Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visa bilaga 755848
Med en skruv istället för en ekerstump blev det helt plötsligt enkelt…

Enligt nedan: JA (förstås)Enligt nedan skall jag köpa 290mm ekrar?
Men inte till 100%, vilket framgår tydligt i bilden från ekerlängdskalkylatorn i #6.618sedan om man har assymetrisk fälg utjämnar det ekerspänningen mellan drivsidan och bromssidan bak. ett huvudsyfte med upplägget. att ha olika dimensioner på ekrarna får då en mindre tydlig funktion.
Nej.ekerbrickor vid navet är i första hand av intresse om navet har smalare dimensionerade stålflänsar.
tension?men tycker du inte det är rätt lyxigt att laborera med fetare ekrar på drivsidan när man med hjälp av assymetrisk fälg fått ned skillnaden i tension till runt 20 procent?
Vilka ekrar skulle du då ha valt utifrån ekerspänningsskillnaden i #6.618
Jag har utan några som helst problem byggt 622-hjul med 1,5mm ekrar,när jag senast byggde hjul var det 406-fälgar och då valde jag 1,5.
jag skulle alltså inte brytt mig om att i detta fall välja fetare ekrar på drivsidan.
Då har du, precis som jag i mitt ena exempel, rekommenderat fetare ekrar.1,8 rakt av blir antagligen användbart.
FreeSpoke ger iaf identiskt resultat, 290.5 / 289.1.Enligt nedan skall jag köpa 290mm ekrar?
klart som korvspad.Då har du, precis som jag i mitt ena exempel, rekommenderat fetare ekrar.
Men varför tycker du inte att @Maakus skall ta chansen att ytterligare förbättra hjulen när möjligheten till det är såpass enkel?bara att just i det här fallet var fälgen assymetrisk vilket gör att överspänningen på platta sidans ekrar beräknas till måttliga 23,46 procent. iom det minimeras problemet att indirekt upprätthålla tillräcklig spänning på andra sidan bromssidan så att dessa ekrar aldrig slackas, och därigenom börjar spela och skruva ur sig.
Nejatt ha både assymetrisk fälg och fetare drivsideekrar ger således intryck av tårta på tårta
mest för att det perfekta kan vara det godas fiende. och nu rörde det sig om en förstahjulsbyggare.Men varför tycker du inte att @Maakus skall ta chansen att ytterligare förbättra hjulen när möjligheten till det är såpass enkel?
Nej
Det finns många exempel på sådana hjul, från tex Campa
Ännu en gång:
När chansen finns att på ett sådant enkelt sätt ytterligare förbättra hjulen varför då inte ta den?
Jag skulle välja Sapim D-Light på vänster sidaSå 1.8 ekrar.
Med de nipplarna skulle jag välja ~2mm längre ekrar, för att få fördel av de längre nipplarnaVad ska jag ha för... ekernipplar? (heter det verkligen det?)
Sapims double sqare verkar ju rätt fint, så slipper man ju hålla på med spår-skruvmejsel-likande verktyg.
Absolut dubblesqare eller squarx för att slippa slitna nipplar på nya hjulDet ska bli ett par stighjul.
Väger förnärvarande, oroväckande nära tresiffrigt (~96-99kg) i strumplästen.
Så 1.8 ekrar.
Vad ska jag ha för... ekernipplar? (heter det verkligen det?)
Sapims double sqare verkar ju rätt fint, så slipper man ju hålla på med spår-skruvmejsel-likande verktyg.
låter som sagt klokt med ditt ekerval.Det ska bli ett par stighjul.
Väger förnärvarande, oroväckande nära tresiffrigt (~96-99kg) i strumplästen.
Så 1.8 ekrar.
Vad ska jag ha för... ekernipplar? (heter det verkligen det?)
Ohoj! Börjar dra ihop sig att premiärbygga hjul. Ska bli framhjul till en lastcykel så tanken är 20", men navdynamo och skivbroms.
Hittat dynamo och fälg med 32 hål, funkar det eller bör man gå på kraftigare grejer? Cyklisten (jag) är inte superlätt och det är inte cykeln heller....
Är det något mer jag bör tänka på? Speciella ekrar? Hur många kors bygger man med?
Ja, nu hör. Frågor finns.
Tack! Det uppskattas!Nu är jag en amatör i sammanhanget men även om lasten är hög så lär det bli starkt då det är litet. Försök få så jämn ekerlängd som möjligt men rätt offset på fälgen så att båda sidor får så hög ekerspänning som möjligt. Ekrar hade jag kollat på grövre men fortfarande reducerade typ Sapim Strong eller DT Alpine III. Då navet är stort och ekrarna korta hade jag nog kollat på att köra 2X för att inte få för sned vinkel mellan nippel och fälg. Lycka till!
Spännande! Kan det bli problematiskt med navdynamo och 20"hjul alltså? Det har jag inte ens reflekterat över. Prio här är väl hyfsat billigt och stryktåligt tänker jag, slanglöst har jag inte kommit till än i min cykelkarriär.till det kan betonas att man som nämnts klarar sig med tunnare ekrar på mindre hjul. valde på min vinterbrompton med 406-hjul avbildade ovan 1,5 mm, och de är urstadiga. kanske ändå på en lastcykel hade valt att gå upp till vanliga oreducerade 2,0. billigt och bra.
ginko veloteile har sortering av ekrar och fälgar till små hjul. just stadiga 406-fälgar tenderar ha 36 hål, och vara tänkta för bmx. inget fel med, de är stadiga och stryktåliga om än relativt tunga. dock en viss utmaning hitta sådana fälgar lämpliga för slanglöst, om man nu vill ha det. för egen del tänkte jag det är av värde med avseende på dubbpunka:(
när det gäller navdynamo fundera på om den lämptligtvis klarar den snabbare rotationen i ett mindre hjul...
Tanken är att bara ha dynamon till belysning, men då får jag göra mer research helt enkelt.det kan ju också vara en fördel att dynamon går igång vid lägre fart:)
kan inte så mycket om tekniska begränsningar på navdynamos. du kan läsa mer i länken nedan.
skall lastcykeln ha elassistans är det förstås en no-brainer köra lampan från det stora batteriet.
.
Grattis och välkommen i hjulbyggarträsketBörjar dra ihop sig att premiärbygga hjul.
Visst blir det starkare och tåligare med fler ekrar, men med en styv o bra fälg borde (obs: BORDE) det även funka med 32-ekrarSka bli framhjul till en lastcykel så tanken är 20", men navdynamo och skivbroms.
Hittat dynamo och fälg med 32 hål, funkar det eller bör man gå på kraftigare grejer?
Vanliga DT Comp/Sapim Race är nog det som kommer att funka bäst. Men kolla även ekerspänningsskillnaden mellan hjulets sidor, det kanske kan fungera bättre med tunnare ekrar på högra sidan, men var försiktig om det bli så tunna som 1,5mm med så tunna ekrar kan det vara svårt att få tillräcklig ekerspänning.Är det något mer jag bör tänka på? Speciella ekrar?
Liten fälg (20") och stort nav kan ge vinkelproblem och då även betydelse för antalet kors.Hur många kors bygger man med?
+1Nu är jag en amatör i sammanhanget men även om lasten är hög så lär det bli starkt då det är litet.
Försök få så jämn ekerlängd som möjligt med rätt offset på fälgen så att högersidan sida får så hög ekerspänning som möjligt.
Varför det?Ekrar hade jag kollat på grövre men fortfarande reducerade typ Sapim Strong eller DT Alpine III.
+1Då navet är stort och ekrarna korta hade jag nog kollat på att köra 2X för att inte få för sned vinkel mellan nippel och fälg.
+1när det gäller navdynamo fundera på om den lämptligtvis klarar den snabbare rotationen i ett mindre hjul...
Son DeLUX finns med CL-fäste och var från början för mindre hjul, den rekommenderas fortfarande för det: "for road bikes and smaller rims"Prio här är väl hyfsat billigt och stryktåligt tänker jag
Tack för input! Shimano specar det aktuella navet till att funka för 16-28", vilket kanske inte säger så mycket men som jag ändå får ta som någon form av indikation.Grattis och välkommen i hjulbyggarträsket
Visst blir det starkare och tåligare med fler ekrar, men med en styv o bra fälg borde (obs: BORDE) det även funka med 32-ekrar
Vanliga DT Comp/Sapim Race är nog det som kommer att funka bäst. Men kolla även ekerspänningsskillnaden mellan hjulets sidor, det kanske kan fungera bättre med tunnare ekrar på högra sidan, men var försiktig om det bli så tunna som 1,5mm med så tunna ekrar kan det vara svårt att få tillräcklig ekerspänning.
Det är ffa ekerspänningen som ger hjulets styrka.
Liten fälg (20") och stort nav kan ge vinkelproblem och då även betydelse för antalet kors.
Jag har inget självklart svar, mer än att om du använder en bra ekerlängdskalkylator kan du där se hur många kors som kan funka. Jag tänker förstås på
Freespoke: the spoke calculator
Freespoke is a powerful bicycle spoke length calculator with a large database of rim and hub dimensions and detailed visual renderings.kstoerz.com
+1
Varför det?
De är ju såpass mkt grövre i navänden att de riskera att bli både onödigt svåra att bygga med och/eller även ge sämre hjul om ekerböjen får ett sämre stöd
+1
+1
Son DeLUX finns med CL-fäste och var från början för mindre hjul, den rekommenderas fortfarande för det: "for road bikes and smaller rims"
Kvalitén är väl den bästa för navdynamos men även priset är högt: 335,08 € härfor Standard Forks – SON Hub Dynamos
nabendynamo.de
Vilka andra billigare navdynamo som kan funka bra med ett litet hjul har jag ingen koll på.
Inte nödvändigtvis, det beror även på diametern på cirkeln med ekerhålen skiljer mellan hö/vä-sida (dåligt förklarat)Följdfråga!
Navet jag köpt har ett angivet offset på 3,6 mm. Kommer det innebära att ekrarna ska vara olika långa?
Ok, har kollat in den och landade nog i att de ska vara olika långa, men undrade lite vad det var som styrde det. Men då är jag nog lite mer på banan!Inte nödvändigtvis, det beror även på diametern på cirkeln med ekerhålen skiljer mellan hö/vä-sida (dåligt förklarat)
Enklast blir, förstås, om du själv kollar i en bra ekerlängdskalkylator
Freespoke: the spoke calculator
Freespoke is a powerful bicycle spoke length calculator with a large database of rim and hub dimensions and detailed visual renderings.kstoerz.com
Framhjul hopskruvat hjälpligt.Prepp......
Fanns inga cx-ray på wheelpartsshop så testar Alpina ultralight, bör vara liknande.
Visa bilaga 761094
Visa bilaga 761095
Om du skall återanvända fälg, ekrar och nipplar kan det vara idé att lossa nipplarna lite i taget, åtminstone tills ekrarna är helt spänningsfria.Har ni några tips för att byta ett baknav mot ett annat identiskt? Något att tänka på?
Då komer det helt säkert att gå braHar inte gjort speciellt mycket mer än att rikta och byta ett fåtal ekrar när det kommer till hjul.
Jag lånade boken från Archive.org, där fanns sida 91:Hej hjulbyggarkamrater! Jag har kommit till sidan 90 i Jobst Brandts bok "The bicycle wheel". Men till min bestörtning saknas sidan 91 i pdf-filen. Finns det någon bokmal som råkar sitta på ett pappersexemplar som skulle kunna tänka sig att lägga upp ett foto av sidan 91?
Å! Jag var inne på diverse sidor och försökte hitta någon annan version, men Archive.org missade jag helt. Då får jag tacka både för upplysningen och att du gjorde dig omaket att ladda upp bilden. Tack och glad påsk!
Jepp, piratkopior på andra webbsidor visade sig vara värre än den på internetarkivet! Jag är faktiskt förvånad.Å! Jag var inne på diverse sidor och försökte hitta någon annan version, men Archive.org missade jag helt. Då får jag tacka både för upplysningen och att du gjorde dig omaket att ladda upp bilden. Tack och glad påsk!