Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
fler kors kan ju skona navet från för häftiga dragbelastningar radiellt, men blir det någon signifikant skillnad med avseende på ekrarna??

borano, det får du gärna utveckla:)
Hej.. Mät upp ett bakhjul ekrat 2:1 så får ni se... Välj bort lättviktsnaven så radiellekring inget problem. Det går bra att undvika radiellekring även vid 2:1mönster, det har jag själv gjort just för att undvika radiellekring på mina Powertapnav. Powertap avråder från radiellekring på NDS. Det blev lite fel på ekerlängderna jag först beställde till NDS men vem faan har sagt att livet ska vara lätt?? mvh borano20

Hjulbyggartråden
Mät upp ett bakhjul ekrat 2:1 så får ni se.
Att 2:1-ekring dubblerar ekerspänningen på vänster sida (i ett bakhjul) är förstås självklart.
Men knappast det bästa valet för ett skivbromsat hjul, 2:1-ekring, eller den sämre varianten G3, medför ju oftast även andra problem, flera av dessa nackdelar hänger i hop med att hälften av ekrarna försvinner på ena sidan (vänster i ett bakhjul).
Bland nackdelarna med 2:1-ekring får man alltså
  • Svagare hjul
  • Kortare livslängd
  • Lägre (lateral)styvhet
  • Väldigt mycket mer skevning vid (ev) ekerbrott
För vanliga fälgprofiler är hjul med asymmetriska fälgar bättre (gärna i kombination med olika styva ekrar på hjulsidorna).

Powertap avråder från radiellekring på NDS.
PT-navet är konstruerat så att det överför kraften via vänster fläns, detta för effektmätningen, därför måste de (minst) 2X-ekras på vänster fläns.

Hjulbyggartråden
hålller med. vinsten skulle vara att få upp spänningen på nds, om det nu ens är önskvärt eller nödvändigt? och lite viktreduktion...

men alltså med en del nackdelar. den som direkt skulle hålla mig borta från konceptet är vad som händer om en eker på nds råkar gå av. sannolikt går det inte cykla vidare.

men alltid kul när någon tänker utanför boxen:)

Hjulbyggartråden
Att 2:1-ekring dubblerar ekerspänningen på vänster sida (i ett bakhjul) är förstås självklart.
Men knappast det bästa valet för ett skivbromsat hjul, 2:1-ekring, eller den sämre varianten G3, medför ju oftast även andra problem, flera av dessa nackdelar hänger i hop med att hälften av ekrarna försvinner på ena sidan (vänster i ett bakhjul).
  • Svagare hjul
  • Kortare livslängd
  • Lägre (lateral)styvhet
För vanliga fälgprofiler är hjul med asymmetriska fälgar bättre (gärna i kombination med olika styva ekrar på hjulsidorna).

PT-navet är konstruerat så att det överför kraften via vänster fläns, detta för effektmätningen, därför måste de (minst) 2X-ekras på vänster fläns.
Hej.. Mitt svar gällde trådskaparens undran om hur man kan utjämna ekerspänning DS/NDS. Då ändrar man ekermönstret. Om man vill ha STADIGARE hjul så ökar man ekerANTALET. Visat ganska nyligen i Tour. Så VARFÖR det såååå modernt med att bygga MTBhjul med 28 ekrar?? Ska inte ett MTBhjul vara stryktåligt? Precis som kais01 skriver så får du mer kast i hjulet om en eker smäller, så VARFÖR 28 hål?? För att spara 30 gram i ekervikt?? Ett skivbromsat framhjul har dessutom mindre dish än ett bakhjul, jag råkade bygga ett igår, så man kan inte jämföra ett bakhjul med ett framhjul. Tycker man hjulbyggen kan vara "krångligt" eller något liknande, bygg fö faan 36 och var glad. mvh borano20

Hjulbyggartråden
  • Svagare hjul
  • Kortare livslängd
  • Lägre (lateral)styvhet

Jag tycker att det bästa jämförelse inte är att tar bort hälften av ekrarna men att man fördelar samma antal ekrar på ett annat sätt. Då har med 2:1 1/3 färre ekrar på vänstersidan och 1/3 fler på högersidan. Det ger lite högre lateral styvhet för att brantare riktiade ekrar på högersidan ger mer flex. Vid ekerbrott på vänstersidan är det klart värre, på högersidan lite bättre.

Håller med att 2:1 inte är bästa lösningen till skivbromsade hjul, framförallt inte med radiella ekrar som Campagnolo/Fulcrum använder.

Hjulbyggartråden
De flesta kör inte sönder sina mtb hjul, inte ens rattnalle tydligen, så det rationella vore väl att gå ner till 24h och 1mm?
Rättelse, de flesta kör inte nödvändigtvis sönder hjulen pga ekrarna. Det är annat som ryker. Fälgar ffa.

Här verkar dock handhavande vara en faktor. Har flera bekanta som slutat dra ekrar på löpande band sen de började kolla ekerspänningen med jämna mellanrum.

Sen kan man ju aldrig gardera sig mot en klassisk sten i hjulet. Då är fler ekrar bättre än färre.

PA080128.jpg

Hjulbyggartråden
Såå. Vilken ekerspänningsmätare är mest bang for the buck för en hemmamek?

Verkar ju finnas ett par varianter
Har jämfört Parktool med en mycket dyrare Sapim 5-600eur (PK Lie) och den visade helt okej

Skulle satsa på en Parktool TM-1 om man vill ha en prisvärd, men inte jätte dyr.

Kan kanske variera hur bra den är kalibrerad, men min park tool visar bra värden iaf.

Hjulbyggartråden
Har jämfört Parktool med en mycket dyrare Sapim 5-600eur (PK Lie) och den visade helt okej

Skulle satsa på en Parktool TM-1 om man vill ha en prisvärd, men inte jätte dyr.

Kan kanske variera hur bra den är kalibrerad, men min park tool visar bra värden iaf.
Köpte en kopia av TM-1 från aliexpress, fint byggd men visade inte helt rätt. Tycker egentligen att man skall kalibrera för de ekrarna man använder oavsett vilken mätare det gäller. Bygger inte mitt tyckande på att jag byggt massa hjul utan på att jag jobbar med design av verktyg och vet lite om hur de produceras och kollas...
Om man verkligen vill veta alltså, annars verkar det ju gå bra för många att bygga hjul ändå(y)

Hjulbyggartråden
Ska man mäta något måste man vara säker på att man man får rätt värden. Eller åtminstone konsekvent. Köpa skjutmått på Biltema eller ekermätare på Aliexpress kan man ju vara utan. Om Park Tools håller sedvanlig Park Tool-kvalitet så litar jag nästan mer på Ali (dvs inte alls...).

Hjulbyggartråden
Jag har byggt några hjul med min TM-1 nu och oavsett om den visar exakt rätt eller inte så är den empiriskt tillräckligt bra. Det allra viktigaste här är ju, givet att spänningen är i ett rimligt korrekt intervall, att den är jämn. Så det gör knappast något om den visar lite fel så länge det är samma fel, och jag upplever ändå att det går att mäta rätt konsekvent med den.

Det är också helt hopplöst att försöka känna skillnader som är helt uppenbara med mätaren. Gehör kan man möjligtvis komma ganska nära med också men omöjligt att avgöra om spänningen håller rätt nivå på gehör, bara om den är jämn eller inte.

Jag hade inte heller vågat spänna så hårt som 1200 N faktiskt är utan en mätare. Sen om det i verkligheten är 1000 eller 1300 spelar knappast någon större roll, utan hade jag slutat vid typ 800 för det känns rätt hårt redan där.

Hjulbyggartråden
Såå. Vilken ekerspänningsmätare är mest bang for the buck för en hemmamek?

Verkar ju finnas ett par varianter
Mest "bang for the buck" är utan tvekan en av dina naglar!
Med den kollar du spänningen genom att knäppa på ekern och lyssna på tonen
Med endast ett såpass rudimentärt musiköra som jag har är det då enklare att få koll på och åtgärda små ekerspänningsskillnader jmf med att använda en ekerspänningsmätarapparat.
Även för den som har en ekerspänningsmätarapparat är detta alltså ett bra sätt att få koll på den relativa ekerspänningen.

För att få koll på den absoluta ekerspänningen kan man jmf med ett befintligt välbyggt hjul

För den som inte har rudimentärt musiköra går det även att använda tonen; https://www.sheldonbrown.com/spoke-pitch.html

Hjulbyggartråden
Mest "bang for the buck" är utan tvekan en av dina naglar!
Med den kollar du spänningen genom att knäppa på ekern och lyssna på tonen
Med endast ett såpass rudimentärt musiköra som jag har är det då enklare att få koll på och åtgärda små ekerspänningsskillnader jmf med att använda en ekerspänningsmätarapparat.
Även för den som har en ekerspänningsmätarapparat är detta alltså ett bra sätt att få koll på den relativa ekerspänningen.

För att få koll på den absoluta ekerspänningen kan man jmf med ett befintligt välbyggt hjul

För den som inte har rudimentärt musiköra går det även att använda tonen; https://www.sheldonbrown.com/spoke-pitch.html
Det kvarstår att det är bäst för att jobba med jämnhet, inte så användbart för att fastställa nivå av spänning.

Utöver ekerlängd, samt då påverkat av om ekrar i kors ligger an mot varandra eller inte, så är ju också tjocklek relevant så en jämförelse går bara att göra mellan ekrar där alla egenskaper stämmer. I tabellen hos Sheldon specas inte ens vilken diameter de reducerade ekrarna avser så precisionen blir därefter.

Men, ett bra komplement helt klart, särskilt när man står ute i skogen och fältmekar och antagligen har ett helt likadant hjul att jämföra med.

Men som med allt annat, vad som är värt att skaffa beror på hur mycket man tänkt använda det. En snabb sökning i mailarkivet visar att jag haft TM-1:an sen 2017. Det betyder att jag byggt 8-9 problemfria hjul med den. Den har alltså betalat sig rätt bra.

Hjulbyggartråden
De flesta kör inte sönder sina mtb hjul, inte ens rattnalle tydligen, så det rationella vore väl att gå ner till 24h och 1mm?
klassiska mavics crossride för 26or är bygga åt det hållet, de som jag har med plattade straigth pull-ekrer.

svajigt så in i helvete.

tillhandahålls lite oväntat fortfarande, nu rundade till synes oreducerade ekrar, fortfarande 24 styck.
.
IMG_1485.jpeg
.

Hjulbyggartråden
klassiska mavics crossride för 26or är bygga åt det hållet, de som jag har med plattade straigth pull-ekrer.

svajigt så in i helvete.

tillhandahålls lite oväntat fortfarande, nu rundade till synes oreducerade ekrar, fortfarande 24 styck.
.
Visa bilaga 672120
.
Där ser man. Jag letade som fan efter 24h för ett tag sen. Inte för att jag tyckte 28h var för hållbart utan för att jag har 24h nav.
Hittade nästan bara duke och stans.

Det ser dock ut att vara 26 ytter inte inner. Och inte TLR.

Hjulbyggartråden
Ska kolla på någon liknande parktool(förlåt @n3wton ) ,unior eller billig-variant då kanske.

Litar inte på mitt gehör, och anar att jag skulle spänna ekrarna alldeles för löst ifall jag skulle killgissa på spänningen

Däremot tänkte jag plocka ihop ett par xtnav och dt comp ekrar från bike components igår för att bygga upp ett par fålgar jag har liggande. Men insåg att ett par färdigbyggda hjul med xt nav och i25 fälgar bara kostade några euro mer ?

Hjulbyggartråden
Där ser man. Jag letade som fan efter 24h för ett tag sen. Inte för att jag tyckte 28h var för hållbart utan för att jag har 24h nav.
Hittade nästan bara duke och stans.

Det ser dock ut att vara 26 ytter inte inner. Och inte TLR.
vill man ha vettiga 24h 26"-fälgar är nog enda sättet jag funnit att köpa från någon som borrar on demand. gärna blir det då nog någon kolfiberutgåva, inget plus direkt.

övervägde detta när jag skulle plussifiera min 26a, för 24h mavicsnaven är ändå rätt trevliga. det blev en enklare lösning. resultatet klart över förväntan, nästan så man inte saknar 29".
.
IMG_4567.jpeg
IMG_4561.jpeg

Hjulbyggartråden
vill man ha vettiga 24h 26"-fälgar är nog enda sättet jag funnit att köpa från någon som borrar on demand. gärna blir det då nog någon kolfiberutgåva, inget plus direkt.

övervägde detta när jag skulle plussifiera min 26a, för 24h mavicsnaven är ändå rätt trevliga. det blev en enklare lösning. resultatet klart över förväntan, nästan så man inte saknar 29".
.
Visa bilaga 672123Visa bilaga 672124
Visste in att det gick att borra men kol finns också färdigt 24h utom budget vid tillfället.

Sen dess har jag tagit isär hjulet och vägt naven och det visade sig att de var tyngre än m8000. Fälgen var det som var lätt

Hjulbyggartråden
Ska kolla på någon liknande parktool(förlåt @n3wton ) ,unior eller billig-variant då kanske.

Litar inte på mitt gehör, och anar att jag skulle spänna ekrarna alldeles för löst ifall jag skulle killgissa på spänningen

Däremot tänkte jag plocka ihop ett par xtnav och dt comp ekrar från bike components igår för att bygga upp ett par fålgar jag har liggande. Men insåg att ett par färdigbyggda hjul med xt nav och i25 fälgar bara kostade några euro mer ?
man lugnt och framgångrikt i lita på sitt gehör i det här fallet. har jag gjort i ett antal decennier, aldrig utan framgång. om nu inte gehöret saknas helt. men det är ju ingen operaaria som skall framföras.

utan tvekan skulle jag i slutändan lita mer på mitt gehör än på ett blått verktyg. verktyget kan dock säkert vara ett pedagogiskt inlärningverktyg för den oerfarne. skaffa gärna ett sånt om du känner dig osäker

om det svårt att förstå råkat blivit för löst och du inte är döv märker du det på att det blir ett spelande ljud i stök, kör häftigt igångdrag eller hoppar nedför en trottoarkant. det är däremot normalt med ett liknande ljud första minuterna efter bygget.

Hjulbyggartråden
Jag har en Park Tool TM-1 som efter ett antal år verkade ha tappat kalibreringen, den gav helt orealistiskt höga värden på fabriksbyggda hjul. Kan vara bra att ha ett referenshjul att mäta på så att man märker om den börjar driva iväg i kalibreringen.

Jag har gjort ett försök att kalibrera den så att den ger mer rimliga värden, men nu använder jag den mest för att få något att skriva ner när jag kontrollerar att ekrarna är jämnt spända. Jag tycker att det är lättare att justera felaktigheter när man har värden som kan presenteras i ett diagram, som i Park Tools verktyg. För absoluta värden spänner jag så långt det går utan att ekrarna börjar vrida sig för mycket och kontrollerar sen mot andra hjul för se att jag ligger ungefär rätt. Det är kanske en fördel med tunnare ekrar, det är ganska svårt att spänna dom för hårt ?

1703231127329.png

Hjulbyggartråden
Bygger man med tunna ekrar som Laser/Revolution börjar de vrida sig en hel del redan vid runt 800 N tycker jag. Men då har jag byggt med Squorx med låsning i som går lite trögare förvisso. Och då har man också med marginal redan nått nivån @kais01 beskriver när hjulen slutat spela när man cyklar.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Bygger man med tunna ekrar som Laser/Revolution börjar de vrida sig en hel del redan vid runt 800 N tycker jag. Men då har jag byggt med Squorx med låsning i som går lite trögare förvisso. Och då har man också med marginal redan nått nivån @kais01 beskriver när hjulen slutat spela när man cyklar.
Jag testade byta till squorx utan lås och smorde ordentligt. Gjorde ingen skillnad utan jag sträckte ut ekern. Fast då var jag troligen långt över 800 eller i alla fall långt över fabriksbyggda.

Jag tänkte att mätaren är kass men kan det vara att fabrikshjulen ligger en bra bit under 1000? Trots dt comp

Jag har inte tagit i tag i skiten igen pga för mycket jobb +annat. Ska väl göra det efter jul.

Hjulbyggartråden
jag har ju ett par nya fabrikshjul att kalibrera mot om man kan lite på att tabellen översätter rätt mellan olika ekrar
I Park Tools webbverktyg kan man skriva in tjockleken med decimaler och värdena (och tabellen) räknas fram utifrån det. Det kan ju fortfarande räknas fram fel, men det är iaf bättre än den utskrivna tabellen som kommer med verktyget, speciellt för platta ekrar med mått som inte finns med i den tryckta tabellen. Då kan man också kolla hur avvikelser i faktisk tjocklek hos ekrarna påverkar mätvärdena. Det tillsammans med eventuell felkalibrering och problemet att göra konsekventa avläsningar gör att jag känner att det inte går att få särskilt exakta absoluta värden från dom här verktygen. Jag använder det ändå för att ha någon typ av referens mot andra hjul och att det gör det lättare att bygga ett hjul med riktigt jämn ekerspänning.

1703233261031.png

Hjulbyggartråden
De fälgarna var ju gjorda av tubost dock. Höll ett halvår ?
ett halvår, är det inte ganska bra:)?:väntar forfarande med ostmackan, men du kör ju klart hårdare än jag? wtb scraper som vi här pratar om är väl i det lättare gardet mer uppför än nedför.

har passat mig bra.

en annan sort med liknande rykte är easton arc. mina två hjulpar är från 2016. har väl rätat ut någon inböjd kant vid tillfälle. har en reservfälg liggande.

Hjulbyggartråden

Du är förlåten, men tänk på att det inte är jag som blir drabbad av att du köper blått verktyg.?

Hjulbyggartråden
Jag h
Jag ska mäta upp dotterns 1700 spline när jag kommer hem efter jul så får vi se vad ni säger
Min erfarenhet är att det är just fabrikshjul som behöver kontrolleras och justeras innan de tas i bruk, så du ska nog inte utgå från att de utgör någon form av facit.
Jag provmätte precis två köpta hjulpar: Ett par E1900 från DT och ett custom-par från Slowbuild. Båda ligger med pumpade däck monterade på ca 900 N på disc-sidan fram. Det stämmer ungefär med vad jag mätt upp på mina egenbyggda när mätaren visat ca 1200 N i riktstället innan däcket monteras.
DT-hjulet uppvisade lite variationer i spänning men inget anmärkningsvärt, +-5 % eller så. Men så är det också spikrakt. Mina egna byggen optimeras alltid för jämn ekerspänning över att få det spikrakt mer än på någon mm när jag behöver välja.

Detta antyder ju också att TM-1:an inte är helt off i fel ände av skalan, även om den säkert inte stämmer helt heller.

En passande liknelse är väl att det är bättre att bygga hela huset med samma tumstock som visar 10 % fel än att chansa på att ögonmåttet ger exakt samma fel varje gång man använder det även om man har ett bra sådant.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
det är nog bra med exakta mätmöjligheter när det t ex byggs hus, men börjar man mäta efter bygget är klart ser att man det sladdas och slarvas helt oerhört. det är väl det som kallas yrkeskunskap. att veta var gränsen går.

ungefär som när man bygger hjul. en rätt bred väg att gå på, så länge man undviker de två största plumparna.

-enstaka ekrar med väsenligt högre spänning.

-för liten spänning nds på bakhjulet

håller man sig borta från dessa går det för det mesta helt finfint. rakare är förstås bättre, men däcken är inte så perfekta de heller. speciellt inte inom mtb. tittar man på hur de byggs hantverksmässigt än idag inser man att även en måttligt noggrann hjulbyggare inte har direkta svårigheter hålla jämna steg. själv brukar jag avsluta hjuljusteringen när jag kommer ner kring 1 mm.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
det är nog bra med exakta mätmöjligheter när det t ex byggs hus, men börjar man mäta efter bygget är klart ser att man det sladdas och slarvas helt oerhört. det är väl det som kallas yrkeskunskap. att veta var gränsen går.

ungefär som när man bygger hjul. en rätt bred väg att gå på, så länge man undviker de två största plumparna.

-enstaka ekrar med väsenligt högre spänning.

-för liten spänning nds på bakhjulet

håller man sig borta från dessa går det för det mesta helt finfint. rakare är förstås bättre, men däcken är inte så perfekta de heller. speciellt inte inom mtb. tittar man på hur de byggs hantverksmässigt än idag inser man att även en måttligt noggrann hjulbyggare inte har direkta svårigheter hålla jämna steg. själv brukar jag avsluta hjuljusteringen när jag kommer ner kring 1 mm.
Alla gör så klart som de vill men att aktivt predika mot att mäta är ett väldigt märklig ställningstagande. Visst behövs det inte men det höjer kvaliteten på resultatet avsevärt för de flesta av oss.

Hjulbyggartråden
Jag h

Jag provmätte precis två köpta hjulpar: Ett par E1900 från DT och ett custom-par från Slowbuild. Båda ligger med pumpade däck monterade på ca 900 N på disc-sidan fram. Det stämmer ungefär med vad jag mätt upp på mina egenbyggda när mätaren visat ca 1200 N i riktstället innan däcket monteras.
DT-hjulet uppvisade lite variationer i spänning men inget anmärkningsvärt, +-5 % eller så. Men så är det också spikrakt. Mina egna byggen optimeras alltid för jämn ekerspänning över att få det spikrakt mer än på någon mm när jag behöver välja.

Detta antyder ju också att TM-1:an inte är helt off i fel ände av skalan, även om den säkert inte stämmer helt heller.

En passande liknelse är väl att det är bättre att bygga hela huset med samma tumstock som visar 10 % fel än att chansa på att ögonmåttet ger exakt samma fel varje gång man använder det även om man har ett bra sådant.

Jag var inte med på att jag måste mäta utan däck. Släppa luften måste räcka?

Hjulbyggartråden
Alla gör så klart som de vill men att aktivt predika mot att mäta är ett väldigt märklig ställningstagande. Visst behövs det inte men det höjer kvaliteten på resultatet avsevärt för de flesta av oss.
det gör jag inte. konstaterar bara att verkligheten har tendens att befinna sig en bit från det uppmätta inte bara i cykelvärlden. vi kan ta karosspassningen på tesla som ett annat exempel.

ibland spelar detta stor roll, ibland mindre. vissa potthål är värda att undvikas, i alla lägen. jag tog upp två huvudsakliga sådana när det gäller hjulbygge. de har med användning av tensiometer att göra, men den behövs egentligen inte för att veta om man ligger å fel sida gränsen, det är uppenbart även utan den, och tar något tiotal sekunder att konstatera med hjälp av örat.

syndar man mot dessa går det åt skogen, gör man det inte kan det med stor sannolikhet gå bra, oavsett om man ens vet värdet från en tensiometer.

med ekerspänning på hjulbyggen vilket var din fråga, finns det alltså viss latitud, ganska stor latitud vill påstå. så länge man inte gör de två misstag jag tog upp. de är mycket viktigare för framgång, än om det är 800 eller 1200 nm här eller där.

så felmarginal till en viss gräns. tydliga stup utanför den.

Hjulbyggartråden
så länge man inte gör de två misstag jag tog upp. de är mycket viktigare för framgång, än om det är 800 eller 1200 nm här eller där.
Nja
Använder man ekerspänningsmätaren som man ska så får man inte de fel du räknar upp
Dessutom klarar @Rattnalle o mina hjul hjul med ekrar spända till 1.200N (inte nanometer) hela ~50% högre belastning jmf med dina med ekrar endast spända till 800N
Starkare hjul helt gratis, varför skulle man inte vilja ha det?

Hjulbyggartråden
håkan du får gärna förklara hur hjulet bli starkare för att man ligger lite närmare bristningsgränsen? det blir möjligen i viss mån styvare??

missförstå mig rätt; det är definitivt viktigt att ekrarna ligger i sitt elastiska intervall. och peter sagan och säkert rattnalle på en downhillsläde har säkert behov av att ligga i topp. själv ser jag gärna ett hjul som beter sig komfortbelt och varar under ett antal år.

Hjulbyggartråden
Att mäta är att veta!
såklart:) även hjulbyggen.

kontinuerligt under hjulbyggen. varv, ton, radie, sidoposition, sidokast. upprepas varv efter varv, gång på gång.

efter cirka en timme är man som amatör klar med bygget och efterjusteringen.

man kan ha sina älsklingsverktyg för mätning eller annat, men jag ser det här i tråden som viktigt att inte skapa ett hokuspokus kring hjulbygge, med diverse mer eller mindre uttalade krav på specialverktyg för ett i grunden skäligen enkelt och snabbt genomfört hantverk. möjligt att utföra till högst tillfredsställande kvalitet med enkla medel nästan varje dedikerad cyklist redan äger, utan t ex riktställ, tensiometer eller andra mer eller mindre exkluderande attiraljer.

det finns ju de som tror att man kan cykla utan strava och wattmeter. hur går det till frågar man sig;)?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp