett styvare hjul för det märks att Competition-ekrarna ger sig mer. Men jag giter nog inte ekra om utan. de får vara kvar.

Hjulbyggartråden
Använde DT Competition till mina nya hjul och de har hållit sig perfekt raka och fina på de hundratalet mil de nu rullat men jag är inte hundraprocentigt nöjd, hade hellre haft oreducerade Champion ekrar till bakhjulet för att få ett styvare hjul för det märks att Competition-ekrarna ger sig mer.
Intressant.
Men hur vet du att det du upplever som nackdel kommer från just ekrarna,
dvs har du själv jämfört med ett exakt likadant (bak-)hjul förutom ekrarna?
För enl de mätningar som finns på hjul där endast ekerdiametern skiljer är skillnaden minimal.

Tillbaka
Topp