hjulet hamnar snett i dropouten..

jag har mätt med tumstock, i typ 1.5 timme, flera gånger, massa gånger, o fått samma resultat nästan hela tiden, så det jag har kommit fram till stämmer nog rätt bra.

o om jag märker det? tja, kanske inte så mycket, men en ny kvalitetsram (crescent ilions ramen va väll rättså dyr o köpa lös tror jag att jag har läst) ska inte vara såhär, skillnad om det hade vatt en BT lr siba cykel vi snackar om.

Senast redigerad av en moderator:
Är det ingen skillnad alls vid bromsen är det svårt att säga om hjulet faktiskt sitter snett eller om kedjestagen är olika.

Hur fanken upptäckte du att hjulet satt 2mm snett från början!?

uppe vid bromsen så ligger vänster bromsbelägg jävligt mycket närmare fälgen även när man har ställt in oljesjusteringsgrejen till 0...

hur jag upptäckte det? hmmm, för däcket satt försjutet åt vänster rättså mycket, därför trodde jag först att det bara va dropouten som gjorde det,

men när jag vände på fälgen med däcket på så kom däcket i mitten. om du fattar.

Vänta nu, så om du vänder på hjulet så är allting frid och fröjd?

Då är det inte dropouten ju.

Du hade ju mätt vid bromsen skrev du och fått samma resultat på båda sidor. Eller? Bromsen kan vara olika av många orsaker...

Äh, vem orkar läsa när man kan sova.

Aja, ok så hjulet sitter snett hur fan du än bär dig åt? Då tror jag bara våld vilja och vaselin och kanske en liten fil är hjälpen, förutsatt att dropouten är sne och inte kedjestaget för då lär det bli ännu mysigare... :)

jupp, så äre, det med däcket drog jag bara upp för du undrade hur jag kunde se att det va 2mm försjutet... ;)

aja dropit, då är det väll med 95% säkerhet dropouten lr ramen som är missbildad, då får ju CS ta tillbax denna hojen o ge mig en ny.

mjo, fast hur troligt är det? dom finns ju inte längre :S tror Crescent lr Bianchi köper tillbax den av CS ist o CS skickar sin andra till mig, det hade ju jynnat både mig o CS :P

looooooooooooooooooooooooooooooooooooolVEVLAGRET GLAPPAR, vevlagret! vevlagret!!!!!!!!!!!!!!!!

fy för fan vad sjukt! vevlagret!!!! har testat den 2gr ute på gatan, i ca 10min varje gång, OMFG asså. man ser tillochmed hur det glappar, upptäckte det för 5min sen....... my ass asså vad dom får ta tillbax denna cyklen!

he he he ... det här är ju lysande ;)

Angående att hjulet inte sitter rätt så beror det nog helt enkelt på att dropoutsen inte är korrekt centrerade. Det gör förmodligen ingenting, men är jävligt surt om man är noggrann och svårt att rätta till genom att ändra djup genom filning. Kolla att det inte beror på att gängorna är tillplattade på hjulaxelns ena sida. Stå ut med ramen eller gör dig av med den.

lol, stå ut med den? nejnej dom får ge mig en ny, i synnerhet nu eftersom vevlagret glappar.... o jag har som sagt testat med hjulet åt båda hållen så det har inte med axlen o göra...

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Men det kan väl vara att hjulet inte är centrerat.
> får du samma resultat om du monterar hjulet
> bakofram?
>

morrontrött? :P ja jag har ju skrivit i tråden att jag har testat med hjulet bakofram ;)

Tillbaka
Topp