hjulbygge cyclecomponents?

Jag hade problem med plastfälgbandet som de lade i. Efter 4 punkteringar så bytte jag till tejp och då var det OK.

Fick man inte med ett sådant blått schwalbefälgband som dom själva säljer. Köpte ett sådant på lokale cykelaffären och tycker det verkar bra.

Jag har ett bakhjul som de byggde för ett år sedan. Mavic 618 cermaic fälg, XT nav och DT comp ekrar. Har funkat utan problem, är mycket nöjd! Ekring samt fälg höll även de sista kilometrarna på BST, trots punktering ;-)

De byggde ett framhjul åt mig förra året, har kört ca. 200 mil i skogen med det utan problem.
DT comp ekrar, Mavic 317 fälg och XT-skivnav.

Kan tillägga att det gick ruskigt fort att få det nya hjulet. Tre dagar efter det att förstörde mitt gamla bakhjul hade jag det nya ;-) Ett tips är att ringa dem och stämma av leveranstid när du beställer.

Om du inte vill ha märkliga plastfälgband så be om Velox "Fonde de Jante" när du beställer. Tyvärr finns detta fälgband inte med i ordinarie sortimentet vilket är lite märkligt.

Kostar någon krona mer men är bättre än lösa plastband. Eller klistra fast någon hållbar tejp senare som är en billigare lösning.

Plastfälgband av bra kvalitet är bättre än självhäftande d:o. De håller bättre och..... ja de håller bättre! Men Michelin gör de bästa banden. Schvalbe är helt OK, men de är lite mjukare.

Har aldrig använt plastband. Det satt på ett par snygga, gula på mina CrossMaxhjul (innan UST), men dem ersatte jag med Velox då den tygtejpen funkat så bra på ett annat hjulpar från -96 (och som håller än idag). För mig alltså, det kan hända att jag haft tur med mina tygtejpar.

Senast redigerad av en moderator:
Min erfarenhet av CC är att det har varit strul/sena leveranser på samtliga 5 beställningar som jag har gjort. Vet man om det från början och räknar med att det kommer dröja ytterligare en vecka innan man får prylarna, så är det väl okay. Fattar inte varför CC utlovar leveranser på 6-11 dagar när dom aldrig kan hålla det. Blir lite pissed på sånt.

/Gnällig B som annulerade sin sista order av ren princip (varan skulle skickas samma dag från CC)

beställde ett par hjul förra hösten (xt nav,DT XR4.1 fälg,comp ekrar) fick de efter en vecka!
Sen dess har de rullat ca 250 mil utan problem.
Tvivlar inte att de är duktiga att bygga hjul.

Det är säkert fler som haft "otur", eller vad man ska kalla det. Jag är en i alla fall. Delarna var väl ok men beskeden från CC var inget att lita på. Då var jag riktigt, riktigt sur och har inte handlat där sen dess.

Tillbaka
Topp