Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du verkar ha kostat på dig rejält med högra hjulet?Tog lite tid att färdigställa. Nya dynamohjul, tänkte att jag ändå kunde bygga ett extra framhjul på en Light Bicycle-fälg jag hade hemma med...
Du behöver inget dish tool, använd cykeln som facit istället, så har jag gjort med alla mina hjul.Om man "bara" skulle byta fälg, behöver man då ett sådant "dish tool" eller är det onödigt?
Tufo tejp, mycket smidigare än lim...alltså, limma däcken är ju mer jobb än att bygga hjulen!
Men det är cx, vad jag har hört rekommenderas tejp inte där...Tufo tejp, mycket smidigare än lim
Tufo tejp, mycket smidigare än lim
Möjligt! Cyklar aldrig med reservslang eller däck så aldrig funderat på det ?Tjena!
Finns bara en enda fördel med tjep och det är att det är smidigare att montera däcket. Får man en punka så stor så att pitstop eller tubelessvätskaninte tätar sånär det ett jäkla skitjobb att slita av däcket. Ett korrekt limmat däck har man av på några sekunder och sen på med ett (helst begagnat) däck som är förlimmat på några sekunder till. Sjukt mycket smidigare.
Och så jäkla osmidigt är det inte att limma..
Håller emot ekern med någotJag kan inte spänna ekrarna på ena cykelns bakhjul! ? Ekern roterar med, och det är inte straight pull... redan dragit (snurrat) av en.
Vad gör jag nu?
Nära nippeln?Håller emot ekern med något
Åtminstone ekern, där den går in i nippeln.Smörj nippeln?
Vad är syftet?Hej!
Jag ska byta ut mina aluminiumnipplar mot mässing, och jag funderar på att även sätta dit brickor mellan fälg och nippel. Vilken typ rekommenderas, och passar olika märken ihop (t ex nippel från DT och bricka från Sapim)? Eller är det bättre att hålla sig till samma märke på båda?
Fälgen är en American Classic Sprint 350.
Nu är inte jag nån expert men om jag skulle få för mig att använda brickor i alufälgar så skulle jag gå på tjocka avsedda för alu.Jag tror inte att fälgarna är tänkta för brickor, det finns inga nu i alla fall. Jag tänkte att det kan vara ett sätt att jämna ut belastningen vid hålen och minska risken för att fälgen går sönder där. Kanske lättare att justera ekerspänningen också?
Det verkar finnas olika tjocklek på brickorna. Med tunna brickor (0,5 mm eller så) så räcker ekerlängden.
Det enda du "absolut måste införskaffa" är en bra ekernyckeltänkte ge mig på att bygga ett framhjul till min parkhoj. Första försöket för mig så jag tar gärna emot tips på vad jag absolut måste införskaffa.
Jag har DT Swishs FR570 på min DH och de verkar helt odödliga så är det lift och park där vikten inte spelar så stor roll hade jag byggt på efterträdaren till den fälgen som jag tror heter FR540 eller nåt sånt.tänkte ge mig på att bygga ett framhjul till min parkhoj. Första försöket för mig så jag tar gärna emot tips på vad jag absolut måste införskaffa. Vad är det happy-korrekta hjulet för nedförsåkning nuförtiden? 27,5" och boost är givet och det är till en cykel med 160mm i slag som gillar stök.
Du kan nog börja med att se över ekerspänningen på samtliga ekrar med en ordentligt mätare.Har ett fabriksbyggt newmen hjul med straightpull där en specifik nippel alltid gängar upp sig i bakhjulet. Kan köra någon månad och sedan hänger den helt slapp och måste spännas. Övriga ekrar är rimligt tighta så det verkar vara en specifik som alltid lossnar. Ska man prova att byta nippel endast eller bör man bygga om hela hjulet?
Har en parktool tm-1 som jag kollat med och tycker att det ser rimligt jämnt ut (<20%)Du kan nog börja med att se över ekerspänningen på samtliga ekrar med en ordentligt mätare.
Har en parktool tm-1 som jag kollat med och tycker att det ser rimligt jämnt ut (<20%)
Hade förståt om det var lite blandat vilken som lossnade men nu är det alltid samma. Ska beställa hem lite nipplar och se om det hjälper med en fräsch.
låter knepigt. när nipplar skruvar ur sig på det här sättet är gärna orsaken att ekern har för lite spänning så att friktionen mellan nippel och fälg inte förmår hålla den på plats. man kan höra för löst spända ekrar som ett spel när man kör på knaggligt underlag.Har ett fabriksbyggt newmen hjul med straightpull där en specifik nippel alltid gängar upp sig i bakhjulet. Kan köra någon månad och sedan hänger den helt slapp och måste spännas. Övriga ekrar är rimligt tighta så det verkar vara en specifik som alltid lossnar. Ska man prova att byta nippel endast eller bör man bygga om hela hjulet?
Så det är DT man ska titta på överlag verkar det som. Ekernyckel är väl det enda jag har just nu.Jag har DT Swishs FR570 på min DH och de verkar helt odödliga så är det lift och park där vikten inte spelar så stor roll hade jag byggt på efterträdaren till den fälgen som jag tror heter FR540 eller nåt sånt.
Nav kanske inte är lika noga men DT350 är så billiga i Tyskland att det knappast finns skäl för något enklare. Och så DT Comp på det. DT skickar med nipplar och brickor med fälgarna som regel.
Samt +1 på Spokey-nyckeln. Man kan kapa den till en halvcirkel om man vill göra den mindre, den är fortfarande lätt att hantera.
EX511 är väldigt populär och i princip skottsäker också, men FR541 är nog ännu tuffare.Så det är DT man ska titta på överlag verkar det som. Ekernyckel är väl det enda jag har just nu.
Intressant. Bara 30g skillnad mellan XM och FR och i artikeln används ju vikten som enda argument att välja en före en annan. 30g är ju inte mycket. Finns det ingen annan anledning såsom att XM är mer följsam eller liknande? Annars finns ju ingen anledning att välja något annat än FR, eller?EX511 är väldigt populär och i princip skottsäker också, men FR541 är nog ännu tuffare.
![]()
XM 481 vs EX 511 vs FR 541 | DT Swiss Rim Comparison
Every rim MTB rim manufacturer has 30mm wide offerings for mountain bikers, and today we’ll be analyzing and comparing DT Swiss’s lineup of 30mm rims and what their best applications are. Those are the DT Swiss XM 481, EX 511, and FR 541. The 481 is best suited for trail riding, the 511 for...thelostco.com
Gällande ekrar så är DT bra, en del tycker att Sapim är snäppet bättre och lite billigare, men det handlar väl om ören per eker. Köp det du hittar till bäst pris.
Tackar! Detta är ju endast framhjul så det behöver inte vara byggt som en tank. Känns som FR541 bak och EX511 fram är en bra kombo annarsEX511 är väldigt populär och i princip skottsäker också, men FR541 är nog ännu tuffare.
![]()
XM 481 vs EX 511 vs FR 541 | DT Swiss Rim Comparison
Every rim MTB rim manufacturer has 30mm wide offerings for mountain bikers, and today we’ll be analyzing and comparing DT Swiss’s lineup of 30mm rims and what their best applications are. Those are the DT Swiss XM 481, EX 511, and FR 541. The 481 is best suited for trail riding, the 511 for...thelostco.com
Gällande ekrar så är DT bra, en del tycker att Sapim är snäppet bättre och lite billigare, men det handlar väl om ören per eker. Köp det du hittar till bäst pris.
Dom har skrivit fel i faktarutan.Intressant. Bara 30g skillnad mellan XM och FR och i artikeln används ju vikten som enda argument att välja en före en annan. 30g är ju inte mycket. Finns det ingen annan anledning såsom att XM är mer följsam eller liknande? Annars finns ju ingen anledning att välja något annat än FR, eller?
Ok, lite mer men fälg+däck+nipplar+lite eker + tublessvätska + korv som nog är ganska vanligt på dessa hjul så närmar vi ju oss 2 kg roterande massa längst ut. Då är ju 50g inte jättemycket men absolut så hjälper varje gram lite.Dom har skrivit fel i faktarutan.
Enligt DT är det:
550g/590g/605g för 29" 32 håls.
Det står även i texten att XM väger 550g, men i faktarutan står det 574g
Ju mer roterande massa man kan spara, desto mer effekt har det, speciellt längst ut på hjulet, typ fälg och däck.
Jag hittar inte åt några med de diametrarna hos mina återförsäljare. De varianter som finns jag hittar är följandeHallå! Ska bygga hjul och gillar silver-färgade ekrar, vilket är lite svårare att hitta än svarta. Det handlar om 2,0/1,8/2,0 och 2,0/1,5/2,0 DT eller Sapim, runda J-bend. Någon som har tips på bra eker-kran?
Jag har beställt silverekrar på starbike.com och wheel-parts.shopHallå! Ska bygga hjul och gillar silver-färgade ekrar, vilket är lite svårare att hitta än svarta. Det handlar om 2,0/1,8/2,0 och 2,0/1,5/2,0 DT eller Sapim, runda J-bend. Någon som har tips på bra eker-kran?
Det brukar finnas bra priser på DT hos tyskarna t ex bike discount. Plus att nipplar ingår vilket ju inte är mycket men ett par kronor extra.Tackar! Detta är ju endast framhjul så det behöver inte vara byggt som en tank. Känns som FR541 bak och EX511 fram är en bra kombo annars
Det tråkiga är ju priset! Måste väl finnas billigare alternativ som ändå håller för lite stök?
650b/27,5 fälgar för rando/bikepacking/grus/"alltiallo".
Söker lätta fälgar
Då kanske asymmetriska i kolfiber (i24) kanske kan vara intressantaLätta xc mtb fälgar tänker jag
Kollade du så att fälgen var rak och rund utan ekrar?En fråga som rör ett problem jag inte upplevt förut:
Jag har ett hjul med dynamonav, skivbromsat och ganska smalt mellan flänsarna. Det har alltid bråkat lite för mig och jag har behövt rikta det emellanåt, något jag inte behövt med andra hjul jag byggt.
Nyligen skulle jag montera nytt däck och det var väldigt tajt att kränga på. Jag la hjulet över låren och använde rätt mycket kraft för att få däcket på plats. Alltså pressade jag ganska hårt mot fälgen i sidled. När jag fått på däcket vobblade hjulet mer än någonsin. Plockade bort däck, riktade, krängde på däcket med samma resultat.
Misstänker att jag byggt hjulet med för hög ekerspänning och det är anledningen till att fälgen nästan kollapsar när den utsätts för kraft i sidled. Kanske också därför det inte riktigt hållit formen utan jag behövt rikta om det några gånger.
Nu har jag lossat alla nipplar och börjar om från början. Äger ingen tensiometer så det kanske får bli nästa köp.
Har någon varit med om liknande?
Vad händer med ett för hårt uppsänt hjul?