[HNS] Mer info kring cykelförbudet i Hellas

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag blev i förra veckan intervjuad av Nacka och Värmdö Posten med anledning av att jag har överklagat Nacka Kommuns beslut till Länsstyrelsen. Idag finns artikeln i tidningen och jag hittade den på webben. Angående cyklingsförbudet i Hellas finns uppenbarligen ett tydligare motstånd mot oss än vad vi trott tidigare. Kommunens svar på intervjun med mig antyder att det ser riktigt illa ut.
<http://www.nvp.se/news.asp?newsId=5892>
Något misstag var inte de tolkningsbara paragraferna. Vi är tyvärr persona non grata när vi rör oss på cykel i skogen.

Det hela är mycket tråkigt och något vi måste försöka arbeta än mer aktivt med. Två orsaker till förbudet framförs:
1. Markslitage
2. Konflikter

Länsstyrelsen behandlar de överklaganden som har kommit in efter 1/11.
/Oscar
Äh jag klipper in den oxå (från nvp.se):

Cyklisterna är inte välkomna

När Nackareservatet blir naturreservat får inte cyklister färdas på skogsstigarna längre. – Jag är väldigt besviken. Vi utestängs från reservatet, säger Oscar Höckerfelt från Saltsjöbaden.

NACKA FRITID
Fem företrädare för nätverket Hellas och Nackaskogarnas stigcyklister har överklagat Nacka kommunfullmäktiges beslut om bildande av Nacka naturreservat. Cyklisterna protesterar mot att man i framtiden inte kommer att få cykla på skogsstigarna i reservatet. Istället hänvisas man till anlagda vägar och stigar samt vägen runt Ältasjön.
En av dem som skrivit till kommunen och klagat är Oscar Höckerfelt från Saltsjöbaden. Sedan fem år tillbaka cyklar han varje vecka på sin mountainbike i skogen.

”Mitt sätt att motionera”

– Det är mitt sätt att få naturupplevelser och motionera. Att cykla i terräng är ett roligt sätt att röra sig på och det innebär en särskild fysisk utmaning att ta sig runt i bergen som Nackareservatet består av.
Han är missnöjd med hur beslutet fattats och menar att kommunen ignorerat cyklisternas synpunkter. Hellas och Nackaskogarnas stigcyklister har omkring 80 medlemmar, men man har lyckats samla in omkring 800 namnunderskrifter mot cykelförbudet. Dessutom har nätverket skickat in ett eget remissvar till kommunen.
– Vi har inte blivit tillfrågade, men vi har gjort vår röst hörd. Det finns ingen lag som säger att man inte får cykla i skogen. Beslutet är odemokratiskt och fattat på godtyckliga grunder, säger Oscar Höckerfelt.
Enligt honom sliter inte cykling mer på vägarna än vad vandring eller skidåkning gör. Men det håller inte Mats Granath, fp, ordförande i Ältas områdesnämnd med om.

Bedömningssak

Det är kommunens tjänstemäns egen bedömning att cyklandet orsakar stora förslitningar och kräver väldigt mycket underhåll.
Roger Grönwall, projektledare för naturvård i Nacka kommun, menar att den största anledningen till inskränkningarna är att terrängcyklisterna orsakat konflikter:
– Det har varit en av de större kontroverserna. Cyklisterna kommer snabbt och tyst. Gångare blir uppskrämda och ibland sker det incidenter. Syftet är att reglera cyklandet och begränsa offroad-verksamheten. Det är en avvägning mellan olika intressen.
Den 1 november går tiden för överklagande av beslutet kring Nackareservatet ut. Kommunen skickar därefter de inkomna handlingarna till Länsstyrelsen för bedömning.

Elisabeth Richter

"Cyklisterna kommer snabbt och tyst."

Tyckte jag såg något inlägg om att cyklister var impotenta?!

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Enligt honom sliter inte cykling mer på vägarna än
> vad vandring eller skidåkning gör. Men det håller
> inte Mats Granath, fp, ordförande i Ältas
> områdesnämnd med om.

Det har gjorts en vetenskaplig studie om detta (markslitage altså). Jag skall se om jag hittar den

> – Det har varit en av de större kontroverserna.
> Cyklisterna kommer snabbt och tyst.

RINGKLOCKA FÖR BÖVELEN!!!!!!!

Bötfäll alla som inte har ringklocka i skogen så slipper vi konflikerna. Förbudet i sig orsakar betydligt fler konflikter eftersom folk nu får för sig att vi är marodörer och lagbrytare.

/rikard

Låter som att Hellas i fortsättningen ska användas som tyst "retreat"-ställe för stressade (inner)stadsbor... :P

Illa. När en kommun tar dylika beslut, ligger det vetenskapliga undersökningar i botten, eller är det fakta av typen "det vet väl alla att cyklar sliter oerhört på naturen"?

Största floppen är ju att om "vandrarna" får rätt i Hellas så lär det spridas till de andra skogarna också, typ Fornstigen, Upplandsleden och liknande. (Det har säkert sagts tidigare, men iaf.)

Om det nu blir förbjudet, hur många kommer sluta att cykla där? Det känns som ett förbud man skiter i ändå.
/J

Vetenskaplig studie av markslitage från MTB jämfört med vandring är gjort av Annika Ideström från Vålådalen vid Umeå universitet. Vet inte vad resultatet visar...

svpe skrev:
> Vetenskaplig studie av markslitage från MTB
> jämfört med vandring är gjort av Annika Ideström
> från Vålådalen vid Umeå universitet. Vet inte vad
> resultatet visar...

Resulatet visade att om någonting sliter mer så är det vandringen. Vandringen breddar stigar emedan cykling gör stigarna något tydligare...

svpe skrev:
> resultatet visar...

jag har för mig att slitagen var samma räknat i antal passager.

Jag tycker också att HNS bör ifrågasätta störningsargumentet. Finns det öht något dokumenterat fall där det har hänt? Jag tror att den där folkpartisten sitter och tar beslut baserat på myter och egna hopkok.

Hur lyder skrivningen nu? Om jag läser på HNS http://www.hns.nu/forum/viewtopic.php?p=704#704 så står det

"Texten i tjänsteskrivelsen anger att cykling är förbjuden på elljusspår eller i naturmark medan texten i föreskrifterna och skötselplanen förbjuder cykling på annat än anlagd väg och stig. Tyvärr för vår del så är det den text som finns i föreskrifterna och i skötselplanen som omfattas av beslutet. "

Kom vi inte fram till att stigarna är ok?

svpe skrev:
> resultatet visar...

Här är en Abstact: http://www.emg.umu.se/samarbeta/Examensarbete_naturgeografi/Abstracts/Idestrom_00.htm

Hoppas verkligen kommunen tar sitt förnuft till fånga, men det blir väl en prestigefråga snarare än en faktafråga förstår jag...

Tjena!

KAn vi inte alla samma dag som dom startar detta förbudet ge oss ut i nacka med varsin cross med rakr rör så kommer dom sakna cyklisterna på en gång.. Dock är ju inte det tillåtet helle,r men ska jag få böter för att cykla kan jag lika gärna få böter för att köra cross och skrämma nacka-nazisterna* lite mera...

*Detta är enbart en referens till ett skämt i "Glenn Killing på Grand. Lite sång, lite dans och lite naket."

någon som har en mailadresss till denne Mats Granath.

Och kan ingen rota fram studien om hur vi cyklister sliter på stigarna?

Vadå kärver mer underhåll?? Hur underhåller någon stigarna?

Om man kunde få till lite skriverier i någon större blaska än NVP... Ingen som känner någon som känner någon som jobbar på någon tidning? Som kan och vill formulera någonting om hur motionerande ungdomar diskrimineras av medelålders byråkrater och stängs ute från naturområden som borde vara öppna för alla? Därmed inte kan träna längre, trots den rådande folkhälsovågen där vi ska lära oss att leva sunt (bl a cykla) eftersom vi enligt massmedia har en epidemi av övervikt i landet nu?

Det är nu det är dags för lite gerillapropaganda. Börja gnälla om cykelförbud och liknande på alla andra forum vi i någon omfattning frekventerar, och få lite uppmärksamhet utanför happy.

Annars får vi se det så här - Om 20 år är alla cykelförbuden borta, eftersom dagens unga har tagit över efter de 40- och 50-talister som nu styr i kommuner och landsting. (Och som av någon anledning tror att en oväxlad Kronan är den enda riktiga cykeln, medan allt annat är leksaker avsett för bus.) OM nu någon fortfarande cyklar då, vill säga... :-/

Den svenska studien finns inte på internet. Vill man så kan man beställa den i utskriven form.

Det finns dessutom ett antal undersökningar från Usa, Kanada och Nya Zeeland som entydigt visar på att markslitaget inte blir större, men att konflikter mellan användargrupper är det största problemet.

IMBA är en bra resurs, där det finns massor med länkar till undersökningar.

Frågan är om rationella och vetenskapligt underbyggda argument biter i detta fall.

Det här om cyklister och slitage har varit på tapeten sedan MTB blev ett begrepp.

När det var MTB VM i Åre 99 surrade jag med en infödd Årebo som var funktionär borta vid Olympialiftens dalstation. Jag frågade om han som växt upp på fjället märker någon skillnad på stigarna nu när det cyklades på dem. Han svarade: " Jag minns när det gick kor på skutan. Då var det dåliga stigar."

smurfrox skrev:
> Om man kunde få till lite skriverier i någon
> större blaska än NVP... Ingen som känner någon som
> känner någon som jobbar på någon tidning? Som kan
> och vill formulera någonting om hur motionerande
> ungdomar diskrimineras av medelålders byråkrater
> och stängs ute från naturområden som borde vara
> öppna för alla?

App app app... tala för dig själv pojkvasker ;) Om jag talar för mig själv och de som jag cyklar med mest så är vi mer medelålders än ungdom (utom i sinnet). Beslutsfattarna är old people uppväxta med asfalterade sandlådor och fel färg på legot.

Ville skrev:
> någon som har en mailadresss till denne Mats
> Granath.

mats.granath@norrmalm.stockholm.se taget från folkpartiet.se (trodde väl aldrig att jag skulle besöka den webben)

Senast redigerad av en moderator:
Jag har inte hängt med sådär jättemycket i den här frågan men jag får uppfattningen av att förbudet är en tjänstemannakonstruktion. Har ni varit i kontakt med någon/några politiker? Det är ju trots allt dom som klubbar beslutet.

Jag har aldrig sett en ända polis i Hellas så jag är inte orolig för min framtida cykling där. Det är dock väldigt tråkigt att människor inte kan samsas om naturen. Jag försöker va så jävla trevlig jag kan när jag är ute och cyklar där, man bromsar in och tackar eller hälsar. Sen om en vandrare blir skrämd av att man kommer lite för sanbbt runt ett hörn kan man ju fråga sig om man ska skuta av alla hjortar, rådjur och en och annan älg också. Jag skulle bli skitskraj om jag träffa på en älg i skogen! Nä skämt åsido så tycker jag att det är fördjävligt om man förbjuder cykling där. Det är grym motion, bra för hälsan, man blir säkert trevligare av det också och jag tror inte en sekund på att det har någon större slitage på naturen. Jämför bara med märkena efter skogsmaskinerna som har skövlat vissa områden, vad handlar det om? Vem har beslutat det? Sätt 1000 cyklister i Hellas och det lär inte göra en bråkdel av den skadan en skogsmaskin gör.

Att inte få cykla i Hellas är att gå för långt! / Loffe

Bomba nu inte denna Granath (!) med mail om hur dum i huvudet han och hans gelikar är. Det gagnar nog inte saken - tvärtom.

JLarsson skrev:
> App app app... tala för dig själv pojkvasker ;) Om jag talar för mig själv och de som jag cyklar med
> mest så är vi mer medelålders än ungdom (utom i sinnet). Beslutsfattarna är old people uppväxta
> med asfalterade sandlådor och fel färg på legot.

Klart det är sinnet jag menar, skulle aldrig få för mig att definiera mig själv utefter min fysiska ålder. ;-) (Läs: Om 20 år, när dagens 30-40-åringar har tagit över...)

låter lätt skumt tycker jag.
Slitagmässigt så har stigarna sett lika dana ut i 15 år i Hellas. Borde vara rätt uppenbart att det inte sliter nämvärt. Har ett fåtal bilder från tidigt 90-tal, ni kanske har fler, skulle ju vara ett sätt att visa att 15 års cyklande inte gjort nån skada.

Under samma tidsperiod har jag bara två gånger råkat ut för vandrare som utalat sig negativt om cykling. hur brett stöd fins det för ett cykelförbud i Hellas egentligen ?

Fjärdebrunn skrev:
> ...Hellas och Nackaskogarnas stigcyklister har
> omkring 80 medlemmar, men man har lyckats samla in
> omkring 800 namnunderskrifter mot cykelförbudet.
> Dessutom har nätverket skickat in ett eget
> remissvar till kommunen.
> – Vi har inte blivit tillfrågade, men vi har gjort
> vår röst hörd...
>
>

Känner en klump i halsen när man läser dessa dystra tidningar.

Det verkar ju uppenbart att politikerna inte har velat kännas vid HNS som part i målet. En del av det kanske kan härledas till att det är en så pass liten och ny förening, samt att den är mycket "smal" i sitt intresseområde. Kan inte HNS försöka få hjälp av cykelförbundet, friluftsfrämjandet, naturskyddsföreningen, folkhälsoinstitutet, SVT:s "reagera", Bosse Ringholm (nej förresten glöm honom), eller andra organisationer/forum att göra sin röst hörd? Risken är annars att det blir en alldeles för ojämn kamp. Det borde väl vara någon här på forumet som har känningar in i någon organisation som kan hjälpa?

~K

Frågan är hur tungt denna Rogers ord väger i sammanhanget.

Förvaltaren tycktes ju ha en helt annan åsikt än han?

En lätt panik kommer krypande. Jag har cyklat runt Hellas i över 20 år nu. I snitt några timmar i veckan. Jag har aldrig kommit i konflikt med någon varesig vandrare,orienterare eller skidåkare. Två gånger har jag hamnat i dispyt med några hundägare som inte hade hunden kopplad. Jag har naturligtvis också haft möjligheten att följa det sk slitaget på stigarna och kan konstatera att stigarna är de samma som de alltid har varit sånär som på en liten detalj, dubbdäck repar berghällar.

Om ett förbud träder i kraft så finns bara två alternativ:

1. Trotsa förbudet
2. Lägga ner att cykla i ett av Sveriges bästa områden

Inget låter ju lockande.

Vad kan man göra för att hjälpa till att förhindra det här Fjärdebrunn? Jag fixar medlemskap i HNS genast,men vill gärna göra något mer.

Smurfrox förslag till vinkling i media låter klockren, kan man dessutom få någon anknytning till biltullar så kommer det att sätta fart i politikernas huvuden

När det gäller Hellas och relationen med Kommunen verkar det ju vara ganska kört. Det vi har kvar att hoppas på här är våra överklaganden som i vårt tycke är väl grundade på gällande lagar. Mao att Länsstyrelsen ser sig tvingade att köra över Kommunen. Detta ska väl dock betecknas som ett magert halmstrå.

När det gäller hur formuleringarna i det här beslutet kan sprida sig till andra kommuner gäller det nog för många i storstadsområdena att börja se om sitt hus.

/Oscar

Gillar marthos idé om att anknyta till trängselskatterna och allt det där.

Grejen är ju att samhället i nuläget försöker uppmuntra till en mer sund och aktiv livsstil. Bl a att få folk att cykla istället för att ta bilen eller åka kommunalt när de ska någonstans. Hur bra går egentligen det ihop med den epidemi av cykelförbud som nu börjar breda ut sig i Stockholmsområdet?

Hellasområdet är inte tänkt att bli ett reservat för att rädda några unika naturvärden utan för att rädda lite skog som vi som bor nära ska kunna röra oss i. Hur vrickat är det inte då att förbjuda cykling där?

Inte för att någon kommer sluta cykla men ändå.

Känns riktigt jäkla tråkigt det här. Vi får jobba vidare inom HNS hur vi ska lyckas få kommunen att inse att vi är en intressegrupp att räkna med. Ett cykelförbud finns helt enkelt inte på kartan för mig.

Gå gärna med i HNS och stöd vårt arbete. Fler medlemmar ger litet bättre mandat!

Betala in 20:- på plusgirokonto, 1587575-0

Eller lägg 20 kr i ett kuvert och skicka det till vår medlemsansvarige:

Bruse LF Persson
Kärrtorpsvägen 61
121 55 Johanneshov

http://www.hns.nu

Från IMBAs sammanfattning av aktuell forskning: http://www.imba.com/resources/science/impact_summary.html
Conclusion

Mountain biking, like other recreation activities, does impact the environment. On this point, there is little argument. But with regard to the non-human environment, people often debate whether or not mountain bikes cause more damage to trails, vegetation, and wildlife than other forms of recreation such as hiking and horseback riding.

A body of empirical, scientific studies now indicates that mountain biking is no more damaging than other forms of recreation, including hiking. Thus, managers who prohibit bicycle use (while allowing hiking or equestrian use) based on impacts to trails, soils, wildlife, or vegetation are acting without sound, scientific backing.

In contrast, if a manager prohibits one user group on the basis of providing a particular type of experience for another group, the evidence provided by social studies may or may not justify that decision. The wisdom of prohibiting particular user groups in order to satisfy the desires of other groups is a matter for politics rather than science.

...och den där Granath skall kalla sig liberal. Det rimmar illa med den förbudsiver han förespråkar...
men som förre skribent skrev: it's a matter of politics, not science
~K

För engagemang i den specifika frågan kring cykling i Hellas finns en plattform under uppbyggnad i form av HNS. Kolla in mer på <www.hns.nu>

För övrigt skulle jag vilja tillägga att alla som känner sig manade att gå ut i Hellas med en såg och bygga ramper ska ta sig en funderare över hur det kommer påverka vår sak att få cykla där.

Om nån tänkt skriva ihop en debatt-artikel eller liknande om det kan det även vara värt att påpeka att cykling var den 5:e största motionsformen i Sverige under 2004 (i stort sett lika många som joggar):

De fem populäraste motionsidrotterna 2004, med aktivitet minst en gång i veckan:

1) Gång, promenader, 3 719 000 utövare, 2) styrketräning, 1 292 500, 3) gymnastik, workout, 1 263 400, 4) löpning, joggning, 1 185 100, 5) cykling, 1 170 000.

Se http://www.svd.se/dynamiskt/sport/did_10846652.asp för mer info.

Finns det några stadgar eller riktlinjer för hur området ska användas? Det är en rätt stor användargrupp som utesluts om man kan applicera ovanstående statistik rakt av på fördelningen av folk i Hellas (vilket man väl egentligen inte kan men det borde ge nån sorts fingervisning om fördelningen mellan olika aktiviteter där).

Hej!
Så här mailade jag till gubbarna som verkar tycka att skogen bara är till för vissa. Fetironi men jag sitter på en tråkig utbildningsdag så jag hade tid över...

"Hej!
Jag skulle vilja att hundägare förbjuds att ha hundar med sig i Hellas. Ofta upplever jag att hundarna är för närgångna och att det känns osäkert när dom springer runt i naturen.

När jag blivigt påhoppad av hundar som "bara ville hälsa" enligt sina ägare och konfronterat ägarna med att jag tycker att det är otrevligt med hundar så får jag till svar att "de är så snälla" eller "om du inte kan tolerera hundar i skogen får du stanna hemma". Då jag tycker att det är kränkande vill jag att rastning av hundar i Hellas förbjuds när det blir naturreservat.

Mvh
Jonas Hermansson"

jomper skrev:
> Hellasområdet är inte tänkt att bli ett reservat för att rädda några unika naturvärden utan för att
> rädda lite skog som vi som bor nära ska kunna röra oss i. Hur vrickat är det inte då att förbjuda
> cykling där?

Hur ofta finns det rationella och vettiga skäl som grund till den här typen av förbud överhuvudtaget?

Sverige i ett nötskal, skulle jag säga. Vad som stör mig mest är att det inte verkar finnas några möjligheter till rättslig prövning av den här typen av beslut, kommunfullmäktige kan i princip fatta beslut enväldigt, utan att någon annan får en chans att påverka. Mer än att inkomma med remissvar. Svensk demokrati, minsann... :->

Sen kanske man kan tillfoga att snitthastigheten för en cyklist i Hellas är c:a 10 km/h. Den som tycker att vi är tysta har förmodligen väldigt dålig hörsel. Med tanke på att vi är rätt bra på att väja för stenar och träd skulle man kunna påpeka att vi har väldigt bra uppsikt över vad vi håller på med.
Fan, jag blir så jävla arg.

>Sverige i ett nötskal, skulle jag säga.

Lustigt nog har många i hela debatten om Northshore i Hellas hävdat att det där är sånt som händer i USA, det kan inte hända här.

Edit: Ljuset i tunneln är att det här beslutet gäller bara området runt Indianer & Vita.

smurfrox skrev:
> Om man kunde få till lite skriverier i någon
> större blaska än NVP... Ingen som känner någon som
> känner någon som jobbar på någon tidning?

Jo, jag känner en kompis som är nyligen frälst på (eller av) en MTB. Han frilansar men kan kanske få in någonting i någon tidning.

Jag återkommer i ärendet.

// Jocke

Jaha, skrev ett långt inlägg som försvann i postningen. Tråkigt. Här kommer något liknande:

Media kan vara bra. Låt oss samla argument så att Fjärdebrunn kan ringa till större stockholmstidning eller så vi kan skriva ett pressmeddelande eller en debattartikel.

Varför finns förbudet?
* Cyklar är tysta och skräms
* Cyklar sliter på naturen
* Det är farligt att cykla i skogen

Varför vill vi cykla i skogen?
* Skogscykling är en hobby/motionsform som främjar hälsan, ger en naturupplevelse och är sammhällsekonomiskt fördelaktig.
* Som invånare i kommunen anser vi oss ha rätt att utöva en hobby som inte inverkar starkt negativt på omgivningen.

Vilka är våra motargument?
* Vi kan inte hitta några vetenskapligt underbyggda argument för att cykling skulle slita mer på naturen än till exempel vandring.
* Cykling är bra för hälsan.
* Det finns redan i dag regler för att cykel ska vara utrustad med ringklocka

Vad vill vi (konkreta förslag)
* Vi vill samsas i skogen med andra som uppskattar den.
* Därför bjuder vi in till ett möte med kommunen och andra intressenter där vi diskuterar hur vi bäst kan samsas i skogen (alternativt utropar skogens dag, instiftar en fond, delar ut ringklockor, ordnar kurser för trafikvett i skogen, bjuder in till skogsvård).

Till detta behövs en person som folk kan identifiera sig med, någon att ta ställning till. Fogängare/vandrare kan alla förstå eftersom alla själva gått (och blivit omsusade av tysta cyklister). Att cykla i skogen däremot är något som alla inte upplevet (särskilt inte beslutsfattare inom kommunen verkar det som). Fjärdebrunn har börjat, bara att fortsätta som den lilla människan som blir trampad på av ignorant och okunnig kommun.

Alldeles oerhört deprimerande. Dom ska förstöra Hellascyklingen precis som jag börjat få kläm på stigarna där. Jag har iofs utan större problem ignorerat vissa terrängkörningsrelaterade bestämmelser förut så det ska väl gå nu också, men det är alltid tråkigare att inte ha lagen på sin sida.

Jag förutspår att en massa gamla sura gubbar kommer att gnälla så fort man möter dom i skogen framöver och sånt är aldrig kul.

Synd att jag är så dålig på att engagera mig. Finns det nåt sätt jag kan stötta er som tar tag i det här? Ska genast gå med i HNS, men det kanske finns mer man kan göra..?

Tillbaka
Topp