hjulet hamnar snett i dropouten..

Bianchi oskar

Ny medlem
tjena!

när jag trycker ner hjulet max i dropouten på min ilions så hamnar det snett... :( för att det ska sitta rakt så kommer inte axlen ner max i höger dropout (sett bakifrån), äre något fel kanske?

mvh oskar

Mathias

Aktiv medlem
Du förvirrade mig litet Oskar.

Oskar> för att det ska sitta rakt så kommer inte axlen ner max i höger dropout
Mathias> Du kan inte lista ut varför den inte kommer ner max?
Oskar> va? den är max nere o då ligger hjulet snett.

Om jag förstår dig riktigt - ena sidan av axeln kommer alltså ner hela vägen, men hjulet ligger ändå snett, har jag förstått dig rätt då?

I så fall, ta ett vattenpass och lägg på dropoutsen. Det här förutsätter förstås att cykeln står på ett plant underlag och inte lutar. Kanske kan du se om ena chainstayet är snett. Om det är ett fel från början så kanske du måste fila ut ena dropouten lite eller lägga in en spacer runt navet (om det går på något sätt).

U

UUUzac

Guest
bara tvungen

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

DARIN LOOKALIKES HOJJ FUNKAR INTE SOM DEN SKA!!!

HAAHAHAHHAAHHA!!

vänd på hjulet å se om det fortfarande sitter snett

Bianchi oskar

Ny medlem
jupp du har uppfattat mig rätt...

låter ju som det är fel då :( DAMN! då får man väll slänga iväg ett mail till CS imon då :S JÄVLA KRÅNGEL ASSÅ!!! :(

Mathias

Aktiv medlem
Jag utgick från att det var bakhjulet? Om du inte har skivor går det ju faktiskt att vända på hjulet om det är framhjulet för att kolla om det är fel på navet/axeln precis som Prozac skriver.

Mathias

Aktiv medlem
Kom på ett tips som =David gav mig:

"För att mäta om dropoutsen är snea så ta ett snöre och håll mot fälgen längst bak och längst fram och sedan ritar du på vevlagerhuset där snöret hamnar. Gör så på båda sidorna och kolla om fälgen är förskjuten i sidled."

Bianchi oskar

Ny medlem
låter krångligt.. har redan mätt uppe vid bromsen avståndet till fälgen på båda sidorna, det va svårt o få exakt resultat men en sak va säker, det va inte lika på båda sidor iaf

JT

Ny medlem
Skaffa dessa verktyg hos Juho:
FFG_1BIG.jpg

D

D i U

Guest
Matsu .....Jag kände mej nästan lite som den där retliga jävlen i simpsons ja;)

Bianchi oskar

Ny medlem
men du fick projsa för ditt nya bakhjul, HAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mitt problem kommer inte kosta mig nåt :P

Muuuuuuuuhhh

Lekeberg

Aktiv medlem
Exakt. Återförsäljarna lägger på tillräckligt ändå. Betala inte ett öre mer än du hittills gjort och se till att få ersättning (till exempel en gratis framtida helservice eller nåt..) för uteblivet användande nu under högsäsong. Jag är trött på att vi kunder blir behandlade som plånböcker och inte som kunder.

Bianchi oskar

Ny medlem
johopp, nu har jag mätt det, höger sida äre 3.8mm till utsidan av ramen från fälgen.

på vänster sida äre 3.5mm till utsidan av ramen från fälgen.

fälgen är spikrak.

Tim

Ny medlem
bianchi oskar:
du tror inte att den är ocentrerad? dvs inte mitt över navet.. och 0,3mm gör ingen skillnad.

Bianchi oskar

Ny medlem
3cm o 5mm...

3cm o 8mm...

annas ;)

mätte nere vid vevpartiet, där blev det 4.4cm (4cm o 4mm) på varje sida när hjulet satt max nere i dropouten o det diffar uppe vid bromsen, för mig låter det som de är dropouten....

Frostyfog

Ny medlem
3mm
hmmmm på "vanliga" slitcyklar så kan en skillnad på 3mm bero på vad som helst... oftast beror den på att hjulet vill röra sig när man skruvar fast det (jo, jag vet att du kör med QR) och åtgärdas med lite våld (trycka rätt och dra åt)

det är ju helt oväsentligt om dropoutsen är olika djupa eller snett placerade, bara hjulet står rakt

Crossmax

Aktiv medlem
Mmm, så länge det inte påverkar säkerheten eller prestandan så är det väl inte så farligt? Dessutom, det måste väl finnas en gräns för vad som klassas som fabrikationsfel eller inte?

Muerto

Ny medlem
En färgflaga var borta från dropouten på min fina FOX gaffel när jag fick cykeln levererad. Tror jag ska rekamera skiten! Eller inte... ;)

Muerto

Ny medlem
OK, jag bara skojade. Är du säger på att du trycker dit det ordentligt? Montera hjulet löst och sätt dig på cykeln. Dra sedan åt snabbkopplingen. Kanske blir bättre då? Annars önskar jag lycka till med det.

Bianchi oskar

Ny medlem
johopp, nu har jag tagit av kedja, däck o slang, satt dit hjulet med bara fälgen o mätt med hjulet på rätt o fel håll, exakt samma resultat som innan :( vilket väll betyder att fälgen är centrerad över navet...

resultat: vid bromsen:

höger:
3.8cm "med däck och hjulet åt rätt håll"
3.8cm "utan däck o med hjulet åt fel håll"

vänster:
3.5cm "med däck och hjulet åt rätt håll"
3.5cm "utan däck o med hjulet åt fel håll"

resultat vid kedjestagen:

höger:
4.1cm "med däck och hjulet åt rätt håll"
4.1cm "utan däck o med hjulet åt fel håll"

vänster:
3.9cm "med däck och hjulet åt rätt håll"
3.9cm "utan däck o med hjulet åt fel håll"

:S

Muerto

Ny medlem
Vänta nu, bromsen sitter väl inte rakt över (lodrätt) dropouten? Minsta orakhet i dropoutsen borde ge utslag även där alltså. Använder du skjutmått B-O? Då kan du enkelt kolla om det är minsta skillnad där också. Är det skillnad där är det kanske fel på dropouten, annars kan det vara hela ramen... Men frågan är, dom 2 mm, märker du ens dom? Är det en skevhet i dropouten rör det sig om delar av en millimeter kanske 1/10 då en liten skillnad där ger stort utslag längre bort. Dvs, kontrollmät med skjutmått på flera ställen och dubbelkolla ramens rakhet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer