Ska bygga ett heavy duty bakhjul till en lastcykel. Storlek 26".
Tar gärna emot tips på nav, ekrar och fälg. Även er input ang ekermönster.
Jag har ingen koll på 26"-fälgar men för starkast möjliga hjul bör du välja en styv fälg, vilket många moderna breda fälgar är, föra att även bli så radiellt styv som möjligt bör de vara (minst) lika hög som bred, eller åtminstone 25-30mm hög.
Då fördelas lasten över så många ekrar som möjligt
Du bör även välja så många ekrar som du kan få tag på, det finns en anledning till att tandemhjul ofta byggs med 40 (eller tom 48) ekrar. Även det för att lasten då fördelas över fler ekrar.
40-ekrade nav och fälgar är sällsynta och svåra att få tag på, men förhoppningsvis kan du få tag på 36-ekrade.
Navet bör förstås vara så brett som möjligt, vilket nuförtiden ofta betyder: boost
Det bör även ha högerflänsen så långt till höger som möjligt.
Om du väljer en bra ekerkalkylator kan du enkelt prova olika delar för att se vilken skillnad de gör. Dvs använd:
Freespoke is a powerful bicycle spoke length calculator with a large database of rim and hub dimensions and detailed visual renderings.
kstoerz.com
Du bör även välja reducerade ekrar: 2,0-1,8-2,0, typ DT Comp/Sapim Race. Den ökade elasticiteten, jmf med raka 2mm ekrar, gör att lasten fördelas över fler ekrar.
Ekrar du bör undvika är de som är styvare i enbart änden: DT Alpine/Sapim Strong, med sådana ökar risken för ekerbrott.
Om dina nav har ekerhål på >2,4mm kan du minska risken för ekerbrott genom att istället välja ekerbrickor
De är billiga men kan göra stor skillnad i hur mkt stöd ekerböjen får.
Att de allra flesta kommersiella hjulbyggare inte använder dem är för att de tar för lång tid att trä på varje eker
Men bygger man sina egna hjul kan man "kosta på sig" sådana här detaljer.
Vad gäller antalet ekerkors så bör man välja det som ger mest tangentiell ekring, det överför kraften bäst
Men antalet ekerkors kan begränsas av antalet ekrar liksom diametern på både fälg och nav. Med för många ekerkors riskerar du att en eker hamnar över nästa ekerskalle. Men i Freespoke kan du även se hur nära varandra ekrarna hamnar.
Freespoke is a powerful bicycle spoke length calculator with a large database of rim and hub dimensions and detailed visual renderings.
kstoerz.com
+1
billiga standard 2 mm ekrar kan du lasta på mer än du orkar trampa.
Nej. Som står ovan är reducerade 2,0-1,8-2,0 ekrar, typ DT Comp/Sapim Race ett bättre val.
<REDIGERAT>
Jag hjälpte en kompis att bygga nya hjul till hans tandem, de köpte en färdig cykel där ekrarna började att gå av efter ett tag.
Vi bytte till 40-ekrad fälg och nav och reducerade ekrar 2,0-1,8-2,0,
om det var DT Comp eller Sapim Race kommer jag inte ihåg. Detta var flera år sedan och ingen eker har ännu inte gått av!
</REDIGERAT>
Glömde skriva; det är shimano 11 delad kassett som ska på. Cykeln är redan byggd, det är bara bakhjulet som bör uppdateras.
Då hoppas jag att boost-nav passar och att du får tag på ett tillräckligt bra nav för 36 ekrar.