Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Om den är tjock så håller den lite till. Det blir lite jobbigt med nya bromsklossar. I början tar de bara på ovan och undersidan.
Jag har egentligen varken tid eller ork att ekra in en ny fälgbana just nu, så om inte du eller nån annan tycker slitaget ser katastrofalt ut kör jag nog vidare.

Eventuellt att jag ska ut och bikepacka med cykeln i sommar, men det borde väl finnas tillräckligt många mil kvar i fälgen innan den viker sig totalt

Hjulbyggartråden
Jag har egentligen varken tid eller ork att ekra in en ny fälgbana just nu, så om inte du eller nån annan tycker slitaget ser katastrofalt ut kör jag nog vidare.

Eventuellt att jag ska ut och bikepacka med cykeln i sommar, men det borde väl finnas tillräckligt många mil kvar i fälgen innan den viker sig totalt
Även om det går hål i godset på något ställe, så går nog fälgen nåra mil till trots allt.

Hjulbyggartråden

Fast ekra i en ny fälg är ju inte så svårt.
Bara flytta över en eker i taget när du tejpat den nya fälgen på sidan av den gamla.

Hjulbyggartråden
A1A35DCB-8F64-484C-BF68-BC86FFDEB784.webp

Hjulbyggartråden
Men vad är det du menar med "fälgbana"?
På vilket sätt skiljer det sig enl dig från
fälg?
1600%2Fstorage%2Fimages%2Fproducts%2F0624072-2.jpg
Med tanke på din enorma och respektabla kunskapsbank Håkan är det lite märkligt att du frågar vad som avses istället för att berätta vad det korrekta begreppet är på det som IVI visar och beskriver. Bara en försynt fråga alltså

Hjulbyggartråden
Jag hade en fälg en gång som var så nersliten så man med lätthet kunde trycka nageln igenom den.
Trots det funkade den ett bra tag till...

Hjulbyggartråden
Med tanke på din enorma och respektabla kunskapsbank Håkan är det lite märkligt att du frågar vad som avses istället för att berätta vad det korrekta begreppet är på det som IVI visar och beskriver.
Om @IVI i stället hade skrivit
"det jag kallar fälgbana är samma sak som de flesta av er kallar bromsyta"
hade inte ens jag haft ngn svårighet att förstås vad hen menade,
men jag ville ge hen en möjlighet att förtydliga.
Det behövdes tydligen för mig åtminstone...

Hjulbyggartråden
Jag valde ordet fälgbana för att förtydliga. Fälg är ett ord som jag tycker används slarvigt, somliga benämner hela hjulet som fälg. Bromsyta är ännu mer specifikt och hade varit ett bättre ord att använda.

En snabb googling visar att fälgbana mycket riktigt är ett ord, men mest verkar användas i sammanhang som har med mopeder och motorcyklar att göra: https://www.google.se/search?q=fälgbana&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari

Hjulbyggartråden
Jag valde ordet fälgbana för att förtydliga. Fälg är ett ord som jag tycker används slarvigt, somliga benämner hela hjulet som fälg. Bromsyta är ännu mer specifikt och hade varit ett bättre ord att använda.

En snabb googling visar att fälgbana mycket riktigt är ett ord, men mest verkar användas i sammanhang som har med mopeder och motorcyklar att göra: https://www.google.se/search?q=fälgbana&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari
nämnda fälg lär klara sig ett tag till.

om du nu justerar bromsklossarna så de tar endast på nedre/inre hälften av bromsytan, kan du utan risk för haveri slita vidare, så det till och med går hål på fälgen. en bonus är att den delen av fälgen inte flexar vid bromsning, och bromseffekten därför ökar.

win win.

sliter du igenom övre halvan väntar fälgspränging...

Hjulbyggartråden
Menar du att du på riktigt inte förstod vad IVI frågade om och vad bilden föreställde, eller spelar du bara allan? De som faktiskt förstod, och bemödade sig att svara konstruktivt, var ju så många så de nästan räckte och blev över därtill. Tur det!

Hjulbyggartråden
Jag fattade inte heller riktigt. Jag kan så lite om hjulbygge att jag började undra om det gick att ekra in en ny fälgbana istället för fälg, eller om det kanske fanns någon möjlighet att byta bromsytan på något sätt. Jag tänkte att jag hade missat något eftersom @IVI verkade så säker,

Så kan det också vara.

Hjulbyggartråden
Jag fattade inte heller riktigt. Jag kan så lite om hjulbygge att jag började undra om det gick att ekra in en ny fälgbana istället för fälg, eller om det kanske fanns någon möjlighet att byta bromsytan på något sätt. Jag tänkte att jag hade missat något eftersom @IVI verkade så säker,

Så kan det också vara.
Intressant att ett ord kan skapa så mycket förvirring. TCM Cykel säljer till och med fälgbanor, så ordet måste existera:
9383F421-468B-4399-B861-BB2B1BA912FB.webp

Men fälg är ju den gängse benämningen och jag ser till att enbart använda ordet fälg framöver för att undvika kalabalik

Hjulbyggartråden
Jag provade läsa om inlägg 6702 fram till 6711 där IVI, Berk, Dan C och Rattnalle hade en konversation fram och tillbaks om exakt det IVI frågade om. Jag kan uttolka att alla inblandade förstår vad det handlar om och ungefär vid inlägg 6717 har konsensus snabbt och effektivt uppnåtts vad det verkar. Frågan "vadå fälgbana jag kan bara se en tumme?!?" (ungefär så var den formulerad, även om orden var mer elegant sammanfogade) är, om man uttrycker sig lite försiktigt, hopplöst tröttsam i sammanhanget.

Jag skulle vilja påstå att man får anstränga sig ganska väl för att liksom missa både vad som avses och att det faktiskt löste sig helt utan att exakt rätt ord användes. Nästan så att man kan tycka att det är lite elegant att de som förstår och besitter kunskap i den specifika frågan också svarar, varpå frågeställaren får svar snabbt och effektivt.

Ibland behöver man fråga, ibland kan man svara, ibland vill man vara rolig, ibland vill man vara lite svår och motvals, ibland vill man påtala när någon är svår och motvals på internet. Jag försöker hålla mig till de tre första, men faller in i den sistnämnda när någon form av kritisk massa infinner sig.

Hjulbyggartråden
Intressant att ett ord kan skapa så mycket förvirring. TCM Cykel säljer till och med fälgbanor, så ordet måste existera:
Visa bilaga 769312
Men fälg är ju den gängse benämningen och jag ser till att enbart använda ordet fälg framöver för att undvika kalabalik
Jag trodde spontant att ”fälgbana” var den delen av en aluminium- eller stålfälg (för bil) som inte utgjordes av ”ekrarna”, och framförallt den yttre delen/ovansidan av fälgen där däcken sitter. ”Skadad i fälgbanan” har jag hört, men då har det varit bil eller motorcykel det har handlat om. Har nog aldrig hört ordet i cykelsammanhang, bara ”fälg”.

Skit samma, nu är det ju tydligt vad du menar och det spelar ju noll roll överhuvudtaget. Jag bryr mig inte eftersom jag inte bygger några egna hjul. Ville bara säga att det fanns fler än @HåkanC som inte var med på tåget riktigt.

Ta hand om dig.

Hjulbyggartråden
Visa bilaga 769312
Jag har gjort så att jag helt gått över till skivbromsade cyklar, så att slitdelen istället heter "bromsskiva" vilket är mycket enklare att förstå för ett gäng forummedlemmar. Det har gjort mitt liv nästan helt oproblematiskt och jag för nu en nästan helt obekymrad tillvaro.

Skämt och grinighet åsido, jag hoppas du får fler fina äventyr med din gamla fälgbana och sen delar med dig av dem! :giggle:

Hjulbyggartråden
Kontrar min egen grinighet med glädje!

För ett tag sedan fyndade jag ett par gamla Chris King-nav i rolig färg i samband med att jag stod med ett hjulpar för lite då det byggdes cykel åt flickvän. En kedja av arv i form av nya (fast begagnade) hjul till min gravelcykel, som lämnar sina hjul till flickvännens, som i sin tur lämnar sina hjul (som satt på den ram som köptes beggad) nedåt till en barncykel i vardande utlöstes i samband med att de här härliga lila naven låg ute på K&S just som jag behövde något dylikt.

IMG_9484.webp

I lådan ligger även lånta verktyg för att göra fullservice på naven, inklusive olja, fett, reservpackningar och -lager (om sådana mot förmodan skulle behövas) samt manual. Jag är bortskämd med en fantastisk LBS!

När man är van vid maskinlager av typen "byt ut skiten om det kärvar lite" så är det uppfriskande att kunna pilla bort små brickor och packningar och fylla på med nått specialfett i en konstruktion som andas kvalitet rakt igenom. Jag har hittills enbart kört ett R45-nav på lastcykeln 500 mil eller så, men känslan att verkligen ta på sig ett åtagande i form av att hålla liv i de här grejerna i massor av år känns närapå ärofyllt.

Fälg och ekrar finns redan införskaffade och jag hoppas kunna få ihop ett hjulpar innan bikepackingtur nästa veckoslut. Får se om tiden räcker till, men ambitionen är hög!

Hjulbyggartråden
Det är ett angenämt pilljobb det där. Mina inköptes 2008 och det enda jag bytt är tätningar och axlar som uppgraderats till lite modernare standarder. Lager och frihjulsmekanism är felfria vad jag kunde se med blotta ögat när jag servade dem för ett par veckor sedan. Bra skit det där. Bodyn däremot är ordentligt misshandlad men inte värre än att det går att kränga av och på kassetten så den får hänga med ett tag till den också.

Ett bra tips är att kontrollera lagerspänningen efter service när cykeln gått någon mil. Har man inte pressat i lagren perfekt eller packat lite för mycket fett så sätter sig grejerna. Ta tag i däcket och rör i sidled så känner du om det behöver justeras.

Hjulbyggartråden
Tack för tips! Tyckte lagerförspänningen var en aning knepig att få till i jakten på perfektion. Det tipsades om att tighta till, lossa 1/16-varv och sen dra åt låsningen, men det blev på tok för hårt tyckte jag. Laborerade mycket fram och tillbaks och tänkte cykla en sväng och sen efterkontrollera.

Ska sägas att det förmodligen är mindre kinkigt att ställa in med ett helt hjul på plats - med bara navet kan man verkligen känna efter minsta lilla motstånd vilket inte kommer märkas öht med trögheten av ett helt hjul på plats.

Hade hört att de där snap rings-grejerna skulle vara knepiga att få bort, men jag hade en perfekt skruvmejsel som gjorde det ganska enkelt som tur var.

Hjulbyggartråden
Jag har mellan varven kört en del i skog med rätt mycket glapp utan att lagren tagit någon märkbar skada så det är nog inte så kinkigt med det där. Jag drar åt så tight det går utan att det blir trögt. Har funkat hittills.

Hjulbyggartråden
ett nätt och jämnt märkbart glapp är säkrare.
Absolut, men lite hur man än gör på dessa naven verkar det knappt gå att justera så det glappar. Ruggigt tighta marginaler på tillverkningen gissar jag, och de beter sig inte öht som ett par vanliga gamla Shimanonav med kopp och kona. Mycket längre intervall mellan glappigt och tight på något vis.

Hjulbyggartråden
Tack för tips! Tyckte lagerförspänningen var en aning knepig att få till i jakten på perfektion. Det tipsades om att tighta till, lossa 1/16-varv och sen dra åt låsningen, men det blev på tok för hårt tyckte jag. Laborerade mycket fram och tillbaks och tänkte cykla en sväng och sen efterkontrollera.

Ska sägas att det förmodligen är mindre kinkigt att ställa in med ett helt hjul på plats - med bara navet kan man verkligen känna efter minsta lilla motstånd vilket inte kommer märkas öht med trögheten av ett helt hjul på plats.

Hade hört att de där snap rings-grejerna skulle vara knepiga att få bort, men jag hade en perfekt skruvmejsel som gjorde det ganska enkelt som tur var.
Svårt för mig att se men det är väl qr?
Kom ihåg att qr tajtar till lagerspänningen.

Hjulbyggartråden
Svårt för mig att se men det är väl qr?
Kom ihåg att qr tajtar till lagerspänningen.
Qr, ja men skulle inte tro att det gör någon skillnad här. Gaffeländarna trycker inte på lagren och axeln är mycket grövre än de 9-10mm du har på ett klassikt qr-nav från Shimano. Lagerspänningen går dessutom att juster med hjulet på plats i gaffeln.

Hjulbyggartråden
513EHRDXVFL._SX431_BO1204203200_.jpg
Lade precis en beställning på denna

Nu väntar jag bara på ekrar, riktstativ, centreringsverktyg, tensiometer och ekernycklar, sen är kvällarna räddade framöver.

Hjulbyggartråden
Qr, ja men skulle inte tro att det gör någon skillnad här. Gaffeländarna trycker inte på lagren och axeln är mycket grövre än de 9-10mm du har på ett klassikt qr-nav från Shimano. Lagerspänningen går dessutom att juster med hjulet på plats i gaffeln.
Låsbar förspänning? Liknande CampagnoloFulcrum kon-och-kopp nav? (som påverkas av QR-spänningen. Men kanske kraftigare don där.)

Hjulbyggartråden
Låsbar förspänning? Liknande CampagnoloFulcrum kon-och-kopp nav? (som påverkas av QR-spänningen. Men kanske kraftigare don där.)
Låsbar, ja. De andra vet jag inte hur de funkar. Här sitter altså låsringen en bit in från gaffeländan och har endast kontakt med axeln och lagerbanan. Den syns tydligt på baknavet i n3wtons foto. Silvriga delen med en svart insexa. Den är gängad i centrum och möter motsvarande gänga på axeln. Skruven är till för att låsa

Hjulbyggartråden
Får inte riktigt bukt med ett rundfel på ~1-2 mm en bit runt ventilhålet, men jag tror jag ger upp och skyller på fälgen (Mavic A319). Sidospel är nere på 1 mm ungefär iaf, likaså centreringen. Mavic rekommenderar en ekerspänning på genomsnitt 70-90 kgf, vilket jag tycker verkar lågt? Har försökt hålla mig i övre spannet av det hur som helst.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Ekrarna sitter snortajt i Royce-navet, men kommer bygga bakhjulet med mässingsbrickor eftersom Rohloff-navet har större hål och känns lite väl glappigt. Har även beställt en ekerhuvudsstans eftersom Gerd Schraner tydligen tycker att alla hjul med ostansade ekerhuvuden är amatörmässiga :p

Hjulbyggartråden

"Respect the appropriate spoke tensions; Mavic recommends spoke tensions between 70 and 90 kg (for a front or rear wheel on the free wheel side with a crossed 3 pattern). Inappropriate spoke tension can generate too much stress and damage the rim;"
Tack
Jag tycker ändå att det verkar onödigt lågt.
En onödigt låg ekerspänning ökar inte enbart risken för (utmattnings-)ekerbrott, genom att ekrarna lättare helt tappar ekerspänningen, det betyder även att hjulet blir svagare.
Jag har naturligtvis inget intresse av att bestämma vilken ekerspänning du skall bygga med, men i alla hjul jag har byggt med mavicfälgar har jag spänt ekrarna till ~1.100-1.200 N utan att det har medfört några nackdelar.
Du skall naturligtvis göra det som känns bäst för dig

Ekrarna sitter snortajt i Royce-navet, men kommer bygga bakhjulet med mässingsbrickor eftersom Rohloff-navet har större hål och känns lite väl glappigt.
+1
Jag har fått lära mig att med ekerhål större än 2,4mm blir det bättre med ekerbrickor.

Hjulbyggartråden
Tack
Jag tycker ändå att det verkar onödigt lågt.
En onödigt låg ekerspänning ökar inte enbart risken för (utmattnings-)ekerbrott, genom att ekrarna lättare helt tappar ekerspänningen, det betyder även att hjulet blir svagare.
Jag har naturligtvis inget intresse av att bestämma vilken ekerspänning du skall bygga med, men i alla hjul jag har byggt med mavicfälgar har jag spänt ekrarna till ~1.100-1.200 N utan att det har medfört några nackdelar.
Du skall naturligtvis göra det som känns bäst för dig
Bakhjulet kommer byggas enligt Rohloffs rekommendationer (1000-1200 N), tänker att det får trumfa Mavics.

Tillbaka
Topp