Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Är fälgen ny så borde det väl gå på garanti/reklamation? Blir fälgen skev när ekerspänningen sjunker pga däcktrycket så gissar jag att den är naturligt skev eller sprucken

Hjulbyggartråden
Visa bilaga 755848
Med en skruv istället för en ekerstump blev det helt plötsligt enkelt…
IMG_3460.webp
Det blev ju ett helt ok hjulpar tillslut. Lite drygt sju tusen för kalaset får ju anses bra.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jahaja. Då var det dax för mig att bygga mitt första hjul. Frågor kommer ställas.

Navet kommer från Kanadensiska Tairin. Shotgun.
Det ska paras ihop med en Race Face ARC offset 30 fälg.

Enligt nedan skall jag köpa 290mm ekrar?

1743186957823.webp

1743187130247.webp

1743187493650.webp

Hjulbyggartråden
Enligt nedan skall jag köpa 290mm ekrar?
Enligt nedan: JA (förstås)
Och lika förstås kan inte jag lämna några som helst garantier för att ekerlängden blir rätt i verkligheten
Men jag skulle som alltid även prova ngn annan ekerlängdskalkylator, tex
Dessutom skulle jag välja olika ekrar på hö/vä-sida
Om det skall vara sapimekrar blir det då med
Sapim D-Light på vänster sida => Sapim Race på höger sida
Sapim D-Light på höger sida => Sapim Laser på vänster sida
Med Race får du ett ngt sidmässigt(lateralt) styvare och stabilare hjul som borde klara mer och skiftande belastningar. Laser är tunna och mer svårbyggda, kanske inte bästa valet för 1a hjulet,
men de är lättare.
Ytterligare en sak: Eftersom ekerhålen i navet är såpass stora som 2,6mm kan hjulen bli ännu bättre, ffa genom minskad risk för ekerbrott, med ekerbrickor
Spoke-washers.webp

Med ekerbrickor får ekerböjen bättre stöd vilket minskar risken för utmattningsbrott.

Sist men långtifrån minst: Grattis till att du skall bygga ditt första hjul!

Hjulbyggartråden
instämmer i att dubbelkolla med andra kalkylatorer, samt flaggar som vanligt för att dt:s kalkylator gärna ger avvikande värden. bara min egen erfarenhet.

sedan om man har assymetrisk fälg utjämnar det ekerspänningen mellan drivsidan och bromssidan bak. ett huvudsyfte med upplägget. att ha olika dimensioner på ekrarna får då en mindre tydlig funktion.

ekerbrickor vid navet är i första hand av intresse om navet har smalare dimensionerade stålflänsar. men av cirka 100 miljoner cyklar producerade årligen i vår värld, är upplägget förmodligen mindre frekvent.

Hjulbyggartråden
sedan om man har assymetrisk fälg utjämnar det ekerspänningen mellan drivsidan och bromssidan bak. ett huvudsyfte med upplägget. att ha olika dimensioner på ekrarna får då en mindre tydlig funktion.
Men inte till 100%, vilket framgår tydligt i bilden från ekerlängdskalkylatorn i #6.618
Och om det stämmer med verkligheten är ändå ekerspänningsskillnaden på vänster sida 80% av den på höger. Det var denna 80%-skillnad jag tog med i beräkningarna som låg till grund för ekerrekommendationerna i #6.619
Bygger du någonsin hjul med ekerval baserat på ekerspänningsskillnad?
Vilka ekrar skulle du då ha valt utifrån ekerspänningsskillnaden i #6.618

ekerbrickor vid navet är i första hand av intresse om navet har smalare dimensionerade stålflänsar.
Nej.
Långtifrån enbart då! Detta är grundläggande kunskaper som alla erfarna hjulbyggare vet.
Det finns en anledning till att de bästa naven har ekerhål på 2,4mm!
Navet i #6.618 har onödigt stora 2,6mm (anpassat för maskinhjulbyggnad?) då fungerar det utmärkt att reducera den nackdelen med ekernipplar.

Hjulbyggartråden
men tycker du inte det är rätt lyxigt att laborera med fetare ekrar på drivsidan när man med hjälp av assymetrisk fälg fått ned skillnaden i tension till runt 20 procent?

det brukar ju på konventionella hjul gärna vara större skillnad i tension än så, särskilt på stora hjul relativt smala nav, resulterande i uttalad platt drivsida. t ex landsvägshjul med 622-fälgar.

boost om det nu råkar vara aktuellt, minskar skillnaden, liksom om hjulet är mindre; redan 559-fälgar ger märkbar förbättring. där kan man utan bekymmer använda 1,7-ekrar båda sidor. när jag senast byggde hjul var det 406-fälgar och då valde jag 1,5.

blev urstadig trots zigzag läs tillplattad ekerinfästning.
.

IMG_1454.webp

Hjulbyggartråden
men tycker du inte det är rätt lyxigt att laborera med fetare ekrar på drivsidan när man med hjälp av assymetrisk fälg fått ned skillnaden i tension till runt 20 procent?
tension?
Varför inte istället svara på frågan jag ställde till dig i #6,621
Vilka ekrar skulle du då ha valt utifrån ekerspänningsskillnaden i #6.618

när jag senast byggde hjul var det 406-fälgar och då valde jag 1,5.
Jag har utan några som helst problem byggt 622-hjul med 1,5mm ekrar,
hjul som sedan rullade många mil (>2-3kmil) innan jag sålde dem.

Men varför skulle ditt ekerval för 406-fälgar på ngt som helst sätt vara viktigt, eller ens intressant, för @Maakus och det 622-hjul han planerar att bygga i #6.618?

Hjulbyggartråden
svaret framgår av mitt förra inlägg. jag skulle alltså inte brytt mig om att i detta fall välja fetare ekrar på drivsidan.

vi vet inte hur maakus skall använda hjulen eller vad han väger men vi vet att han är nybörjare på hjulbygge. det kändes därför trevligt att resonera kring den strukturella bakgrunden, och ge exempel.

1,8 rakt av blir antagligen användbart.

Hjulbyggartråden
Då har du, precis som jag i mitt ena exempel, rekommenderat fetare ekrar.
klart som korvspad.

det brukar alltså som du skrev föreslås använda kraftigare ekrar på endast drivsidan bak, ett traditionellt och bra grepp att tackla den högre påfrestningen på dessa av geometriskt mekaniska skäl handikappade ekrar, särskilt när man går mot tunnare ekrar på större hjul.

inget att säga om det.

bara att just i det här fallet var fälgen assymetrisk vilket gör att överspänningen på platta sidans ekrar beräknas till måttliga 23,46 procent. iom det minimeras problemet att indirekt upprätthålla tillräcklig spänning på andra sidan bromssidan så att dessa ekrar aldrig slackas, och därigenom börjar spela och skruva ur sig.

vilket som jag ser det är ett huvudproblem fetare ekrar på drivsidan är satta att lösa.

att ha både assymetrisk fälg och fetare drivsideekrar ger således intryck av tårta på tårta, särskilt om man som i det här fallet kommer undan med samma ekerlängd på de två sidorna.

dock kan man ju alltid lyxa till det;) och ska man ner till 1,5 mm-ekrar på ett 622-hjul kan det möjligen ha ett värde helt oavsett. håller med om det.

men som sagt; 1,8 mm runtom är ett tryggt förslag. med fördelen att ha bara en typ av ekrar att laborera med, och antagligen det jag i detta specifika fall hade valt själv.

Hjulbyggartråden
bara att just i det här fallet var fälgen assymetrisk vilket gör att överspänningen på platta sidans ekrar beräknas till måttliga 23,46 procent. iom det minimeras problemet att indirekt upprätthålla tillräcklig spänning på andra sidan bromssidan så att dessa ekrar aldrig slackas, och därigenom börjar spela och skruva ur sig.
Men varför tycker du inte att @Maakus skall ta chansen att ytterligare förbättra hjulen när möjligheten till det är såpass enkel?

att ha både assymetrisk fälg och fetare drivsideekrar ger således intryck av tårta på tårta
Nej
Det finns många exempel på sådana hjul, från tex Campa
Ännu en gång:
När chansen finns att på ett sådant enkelt sätt ytterligare förbättra hjulen varför då inte ta den?

Hjulbyggartråden
Men varför tycker du inte att @Maakus skall ta chansen att ytterligare förbättra hjulen när möjligheten till det är såpass enkel?

Nej
Det finns många exempel på sådana hjul, från tex Campa
Ännu en gång:
När chansen finns att på ett sådant enkelt sätt ytterligare förbättra hjulen varför då inte ta den?
mest för att det perfekta kan vara det godas fiende. och nu rörde det sig om en förstahjulsbyggare.

men som sagt vill man lyxa till det, kanske leka lite för optik, och anstränga sig för den där sista halva promillen i prestanda; go ahead;)

men som jag ser det är det ett ändå mervärde praktiskt sett om man kan använda samma ekrar och längd runt om. kanske inte just när man bygger, men däremot när man köper. och likaså bestämmer vilka reservekrar man skall ha, och eventuellt medföra.

så hur jag väljer för egen del beror i viss mån på hur ekerlängderna ser ut även på framhjulet. nästan alltid får jag till det med samma ekerlängder alla fyra platser.

Hjulbyggartråden
Jag skulle välja Sapim D-Light på vänster sida
Vad ska jag ha för... ekernipplar? (heter det verkligen det?)
Sapims double sqare verkar ju rätt fint, så slipper man ju hålla på med spår-skruvmejsel-likande verktyg.

Med de nipplarna skulle jag välja ~2mm längre ekrar, för att få fördel av de längre nipplarna
Bra_alunippel.webp

(bilden visar en likn nippel från ett annat märke)

Vill du behålla 290mm-ekrarna och Sapim Polyax-nipplar skulle jag välja de i mässing

Mässingsnipplar är tåliga och självsmörjande vilket dels kan göra dem enklare att bygga med jmf med alu-nipplar dels kan göra framtida underhåll enklare.

Hjulbyggartråden
Det ska bli ett par stighjul.
Väger förnärvarande, oroväckande nära tresiffrigt (~96-99kg) i strumplästen.

Så 1.8 ekrar.

Sapims double sqare verkar ju rätt fint, så slipper man ju hålla på med spår-skruvmejsel-likande verktyg.

Absolut dubblesqare eller squarx för att slippa slitna nipplar på nya hjul 👍

Hjulbyggartråden
Det ska bli ett par stighjul.
Väger förnärvarande, oroväckande nära tresiffrigt (~96-99kg) i strumplästen.

Så 1.8 ekrar.

låter som sagt klokt med ditt ekerval.

när det gäller nipplar gillar jag föreslagna sapims, som är försmorda med något vaxliknande. verkligen smidiga att jobba med.

alunipplar kan fås i valfri färg. men är känsligare, kräver visst mekaniskt handlag om man med traditionella nipplar hammar i läget att behöva spänna med ekernyckel på slutet. men modellen du föreslår har fördelen kunna spännas från hjulets utsida ända in i kaklet.

mässing är det tråkigare men tryggare alternativet.

Hjulbyggartråden
Ohoj! Börjar dra ihop sig att premiärbygga hjul. Ska bli framhjul till en lastcykel så tanken är 20", men navdynamo och skivbroms.
Hittat dynamo och fälg med 32 hål, funkar det eller bör man gå på kraftigare grejer? Cyklisten (jag) är inte superlätt och det är inte cykeln heller....

Är det något mer jag bör tänka på? Speciella ekrar? Hur många kors bygger man med?
Ja, nu hör. Frågor finns.

Hjulbyggartråden
Ohoj! Börjar dra ihop sig att premiärbygga hjul. Ska bli framhjul till en lastcykel så tanken är 20", men navdynamo och skivbroms.
Hittat dynamo och fälg med 32 hål, funkar det eller bör man gå på kraftigare grejer? Cyklisten (jag) är inte superlätt och det är inte cykeln heller....

Är det något mer jag bör tänka på? Speciella ekrar? Hur många kors bygger man med?
Ja, nu hör. Frågor finns.

Nu är jag en amatör i sammanhanget men även om lasten är hög så lär det bli starkt då det är litet. Försök få så jämn ekerlängd som möjligt med rätt offset på fälgen så att högersidan sida får så hög ekerspänning som möjligt. Ekrar hade jag kollat på grövre men fortfarande reducerade typ Sapim Strong eller DT Alpine III. Då navet är stort och ekrarna korta hade jag nog kollat på att köra 2X för att inte få för sned vinkel mellan nippel och fälg. Lycka till!

Hjulbyggartråden
Nu är jag en amatör i sammanhanget men även om lasten är hög så lär det bli starkt då det är litet. Försök få så jämn ekerlängd som möjligt men rätt offset på fälgen så att båda sidor får så hög ekerspänning som möjligt. Ekrar hade jag kollat på grövre men fortfarande reducerade typ Sapim Strong eller DT Alpine III. Då navet är stort och ekrarna korta hade jag nog kollat på att köra 2X för att inte få för sned vinkel mellan nippel och fälg. Lycka till!
Tack! Det uppskattas!

Hjulbyggartråden
till det kan betonas att man som nämnts klarar sig med tunnare ekrar på mindre hjul. valde på min vinterbrompton med 406-hjul avbildade ovan 1,5 mm, och de är urstadiga. kanske ändå på en lastcykel hade valt att gå upp till vanliga oreducerade 2,0. billigt och bra.

ginko veloteile har sortering av ekrar och fälgar till små hjul. just stadiga 406-fälgar tenderar ha 36 hål, och vara tänkta för bmx. inget fel med, de är stadiga och stryktåliga om än relativt tunga. dock en viss utmaning hitta sådana fälgar lämpliga för slanglöst, om man nu vill ha det. för egen del tänkte jag det är av värde med avseende på dubbpunka:(

när det gäller navdynamo fundera på om den lämptligtvis klarar den snabbare rotationen i ett mindre hjul...

Hjulbyggartråden
till det kan betonas att man som nämnts klarar sig med tunnare ekrar på mindre hjul. valde på min vinterbrompton med 406-hjul avbildade ovan 1,5 mm, och de är urstadiga. kanske ändå på en lastcykel hade valt att gå upp till vanliga oreducerade 2,0. billigt och bra.

ginko veloteile har sortering av ekrar och fälgar till små hjul. just stadiga 406-fälgar tenderar ha 36 hål, och vara tänkta för bmx. inget fel med, de är stadiga och stryktåliga om än relativt tunga. dock en viss utmaning hitta sådana fälgar lämpliga för slanglöst, om man nu vill ha det. för egen del tänkte jag det är av värde med avseende på dubbpunka:(

när det gäller navdynamo fundera på om den lämptligtvis klarar den snabbare rotationen i ett mindre hjul...
Spännande! Kan det bli problematiskt med navdynamo och 20"hjul alltså? Det har jag inte ens reflekterat över. Prio här är väl hyfsat billigt och stryktåligt tänker jag, slanglöst har jag inte kommit till än i min cykelkarriär.

Hjulbyggartråden
det kan ju också vara en fördel att dynamon går igång vid lägre fart:)

kan inte så mycket om tekniska begränsningar på navdynamos. du kan läsa mer i länken nedan.

skall lastcykeln ha elassistans är det förstås en no-brainer köra lampan från det stora batteriet.
.
Tanken är att bara ha dynamon till belysning, men då får jag göra mer research helt enkelt.
Och särskilt elassisterad lär den aldrig bli !

Bilagor

• PXL_20241027_071828959.webp
    PXL_20241027_071828959.webp
    1.4 MB · Besök: 44
Hjulbyggartråden
Börjar dra ihop sig att premiärbygga hjul.
Grattis och välkommen i hjulbyggarträsket
Ska bli framhjul till en lastcykel så tanken är 20", men navdynamo och skivbroms.
Hittat dynamo och fälg med 32 hål, funkar det eller bör man gå på kraftigare grejer?
Visst blir det starkare och tåligare med fler ekrar, men med en styv o bra fälg borde (obs: BORDE) det även funka med 32-ekrar

Är det något mer jag bör tänka på? Speciella ekrar?
Vanliga DT Comp/Sapim Race är nog det som kommer att funka bäst. Men kolla även ekerspänningsskillnaden mellan hjulets sidor, det kanske kan fungera bättre med tunnare ekrar på högra sidan, men var försiktig om det bli så tunna som 1,5mm med så tunna ekrar kan det vara svårt att få tillräcklig ekerspänning.
Det är ffa ekerspänningen som ger hjulets styrka.
Hur många kors bygger man med?
Liten fälg (20") och stort nav kan ge vinkelproblem och då även betydelse för antalet kors.
Jag har inget självklart svar, mer än att om du använder en bra ekerlängdskalkylator kan du där se hur många kors som kan funka. Jag tänker förstås på

Nu är jag en amatör i sammanhanget men även om lasten är hög så lär det bli starkt då det är litet.
Försök få så jämn ekerlängd som möjligt med rätt offset på fälgen så att högersidan sida får så hög ekerspänning som möjligt.
+1
Ekrar hade jag kollat på grövre men fortfarande reducerade typ Sapim Strong eller DT Alpine III.
Varför det?
De är ju såpass mkt grövre i navänden att de riskera att bli både onödigt svåra att bygga med och/eller även ge sämre hjul om ekerböjen får ett sämre stöd

Då navet är stort och ekrarna korta hade jag nog kollat på att köra 2X för att inte få för sned vinkel mellan nippel och fälg.
+1

+1
Prio här är väl hyfsat billigt och stryktåligt tänker jag
Son DeLUX finns med CL-fäste och var från början för mindre hjul, den rekommenderas fortfarande för det: "for road bikes and smaller rims"
Kvalitén är väl den bästa för navdynamos men även priset är högt: 335,08 € här
Vilka andra billigare navdynamo som kan funka bra med ett litet hjul har jag ingen koll på.

Hjulbyggartråden
Grattis och välkommen i hjulbyggarträsket

Visst blir det starkare och tåligare med fler ekrar, men med en styv o bra fälg borde (obs: BORDE) det även funka med 32-ekrar

Vanliga DT Comp/Sapim Race är nog det som kommer att funka bäst. Men kolla även ekerspänningsskillnaden mellan hjulets sidor, det kanske kan fungera bättre med tunnare ekrar på högra sidan, men var försiktig om det bli så tunna som 1,5mm med så tunna ekrar kan det vara svårt att få tillräcklig ekerspänning.
Det är ffa ekerspänningen som ger hjulets styrka.

Liten fälg (20") och stort nav kan ge vinkelproblem och då även betydelse för antalet kors.
Jag har inget självklart svar, mer än att om du använder en bra ekerlängdskalkylator kan du där se hur många kors som kan funka. Jag tänker förstås på

+1

Varför det?
De är ju såpass mkt grövre i navänden att de riskera att bli både onödigt svåra att bygga med och/eller även ge sämre hjul om ekerböjen får ett sämre stöd

+1

+1

Son DeLUX finns med CL-fäste och var från början för mindre hjul, den rekommenderas fortfarande för det: "for road bikes and smaller rims"
Kvalitén är väl den bästa för navdynamos men även priset är högt: 335,08 € här
Vilka andra billigare navdynamo som kan funka bra med ett litet hjul har jag ingen koll på.
Tack för input! Shimano specar det aktuella navet till att funka för 16-28", vilket kanske inte säger så mycket men som jag ändå får ta som någon form av indikation.
Men då blir det till att sätta sig med kalkylator och kolla!

Hjulbyggartråden
Polaren undrade om jag kunde hjälpa honom med ett par mopedhjul... Dom ser ju onekligen ut som att dom är byggda på samma sätt som cykelhjul.

Nån som mekat med mopedhjul? Vad är likt? Vad skiljer sig?

Hjulbyggartråden
Följdfråga!
Navet jag köpt har ett angivet offset på 3,6 mm. Kommer det innebära att ekrarna ska vara olika långa?
Inte nödvändigtvis, det beror även på diametern på cirkeln med ekerhålen skiljer mellan hö/vä-sida (dåligt förklarat)
Enklast blir, förstås, om du själv kollar i en bra ekerlängdskalkylator

Hjulbyggartråden
Inte nödvändigtvis, det beror även på diametern på cirkeln med ekerhålen skiljer mellan hö/vä-sida (dåligt förklarat)
Enklast blir, förstås, om du själv kollar i en bra ekerlängdskalkylator
Ok, har kollat in den och landade nog i att de ska vara olika långa, men undrade lite vad det var som styrde det. Men då är jag nog lite mer på banan!

Hjulbyggartråden
Ska bygga mig ett par nya hjul och beställde ekrar som var rätt (trodde jag). Nu ser jag att fälgarna har 3mm offset och enligt kalkylatorn jag hittade så är det 299mm resp. 300mm. Jag har köpt 300mm ekrar. Det borde väl funka med 300mm längd rakt av, eller ska man beställa ett gäng 299mm?

Hjulbyggartråden
Skit också.
Köpte fel fälg, så den fick gå i retur.
Köpte en RaceFace ARC Offset 30 Heavy Duty, 600g.

Så jag har rivit mitt Silt bakhjul istället.
Annan ERD, och inte någon offset.

Så 288 + 290, men 290 + 292 med Double Square nipplar?

1744562989111.webp

Hjulbyggartråden
Har ni några tips för att byta ett baknav mot ett annat identiskt? Något att tänka på? Har inte gjort speciellt mycket mer än att rikta och byta ett fåtal ekrar när det kommer till hjul.

Hjulbyggartråden
Har ni några tips för att byta ett baknav mot ett annat identiskt? Något att tänka på?
Om du skall återanvända fälg, ekrar och nipplar kan det vara idé att lossa nipplarna lite i taget, åtminstone tills ekrarna är helt spänningsfria.
<REDIGERAT>
Innan du provar att skruva loss nipplarna kan det vara bra att droppa en droppe olja på varje eker där den går in i nippeln, snurra på hjulet och sedan vrida lite fram och tillbaka på nipplarna för att "jobba in" oljan i gängorna. Men undvik att göra detta inomhus, oljedroppar kan stänka låångt....
<REDIGERAT>
Håll koll på ekrarna och sätt dem i samma position på det nya navet.

Har inte gjort speciellt mycket mer än att rikta och byta ett fåtal ekrar när det kommer till hjul.
Då komer det helt säkert att gå bra
Det är inte mkt svårare, men det är fler steg så det kommer att ta längre tid jmf med ett ekerbyte.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Hej hjulbyggarkamrater! Jag har kommit till sidan 90 i Jobst Brandts bok "The bicycle wheel". Men till min bestörtning saknas sidan 91 i pdf-filen. Finns det någon bokmal som råkar sitta på ett pappersexemplar som skulle kunna tänka sig att lägga upp ett foto av sidan 91?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Å! Jag var inne på diverse sidor och försökte hitta någon annan version, men Archive.org missade jag helt. Då får jag tacka både för upplysningen och att du gjorde dig omaket att ladda upp bilden. Tack och glad påsk!
Jepp, piratkopior på andra webbsidor visade sig vara värre än den på internetarkivet! Jag är faktiskt förvånad.
Dags att donera en slant till dem. Archive.org hjälpte mig ett otaligt antag gånger, att hitta äldre resurser som inte längre tillgängliga någon annanstans.

Tillbaka
Topp