[HNS] Mer info kring cykelförbudet i Hellas

Just nu ramlade "Mitt i Söderort" ner i brevlådan, och HNS har nästan fått en helsida med rubriken "De får inte längre cykla i terrängen" och en stor bild på Malina, Kvisten och Tobias.
Överhuvudtaget en bra artikel, framförallt kommer HNS synpunkter fram på ett sansat sätt.

Synd att rubriken är knasigt satt. Vi cyklar ju som sagt inte i terrängen.

I övrigt är det superbra! Hittade ingen pdf på deras hemsida men jag läser asap.

OBS, det är en bra artikel för att vara skriven i en lokaltidning som är gratis... det vill säga, antalet missuppfattningar och felciteringar är väldigt lågt.

Rubriken brukar inte sättas av journalisterna utan av någon tomte som är ännu mindre insatt så ingen skugga över dem och än mindre över intervjuoffren. De gånger jag blivit intervjuad har mina svar varit totalt massakrerade när de väl publicerats..

Det är nog första gången i mitt långa liv som jag suttit och trummat med fingrarna i väntan på att lokalblaskan ska dimpa ner...

Artikeln är med i Mitt i Nacka också. Stor fin bild på Christer över hela framsidan.

// Malin

Edit: Den är med i Mitt i Nacka samt i två av fyra söderorts editioner.

Senast redigerad av en moderator:
TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> > FRÅGAN HANDLAR INTE OM HUR MYCKET ELLER LITE
> > CYKLING SLITER PÅ NATUREN!!!
>
> Det må så vara men kommunen vill införa en
> begränsing. Jag har hittils inte förstått varför
> kommunen vill göra det, men jag misstänker att ett
> av deras argument är missuppfattningen att
> cyklingen sliter mer på stigarna än vandringen.

Det är mycket möjligt, men kommunen framför inte det i beslutsunderlaget. Man kan bara överklaga det som finns med i beslutet, sådant som inte finns med kan man självklart inte bemöta.

> > och
> > DET ÄR INTE TILL VÅR FÖRDEL ATT DE
> HANDLÄGGANDE
> > TJÄNSTEMÄNNEN BELAMRAS AV ETT ANTAL
> SKRIVELSER.
>
> Det är skillnad på att bomba med trams eller att
> faktiskt presentera fakta. Om en handläggre får
> höra i telefonen att "cyklarna river upp stigarna
> och förstör som fan" av Roger Grönwall så kommer
> nog handläggarens spontana reaktion inte att vara
> att Grönwall sitter och ljuger.

Jag tror att handläggarens spontana reaktion i så fall kommer att vara "Då borde du ha angett det i beslutsunderlaget. Eftersom detta är nya uppgifter som inte nämnts tidigare kan Länsstyrelsen inte ta hänsyn till detta och tvingas därför tillstyrka överklagandet."

Om kommunen sedan i nästa steg hävdar att cyklarna river upp stigarna och förstör som fan så ska vi visa dem att de har fel.

Puss på HNS för den nya artikeln, det gjorde ni bra!

Per skrev:
> Motiveras inte MTB-förbudet någonstans i
> förarbetena?

Tvärtom. I förarbetet nämns inga mtb-förbud.

bruse skrev:

> > Motiveras inte MTB-förbudet någonstans i
> > förarbetena?
>
> Tvärtom. I förarbetet nämns inga mtb-förbud.

— Undrar var det kom från då? Andra remissyttranden? En kupp av någon enskild?

oxr skrev:

> Puss på HNS för den nya artikeln, det gjorde ni
> bra!
Ja, det är verkligen riktigt jävla bra. Det absolut bästa är att det ger möjlighet till uppföljning och debatt.

Per skrev:
> bruse skrev:
>
> > > Motiveras inte MTB-förbudet någonstans
> i
> > > förarbetena?
> >
> > Tvärtom. I förarbetet nämns inga mtb-förbud.
>
> — Undrar var det kom från då? Andra
> remissyttranden? En kupp av någon enskild?

Det där är faktiskt riktigt skumt. Allt som står är att skrivningarna reviderats något efter remissrundan, men det finns inga (redovisade) remissvar som antyder något om de ändringar som nu gjorts.

oxr skrev:

> Det där är faktiskt riktigt skumt. Allt som står
> är att skrivningarna reviderats något efter
> remissrundan, men det finns inga (redovisade)
> remissvar som antyder något om de ändringar som nu
> gjorts.

Det ser ut att vara läge att begära att få ut remissyttrandena som inkom, de är offentlig handling, och ska enligt svensk grundlag (TF) lämnas ut skyndsamt om någon så begär. De får inte ens fråga vem som vill ha dem eller varför (2 kap 14§). Det räcker om en person begär att utfå dem. Oftast får man då handlingarna gratis. Men myndigheten har rätt om att ta betalt för kopieringskostnaden om den vill, och om många begär ut handlingarna kommer de med all sannolikhet att börja ta betalt.

Per skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Det där är faktiskt riktigt skumt. Allt som
> står
> > är att skrivningarna reviderats något efter
> > remissrundan, men det finns inga
> (redovisade)
> > remissvar som antyder något om de ändringar
> som nu
> > gjorts.
>
> Det ser ut att vara läge att begära att få ut
> remissyttrandena som inkom, de är offentlig
> handling, och ska enligt svensk grundlag (TF)
> lämnas ut skyndsamt om någon så begär. De får inte
> ens fråga vem som vill ha dem eller varför (2 kap
> 14§). Det räcker om en person begär att utfå dem.
> Oftast får man då handlingarna gratis. Men
> myndigheten har rätt om att ta betalt för
> kopieringskostnaden om den vill, och om många
> begär ut handlingarna kommer de med all
> sannolikhet att börja ta betalt.
>
>
>
> Keep the trails open

Många myndigheter kräver dessutom att man kommer till dom för att få tillgång till materialet. Annars tar dom koperingsavgift och porto. I vissa fall kräver dom postförskott så då blir det horribelt dyrt.

I tidningen Söderort svara Roger Grönwall att: "Det är boende och föreningar som lagt fram önskemål om att begränsa cyklandet i Nackareservatet. Det skedde när förslaget om naturreservat var ute på remiss."

När jag går igenom remissammanfattningarna finns det fyra privatpersoner som generellt är negativa till cykling på stigar. I dessa ingår Johan af Petersén som äger Erstavik. Jag kan inte hitta en enda förening som uttalat sig negativt! Samtliga ovan vill inte förbjuda MTB överallt utan att detta begränsas till speciella stiagar och/eller banor.

Hela ärendet har beretts av:
- Ekologigruppen AB som fungerat som projektkonsult och tagit fram manus för beslut och skötselplan.
- Ledningsgrupp som utgjorts av flertalet personer från GFK i Stockholm Stad (numer uppdelat i ett mark- och trafikkontor) samt Roger Grönwall från Nacka kommun.
- Arbetsgrupp från GFK, Statsbyggnadskontoret, Skarpnäcks stadsdelsförvaltning, Idrottsförvaltning, Miljöförvaltningen och Nacka kommun.

Någonstans i denna grupp har sedan formulerningarna i föreskrifterna från maj 05 skärpts ännu mer än vad någon remiss önskat! Sannolikt är det någon i Ledningsgruppen som inte gillar oss.

I artikeln i Mitt-i-tidningarna finns även en kortare intervju med Roger Grönwall:

Det är boende och föreningar som lagt fram önskemål om att begränsa cyklandet i Nackareservatet. Det skedde när förslaget om naturreservatet var ute på remiss. Det handlar både om slitage på naturen och konflikter som uppstår med de övriga friluftslivet när cyklister plötsligt dyker upp på stigana säger Roger Grönwall.

// Malin

Edit: Hoppsan för långsam jag..

Det som gör att jag tvärlackar är att några enskilda personer samt en tveksam tjänsteman kan skruva till ett underlag som så uppenbart diskriminerar en grupp användare på helt godtyckliga grunder. Det demokratiska underskottet i den här beslutsprocessen galopperar. :-(
oscar

Publicitet är kanske alla gånger inte bra publicitet. "Cyklisternas överklagande stoppar ombildning till naturreservat" som det står på första sidan av mitt i Nacka. Hur bra låter detta i allmännhetens öron ? Nu vet hela söderort om "konflikterna" vilket jag inte tror gagnar oss i framtiden.

Att Af Petersen är en utav dom som är emot cykling är ju inte så lovande, även på Erstaviks området har man startat upp ett projekt mellan kommunen och Af Petersen om hur detta område skall "nyttjas" för allmännheten i framtiden.

Tracer skrev:
"Cyklisternas överklagande stoppar ombildning till naturreservat"

Det där lät ju inget vidare.. Och stämmer inte med det som HNS står för heller.

Om Länstyrelsen avslår de överklaganden som är gjorda och gör bedömningen att beslutet om "cyklingsförbudet" är korrekt fattat finns det ytterligare någon instans att överklaga till?

En intressant parallell: Hade kommunen fattat beslutet att förbjuda orientering i området om några privatpersoner och markägare ( det har han förmodligen också gjort ) hade klagat på att orienteringsskärmar var fula och att orienterare trampar sönder svamp eller stör djurliv?

Sannolikt inte! Varför?

För att Stockholms orienteringsförbund med några hundratusen orienterare var remissinstans, trots att man oftare ser cyklister än orienterare i området?

För att mtb inte är etablerat som en sport, hobby eller rekreationssyssellsättning hos kommunens beslutsfattare och/eller tjänsteproblem? Kanske är det så att för en oinsatt så är det enklare att likna mtb med enduro eller motorcross än orientering?

Vart vill jag komma?

För att undvika nya förbud så är vi i behov av att vara en del av en stor kraftfull organisation (kanske Svenska Cykelförbundet?)som blir remissinstans i dessa sammanhang samt har möjlighet att stärka profilen på mtb från att vara något som är ett smalt intresseområde som förstör natur och stör andra intressenter i våra skogar till något som är skonsamt mot skog och mark, kan utövas parallellt med andra sport, frilufts och kommerciella intressen som finns.

woland skrev:

> När jag går igenom remissammanfattningarna finns
> det fyra privatpersoner som generellt är negativa
> till cykling på stigar. I dessa ingår Johan af
> Petersén som äger Erstavik. Jag kan inte hitta en
> enda förening som uttalat sig negativt! Samtliga
> ovan vill inte förbjuda MTB överallt utan att
> detta begränsas till speciella stiagar och/eller
> banor.

Det här är ju värt att ta fasta på. Exakt den här informationen måste ju ut.
Jag hoppas på en fortsatt debatt.

Och martho, jag tror inte på SCF. Dom skiter fullständigt i accessfrågor. Friluftsliv är inte alls deras område, trots att området kan användas för träning av deras medlemmar.
Men du har rätt i ditt resonemang.

En orienterare anser det som fullständigt självklart att dom har rätt att nyttja naturen, och det är den acceptansen vi också måste uppnå, oavsett om vi tränar för tävlingar eller är ute och rekreerar oss.

Mycket bra artikel i övrigt. Den gör pr för en sund, miljövänlig livsstil och människor som är engagerade i ett friluftsliv som är gratis för kommunerna. Hoppas HNS bedöms vara "klagandeberättigade".

Kan ingen någon lägga upp artikeln här på happy? Man blir juh inte nådigt intresserad av att läsa den!

/Erik

Vet inte hur många som har koll på alla handlingar i ärendet. Bifogar därför en länk till beslutsunderlaget som områdesnämnden i Älta haft som var förberedande instans inför fullmäktiges sammanträde den 12 september.

http://www.nacka.se/infobanken/poli...n_alta\2005\05_05_11\Nacka_Gard_naturreservat

Alla sammanträdeshandlingar som mötesprotokoll etc finns ett hack upp i trädet.

Tror att det kan vara bra att begära ut de fullständiga remisserna eftersom det bara är remissammanfattningar som finns tillgängliga. De är tolkningar, kanske finns det "glömda" remisser...

Mathias skrev:
> 1 timma kvar till möte med Mats.

Skrivet av mytomspunnen idag 15:46
Jahaja, hur gick mötet?

/rookien

Det gick bra! Christer och jag ska skriva ihop oss litet, jag håller på och tvättar och scannar in artikeln just nu samtidigt också! Fläsket brinner...

Edit: Kläder alltså. Tvättar kläder.

Oskar_ skrev:
> Men vad tjabbar ni om, om det blir förbud så är
> det väll bara ATT SKITA I DET JÄVLA FÖRBUDET????????

Ja, så kommer att ske. Men då är det stor risk att varenda kotte man möter är "en sur busschaffis"! Inte så trevligt att möta folk där då...

the_TnT skrev:
> Oskar_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men vad tjabbar ni om, om det blir förbud så
> är
> > det väll bara ATT SKITA I DET JÄVLA
> FÖRBUDET????????
>
> Ja, så kommer att ske. Men då är det stor risk att
> varenda kotte man möter är "en sur busschaffis"!
> Inte så trevligt att möta folk där då...
>

Exakt. Vi ska väl i vilket fall försöka vara civiliserade och jobba på att få bort förbudet innan det är dags att "Skita i det jävla förbudet", vilket ju kommer att bli resultatet.

Snyggt jobbat med artikeln! Nu är det väl dags att börja skriva insändare i lokalblaskorna för att hålla debatten igång..

Jag klipper in sammanfattnigen från mitt och Christers möte med Mats Granath här:

Christer Södereng (Ordf. HNS) och Mathias Haas (styrelsemedlem) träffade idag onsdag Mats Granath (fp) som är Ordförande i områdesnämnden Älta. Mats har yttrat sig i Nacka Värmdö Posten och i Radio Stockholm angående reservatsbildningen. Han har också varit med och röstat igenom förslaget för bildandet av reservatet.

Mats Granath var en trevligt prick. Vi var ense om att utgångpunkten för diskusionen borde vara hur vi kan öppna för en dialog mellan kommunen och oss. Han berättade att vårt överklagande kommit som en överaskning för honom och att han trodde att skrivningarna föreskrifter och skötselplan var väl förankrade. Han har inte sett vårt överklagande och ville ha en kopia, vilket vi kommer maila honom i morgon. Vi gjorde klart att HNS kommer att stötta de enskilda som överklagat beslutet om det är så att vårat överklagande kommer att avvisas.

Mats lyssnade på våra utläggningar om varför vi vill ha möjligheten att cykla MTB i hellas. Vi berättade om vilka vi är och vad Hellas betyder för oss. Vi berättade att vi vill att reservatet bildas så snart som möjligt men då med skrivningar som inte innebär omotiverade inskränkningar för oss som cyklister. Mats berättade att han blivit väldigt förvånad över den reaktion som ett cykelförbud hade skapat i form av mail och skriverier.

Han ställde en del frågor och ville bland annat veta vilket underlag som vi skickat till kommunen inför beslutet om att bilda reservat och i detalj veta varför vi överklagat beslutet. Han verkade överraskad när vi berättade att MTB inte handlar om att cykla i terrängen utan att det handlar om att cykla på stigar och företrädesvis på de mindre stigarna. Vi diskuterade också friluftslivets påverkan på naturen och vi gav honom de forskningsunderlag vi hittat på nätet. Han tyckte att cykling borde tillåtas på vissa stigar och vi förde fram åsikten att cykling borde vara tillåten överallt utom på sådana stigar där ett cykelförbud kan motiveras, exempelvis på elljusspår där mycket folk rör sig och fartena för en cyklist kan bli höga. Mats frågade ut oss om konflikterna som ska ha förekommit mellan cyklister och fotgängare och vi förklarade att vi inte upplevde det så samt att det är ganska få människor som man stöter på överhuvudtaget när man cyklar i det området. Vi ville också veta hur många klagomål som inkommit, om det var 3, 30 eller trehundra. På en rak fråga om han såg några hinder att begränsa cyklandet tyckte han fortfarande att det verkade bra att införa antingen förbud på vissa stigar eller att tillåta andra. Vi förklarade att det är knepigt att markera ut stigar där eftersom det finns tusentals.

Resultatet blev att MG ska prata med Roger Grönwall för att höra hans version. Roger Grönvwall är den tjänsteman som är projektledare för bildandet av reservatet.
Vi öppnade för att vi gärna informerar de övriga politikerna också. Mathias frågade om det är någon ytterligare han tycker att vi ska prata med för att föra fram våra synpunkter, och hans svar var att det för vår del vore bra att ha en kontakt med kommunfulmäktige som är Erik Langby. Vi frågade om vi ska prata med Grönwall och MG tyckte att det har vi rätt att göra efter att MG pratat med honom först.

Känslan jag (Christer) har hitills är att politikerna fatta ett beslut där man inte fått hela bilden klar för sig på grund av att den grupp som berett ärendet inte förstått (eller mörkat) att MTB cyklisterna var missnöjda med skrivningen.

Det är svårt att redogöra helt och fullt på ett rättvisst sätt men mer info kommer på styrelsemötet.

Bra jobbat!

Förstår dock inte denna okunskap om vad MTB handlar om. Har politikerna inte läst beslutsunderlaget? Där beskrivs cykling på stig som en del av det mångfacetterade friluftslivet i området. Vill påminna om att punkt C6 i föreskrifterna faktiskt togs upp vid fullmäktiges sammanträde den 12 sept. Ur protokollet (för tredje gången på det här forumet): "Roland von Malmborg (mp) yrkade att föreskrift C6 skulle lyda så att det är förbjudet att cykla inom området, förutom på anlagd väg och på för cykling markerad stig, dock ej elljusspår." Detta avslogs av fullmäktige. Nu är Mats G helt plötsligt inne på samma spår trots att det redan avslagits av fullmäktige. Gott så. Han var dock inte närvarande vid fullmäktiges sammanträde så han kanske inte vet vad som redan diskuterats.

Jag tror att kontakten med Erik Langby är mycket viktig liksom all annan opinionsbildning. Vi måste få in i det allmänna medvetandet att hänsynsfull cykling på stig är en del av det rörliga friluftslivet - vare sig man är XC-svetto eller "stigkrypare". Syftet med reservatet är bl.a.: "Avsikten med reservatet är vidare att främja områdets mångsidiga friluftsutnyttjande, biologiska mångfald och kulturvärden." Sedan förbjuder man cykling på stig utan någon motivering trots att det ingår i det friluftsliv som skall främjas.

JLarsson skrev:
> Woland... du verkar *väldigt* insatt... har vi månne en "deep throat" här? En mullvad i
> "fiendelägret"?

Eller är det Roland som satt i kroken i Life of Brian?

woland skrev:
> Ur protokollet (för
> tredje gången på det här forumet): "Roland von
> Malmborg (mp) yrkade att föreskrift C6 skulle lyda
> så att det är förbjudet att cykla inom området,
> förutom på anlagd väg och på för cykling markerad
> stig, dock ej elljusspår." Detta avslogs av
> fullmäktige. Nu är Mats G helt plötsligt inne på
> samma spår trots att det redan avslagits av
> fullmäktige.

För mig, som statsvetare, är detta utomordentligt egendomligt, och helt i strid med demokratins spelregler: i o m att förslaget avslogs, så uttryckte fullmäktige en tydlig politisk vilja, nämligen att det tilltänkta förbudet ej skulle genomföras. Fullmäktige, som är kommunens högsta organ, har alltså tagit ställning till cykelförbud (och avslagit det), fullmäkte har sagt sitt, och härvid är det fullmäktiges beslut som gäller.

Att i det läget införa cykelförbud framstår för mig som "författningsvidrigt". Som i direkt strid med de regler som gäller. Redan detta faktum borde vara skäl för Länsstyrelsen i) att antingen återförvisa skötselplanen och reservatsföreskrifterna till kommunen för fortsatt handläggning, eller ii) att ändra föreskrifterna så att de överenstämmer med det demokratiska beslut fullmäktige fattade då det avslog förslaget att införa cykelförbud.

Per

Oskar_ skrev:
> Men vad tjabbar ni om, om det blir förbud så är
> det väll bara ATT SKITA I DET JÄVLA
> FÖRBUDET????????

Det kan man ju naturligtvis göra men det handlar mycket om vår position i samhället som grupp. Vi cyklister har blivit utestängda från beslutsprocessen på felaktiga grunder och det enda vi kräver är att få vår sak prövad i demokratisk ordning.

Tillbaka
Topp