Cykeln köptes förra året, strax efter att skolorna öppnade för höstterminen, så det har inte gått ett år än. Kan jag reklamera skadan som uppstått i ett sånt här fall?
Om den uppkom till följd av ursprungligt fel på varan har du allt på det torra mtp reklamation och butiken har bevisbördan på att så inte är fallet fram till två års ålder för köp efter senaste konsumentköplagens tidsgränser (gäller alla konsumentköplag sedan maj 2022) vad jag förstår.
Så tidsmässigt ska det inte vara ett problem.
Att åberopa ursprungligt fel är därmed det avgörande. Feljusterade växlar kan få kedjan att hoppa, vilket kan vara ett ursprungsfel, men kanske lite svårt att hävda (med gott samvete) ett år efter köp då justerskuvar vibrerar sig loss, vajrar sätter sig i höljen och hållare etc.
Var det något mera som tog skada?
Skadan är väl inte orimlig om man satt fast något ordentligt mellan ekrarna i fart men då ska man även få en rejäl tvärstopp för att slita ut en (och bara en?) eker.
Finns det sprickor kring övriga ekernipplar i fälgen (visa på allmän svaghet i fälgen) ? Titta mycket noga på båda hjul!
Växlar den som den ska före/efter händelsen?
Kolla även ekerspänningen på framhjulet genom att slå/spela på ekrarna i det oskadade framhjulet som strängar på en gitarr. Ekrarna på högra sidan hjulet ska ha ungefär samma ton allihopa på ett välbyggd hjul. Dito på vänster sida (men högersidan och vänstersidans ekrar har inte nödvändigtvis samma spänning och ton). Är det stor variation i ekerspänningen _kan_ det visa på dålig byggkvalitet och därmed kan det ha funnits överspända ekrar i bakhjulet som bidragit till att ekern dragits ut.
Med det lilla jag fått berättat för mig hade jag nog själv inte hävdat ursprungsfel utan att hitta någon ytterligare svaghet, men jag hade även byggt om hjulet med ny fälg själv för skojs skull och inte bemödat mig reklamera.
Kastar man något in i ett cykelhjul under färd för man nog hellre hävda plötslig oförutsedd händelse och åberopa hemförsäkringens otursskydd.
Om detta något ramlade av till följd av ursprungligt dåligt monterad bakväxel, en kedja som inte kan hålla sig på plats pga dålig justering eller dylikt så är man åter på reklamationsvägen. Men kedjan ska ramla av ordentligt om man ska lyckas få in den i hjulet, men det kanske är lätt på cykeln i fråga.
Så tycker du (som är konsumenten i fråga) att detta är ett fel som är uppkommer då cykeln är för dåligt byggd för avsedd bruk så reklamera på. Som sagt är det butikens jobb att bevisa att felet inte beror på ursprungsfel och det värsta du får från de är ett nej på reklamationen och du kan då be om en förklaring på varför. Gillar du inte det svaret du får så står det sig fritt att lyfta det till någon konsumentsrådgivare i kommun eller tingsrätten - fast det senare lär ju kosta betydligt mer än det smakar i detta fallet. :)
Långt svar men hoppas det kan vara till hjälp i alla fall.