Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Tog lite tid att färdigställa. Nya dynamohjul, tänkte att jag ändå kunde bygga ett extra framhjul på en Light Bicycle-fälg jag hade hemma med...

Bilagor

• A10A4674-CCBB-4C03-951F-C2B3D80CC709.jpeg
    A10A4674-CCBB-4C03-951F-C2B3D80CC709.jpeg
    916.6 KB · Besök: 151
Hjulbyggartråden
Tydligen 'behövde' retrocrossen ett hjulpar till.
20230902_094630.jpg

Mavic reflex med lite nav-mismatch, shimano 600 bak och super record fram. Kommer det funka med 32 hål bak och 28 hål fram eller blir det kalops? Det får vi se i oktober...

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Funderar på att byta fälg på min 26 tum MTB så man lär sig ?, har några funderingar.

Om man "bara" skulle byta fälg, behöver man då ett sådant "dish tool" eller är det onödigt?

Om man låt säga även skulle byta ekrar samtidigt, vad bör man då ha för ekrar? Har ingen aning om ens vad jag letar efter. Inser att detta blir väl typ som att bygga ett hjul från början.

Har hittat en fälg på Bike Discount. Går detta att sätta upp tubeless? https://www.bike-discount.de/de/dt-swiss-535-26-felge

Det är fälgbroms

Hjulbyggartråden
Om man "bara" skulle byta fälg, behöver man då ett sådant "dish tool" eller är det onödigt?
Du behöver inget dish tool, använd cykeln som facit istället, så har jag gjort med alla mina hjul.

Sheldon Browns avsnitt om improviserade verktyg:

Hjulbyggartråden
Tufo tejp, mycket smidigare än lim

Tjena!

Finns bara en enda fördel med tjep och det är att det är smidigare att montera däcket. Får man en punka så stor så att pitstop eller tubelessvätskaninte tätar sånär det ett jäkla skitjobb att slita av däcket. Ett korrekt limmat däck har man av på några sekunder och sen på med ett (helst begagnat) däck som är förlimmat på några sekunder till. Sjukt mycket smidigare.
Och så jäkla osmidigt är det inte att limma..

Hjulbyggartråden
Tjena!

Finns bara en enda fördel med tjep och det är att det är smidigare att montera däcket. Får man en punka så stor så att pitstop eller tubelessvätskaninte tätar sånär det ett jäkla skitjobb att slita av däcket. Ett korrekt limmat däck har man av på några sekunder och sen på med ett (helst begagnat) däck som är förlimmat på några sekunder till. Sjukt mycket smidigare.
Och så jäkla osmidigt är det inte att limma..
Möjligt! Cyklar aldrig med reservslang eller däck så aldrig funderat på det ?

Hjulbyggartråden
Hej!

Jag ska byta ut mina aluminiumnipplar mot mässing, och jag funderar på att även sätta dit brickor mellan fälg och nippel. Vilken typ rekommenderas, och passar olika märken ihop (t ex nippel från DT och bricka från Sapim)? Eller är det bättre att hålla sig till samma märke på båda?

Fälgen är en American Classic Sprint 350.

Hjulbyggartråden
Hej!

Jag ska byta ut mina aluminiumnipplar mot mässing, och jag funderar på att även sätta dit brickor mellan fälg och nippel. Vilken typ rekommenderas, och passar olika märken ihop (t ex nippel från DT och bricka från Sapim)? Eller är det bättre att hålla sig till samma märke på båda?

Fälgen är en American Classic Sprint 350.
Vad är syftet?
Är fälgarna tänkta för brickor?
Räcker ekerlängden?

Hjulbyggartråden
Jag tror inte att fälgarna är tänkta för brickor, det finns inga nu i alla fall. Jag tänkte att det kan vara ett sätt att jämna ut belastningen vid hålen och minska risken för att fälgen går sönder där. Kanske lättare att justera ekerspänningen också?

Det verkar finnas olika tjocklek på brickorna. Med tunna brickor (0,5 mm eller så) så räcker ekerlängden.

Hjulbyggartråden
Jag tror inte att fälgarna är tänkta för brickor, det finns inga nu i alla fall. Jag tänkte att det kan vara ett sätt att jämna ut belastningen vid hålen och minska risken för att fälgen går sönder där. Kanske lättare att justera ekerspänningen också?

Det verkar finnas olika tjocklek på brickorna. Med tunna brickor (0,5 mm eller så) så räcker ekerlängden.
Nu är inte jag nån expert men om jag skulle få för mig att använda brickor i alufälgar så skulle jag gå på tjocka avsedda för alu.
Jag har använt tunna rostfria brickor i coolfälgar men då främst för att skilja kol och alu.
Inbillar mig att även en tunn bricka har viss avlastande verkan i coolfiber men knappast i alu.
Märke spelar ingen som helst roll.

Hjulbyggartråden
tänkte ge mig på att bygga ett framhjul till min parkhoj. Första försöket för mig så jag tar gärna emot tips på vad jag absolut måste införskaffa. Vad är det happy-korrekta hjulet för nedförsåkning nuförtiden? 27,5" och boost är givet och det är till en cykel med 160mm i slag som gillar stök.

Hjulbyggartråden
Har ett fabriksbyggt newmen hjul med straightpull där en specifik nippel alltid gängar upp sig i bakhjulet. Kan köra någon månad och sedan hänger den helt slapp och måste spännas. Övriga ekrar är rimligt tighta så det verkar vara en specifik som alltid lossnar. Ska man prova att byta nippel endast eller bör man bygga om hela hjulet?

Hjulbyggartråden
tänkte ge mig på att bygga ett framhjul till min parkhoj. Första försöket för mig så jag tar gärna emot tips på vad jag absolut måste införskaffa. Vad är det happy-korrekta hjulet för nedförsåkning nuförtiden? 27,5" och boost är givet och det är till en cykel med 160mm i slag som gillar stök.
Jag har DT Swishs FR570 på min DH och de verkar helt odödliga så är det lift och park där vikten inte spelar så stor roll hade jag byggt på efterträdaren till den fälgen som jag tror heter FR540 eller nåt sånt.

Nav kanske inte är lika noga men DT350 är så billiga i Tyskland att det knappast finns skäl för något enklare. Och så DT Comp på det. DT skickar med nipplar och brickor med fälgarna som regel.

Samt +1 på Spokey-nyckeln. Man kan kapa den till en halvcirkel om man vill göra den mindre, den är fortfarande lätt att hantera.

Hjulbyggartråden
Har ett fabriksbyggt newmen hjul med straightpull där en specifik nippel alltid gängar upp sig i bakhjulet. Kan köra någon månad och sedan hänger den helt slapp och måste spännas. Övriga ekrar är rimligt tighta så det verkar vara en specifik som alltid lossnar. Ska man prova att byta nippel endast eller bör man bygga om hela hjulet?
Du kan nog börja med att se över ekerspänningen på samtliga ekrar med en ordentligt mätare.

Hjulbyggartråden
Du kan nog börja med att se över ekerspänningen på samtliga ekrar med en ordentligt mätare.
Har en parktool tm-1 som jag kollat med och tycker att det ser rimligt jämnt ut (<20%)

Hade förståt om det var lite blandat vilken som lossnade men nu är det alltid samma. Ska beställa hem lite nipplar och se om det hjälper med en fräsch.

Hjulbyggartråden
Har en parktool tm-1 som jag kollat med och tycker att det ser rimligt jämnt ut (<20%)

Hade förståt om det var lite blandat vilken som lossnade men nu är det alltid samma. Ska beställa hem lite nipplar och se om det hjälper med en fräsch.

Tjena!

5% är mitt mål när jag bygger finhjul. Standardhjul så brukar jag nöja mig med 10%
Men framförallt, byt nippel.

Hjulbyggartråden
låter knepigt. när nipplar skruvar ur sig på det här sättet är gärna orsaken att ekern har för lite spänning så att friktionen mellan nippel och fälg inte förmår hålla den på plats. man kan höra för löst spända ekrar som ett spel när man kör på knaggligt underlag.

varför skulle endast en enskild eker bete sig på detta vis? lite gåtfullt. det skulle kunna vara att det finns en inbuckla på fälgen där den sitter? skada kanske spricka i fälgen? eller att det kommit olja mellan nippel och fälg? eller att gängningen till nippeln get sig? dito på ekern brukar knappast hända.

byte av nippel ett logiskt första steg.

Hjulbyggartråden
Jag har DT Swishs FR570 på min DH och de verkar helt odödliga så är det lift och park där vikten inte spelar så stor roll hade jag byggt på efterträdaren till den fälgen som jag tror heter FR540 eller nåt sånt.

Nav kanske inte är lika noga men DT350 är så billiga i Tyskland att det knappast finns skäl för något enklare. Och så DT Comp på det. DT skickar med nipplar och brickor med fälgarna som regel.

Samt +1 på Spokey-nyckeln. Man kan kapa den till en halvcirkel om man vill göra den mindre, den är fortfarande lätt att hantera.
Så det är DT man ska titta på överlag verkar det som. Ekernyckel är väl det enda jag har just nu.

Hjulbyggartråden
Så det är DT man ska titta på överlag verkar det som. Ekernyckel är väl det enda jag har just nu.
EX511 är väldigt populär och i princip skottsäker också, men FR541 är nog ännu tuffare.

Gällande ekrar så är DT bra, en del tycker att Sapim är snäppet bättre och lite billigare, men det handlar väl om ören per eker. Köp det du hittar till bäst pris.

Hjulbyggartråden
EX511 är väldigt populär och i princip skottsäker också, men FR541 är nog ännu tuffare.

Gällande ekrar så är DT bra, en del tycker att Sapim är snäppet bättre och lite billigare, men det handlar väl om ören per eker. Köp det du hittar till bäst pris.
Intressant. Bara 30g skillnad mellan XM och FR och i artikeln används ju vikten som enda argument att välja en före en annan. 30g är ju inte mycket. Finns det ingen annan anledning såsom att XM är mer följsam eller liknande? Annars finns ju ingen anledning att välja något annat än FR, eller?

Hjulbyggartråden

Tackar! Detta är ju endast framhjul så det behöver inte vara byggt som en tank. Känns som FR541 bak och EX511 fram är en bra kombo annars

Det tråkiga är ju priset! Måste väl finnas billigare alternativ som ändå håller för lite stök?

Hjulbyggartråden
Intressant. Bara 30g skillnad mellan XM och FR och i artikeln används ju vikten som enda argument att välja en före en annan. 30g är ju inte mycket. Finns det ingen annan anledning såsom att XM är mer följsam eller liknande? Annars finns ju ingen anledning att välja något annat än FR, eller?
Dom har skrivit fel i faktarutan.

Enligt DT är det:
550g/590g/605g för 29" 32 håls.

Det står även i texten att XM väger 550g, men i faktarutan står det 574g
Ju mer roterande massa man kan spara, desto mer effekt har det, speciellt längst ut på hjulet, typ fälg och däck.

Hjulbyggartråden
Dom har skrivit fel i faktarutan.

Enligt DT är det:
550g/590g/605g för 29" 32 håls.

Det står även i texten att XM väger 550g, men i faktarutan står det 574g
Ju mer roterande massa man kan spara, desto mer effekt har det, speciellt längst ut på hjulet, typ fälg och däck.
Ok, lite mer men fälg+däck+nipplar+lite eker + tublessvätska + korv som nog är ganska vanligt på dessa hjul så närmar vi ju oss 2 kg roterande massa längst ut. Då är ju 50g inte jättemycket men absolut så hjälper varje gram lite.

Hjulbyggartråden
Hallå! Ska bygga hjul och gillar silver-färgade ekrar, vilket är lite svårare att hitta än svarta. Det handlar om 2,0/1,8/2,0 och 2,0/1,5/2,0 DT eller Sapim, runda J-bend. Någon som har tips på bra eker-kran?

Hjulbyggartråden
Hallå! Ska bygga hjul och gillar silver-färgade ekrar, vilket är lite svårare att hitta än svarta. Det handlar om 2,0/1,8/2,0 och 2,0/1,5/2,0 DT eller Sapim, runda J-bend. Någon som har tips på bra eker-kran?
Jag hittar inte åt några med de diametrarna hos mina återförsäljare. De varianter som finns jag hittar är följande
1,8 mm 1,8/1,6 mm
2,0/0,9/2,3 mm
2,0/1,25/2,3 mm
2,0/1,3,2,3 mm
2,0/1,6 mm
2,0/1,8 mm
2,0/1,85/2,34 mm
2,0/2,34 mm
2,00 mm
2,34 mm
Skulle nått av det vara intressant så skicka ett pm så ska jag se vad för pris och om jag ska ta hem åt dig.

Hjulbyggartråden
Tackar! Detta är ju endast framhjul så det behöver inte vara byggt som en tank. Känns som FR541 bak och EX511 fram är en bra kombo annars

Det tråkiga är ju priset! Måste väl finnas billigare alternativ som ändå håller för lite stök?
Det brukar finnas bra priser på DT hos tyskarna t ex bike discount. Plus att nipplar ingår vilket ju inte är mycket men ett par kronor extra.

Jag kommer bygga mina nya enduro-hjul med XM fram och EX bak. Men DHn rullar fortsatt på FR.

Hjulbyggartråden
650b/27,5 fälgar för rando/bikepacking/grus/"alltiallo".

Söker lätta fälgar till en fairlight faran, alltså en allround/grus/touringram. Använder den inte lastad med särskilt mycket så jag behöver inga bombsäkra fälgar. Max totalvikt runt 100 kg. Ska skos med 42 mm släta grusdäck och framförallt användas på vägar i skiftande kvalitet men inte så långt in på mtb-området.

Vill att de ska vara lätta och responsiva, 32 ekrar (för jag har redan nav). Antar att jag pga användningsområdet inte behöver några 30 mm bredd, utan att det bör räcka med 20-25 någonstans. Lätta xc mtb fälgar tänker jag, typ dt xr 361, men jag kanske missar något så kom med era bästa tips!

Hjulbyggartråden
650b/27,5 fälgar för rando/bikepacking/grus/"alltiallo".

Söker lätta fälgar
Lätta xc mtb fälgar tänker jag
Då kanske asymmetriska i kolfiber (i24) kanske kan vara intressanta

Hjulbyggartråden
En fråga som rör ett problem jag inte upplevt förut:
Jag har ett hjul med dynamonav, skivbromsat och ganska smalt mellan flänsarna. Det har alltid bråkat lite för mig och jag har behövt rikta det emellanåt, något jag inte behövt med andra hjul jag byggt.
Nyligen skulle jag montera nytt däck och det var väldigt tajt att kränga på. Jag la hjulet över låren och använde rätt mycket kraft för att få däcket på plats. Alltså pressade jag ganska hårt mot fälgen i sidled. När jag fått på däcket vobblade hjulet mer än någonsin. Plockade bort däck, riktade, krängde på däcket med samma resultat.
Misstänker att jag byggt hjulet med för hög ekerspänning och det är anledningen till att fälgen nästan kollapsar när den utsätts för kraft i sidled. Kanske också därför det inte riktigt hållit formen utan jag behövt rikta om det några gånger.
Nu har jag lossat alla nipplar och börjar om från början. Äger ingen tensiometer så det kanske får bli nästa köp.
Har någon varit med om liknande?
Vad händer med ett för hårt uppsänt hjul?

Hjulbyggartråden
En fråga som rör ett problem jag inte upplevt förut:
Jag har ett hjul med dynamonav, skivbromsat och ganska smalt mellan flänsarna. Det har alltid bråkat lite för mig och jag har behövt rikta det emellanåt, något jag inte behövt med andra hjul jag byggt.
Nyligen skulle jag montera nytt däck och det var väldigt tajt att kränga på. Jag la hjulet över låren och använde rätt mycket kraft för att få däcket på plats. Alltså pressade jag ganska hårt mot fälgen i sidled. När jag fått på däcket vobblade hjulet mer än någonsin. Plockade bort däck, riktade, krängde på däcket med samma resultat.
Misstänker att jag byggt hjulet med för hög ekerspänning och det är anledningen till att fälgen nästan kollapsar när den utsätts för kraft i sidled. Kanske också därför det inte riktigt hållit formen utan jag behövt rikta om det några gånger.
Nu har jag lossat alla nipplar och börjar om från början. Äger ingen tensiometer så det kanske får bli nästa köp.
Har någon varit med om liknande?
Vad händer med ett för hårt uppsänt hjul?
Kollade du så att fälgen var rak och rund utan ekrar?

Tillbaka
Topp