Hjulbyggartråden
Det hade jag också gjort. Det blir så mycket enklare att bygga och hålla reda på när alla är samma och det blir tillräckligt många ekrar för att det ska löna sig att köpa ett storpack.Jag hade köpt 260 mm till rubbet.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det hade jag också gjort. Det blir så mycket enklare att bygga och hålla reda på när alla är samma och det blir tillräckligt många ekrar för att det ska löna sig att köpa ett storpack.Jag hade köpt 260 mm till rubbet.
Jag vet inte om jag förstår vad du egentligen har skrivitvad var det nu för patentare @kais01 körde med? Börja med att disha in från drivsidan - och detta alternerande på backward / forward färdedel?
ok, jag tror tanken var att börka m att dra in det till mitten och sen spänna resten.Jag vet inte om jag förstår vad du egentligen har skrivit
Men om du tittar på ekrarnas vinklar bakifrån i ett bakhjul så ser de ut ungefär så här
![]()
Förhoppningsvis framgår det av bilden att om du skruvar ett ½-varv på varje nippel så flyttar sig fälgen mer åt vänster sida.
Därför brukar en enkel hjulbyggarteknik för oss hobbyhjulbyggare vara att först spänna upp alla ekrar i hjulet till ~80-90% och sedan räta det åt vänster samtidigt som ekerspänningen höjs till 100%
För att slippa räta hjulet särskilt mkt efter 1a provturen bör du åtminstone enär du spänner ekrarna de sista varven med hög ekerspänning skruva lite mer och sedan tillbaka, dvs
om du skall skruva åt ¼-varv skruvar du ¼ + ⅛-varv och sedan tillbaka ⅛-varv.
(Krånglig förklaring i text, men enkelt att göra i praktiken)
Avsluta med att spänningsbefria ekrarna så här
Visa bilaga 849050
kläm HÅRT (jag använder handskar), man behöver komma över sträckgränsen för ekrarna!
Gången är grovrikta - massera - rikta - massera - rikta - massera - rikta - massera - rikta osv osv. Att spänna allt jämnt och sen justera är i princip bortkastat, eftersom din spänning garanterat kommer gå åt skogen. Små små steg, jag jobbar oftast med kvartsvarv, där man sakta tar sig mot ett perfekt justerat hjul. Glöm inte ovaliteten som är en aning svårare än jämnheten i sidled då utslagen blir väldigt små i slutänden. Jag ser över den med jämna mellanrum på min väg mot rakhet i sidled.mm, det gav inte så mycket - men nu är det spänt och dishat med jämn spänning. Då ska vi se om jag kan rikta det i veckan utan att fucka upp det.
EDIT. ja just det. Massera
ja just det. Massera
Vad menar ni med "massera"?Gången är grovrikta - massera - rikta - massera - rikta - massera - rikta - massera - rikta osv osv.
Det är en hemlighet. Men jag antar att du ändå kommer visa hundra bilder som du visat hundra gånger innan inom tre minuter, så kör du på.Vad menar ni med "massera"?
Och hur utför ni denna massage i praktiken?
SpänningsbefriaVad menar ni med "massera"?
Och hur utför ni denna massage i praktiken?
Ja, men ska se om det inte underlättar att ha drivsidan spänd och korrekt dish innan finliret.Gången är grovrikta - massera - rikta - massera - rikta - massera - rikta - massera - rikta osv osv. Att spänna allt jämnt och sen justera är i princip bortkastat, eftersom din spänning garanterat kommer gå åt skogen. Små små steg, jag jobbar oftast med kvartsvarv, där man sakta tar sig mot ett perfekt justerat hjul. Glöm inte ovaliteten som är en aning svårare än jämnheten i sidled då utslagen blir väldigt små i slutänden. Jag ser över den med jämna mellanrum på min väg mot rakhet i sidled.
Min erfarenhet, även om inte superstor, är att det inte går att skynda sig speciellt mycket och att vissa hjul är ganska smidiga medan andra är lite värre. När jag masserar tar jag i ordentligt, ungefär såpass att mina av fysiskt arbete ganska härdade händer ändå får lite skavkänning i handflatorna om jag bygger ett hjulpar.