HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst beror sidostyvheten hos hjulet på ekrarnas
> "bracin angle" och visst förändras den (till det
> bättre) med nav med högre fläns.
> Men med hjul som är 2x eller 3x ekrade är
> skillnaden pga flänsdiametern VÄLDIGT liten.
> (Med radialekring blir skillnaden med högflänsnav
> större)
True dat. Men skillnaden blir större när man faktoriserar in skivbromsbelastningen också.
> > > Detta är mycket viktigare än höjden på
> > > flänsen.
Mycket intressant räkneexempel du hade med, jag har svårt att förstå varför inte hope har satt högerflänsen längre åt höger? Men det är väl det navet som har större vänsterfläns än högerfläns också? Jag får intrycket av att de valt att designa det navet så att det skall bli så lätt att bygga hjulen som möjligt, inte att hjulet skall bli så starkt som möjligt. Man vill ju gärna förutsätta att navtillverkarna vill göra nav som ger så starka hjul som möjligt, så när jag tänker på "längre mellan flänsarna" så tänker jag instinktivt på 160mm-nav. =)
> > Varför är detta viktigt?
>
> Det gör större skillnad i "bracin angle" än vad
> skillnaden med ett typiskt högflänsnav gör.
Men man kan äta kakan och ha den kvar, dvs höga flänsar som sitter långt ut. På vänstersidan är det skivbromsoket som begränsar och på högersidan kassetten. På många hul tycker jag att det är väl hög marginal. =)
> Att ekern går av där beror säkert på många saker,
> men ekerns vinkel in i nippeln är en starkt
> bidragande orsak till ekerbrott.
Just på AM/FR-hjul så verkar ekerbrott vara ganksa sällsynta öht. Det verkar vara mycket vanligare med tacos och åttor än ekerbrott. Men jag förstår inte riktigt varför inte fälgtillverkarna inte kan borra hålen lite snedare så man inte får den knycken på ekrarna.
> Öljetter förstärker bara fälgen om fälgen är
> dubbelbottnad och öljetterna är motsv
> 'tvåvånings'.
Nix, då måste öljetterna vara förspännda. Fälgen är mycket styvare än vad öljetterna är så de kommer inte att överföra nån last mellan fälgbottnarna. Virtuella arbetets princip etc.
> Däremot är det självklart att rätt utformade
> öljetter förstärker hålet i fälgen, och de kan
> dessutom ge nippeln möjlighet att sitta med
> vinkel.
Jag tycker inte att detta är självklart. Om de skall sprida lasten bättre måste de vara klart styvare än både nippeln och fälgen, men det är de inte.
> Tydligen har DT ändrat 'böjlängden' på sina ekrar
> lite då och då verkar det som, läs mer här:
>
http://www.peterwhitecycles.com
Jag vet, men den är fortfarande ganska lång, jag har bara byggt med "färska" ekrar. =)
> Det är viktigare än du tror, även om ekern är
> ordentligt spänningsbefriad.
isf så menar vi nog olika saker. Var tar ekern stöd enligt dig?
> Avslutningsvis vill jag bara innan räkneexemplet
> säga till Jerry att han bör välja ett 2x-ekrat
> hjul om han vill maximera hjulets sidstyvhet.
Men då bör han nog inte ha feta skivbromsar. Det är rätt intressant att se hur stor skillnad navflänsens höjd och ekervinkeln mot flänsen har på ekerbelastningen under inbromsning. Det är mycket därför jag rekommenderar höga flänsar och 3-kors på AM/FR-hjul.
> Analysen visar att ett 2x-hjul är vridstyvast, men
> det skiljer väldigt lite i vridstyvhet
> mellan de olika ekringstyperna.
Styvast av 2,3 och 4-kors villsäga. Rätt intressant att se hur fälgens vridstyvhet (Izz) och ekertjockleken bidrar också. Jag har inte räknat efter, men jag funrar på om inte skillnaden i sidostyvhet vid de olika ekringsmönstren beror till stor del på skillnaden i ekerlängd. Det och skillnaden i bracing angle borde vara det enda som påverkar och de står nog för hällften av skillnaden vardera (för 2,3 och 4korshjul).
> Skillnaden i sidostyvhet är större mellan 2x- och
> 3x-ekring än mellan 1,8 och 2,0 mm ekrar.
Jag tolkar det som tvärt om när jag läser fig 6 i artikeln du länkade in.
>
> DVS
> Om man väljer DT Comp ekrar och 2-kors ekring kan
> man få både ett sidostyvt och långlivat hjul.
> Naturligtvis bör det oxå vara (minst) 36 ekrat.
Min rekomendation är 36 ekrar, 3kors och champ(oreducerade) om det är ett AM/FR-hjul med skivbroms. Annars radialekrat.
> Men hur stor skillnad gör egentligen
> flänsdiametern?
[...]
>
> Alltså bara några få tiondels grader skillnad.
Man kan också se det som att skillnaden blev 10% i bracing angle, och för små vinklar så är sin(x)~=x, vilket ger ungefär 10% i skillnad i sidostyvhet (i en första ordningens linjär approximation, egentligen lite mer eftersom ekrarna också blir kortare.).
> Om man skall detaljstudera måtten på nav så är
> alltså flänsplaceringen i baknavet mycket
> viktigare än flänsarnas diameter.
> Åtminstone för hjulets "bracin angle" och då dess
> sidostyvhet.
Man får inte glömma att sidostyvheten också är beroende av ekerlängden, och ekrarna blir kortare med höga flänsar.
Men helst vill man inte behöva välja. =)
/rikard