hmm det blev visst 2kors

kallegunnar

Aktiv medlem
hmm det blev visst 2kors
skulle ekra upp ett racerhjul. 36 ekrars bakhjul, trodde jag mätt rätt så det skulle fungera med 3kors. men det verkar som mina ekrar inte riktigt räcker till, det verkar dock räcka till 2kors.
frågan är således hur mkt påverkar det styrkan på hjulet att det blir 2 istället för 3 kors??
är det överhuvud taget ide att snickra ihop eller är det bättre att fixa längre ekrar och göra 3kors??
ngra bra ideer.
inte världens bästa mätare....

hmm det blev visst 2kors
Jag har 2-kors på framhjulet till min Klein, och jag har inte märkt någon skillnad.

Teoretiskt sett blir hjulet svagare när ekrarna är kortare och går ut från flänsen i en större vinkel. Jag kan inte tänka mig att det gör nån större skillnad.

hmm det blev visst 2kors
Hur lyckades du mäta så fel, använde du ögonmått? Pröva någon ekerkalkylator som finns på nätet? Bakhjulet bör vara 3-kors för styrkans skull.

hmm det blev visst 2kors
Ja det är klart det är bättre men 3-kors men på ett 36-ekrat räserhjul kan jag inte se att det skulle vara några som helst problem med 2-kors. Förutsatt att du inte väger 100 pannor och är en av sveriges starkaste spurtare (synnerligen osannolik kombination) så är jag övertygad om att det är helt lungt.

Jag kör 32ekrat med solekrat på vänster och 3-kors på höger och själv väger jag 95 kg och det går hur bra som helst.

Stalle

hmm det blev visst 2kors
hahaha vad hjälper en kalkylator när man inte klarar av att fylla i rätt???

vad sägs om en diameter på ekerhålet på 22mm kanske lite häftigt när ekrarna är 2mm
och diametern på hela navet är 46mm, lite imponerad att det fick plats 36 så stora hål.
hahaha tror jag beställer ngra nya, de andra kankse kommer till användning så småningom.
faan vilken tid det tog innan jag förstod vad jag gjort för fel.
haha

Tillbaka
Topp